Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tar alle 3 på ny, mulig noen av de var utdatert..
    Ja, viktig å ta alle tre på ny hver gang! :)

    Nå har det blitt en veldig svai egentlig fra 30-90 Hz, kan det ha med EQ-en å gjøre? Jeg vet ikke hva annet den kan skyldes. Det burde summere bedre enn dette.


    Kan du skru AV all EQ på subbene og måle igjen?

    1. subber sammen
    2. fronter sammen
    3. alt sammen

    80 Hz, 6dB filter
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Ja, viktig å ta alle tre på ny hver gang! :)

    Nå har det blitt en veldig svai egentlig fra 30-90 Hz, kan det ha med EQ-en å gjøre? Jeg vet ikke hva annet den kan skyldes. Det burde summere bedre enn dette.


    Kan du skru AV all EQ på subbene og måle igjen?

    1. subber sammen
    2. fronter sammen
    3. alt sammen

    80 Hz, 6dB filter
    Mulig jeg har latt vær å ta alle målinger på ny hver gang.. :)Tenkte front for seg selv vil måle likt for hver gang? Men tok en ny runde med målinger nå, uten EQ. Så tok jeg en ny runde med målinger med den første EQ som lå inne når vi startet.
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, dette så mye mer fornuftig ut! :)

    Ut fra grafene ser dette riktig bra ut. Den som heter "med EQ" ser kjempebra ut. Hvis du vil dille mer med det, kan du prøve en alternativ EQ med ett punkt: dra ned 2-3 dB ved 55 Hz med bred Q. Men synes altså at "med EQ" ser bra ut nå.

    Det viktigste spørsmålet er selvfølgelig: Hvordan høres det ut? :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sånn for ordens skyld.
    Har du mulighet til å måle frontene samlet så man får full oversikt Gi oss et bilde som viser plassering?
    1. Både subber og frontene dipper rundt 80 hz. den må du ut av og finne en annen flanke. Ny plassering?
    2. jeg ser på målingene at subb/ene ligger ca 5 db under frontene i nivå prøv litt mer gain.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bare så jeg har forklart hvorfor jeg synes det ser bra ut på tross av det @alphamale sier:

    1. Dippen er ganske smal og det summerer bra ellers. Det er ikke sikkert dippen er særlig hørbar, men er den det, vil resultatet kanskje bli bedre.
    2. 5 dB ekstra gain på subbene vil øke nivået rimelig mye i bassen. Nå er det bortimot flatt. Det er mulig synkende nivå helt fra bånn og oppover vil høres bedre ut, men @cyrk har allerede sagt at det kanskje ble litt vel mye bass. Det er mulig at dette ikke er noe problem med EQ – det kan være det er toppene som gjør at det høres for mye ut.

    Det er kompliserte greier når man først setter i gang, @cyrk, og det hele er snakk om hvilke kompromisser man er villig til å gå med på! :)
     
    Sist redigert:

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Ja, dette så mye mer fornuftig ut! :)

    Ut fra grafene ser dette riktig bra ut. Den som heter "med EQ" ser kjempebra ut. Hvis du vil dille mer med det, kan du prøve en alternativ EQ med ett punkt: dra ned 2-3 dB ved 55 Hz med bred Q. Men synes altså at "med EQ" ser bra ut nå.

    Det viktigste spørsmålet er selvfølgelig: Hvordan høres det ut? :)
    Har ikke lyttet noe spesielt mellom hver enkelt endring, ble kanskje litt vell opphengt i hvordan det ser ut når jeg måler.
    Det sitter rimelig greit nå, ikke 100% fornøyd kanskje, så vil bruke litt mer tid. Er såpass bortskjemt med bedre stereo oppsett i stua som gjør at lyden i det rommet jeg holder på med nå blir helt feil i forhold til det jeg er vant med. Skal ikke begynne med store beskrivelser av lyd, men det jeg ønsker i dette rommet er god sub integrasjon til film. Der er jeg nå veldig godt på vei. Tror jeg skal bruke litt mer tid til å bli kjent med oppsettet slik det står før jeg evt justerer litt videre.


    Det er kompliserte greier når man først setter i gang, @cyrk, og det hele er snakk om hvilke kompromisser man er villig til å gå med på! :)
    Ja, det er mye for meg å lære her. Utrolig hjelpsomt med forum som dette. Du har hjulpet meg godt på vei!

    Sånn for ordens skyld.
    Har du mulighet til å måle frontene samlet så man får full oversikt Gi oss et bilde som viser plassering?
    1. Både subber og frontene dipper rundt 80 hz. den må du ut av og finne en annen flanke. Ny plassering?
    2. jeg ser på målingene at subb/ene ligger ca 5 db under frontene i nivå prøv litt mer gain.
    Som hestepare er inne på så føler jeg vell ikke at det mangler på bass akkurat. Fikk disse subbene koblet til på fredag, så har ikke hatt så veldig mye tid med dem. Men de spiller imponerende slik det står nå. Er dessverre begrenset med plasseringsmuligheter, hvertfall sett sånn rent estetisk, men kan jo eksprimenter med dette litt mer etterhvert. Bilde av plassering under - skal snu subbene motsatt vei, var bare litt enklere å ha dem slik når jeg skal justere på dem.
    IMG_6031.JPG
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er jeg spendt på hva jeg hører. Husker forresten ikke hvordan denne låt . Har noe mindre avrulling i diskanten nå, og så har jeg også gjort noe med den kulen rundt 800-900 Hz

    Vis vedlegget 694034
    Takker!
    Jeg må vente til utsyret er på plass her, men den ser overkommelig ut frekvensmessig, og det er hyggelig å se du har nærmet deg mitt ideal i toppen. Det er ikke så ulikt den jeg spiller på nå om jeg ikke husker feil, men du er nok noe "hottere" fra 70-80hz og ned tror jeg.
    Mener å huske du var ganske mye mørkere fra 5khz og opp?

    Hvordan opplever du lyden nå kontra den du spilte på sist?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Faktisk så er hele systemet dynamisk nå i påvente av subbene, og at jeg skal male.
    Da må alt vekk igjen, og tunes fra start.
    Jeg sitter daglig å leker meg med knapper, spaker, flanker og filter/filtertyper på gehør.
    Ganske lærerikt egentlig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har ikke lyttet noe spesielt mellom hver enkelt endring, ble kanskje litt vell opphengt i hvordan det ser ut når jeg måler.
    Det sitter rimelig greit nå, ikke 100% fornøyd kanskje, så vil bruke litt mer tid. Er såpass bortskjemt med bedre stereo oppsett i stua som gjør at lyden i det rommet jeg holder på med nå blir helt feil i forhold til det jeg er vant med. Skal ikke begynne med store beskrivelser av lyd, men det jeg ønsker i dette rommet er god sub integrasjon til film. Der er jeg nå veldig godt på vei. Tror jeg skal bruke litt mer tid til å bli kjent med oppsettet slik det står før jeg evt justerer litt videre.




    Ja, det er mye for meg å lære her. Utrolig hjelpsomt med forum som dette. Du har hjulpet meg godt på vei!



    Som hestepare er inne på så føler jeg vell ikke at det mangler på bass akkurat. Fikk disse subbene koblet til på fredag, så har ikke hatt så veldig mye tid med dem. Men de spiller imponerende slik det står nå. Er dessverre begrenset med plasseringsmuligheter, hvertfall sett sånn rent estetisk, men kan jo eksprimenter med dette litt mer etterhvert. Bilde av plassering under - skal snu subbene motsatt vei, var bare litt enklere å ha dem slik når jeg skal justere på dem.
    Vis vedlegget 694042
    Flott rom og utstyr👍🏻
    Jeg anbefaler deg å laste ned REW og bruke room.sim i den.
    Jeg ønsker deg lykke til på søken etter godlyden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Takker!
    Jeg må vente til utsyret er på plass her, men den ser overkommelig ut frekvensmessig, og det er hyggelig å se du har nærmet deg mitt ideal i toppen. Det er ikke så ulikt den jeg spiller på nå om jeg ikke husker feil, men du er nok noe "hottere" fra 70-80hz og ned tror jeg.
    Mener å huske du var ganske mye mørkere fra 5khz og opp?

    Hvordan opplever du lyden nå kontra den du spilte på sist?
    Blir faktisk mer riktig å vise Audiolense-simulert resultat av frekvensrespons.
    Synes det var litt mye bass så senket alle punkter over 100Hz med 1db - da ble det lite - Får høre litt i morgen

    Denne nå
    Target AM.PNG
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg skal bruke litt mer tid til å bli kjent med oppsettet slik det står før jeg evt justerer litt videre.
    Lurt! Da er det også mye lettere å få lært noe av hva det er REW gjør og hva man kan lære av det. Synes i alle fall det ser ut som du har et veldig bra utgangspunkt, både med tanke på frekvensrespons og gjenklang i rommet, men det kan jo fort være at små endringer kan gjøre en del med hvordan det låter. REW er et nyttig verktøy for å forstå hva det er man hører, men så krever det litt mer erfaring å vite hvordan man bruker verktøyet best mulig. :)

    Som @alphamale sier kan det hende det er noe å hente på å leke litt med delefrekvens og plassering av subber, men hadde det vært meg ville jeg gjort som deg: brukt noen uker på å lytte før jeg plukket det opp igjen. Ser jo ut som et rom det går an å trives i!

