Rent kraftverk – Vera Audio P400/1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vera Audio har lansert sitt første produkt. P400/1000. En særdeles kraftig effektforsterker med ekstremt lav forvrengning. Dette er kort og godt rent kildevann med store kraftreserver.

    P400 front side (Medium).jpg


    En strømforsyning på heftige 3kW sørger for at P400/1000 leverer som navnet tilsier 400W i 8 ohm. Og det er i kontinuerlig drift. Brokobler man forsterkeren yter den mer enn det konservative navnet (1000) skulle tilsi. Da er det kontinuerlige 1200W i 8 ohm.

    Den imponerer dog ikke bare med krefter, men har også utrolig lav forvrengning og støynivå. Noen nøkkeltall her er:
    300W med maks 0,004% THD+N i 8 ohm
    550W med maks 0,004% THD+N i 4 ohm
    800W brokoblet med maks 0,004% THD+N i 8 ohm
    Signal-to-noise ratio stereo: > 130dB
    Signal-to-noise ratio brokoblet: > 132dB
    CMRR: minimum 89dB

    I motsetning til hva som er vanlig, så er forvrengningen faktisk enda noe lavere i brokoblet modus med P400/1000.

    THD+N måling i stereo i 8 ohm:
    THD plus N 1KHz 8 ohm.png


    THD+N brokoblet i 8 ohm:
    THD+N bridged into 8 Ohm load.png


    Forsterkeren har også flere funksjoner å tilby på. Den har trigger inngang slik at det kan slås av og på fra en kilde med trigger utgang.
    Gain justering for hver kanal i 3 dB step og med mute funksjon. Justeringen er ultrapresis og ligger innen 0,05 dB.
    gain.png


    Foruten broblingsmuligheten, kan man også bruke denne funksjonen til i å biampe en høyttaler hvor f.eks to av høyttalerutgangene brukes til diskant/mellomtone og de andre to høyttalerutgangene brukes til woofer.
    bridged.png


    Funksjonen til P400/1000 overvåkes av en egen mikrokontroller som har en rekke funksjoner. Med ulike farger varsles klipping og andre feilsituasjoner.

    P400 front background (Medium).jpg


    For å håndtere den store effekten forsterkeren kan levere og sikre lang levetid på produktet har Vera Audio utviklet en ny kjøleløsning. Dette er en kombinasjon av passiv og aktiv kjøling som styres fra en intelligent styringsenhet som måler temperaturen flere steder i forsterkeren. Klasse D forsterkere utvikler også varme, men ikke på samme måte som tradisjonelle forsterkere siden de blir varme på flere steder enn bare utgangstransistorene. En tradisjonell heatsink er ikke nok når målet er å holde all intern elektronikk kjølig uansett belastning. Man har derfor utviklet en ny passiv kjøling som transporterer vekk varmen fra både over og underside av utgangstrinnene. Varmen fordeles ut til det massive 8 mm tykke aluminiumskabinettet. Dette alene sørger for en senking av temperaturen på 15 grader i forhold til andre forsterkere som bruker samme teknologi. Ved omgivelsestemperatur på 22 grader og drift under 300W effekt vil den passive kjølingen være tilstrekkelig og den aktive viftekjølingen være fullstendig inaktiv.

    Den aktive kjølingen trer kun i kraft hvis forsterkeren presses maksimalt eller hvis den står på et unormalt varmt sted. På grunn av viftenes utrolig lave støy har man valgt å utnytte den aktive kjølingen til å øke levetiden til forsterkeren ved å kjøre viftene på laveste turtall hvis forsterkeren ikke skrus av. Etter 48 timer kontinuerlig drift starer viftene på 500RPM. Dette er kun 8 omdreininger i sekundet og genererer en støy på nesten utrolige 0dB SPL. En så lav hastighet lager ikke stor luftstrøm, men spesialdesignede luftkanaler dirigerer luften til de varmeste områdene og sørger for at ingen av forsterkerens interne komponenter blir utsatt for langvarig varmebelastning skulle forsterkeren aldri skrus av. Vera Audio har testet ut flere vifteløsninger og landet på Noctua som leverer de mest stillegående viftene på markedet i dag. De har en levetid på minst 15 år kontinuerlig drift.

    Videre er viftene flytende montert i gummioppheng inne i lyddempende tuneller som er tunet for hindre resonans. Man må virkelig legge øret helt inntil vifteåpningen for å ha sjanse til å høre dem selv om de går på nærmere 1000RPM.

    Vi vet at vifter tradisjonelt ikke er "godkjent" i Hi-Fi utstyr, men mener at med Vera Audio sin vifteteknologi og intelligente styringsmuligheter så er dette utelukkkende en fordel.

    Kabinettet til P400/1000 holder høy kvalitet og er i børstet aluminium. Det har ingen overganger da den er frest ut fra en hel blokk av aluminium. Den har heller ingen synlige skruer (kun på undersiden). At forsterkeren med tykke aluminiums vegger noen gang kommer til å resonnere er nok utenkelig, men har allikevel for sikkerhets skyld blitt utstyrt med sorbothane føtter som er tunet til forsterkerens vekt.

    P400 rear from side (Medium).jpg


    Strømkabelen som følger med er solid, har kontakt som sitter meget godt og tverrsnitt på 3x1,5mm².

    Med slike tall, funksjoner og eksklusivt kabinett skulle man tro at forsterkeren også fikk svært høy prislapp. Men P400/1000 koster pr dags kun 29 000 kr inkl mva. En utrolig gunstig pris for en slik forsterker etter vår mening.
    Vi gjør at oppmerksom på at prisen muligens kommer etter hvert til å stige noe blant annet p.g.a. den lave kronekursen i dag.

    Dimensjon på forsterkeren er:
    29 x 38 x 8,2 cm (BxDxH)
    Vekt: 9 kg

    Den første testen av produktet kommer i Stereo+ om ikke lenge.

    Pr. dags dato så foregår bestilling med faktura som sendes på epost. En betalingstjeneste på nettsiden vil komme senere.

    https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p400-1000-effektforsterker/
    info@lydogakustikk.no
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Jeg synes det er interessant og nyttig med gain justeringen, men savner impedanstilpasning.
    Dette er ikke mer komplisert enn at du kan koble en motstand i serie med høyttalerne om du ønsker dårligere dempingsfaktor.
    Snakker om linjeinngangen.
    Jeg kan lage en spesialversjon med ekstra lav inngangsimpedans for de som liker å plage forforsterkeren sin og er glad i forvrengning ;)
    Nei, alvorlig talt. Det er et eller annet du har misforstått her Distinktive. Hvorfor skal man ha en annen inngangsimpedans? Jeg kunne satt den til 100k også mot en liten økning i offset på utgangen. Den er allerede på under 10mV så det hadde ikke gjort noe, men 47k (per fase) skal ikke være noe problem for noen forforsterkere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Nei, jeg sier ikke at det er noe problem, men noen amper har noe de kaller ‘input sensitivity adjustment’ - er dette helt avkoblet?
    Er dette noe man kunne se på?
    Normalt opererer man vel med 1VRMS som en standard verdi.
    Vil en irregulær gain struktur mellom kilde/preamp kunne kompenseres med gain stages i ampen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo løst med justerbar gain (Og på en slik måte at man ikke ødelegger signal/støyforholdet)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Dette er jo løst med justerbar gain (Og på en slik måte at man ikke ødelegger signal/støyforholdet)
    Det var jo det jeg spurte om i min siste setning.

    Her er det jeg snakker om på Parasound.
    Mulig Gain justeringen på Vera er samme sak.
    Fant denne ganske formålstjenelig når jeg hadde ampen på lån.

    ‘Gain Controls:
    When the gain knobs are turned fully clockwise, the actual gain controls are essentially out of the circuit. The left and right channels are perfectly matched, and your A 21 can reach its fullest sonic potential.
    In some cases, you’ll need to reduce the gain settings. For example, if you find it difficult to make precise volume adjustments at low listening levels, your preamplifier or surround controller probably has a very high output (or gain) that you can match by reducing the A 21’s gain. Conversely, if you need to advance your preamplifier or surround controller’s volume to nearly the top of its range for average listening levels, you should increase the gain settings on the A 21. The A 21 gain adjustment that optimizes the range of motion on the preamplifier’s volume control is sometimes called “gain staging”.’

    42BAA873-13CA-46A5-8664-6C90871A4647.jpg
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo løst med justerbar gain (Og på en slik måte at man ikke ødelegger signal/støyforholdet)
    Det var jo det jeg spurte om i min siste setning.
    Alt står beskrevet her under fanen "Teknisk Info"
    https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p400-1000-effektforsterker/

    Sensitivitet.
    Dette beskriver hvilken spennings om skal til på inngangen for å drive forsterkeren til maksimalt før klipping (1% THD). Dette er avhengig av gain-innstillingene.
    Gain Sensitivitet

    12dB (3,98x) 14V
    15dB (5,62x) 10V
    18dB (7,94x) 7V
    21dB (11,22x) 5V
    24dB (15,85x) 3,6V
    27dB (22,39x) 2,5V
    30dB (31,62x) 1,8V

    Her er et eksempel på hvordan man kan regne ut effekten på en 8Ω høyttaler hvis signalet inn er 2V og Gain står på 24dB.
    2V vil på utgangen gi: 2V*15,85=31,7V. 31,7V på utgangen vil på en 8Ω høyttaler gi en effekt på .
    Dette er godt under klippegrensen og man kan øke gain til 27dB uten at forsterkeren kan klippe hvis signalet inn er maksimalt 2V.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Nei, jeg sier ikke at det er noe problem, men noen amper har noe de kaller ‘input sensitivity adjustment’ - er dette helt avkoblet?
    Er dette noe man kunne se på?
    Normalt opererer man vel med 1VRMS som en standard verdi.
    Vil en irregulær gain struktur mellom kilde/preamp kunne kompenseres med gain stages i ampen?
    Nå skjønner jeg hva du mener. Det virker som det er litt begrepsforvirring ute å går.
    Du skrev tidligere også: "Jeg synes det er interessant og nyttig med gain justeringen, men savner impedanstilpasning."

    Impedanstilpasning har som du sikkert har skjønt nå ingenting med hverken gain eller "input sensitivity" å gjøre.
    "Matching" av impedans er ikke noe man trenger å tenke på i det hele tatt når det gjelder 99% av normalt konstruerte Hi-Fi apparater. Det finnes noen få unntak jeg ikke skal komme inn på her, men normalen er at apparatene som skal kobles sammen har høy inngangsimpedans (over 10k) og lav utgangsimpedans (under 100 ohm). Dette gjelder DAC, Streamer, CD, forforsterkere og effektforsterkere fra omtrent samtlige leverandører.

    "Input sensitivity adjustment" er nøyaktig det samme som "gain", bare en mye mer upresis i klønete måte å si det på.

    Hvis en forsterker har "Input sensitivity adjustment" slik at man kan velge mellom f.eks 1V og 2V betyr det at på 1V innstillingen så vil 1V på inngangen føre til klipping. Setter du den over til 2V skal det 2V til på inngangen før den klipper. I praksis er altså 2V innstillingen det samme som 6dB mindre gain.
    Når forsterkeren klipper må man regne seg frem til avhengig av effekten den er oppgitt til.

    På Vera bruker vi heller gain (som også er blitt mer vanlig ellers også).
    Det vil si at setter du gainbryteren til 12dB vil 1V bli til 4V på utgangen. Man har dermed veldig "lav følsomhet" for å oversette til dette dårlige begrepet.

    12dB -> 1V blir 4V på utgangen
    15dB -> 1V blir 5.6V på utgangen
    18dB -> 1V blir 8V på utgangen
    21dB -> 1V blir 11.2V på utgangen
    24dB -> 1V blir 15.8V på utgangen
    27dB -> 1V blir 22.4V på utgangen
    30dB -> 1V blir 31.6 på utgangen

    Som du ser så vil man med disse gaininnstillingene kunne endre ganske mye på hvor mye forsterkeren forsterker. 1V på inngangen vil altså kunne føre til alt fra 4W til 250W på en 4 ohms høyttaler.
    Dette er nyttig for å oppnå en god gainstruktur i kjeden. Har man følsomme høyttalere og ikke bruk for så maksimal effekt kan man sette gain til 12dB og dermed senke støygulvet.

    En annen ting man kan oppnå er at man med litt smart valg av gainsetting også kan senke forvrengningen i noen oppsett. Jeg driver å skriver et dokument om dette, men sliter litt med å få det forklart uten at det blir for komplisert. Her jobber pedagogen i meg på høygir :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vil presisere (en gang til) at Vera IKKE bruker potensiometere i gainjusteringen.
    Gainjusteringen skjer med presisjonsbrytere fra Greyhill i 7 faste step på 3dB med minst 0,05dB absolutt nøyaktighet og med minst 0,01dB nøyaktighet mellom høyre og venstre kanal.
    Skikkelige (og dyre) kvalitetsbrytere: Rotary Switches | Grayhill, Inc

    Dette er også viktig å understreke at dette er implementert på en slik måte at man ikke endrer på inngangsimpedansen eller andre ting når man bytter gain. Når man vrir på gainbryteren så bytter denne mellom 7stk. 0,1% presisjonsmotstander mellom 2k og 250 ohm internt i buffertrinnet.
    Dette har egentlig ikke blitt kommunisert godt nok tidligere, men gainløsningen vi bruker er faktisk kompromissløs og kan egentlig ikke løses på en bedre måte. Dette gjør at forsterkeren opprettholder sitt ultra lave støygulv på 15uV på alle de laveste innstillingene. På de to høyeste stiger det litt, men holder seg under 20uV. Jeg skal komme tilbake med litt mer info og målinger på dette etterhvert.

    Potensiometere på inngangen som gainjustering er dessverre en billig og dårlig løsning. Det blir aldri helt presist, det degraderer lyden og etter en tid blir man plaget med skurring og støy som gjør at de må byttes.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Takk for oppklarende info.
    Mener å huske at det var Penny & Giles som var det store mhp. rotary & potm. når jeg jobbet med feltinstrumentering, back then.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.764
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Jeg som er en Diy'er, så er jeg rimelig opptatt av komponenters kvalitet og ytelsesevne.
    Og når jeg leser Armand's valg av komponenter (og hvorfor) , så kan jeg bare si, at her er det valgt fra øverste hylle !
    Her er ingenting valgt tilfeldig !

    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Denne Nord forsterkeren til 15 lapper med ncore og 500W 8ohm. Husker ikke betegnelsen men hva er evt dårligere med den kontra Vera
    Den aller billigste Nord forsterkeren som bruker NC500 utgangstrinn kan man få for rundt 15 lapper ja. Vi skal være så ærlige å si at det er mye forsterker for pengene det også! Nord har satt sammen standardkomponenter fra Hypex i et rimelig kabinett.. Hverken mer eller mindre. Effekten er ikke 500W. De har oppgitt den til 400W på hjemmesiden sin.

    Forskjellene på Vera og denne er mange. Vi brukt mye tid på hente ut det maksimale potensialet i NC500 modulene pluss at vi har laget et inngangstrinn som er bedre og som har flere funksjoner. Dette kan fort høres ut som enda en skrytefloskel, men målinger viser at Vera har mer effekt, mindre støy og mindre forvrengning enn Nord. (Jeg har målt de samme delene som sitter i Nord forsterkeren selv).

    Vera har en mye kraftigere kjøleløsning som forklart i annonsen og vist med IR-kamera i post 13. Dette gjør at Vera faktisk kan levere 2x750W i 4 ohm kontinuerlig i timesvis. Slik bruk er gjerne ikke så sannsynlig, men kjøleløsningen gjør at NC500 modulene holdes kjølige uansett bruk og lavere temperatur fører dokumentbart til lavere forvrengning
    Vera har større power supply enn Nord. Vi startet utviklingen med samme power supply som Nord bruker, men forkastet det på grunn av for dårlig effekt pluss at de ble for varme.
    Inngangstrinnet med brokoblingsmuligheter og gainjustering er en helt annen histore. Du kan lese mer om det her:
    https://www.hifisentralen.no/forume...erk-vera-audio-p400-1000-a-3.html#post3007263

    Kabinettet på Vera er freset ut av en solid aluminiumsblokk og optimalisert med tanke på kjøling, det er mindre, mye mer solid, og etter vår mening penere og mer elegant enn Nord's løsning som er skrudd sammen av tynne plater.

    Det er ingen tvil om at Vera P400/1000 er et produkt som har andre egenskaper i forhold til aller billigste måte å sette sammen NC500 moduler på. Det er virkelig ikke bare "same shit, new wrapping" :)
    Om det er verdt merkostnaden får bli opp til den enkelte å vurdere ut fra sine behov.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Hei :)

    Jeg som er en Diy'er, så er jeg rimelig opptatt av komponenters kvalitet og ytelsesevne.
    Og når jeg leser Armand's valg av komponenter (og hvorfor) , så kan jeg bare si, at her er det valgt fra øverste hylle !
    Her er ingenting valgt tilfeldig !

    Mvh.
    Johnny
    Det er helt korrekt. :)
    Vi har valgt på øverste hylle og det mest moderne hele veien. Flere av komponentene vi bruker ble ikke tilgjengelige på markedet før i 2018-19.
    Det ville også stride mot min lyst å drive med dette her hvis vi hadde gått for en løsning som bare er "god nok".
    Nerd-Alert!!
    Ta f.eks en bitteliten ting som avkoblingskondenstorene til regulatorene. Der bruker vi Murata GJ8 10uF 35V (GJ832ER7YA106KA12L)
    Denne koster 10 kroner stykket, tåler mye høyere spenning enn det som trengs og er 10 ganger dyrere enn standard kondensatorer men har et par unike egenskaper. F.eks er den mindre følsom for vibrasjoner
    gj8.jpg

    Den opprettholder også mye bedre kapasiteten som funksjon av DC-spenning, noe som ofte er en oversett svakhet i MLCC kondensatorer.
    På DC-bias kurven faller den med bare 20% ved 15V. Billigere versjoner faller med inntil 60%!
    https://psearch.en.murata.com/capacitor/product/GJ832ER7YA106KA12#.html

    Nerd-Alert off.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Kongsberg
    Hva vil dempefaktor være og hvor mye amper kan den gi? Kan den drive " vanskelige" høytalere, med full kontroll ?
    hva har demepefaktor å si for lyden og kontrollen? Min Accuphase med dempefaktor på "kun" 200 låter bedre og har like god kontrol på mine Confidence C1 kontra kinki studio EX-M1 med dempefaktor på 2000 som jeg hadde tidligere.
    Dempefaktor er i praksis nøyaktig det samme som utgangsimpedans.
    Hvis en forsterker har 0.04 ohm utgangsimedans vil den har en dempefaktor på 8/0.04= 200 når høyttaleren er på 8 ohm ( 100 med 4 ohm høyttaler).

    Den korte forklaringen på dette er at en forsterker med høy dempefaktor (lav utgangsimpedans) er mer korrekt og vil gi en jevnere frekvensrespons, -spesielt hvis høyttaleren har en ujevn impedanskurve. Lav dempefaktor kan i noen tilfeller gi et inntrykk av "mer" bass, men dette er fordi forsterkeren ikke klarer å kontrollere basshøyttalerens egenresonans.
    Det er diskutabelt om det er særlig forskjell når dempefaktor har passert 200 siden det allerede er tilstrekkelig til å ha god kontroll på det meste.

    Vera har dempefaktor på over 5300 og skulle i hvert fall ikke ha noen problemer. Skal man opprettholde den høye dempefaktoren må man bruke svært tykke kabler siden motstanden i en 2 meter lang 2.5mm^2 høyttalerkabler reduserer dempefaktoren til 300.

    Den tekniske forklaringen på hvorfor det er slik er litt vanskeligere å sette seg inn i, men er godt forklart her: https://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig informative og oppklarende svar fra deg Armand .
    Slikt er tillitsvekkende :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.297
    Antall liker
    2.435
    Denne Nord forsterkeren til 15 lapper med ncore og 500W 8ohm. Husker ikke betegnelsen men hva er evt dårligere med den kontra Vera
    Armand har allerede svart på dette, men legger til noen punkter. For det første trenger ikke Nord Acoustics å forholde seg til norske reklamasjonsregler. De har garanti på 2 år, men man i Norge må også ha reklamasjon på 5 år.

    Kabinettet er som Armand påpekt stor forskjell på. Nord bruker Modushop kabinetter i rimeligste versjon som er enkle i design og ikke spesielt solide. Kabinettet til P400/1000 er kostbart, ekstremt solid og ekslusivt. Usikker på om det i det hele tatt finnes noen andre som leverer et kabinett helt uten synlige skruer (ser man vekk ifra bunnplaten). Jeg har i alle fall ikke sett det. Alle virker og ha i det minste skruer på baksiden. Det er liten detalj. Om man bryr seg om dette er selvsagt opp til enhver.

    Vera Audio P400/1000 måler også som det er påpekt bedre og har kraftigere strømforsyning. Ser du f.eks på THD+N målingen til audiosciencereview av Nord One med 440W (rosa graf) og sammenligner den med P400/1000 med 500W, så ser man klar forskjell i forvrengningen i lavere frekvenser.

    Nord One NC500 Amplifier THD vs Level vs Frequency Audio Measurements (Tilpasset).png
    THD + N med 500W P400-1000.png
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Effektmessig skulle mest sannsynlig en stk holde, men det er muligens noe å hente kvalitetsmessig ved å kjøre to stk, enten brokoblet eller som bi-wire. Det skulle i hvertfall gi overskudd til tusen :)

    Spennende saker dette :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.122
    Antall liker
    20.165
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Håper disse tar en tur på hjemlån. Kunne godt tenkt meg å prøve en eller to i mitt oppsett
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Me too , mastercardet mitt er straks nedbetalt , og da blir jeg stressa :)
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om noen av modellene til hypex finnes som evaluerings board , med diagram og bom . Jeg har alldri feks sett diagram , bare blokk diagram og hoop up "Bare nysjerrig
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har anbefaling av forforsterker til denne ampen - gjerne med DAC av svært høy kvalitet?
    Mvk Kai
     

    Vera Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Noen som har anbefaling av forforsterker til denne ampen - gjerne med DAC av svært høy kvalitet?
    Mvk Kai
    Det er ikke mulig å gi et universelt svar på hva som låter best hos alle. Det er igjen veldig avhengig av høyttalere og akustikk. Og kanskje også til dels musikksmak. Hos noen fungerer det bra med elektronikk med svært lav forvrengning. Hos andre fungerer det kanskje bedre med noe elektronikk som tilfører hørbar forvrengning.

    Men dersom man skulle ønske en forforsterker/DAC som er særdeles god målemessig og selvsagt vil passe utseendemessig og teknisk til Vera Audio P400/1000, så kan det være verdt å vente på noe som kommer fra nettopp Vera Audio. Kan derimot ikke gi noe lovnad på når produktet kommer. Måler er i løpet av dette året og gjerne før sommer/høst om mulig.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar, blir spennende å se hva mer dere bringer på markedet framover! :)

    Hvordan stiller noe som dette seg opp mot f.eks ATI AT542NC ytelsesmessig? De er jo begge basert på Hypex NC500 modulene, men det er vel strengt tatt der fellestrekkene stopper. Jeg har AT542NC, men merker jeg er litt fysen på å prøve ut denne Vera ampen.

    https://www.ati-amp.com/AT54XNC.php

    https://www.ati-amp.com/manuals/AT500NC Manual May 2018.pdf

    Hvilke tekniske og ytelsesmessige forskjeller finner man mellom disse to, og vil man merke noen lydmessig forskjell?
     

    Vera Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Takk for utfyllende svar, blir spennende å se hva mer dere bringer på markedet framover! :)

    Hvordan stiller noe som dette seg opp mot f.eks ATI AT542NC ytelsesmessig? De er jo begge basert på Hypex NC500 modulene, men det er vel strengt tatt der fellestrekkene stopper. Jeg har AT542NC, men merker jeg er litt fysen på å prøve ut denne Vera ampen.

    https://www.ati-amp.com/AT54XNC.php

    https://www.ati-amp.com/manuals/AT500NC Manual May 2018.pdf

    Hvilke tekniske og ytelsesmessige forskjeller finner man mellom disse to, og vil man merke noen lydmessig forskjell?
    Det blir ikke riktig av oss og bedømme andre produkter og sette disse opp mot P400/1000. Det vi kan gjøre er å beskrive P400/1000, så får det være opp til andre og sammenligne og vurdere produktet. Det er også åpent kjøp i 14 dager, slik at det er mulig å prøve produktet og evt. levere det tilbake.

    Det spesielle med P400/1000 er kombinasjonen av ekstremt med krefter med svært lav forvrengning, svært lav støynivå med egenutviklet inngangstrinn, flere funksjoner i tillegg til et høykvalitets kabinett med en kjøleløsning som vil sørge for lang levetid. Den leverer for det første kontinuerlige (over lengre tid) 400W i 8 ohm i to kanaler og 1200W når den er brokoblet til en kanal. Peak/dynamisk power vil derfor ligger mye høyere. Videre senker den faktisk forvrengningen i brokoblet modus, noe som er uvanlig. Og den kan brokoble effektivt ned mot nærmere 3 ohm laster.

    Målingene i databladet bekrefter dette og folk kan sammenligne disse mot andre NC500 baserte forsterkere som er blitt målt eller som publiserer egne målinger.
    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=1&fane=3
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar!

    Tanken var å eventuelt kombinere denne med f.eks. Klipsch RF-7iii og/eller Ø Audio Icon, som er temmelig effektsultne høyttalere (for å yte sitt beste). Klipsch oppgir 250w kontinuerlig/1000w dynamisk, og Ø oppgir 500w.

    Med det i bakhodet ønsker jeg å spørre hvilken dynamisk uteffekt Vera er i stand til å levere i 2/4/8 ohm?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.857
    Antall liker
    8.167
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har anbefaling av forforsterker til denne ampen - gjerne med DAC av svært høy kvalitet?
    Mvk Kai
    Du kan bruke kva du vil. Alt frå passive konstruksjonar med inngangsvelgjar til rørforforsterkarar. Ting kan justerast bakpå forsterkaren. Dessutan er han ekstremt fri for "sonisk fingeravtrykk". Så du treng ikkje tenke matching i det heile - berre få deg ein forforsterkar du likar. Eg prøvde ein ARC SP 10 med fantastisk resultat.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    938
    Antall liker
    590
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm.

    Lurer på kordan ein Topping D90 ville gjort seg som forforsterkar og Dac for Vera P400/1000?? Sjølvsagt med egna høgtalarar kobla til Vera!

    Mvh Arild :)

    PS! Rognlien har jo ein slik på veg til seg.... DS.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.857
    Antall liker
    8.167
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm.

    Lurer på kordan ein Topping D90 ville gjort seg som forforsterkar og Dac for Vera P400/1000?? Sjølvsagt med egna høgtalarar kobla til Vera!

    Mvh Arild :)

    PS! Rognlien har jo ein slik på veg til seg.... DS.
    Aldri høyrt apparatet, men har ein mistanke om at det vert svært nøytralt, oppløyst og detaljert. Men utprøving må til -dette er berre synseri frå mi side.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Indeed!

    Har D70, som også har variabel preamp ut. Hadde jo vært artig å teste. :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.297
    Antall liker
    2.435
    Det er noen få forsterkere igjen som vil selges til dagens pris. Med neste batch og med innføring av mulighet til å kjøpe direkte på nettsiden, så kommer det til opplysning en prisøkning.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sender min AT542nc til Armand neste uke for test/benchmarking.
    Blir spennende å se hvordan den yter på parametere som støy, forvrenging og dempingsfaktor, og ikke minst reell effekt ut - spesielt tatt i betraktning at strømforsyningen i den er kun 950VA med totalt 48000uF kondensatorbank....

    Skulle vært moro med en test mot Ati sin ncore.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i alle dager øker forvrenging så voldsomt i høyere frekvenser i både Nord og Vera?
    Dette må da være hørbart?

    Er dette normalt med gode AB transistor konstruksjoner også?

    Jeg må innrømme jeg blir litt skremt av de måleresultatene der!
    Og jeg som nettopp har bestilt Vera. Skal bli spennende å se åssen at54nc måler her også....



    Denne Nord forsterkeren til 15 lapper med ncore og 500W 8ohm. Husker ikke betegnelsen men hva er evt dårligere med den kontra Vera
    Armand har allerede svart på dette, men legger til noen punkter. For det første trenger ikke Nord Acoustics å forholde seg til norske reklamasjonsregler. De har garanti på 2 år, men man i Norge må også ha reklamasjon på 5 år.

    Kabinettet er som Armand påpekt stor forskjell på. Nord bruker Modushop kabinetter i rimeligste versjon som er enkle i design og ikke spesielt solide. Kabinettet til P400/1000 er kostbart, ekstremt solid og ekslusivt. Usikker på om det i det hele tatt finnes noen andre som leverer et kabinett helt uten synlige skruer (ser man vekk ifra bunnplaten). Jeg har i alle fall ikke sett det. Alle virker og ha i det minste skruer på baksiden. Det er liten detalj. Om man bryr seg om dette er selvsagt opp til enhver.

    Vera Audio P400/1000 måler også som det er påpekt bedre og har kraftigere strømforsyning. Ser du f.eks på THD+N målingen til audiosciencereview av Nord One med 440W (rosa graf) og sammenligner den med P400/1000 med 500W, så ser man klar forskjell i forvrengningen i lavere frekvenser.

    Vis vedlegget 565025 Vis vedlegget 565026
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Sender min AT542nc til Armand neste uke for test/benchmarking.
    Blir spennende å se hvordan den yter på parametere som støy, forvrenging og dempingsfaktor, og ikke minst reell effekt ut - spesielt tatt i betraktning at strømforsyningen i den er kun 950VA med totalt 48000uF kondensatorbank....

    Skulle vært moro med en test mot Ati sin ncore.
    Det blir jo spennende da . Blir resultatet lagt ut her eller ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enten her, ATI tråden eller begge deler. 😊

    Sender min AT542nc til Armand neste uke for test/benchmarking.
    Blir spennende å se hvordan den yter på parametere som støy, forvrenging og dempingsfaktor, og ikke minst reell effekt ut - spesielt tatt i betraktning at strømforsyningen i den er kun 950VA med totalt 48000uF kondensatorbank....

    Skulle vært moro med en test mot Ati sin ncore.
    Det blir jo spennende da . Blir resultatet lagt ut her eller ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Ja det virker å være solide saker dette altså :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

lydogakustikk
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.435
Link til alle artikler
47
lydogakustikk sine annonser
Bransjenyheter
Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

  • 159
Ønsker å presentere høyttaleren Vera Audio Coherence 12 og dele tanker bak designet. Høyttaleren nærmer seg ferdigutviklet og målet er å lansere den innen sommer/høst. Et bilde under av...
Fortsett
Bransjenyheter
Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

  • 30
Som det ble nevnt i en annen nyhet, så vil flere av produktene fra RPG ikke bli tilgjengelig lenger for private snart. Link...
Fortsett
Bransjenyheter
Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

  • 0
Det skjer endringer med RPG som gjør at mange av produktene fremover vil kun selges i høyt antall og prisene vil også stige. Man vil rette seg mot pro-markedet. Har du hatt planer om å bestille...
Fortsett
Bransjenyheter
Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

Fellesbestilling av RPG akustikkprodukter til Oslo

  • 1
Har en kunde i Oslo som vurderer å bestille en del RPG produkter og vil i den forbindelse undersøke om flere i området vil være med på denne bestillingen. Pallefraktkostnaden fordeles da på flere...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

RPG akustikkprodukter på tilbud i Bergen

  • 3
Vi selger en del produkter nå med meget god rabatt. I utgangspunktet produkter som må hentes i Bergen, da frakt blir fort kostbart med disse størrelsene. Med tanke på at man vanligvis betaler...
Fortsett
Bransjenyheter
Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

Dokument om designet av Vera Audio P400/1000

  • 40
Vi har laget et dokument med en del info om designet og tekniske løsninger av Vera Audio P400/1000 effektforsterkeren. Kun på engelsk vel og merke. Dokumentet kan sees eller lastes ned her...
Fortsett
Topp Bunn