Jeg fant en måling som jeg har liggende, som har en resonanstopp i bassen tilsvarende det vi diskuterer her. Den har jeg utsatt for en minimum fase frekvenskorreksjon under 100 Hz.
Vis vedlegget 774516
Snickerse hevder at transientresponsen ofte blir verre av å korrigere. Her er step-responsen før korreksjon:
Vis vedlegget 774517
Step respons etter korreksjon:
Vis vedlegget 774518
Jeg viser dem ikke oppå hverandre her, fordi de har forskjellig nivå. Har i stedet forstørret simuleringen, slik at grafene er ca like store. Den store toppen ved 125 ms og etterfølgende ringing er redusert. Peaken ligger ved ca 47 Hz som tilsvarer en periode på drøyt 20 millisekunder. Det samsvarer bra med ringingen som vi ser i step-responsen, og det er ikke en tilfeldighet at denne ringingen har kraftig redusert nivå etter korreksjon.
Denne korreksjonen er gjort med FIR, der korreksjonen kan formes med stor presisjon. Når man forsøker å gjøre noe tilsvarende med tradisjonell EQ, blir nøyaktigheten dårligere både i tidsdomenet og frekvensdomenet. Man må nøye seg med noe mer moderate forbedringer, men effekten vil i tilfeller som dette være både stor og positiv. Så det er ingen som helst grunn til å nøle.
Bottom line: hvis man tar ned en stor topp i den dypeste bassen (som her, og i caset vi diskuterer), og gjør det med rimelig presisjon, så vil det gi betydelige forbedringer .. ti av ti ganger. Som regel også betydelige forbedringer i transientresponsen som her. Så det er bare å dra ned denne peaken.
Alle disse kurvene er 100% ufiltrert. Simulert resultat etter korreksjon er like pålitelig som selve målingen.