    Ellers liker jeg hattetemaet i lytterommet! 🤠
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir faktisk mer riktig å vise Audiolense-simulert resultat av frekvensrespons.
    Synes det var litt mye bass så senket alle punkter over 100Hz med 1db - da ble det lite - Får høre litt i morgen

    Denne nå
    Vis vedlegget 694098
    Jeg justerte inn EQ på preamp så jeg kan senke helningen på bass et par db med et enkelt tastetrykk. "Navet" ligger på 200Hz og "felgen" på 25. Er jo såpass lav q på den EQen at det blir som å dempe volumet i området.
    bassdemp.png
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Blir faktisk mer riktig å vise Audiolense-simulert resultat av frekvensrespons.
    Synes det var litt mye bass så senket alle punkter over 100Hz med 1db - da ble det lite - Får høre litt i morgen

    Denne nå
    Vis vedlegget 694098
    Jeg har startet prosessen med å fikle til en respons som speiler denne.
    Jeg er ganske nærme nå tror jeg, men REW hadde et "uventet"avbrudd i natt, og jeg hadde ikke lagret den, men den kommer vel snart.
    Er redd den er litt basstung her inne, men jeg prøver. @MakkinTosken sin "karamell" er nærmere det jeg har brukt tidligere. Vi får se!
    Hvilket filter, og deling bruker du mot subbene @The Shy?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er redd den er litt basstung her inne, men jeg prøver. @MakkinTosken sin "karamell" er nærmere det jeg har brukt tidligere.
    Bare hver klar over at jeg ikke følger noen tradisjonell karamell oppskrift og deler 40 mot 100.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Jeg har startet prosessen med å fikle til en respons som speiler denne.
    Jeg er ganske nærme nå tror jeg, men REW hadde et "uventet"avbrudd i natt, og jeg hadde ikke lagret den, men den kommer vel snart.
    Er redd den er litt basstung her inne, men jeg prøver. @MakkinTosken sin "karamell" er nærmere det jeg har brukt tidligere. Vi får se!
    Hvilket filter, og deling bruker du mot subbene @The Shy?
    Til ære for deg dro jeg i gang en ny REW i går og tok en måling fra der jeg kalibrerte - Omtrent..
    En 1/24 og en psychoacoustic med markert deling som er en en-oktav Audiolense deling. De vil si at nivået er 96 db nede ved 35Hz og 140Hz på subbdelingen - bratt altså.

    AM1.jpg

    AM2.jpg
    deling.PNG
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Til ære for deg dro jeg i gang en ny REW i går og tok en måling fra der jeg kalibrerte - Omtrent..
    En 1/24 og en psyhocoacousic med markert deling som er en en-oktav Audiolense deling. De vil si at nivået er 96 db nede ved 35Hz og 140Hz på subbdelingen - bratt altså.

    Vis vedlegget 694300
    Vis vedlegget 694301
    Kult du tenker på meg👍🏻
    Jeg satte 80 hz LPF og 60hz HPF Butterworth/48. Altså Bratte filter begge veier på denne, da det ga best visuell integrering.
    Jeg har ikke fått hørt den ennå, så hvordan det låter vet jeg ikke ennå. Men det er den metoden jeg har benyttet tidligere, så derfor er jeg også nysgjerrig på @MakkinTosken sin Karamelloppskrift med slakt filter oppover.
    Takk for info så langt👍🏻
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hvordan ting fungerer matematisk, for dum rett og slett. Men antar at jeg deler akustisk med hensyn til rommet og ikke i en teoretisk ideel situasjon. En romkorrigert deling? Crossover ender uansett tett på 100Hz når jeg måler @alphamale .


    deling.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg forsto ikke helt hva du prøvde å si.
    Uansett! I ditt rom ser det ut til at du er velsignet til å kunne sette x- over hvor det måtte passe ift. Plassering og ytelse.
    Takk for info btw.
    Man har jo en teoretisk side av dette med deling som gjerne presenteres med ideele kurver.

    1612256761671.png


    Men vi gjør jo disse delingene under mindre optimale forhold, med romresonanser og annet tøv. Derfor tenker jeg at å sette delingen etter boka ikke alltid fungerer. Blir seff etter en eller annen bok, ditt roms bok.


    Kan du vise hele responsen så jeg får oversikt over hele karakteren på frekvensene?
    dagens.png
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da forsto jeg deg egentlig i utgangspunktet, men jeg ramla av på ordet "romkorrigert" men dette var klart og tydelig.
    Det viser også at du som du nevner at det er nødvendig å tilpasses rommet det står i, ytelse og plassering.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ser jo at responsen er tilnærmet lik den jeg selv har under 70 hz. Hadde det ikke vært for tilstanden i samfunnet skulle jeg tatt meg en tur. Har en Daft Punk låt med tre distinkte basstoner. Alle sier jo at frekvensresponsen bestemmer så og si alt, så da burde det blitt en ganske lik opplevelse av bass.
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Stemmer, ikke så dype men sier litt om bassen er noenlunde lineær i det området
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Somlet meg til å måle etter en liten test med en liten bassfelle i hjørnet. Innpakket Paroc steinull 5 cm som jeg hadde til overs etter å ha eksperimentert litt med demping i kabinettet til høyttalerne.
    20210226_214923.jpg


    Med og uten bassfelle på plass;

    R - Med og uten bassfelle.jpg

    R - uten bassfelle waterfall.jpg

    R - med bassfelle waterfall.jpg

    R - med og uten bassfelle waterfall overlay.jpg


    Faen, det virker. Nå skal jeg se på hva som skjer hvis jeg erstatter bassfellen med EQ.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uten bassfelle og ingen EQ;
    R- uten bassfelle uten EQ.jpg


    Uten bassfelle + EQ;

    R - uten bassfelle med EQ.jpg


    MED bassfelle + samme EQ;

    R - med bassfelle + EQ.jpg



    EQ vs bassfelle.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig tydelig at både EQ og bassfelle fungerer. Jeg skal tilpasse EQ til etter bassfelle for å få et endelig svar i vitenskapens navn.

    Edit; Det ble ikke bedre i tidsdomenet hvis jeg ville få bedre frekvensrespons. Her er EQ tilpasset uten bassfelle vs EQ tilpasset bassfelle;

    R - med bassfelle + EQ.jpg

    EQ tilpasset bassfelle waterfall.jpg


    Man får velge om tidsdomenet eller frekvensdomenet skal bestemme den mest effektive løsningen.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat der mine hjørnefeller treffer.
    Jeg tror ikke jeg har lyst til å lage hjørnefelle pga utseende, men det frister. Har vurdert å lage spilevegg i en slags halvbue som skjuler feller, men det er slitsomt for en lat sjel å lage sånt.

    Har veldig lyst å teste disse E-trap bassfellene til gjallarhorn bare for å se om man kan slippe unna fysiske tiltak under 80 hz. Men har så sinnsykt mye annet å blåse penger på I øyeblikket :(
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.319
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pakker du ut bassfelka tar den dypere.
    Men en fordel å få den helt til taket.
    Men ja det er veldig gøy å se att det virker.
    Diskusjonen om pakket og utpakket har jo hvert oppe før. Og ingen tvil om att utpakket er aller best.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg tror ikke jeg har lyst til å lage hjørnefelle pga utseende, men det frister. Har vurdert å lage spilevegg i en slags halvbue som skjuler feller, men det er slitsomt for en lat sjel å lage sånt.
    Du kan få kjøpt ferdige spiler med Eike front limt på ett svart bøyelig akustiske åpent stoff. Disse kan bøyes. Firma heter Gustafs, produktet heter Lamellow, jeg har brukt det til en buet barfront. Har noen rester så du kan evt gi en lyd hvis du vil se de, bor i Blomsterdalen...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du kan få kjøpt ferdige spiler med Eike front limt på ett svart bøyelig akustiske åpent stoff. Disse kan bøyes. Firma heter Gustafs, produktet heter Lamellow, jeg har brukt det til en buet barfront. Har noen rester så du kan evt gi en lyd hvis du vil se de, bor i Blomsterdalen...
    Takker for tips! Regner med det koster 4000 kroner kvm eller noe sånt..?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et ødelagt ansikt sto ikke i veien for Mickey Rourke. Sikker på at du trygt kan bygge feller Palooka.

    E-trap Tror det var noe slikt vi testet hos @svart-hvitt . Ne funke pa...
    Dette måtte jeg flire såpass av at folk trodde jeg hadde klikket. "haha AUAU hahah AUUAUAU hahah"
    De som nettopp har operert for lyskebrokk og får latterkrampe kan fort havne på mentalsykehus :ROFLMAO:

    Synes ikke du det virket? Må ha vært amatører bak spakene!

    Pakker du ut bassfelka tar den dypere.
    Men en fordel å få den helt til taket.
    Men ja det er veldig gøy å se att det virker.
    Diskusjonen om pakket og utpakket har jo hvert oppe før. Og ingen tvil om att utpakket er aller best.
    Klart det, men det finnes vel ikke folk med IQ over 62 som lar steinull/glava stå åpent i stuen? :geek:

    @erk har prøvd AVAA, kanskje det er en mulighet?
    AVAA er dårlige greier, de har vel arbeidskapasitet på linje med en middels lat bergenser? I tillegg er de like dyr som kebab på Aker Brygge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn