Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det fungerer bare på frontene. Får feilmelding når jeg prøver med den instillingen på subbene.. Mulig frekvensen for reference er for høy?
    Det er den nok, ja. Det er et poeng å bruke samme referanse for alle målingene, så vi har et akustisk referansepunkt. Det kan være en løsning å bruke en av sidekanalene som akustisk referanse, eller for eksempel å bruke front R som referanse, koble fra front L og sende målesignalet dit og til subbene:
    Skjermbilde 2021-01-30 kl. 19.03.05.png
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Det er den nok, ja. Det er et poeng å bruke samme referanse for alle målingene, så vi har et akustisk referansepunkt. Det kan være en løsning å bruke en av sidekanalene som akustisk referanse, eller for eksempel å bruke front R som referanse, koble fra front L og sende målesignalet dit og til subbene:
    Det fungerte bedre ja!
    Er rimelig noob på dette, takk for hjelp å tålmodighet.
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det fungerte bedre ja!
    Er rimelig noob på dette, takk for hjelp å tålmodighet.
    Der ja!

    Jeg ville prøvd å legge til 1,8 meter på avstanden til subbene (likt på begge). Da er det mulig samsvaret i impuls vil funke bedre, for det ser ut nå som om subbene faktisk spiller litt før frontene. Da slipper du også mesteparten av den kanselleringen som skjer rundt delefrekvensen.

    Prøv det og fortell meg hvordan det låter! :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er SPL på når sofaen spretter rundt?
    Sprette var jo kanskje et vel spenstig begrep. 😁 Er ikke sikker, kanskje i underkant av 100dB. Men nå fikk jeg det til å begynne å rulle pent av ved 12Hz ved å legge et -2dB lp shelving filter på 20Hz, det roet ned dønningene jeg kjente.(y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nex

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du kan også prøve 2,55 m i tillegg (istedenfor 1,8 m) og høre hva du synes låter best.

    Her er summeringen på 1,8 m. Legg merke til ok nivå rundt delefrekvensen og litt ekstra skyv over og under.
    Skjermbilde 2021-01-30 kl. 19.37.40.png



    Til sammenligning er 2,55 m en del flatere over det hele:
    Skjermbilde 2021-01-30 kl. 19.39.45.png


    Her er det egentlig bare ørene som bestemmer.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Der ja!

    Jeg ville prøvd å legge til 1,8 meter på avstanden til subbene (likt på begge). Da er det mulig samsvaret i impuls vil funke bedre, for det ser ut nå som om subbene faktisk spiller litt før frontene. Da slipper du også mesteparten av den kanselleringen som skjer rundt delefrekvensen.

    Prøv det og fortell meg hvordan det låter! :)
    Her ble det merkbart bedre punch i brystkassa, dette ble bedre! Forsøkte å veklse mellom 1,8 og 2,5 - kan leve fint med begge- Men likte best 1,8 etter en kjapp test. Må spille litt mer :) Igjen, takk for hjelpen!!
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Genialt! Jeg ser gjerne på en kontrollmåling, så jeg kan sjekke at det blei sånn omtrent som jeg tenkte! 😅
    Den ligger vedlagt :)

    Det ble nok i overkant mye bass her nå etter å ha lyttet litt mer. Har endt opp med å justerer avstand med 2.5 nå. Målte fronter for seg selv, så subber, så alt samlet. Mulig jeg må tone ned noe eller bare ta ned gain litt på subbene. Men dette vil stort sett brukes til film, så da er det bare gøy med litt futt :)
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Flott! Ser ut som impulsen er rimelig spot on på den målinga der.

    Du kan jo vurdere å dra ned toppene på 57 og 93 Hz med 5-6 dB, for de stikker seg veldig ut. Det var en EQ-mulighet i preampen, ikke sant?
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Flott! Ser ut som impulsen er rimelig spot on på den målinga der.

    Du kan jo vurdere å dra ned toppene på 57 og 93 Hz med 5-6 dB, for de stikker seg veldig ut. Det var en EQ-mulighet i preampen, ikke sant?
    Har kun mulighet for EQ på subbene. Justerte litt i går da jeg forsøkte meg på egenhånd med rew. Resultatet ble som på bilde under - endte opp med dette på begge subber. De er delt på 80hz, så usikker på hvor mye -5-6db vil bety ved 93hz fra disse? Men 57hz kan jeg dra ned litt mer.
    IMG_6028.JPG
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner.

    Jeg ville prøvd å dra ned 93 dB med i alle fall 6 dB, og gjerne prøvd mer hvis det er rom for det. Det kan se ut som du har en resonans i rommet omkring der, så subene får en god del ekstra skyv sjøl om det er over delefrekvensen.

    Nivået burde sunket jevnt fra 80 og oppover, men det er en liten krøll i frekvensgangen der sannsynligvis på grunn av en resonans i rommet.


    Skjermbilde 2021-01-30 kl. 21.36.50.png
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Skjønner.

    Jeg ville prøvd å dra ned 93 dB med i alle fall 6 dB, og gjerne prøvd mer hvis det er rom for det. Det kan se ut som du har en resonans i rommet omkring der, så subene får en god del ekstra skyv sjøl om det er over delefrekvensen.

    Nivået burde sunket jevnt fra 80 og oppover, men det er en liten krøll i frekvensgangen der sannsynligvis på grunn av en resonans i rommet.
    Har tatt av 9dB på hver sub ved 93 HZ - justerte også ned 5dB på 57.
    EQ.jpg
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Hvis du deler på 80 så er det en mulighet at valgt highpassfilter gjør at du får den dippen, har du mulighet for et slakkere filter?
    I menyen til deling er det satt opp som på bildet under. Kan gjerne endre på noe her?
    IMG_6029.JPG
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ville forsøkt å slå sammen de fire første med lavere q. Boost med høy Q er å be om blipper. Kan se fint ut på frekvensresponsen, men ikke for øret.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok!
    Jeg gikk tilbake å så på den målefila du ga oss. Er signalet på L/R ubehandlet? Måler de helt til avrulling?
    I såfall har du dippen fra frontene midt i crossover. Du må ut av den. prøv høyere deling først.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det blir kanskje litt mye på en gang her nå, men jeg vil egentlig foreslå at du bruker 2,55 m og 6 dB. Da ser det ut i REW som at responsen blir jevnere fra 130 Hz og helt ned på grunn av mer helhetlig fasegang.

    Det er også et alternativ å høyne delefrekvensen. Men gjør i så fall bare en ting av gangen :)

    Untitled.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, kan du slippe unna med 6db slope hatt jeg holdt på den. Men ikke glem å lytte. Ørene avslører mye man ikke umiddelbart ser på kurvene.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Det blir kanskje litt mye på en gang her nå, men jeg vil egentlig foreslå at du bruker 2,55 m og 6 dB. Da ser det ut i REW som at responsen blir jevnere fra 130 Hz og helt ned på grunn av mer helhetlig fasegang.

    Det er også et alternativ å høyne delefrekvensen. Men gjør i så fall bare en ting av gangen :)
    Ble litt mye nå ja :)
    Den siste målingen nå er gjort med 6dB - 2,5m og 100HZ deling. Gikk også over EQ og justerte ned Q til 1.
    Har nok missforståt hva Q gjør - jeg trodde at dersom den ble satt til 3 så ville det tilsi feks 50hz men sett fra 47 til 53, hvis det gir mening.

    Edit: Ikke negativt at det ble mye! Er bare mye nytt å lære seg :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Ok!
    Jeg gikk tilbake å så på den målefila du ga oss. Er signalet på L/R ubehandlet? Måler de helt til avrulling?
    I såfall har du dippen fra frontene midt i crossover. Du må ut av den. prøv høyere deling først.
    Litt usikker på hva du mener med ubehandlet.. Kjører bare sveip fra rew når jeg måler rett fra pc - eller tenker du på noen andre signaler? Måler ikke helt til avrulling nei, hestepare ba meg måle fra 20hz.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Skjønner det! :)


    Nå fikk du en nokså bred og dyp dip mellom 58 og 88 Hz. Mye verre enn det var!

    Prøv 80 Hz, 6 dB og 2,55 m – jeg tror det er en bedre løsning!
    Mulig det kan komme fra de EQ justeringen jeg tok.. Men vedlagt ligger måling med deling på 80
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det ganske mange målinger i den fila… jeg går litt i surr :)

    har du sjans til å bare ha de følgende:

    1. subber sammen
    2. fronter sammen
    3. alt sammen

    80 Hz, 6dB og den EQen som du har nå
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Tar alle 3 på ny, mulig noen av de var utdatert..
     

    Vedlegg

    • 329.5 KB Visninger: 43

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Forsøker meg litt på REW med en UMIK-1 for første gang. Sist jeg holdt på med sub kalibrering er nærmere 15år siden, da med penn og papir pluss en db-måler. Nå ser jeg fort at dette er hakket mer avansert å det er en del ting å lære.
    Kan noen komme med innspill på grafen nedenfor?

    Hva prøver den phase grafen som går rett opp ved 70 og si meg? Synes det spiller ganske bra slik det er, men den grafen tyder gjerne på phase problemer?

    Fronthøyttalere spiller fullrange mens subber er satt med deling på 80hz. Har ikke mulighet for å endre deling til fronthøyttalere. Vis vedlegget 693590
    Det er en måte å komprimere grafen på. Kalles wrapped phase på engelsk. Da holder man den innenfor+-180. Unerapped er med korrekt, og ds ville fasegangen over 70 Hz cruiset i underkant sv minus 180.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn