Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Ja , det er en myte...Men poenget er at den som tror på absolutte sannheter innen ALT av vitenskap nok har forregnet seg litt... Det finnes masse enda å oppdage og forstå. Muligens og innen kabler... Selv om jeg tviler til tider.. :cool:
    Tenk om de geniene i hifi-kabel bransjen hadde skiftet beite til medisin, så hadde vel de aller fleste sykdommer blitt utryddet for lenge siden, ettersom de tydeligvis besitter kunnskap som ingen andre er i nærheten av.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.884
    En typisk ting man sier med "med faglig tyngde" kan være at korte kabler ikke er transmisjonslinjer, eller at man ikke bruker transmisjonslinjeberegninger ved lave frekvenser. At den karakteristiske impedansen z0=rot(L/C) gjelder bare for høye frekvenser og er neglisjerbar for korte audiokabler.
    Uttrykket ovenfor gjelder bare for høye frekvenser fordi det er en forenkling. Det korrekte uttrykket inneholder komplekse tall både i teller og nevner slik at den karakteristiske impedansen i audioområdet blir en komplisert funksjon av frekvens.

Uansett fysisk kabellengde vil alle kabler som matches med sin karakteristiske impedans ved en gitt frekvens fremstå som uendelig lang for avsenderen. Ingenting blir reflektert. Med en svært variabel karakteristisk impedans, og en svært varierende høyttalerimpedans vil man aldri klare å match høyttaler, kabel og utgang ved alle audiofrekvenser (man kan kanskje klare det ved hf).

Jeg viste til noen linker hvor impedansene blir svært forskjellige i audioområdet på grunn av høy kabelimpedans og lav høyttalerimpedans. Da blir mye av spenningen reflektert tilbake og man får mange slike forløp før spenningen setter seg. La oss si at første gang spenningen møter den lave impedansen så blir 95% reflektert og 5% absorbert til høyttaler. Slik kan det bygge seg opp over hundre ganger før det nærmer seg. Det er vist, eller sannsynliggjort at dette kan komme innenfor hørbart territorium. De som formidler slik info er entusiaster på utenlandske forum, særlig han som trashet Hawkfords sin berømte kabelartikkel.

Vi har altså en teori eller hypotese som sier at man får forsinkelse i signalet for enkelte frekvenser og ikke for andre frekvenser innen audioområdet, avhengig av egenskaper ved en audiokabel. Og at dette er innenfor det hørbare området.

Så kan man jobbe for å tilpasse grensesnittene slik at dette blir minimert. Man kan terminere bort "ringingen" som oppstår siden man fortsatt ikke får bort alt. Og så er det litt tankevekkende at alt dette har minst en av kabelleverandørene allerede vist om lenge, og gjort tiltak mot. Her på berget flirer man bare av boksene på kablene deres. "Er du i tvil, kjøp den uten bokser". "Jeg skal ikke ha en kabel som virker som en eq". Jeg prater selvsagt om MIT. Dere får sjekke "kabellyrikken" selv, jeg har min forståelse om dem fra en rundebordsamtale med ulike kabelleverandører i TAS for en tid tilbake.

For diy'ere er det selvsagt både interessant og forlokkende å kunne lage noe skreddersøm basert på slik "kunnskap". Det er jo det som er artig, er det ikke?

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Hvorfor en humle kan fly, basert på vitenskap ?
    Skal være en utfordring ??
    Hvorfor tror du andre innsekter og fugler kan fly ? til
    Enkelt forklart så er det mulig når vingenes oppdrift er tlstrekkelig større enn gravitasjon
    Noe som har eksistert leeeeeeeeeeeenge før hifi-kabler kom på markedet

Hvorfor tror du at en Boeing 777 kan fly ? Kan det muligens være et resultat av dagens vitenskap ??

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Du kan jo forklare hvorfor en humle kan fly basert på vitenskap ? For å ta et enkelt eks.
    Myte. Google is your friend.
    Så du er og en som tror vitenskapen vet ABSOLUTT alt ? ;)...Vel, uansett ingen grunn til å diskutere dette...Jeg tror det er mer enn det vitenskapen har funnet ut til nå.. Og at vitenskapen vil finne ut nye spennende ting for de av oss som er åpne for dette.. Og det er jo heldigvis de fleste.. :cool:
    Har jeg sagt at vitenskapen har et svar på alt? Nei.

Selvfølgelig kommer vitenskapen til å finne ut nye ting. Men det gjelder neppe noe så grunnleggende som signaloverføring i kobber/sølv-kabler...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.540
    Sted
    Smurfeland
    Ikke personlig asbjørn ,du skriver godt , det skal du ha ,,,Men hvorfor i all verden må allt bevises eller avvises før det er prøvd ?Det viktigste er at man er klar over konsekvenser ved å strekke min max safe operating området , men ikke kompromitterer på sikkerhets messige faktorer .

Det kan virke som det er en ny hi fi generasjon her inne som bare fester seg til tall eller specs ,og det gjør meg fortvilet . Det må være rom for lytte messige vurderinger av mods som viktigere synes jeg.

asbjørn sitat ;Grunnleggende har man bare forstått en ting når teori og praksis stemmer overens.

Gjør det alltid det asbjørn ? eller er det ;ikke tro det du ikke kan se ?
    Se deg deg rundt da, en helt vanlig dag.
    Absolutt alt du ser rundt deg har vitenskapen en forklaring på, og det aller meste av det er et resultat av vitenskapen du bestrider og anser som mangelfull.
    Den dagen bransjen for hifi-kabler uomtvistelig beviser at de overgår denne vitenskap, så skal eg være den første til å bøye meg i støvet.
    Heftig påstand.... Og naivt...Men eier en ikke større perspektiv enn å tro at vitenskapen vet ABSOLUTT alt så gjør en det i alle fall enkelt for seg selv.... :cool:
    Du må mer enn gjerne fortelle meg hva som er naivt her....
    og ikke minst fortelle meg hva dagens vitenskap IKKE kan forklare meg......
    Klarer du det på en saklig måte ??
    En helt dagligdags ting som tid er noe vitenskapen fortsatt sliter med å forklare hva egentlig er for noe. Siden du nå først spør.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Heftig påstand.... Og naivt...Men eier en ikke større perspektiv enn å tro at vitenskapen vet ABSOLUTT alt så gjør en det i alle fall enkelt for seg selv.... :cool:
    En helt dagligdags ting som tid er noe vitenskapen fortsatt sliter med å forklare hva egentlig er for noe. Siden du nå først spør.
    Jepp, men det kan helt sikkert Nordost eller tilsvarende fortelle oss.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.540
    Sted
    Smurfeland
    Jepp, men det kan helt sikkert Nordost eller tilsvarende fortelle oss.
    Ok.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du skriver at vitenskapen har svar på absolutt ALT teddy.. Hadde det kun vært når det gjelder kabler så bør du si dette. Jeg vil gjerne heller være tidvis feig, enn direkte dum.. Hvis det er slik at det er første påstand som gjelder. Hvis ikke, bør du si ifra.

Om vi vet alt om kabler skal jeg ikke uttale meg om. Men velger å bruke Einsteins ord.. " dessto mer jeg vet, dessto mer vet jeg at det er lite jeg vet..."...

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noko heilt anna:
    Er her nokon som har jobba med spørsmål rundt dårleg kontakt, skitne kontakter og denslags påverkar lyden? Og om kablar kan slitast ut? Eg har ansvaret for lydutstyret på skulen, og har frå tid til anna kasta kabel, fordi kablane (både balanserte og ubalanserte) tok til å samle inn ekstra støy og lydlege problem, og det ikkje hjalp då eg prøvde å fikse pluggane - går ut frå at eg ikkje greidde å lodde pluggane skikkeleg på (Elendig med loddebolt).

Som gammal bassist har eg ei relikvie frå min stormfulle ungdom: Ein jackplugg-kabel der det ikkje skal loddast. Kabelen stikkast inn i pluggen, og det strammast. Kvar gong denne kabelen har vore dårleg, har eg kappa ein ørliten stubb av han, og sett på pluggen på nytt. Dei andre kablande frå 70- og 80-talet er for lengst avskrivne, men denne er flott - berre litt kortare enn godt er, etter alle desse åra..

Når det gjeld høgtalarar, er eg i prinsippet motstandar av pluggar. Eg trur det er nest best å skrue kabelstubbane direkte til terminalane til høgtalarane. Det beste er vel å få ein loddekunnig til å lodde kablane direkte på plass. Men det er ganske så upraktisk. Likevel - er det nokon som har prøvd?

Tenker på då Dave Wilson skreiv for TAS (dette var ikkje heilt etisk, fann dei seinare ut, både han og redaksjonen) Han gjorde ein kabeltest der han samanlikna kablane mot ei referanse - eit printkort med ganske stor lengde. Og dedekterte skilnadar opp mot kva han høyrde frå printplate-referansen. Han meinte det var nødvendig å reinse denne printplata fyrst - er det noko poeng, eigentleg?

Kabelproblema ved PA er på ein heilt annan skala enn det vi har i anlegga våre, og langt meir avgjerande. Eg har tru på å forbetre heile musikkbransjen ved å
    - tvinge produsentane til å lage balansert oppbygging av Stratocasterar, Rickenbackenar og liknande.
    - La våre kabelprodusentar finne fram til rette pluggar og leidningsmateriale for desse mest villfarne, men akk så viktige komponentane for vår musikkoppleving.
    - innføre kabelsubsidar i ei overgangsperiode (a la el-bil), til kabelfolket har fått etablert seg innan musikkbransjen.

Innan hifi har eg vore ute for liknande (ganske sjeldan, sjølv om eg har 30 år gamle kablar liggande), men langt sjeldnare. Det kan vel skuldast at desse ligg meir i ro enn når xlr-kablar skal strekkjast hit & dit på ulike scener, og gjerne vert utsett for hardhendt handsaming. (pga ekstremt stramme budsjett kastar ikkje skulen kablar, sjølv om dei ikkje verkar. Dei vert lagde til side for reparasjon, noko som ikkje skjer. Så i staden, når elevane går tome for kablar, tek dei av dei defekte for å prøve om dei ikkje verkar likevel...)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har loddet høyttalerkablene rett på elementene. Aktiv drift, ikke noe passivt delefilter, bare grov kobber fra forsterkerkortene til høyttalerelementer. Gjorde det noen forskjell? Vet ikke, det var bare en praktisk løsning for å koble forbi delefilteret. Totalt sett gjorde den ombygningen til aktiv drift en forskjell, ja.

Jeg har også musikere i familien. Der er kabler forbruksmateriell, og de ryker gjerne på den måten du beskriver med brudd rett etter loddepunktet i kontakten. Gode kabler der er sånne som tåler mye juling. Dessuten er det et poeng med lav kapasitans i kabelen mellom en passiv gitarpickup og en forsterker, fordi akkurat det vil påvirke lyden. Og gitarister er ganske opptatt av "tone". Ikke noe hokus pokus, og ti meter kabel av beste kvalitet koster noen hundrelapper.

Junior bruker denne nå: https://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=3765
    199 kr, tåler å bli overkjørt av en tank.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har du noen ferdig terminerte Tempo Fix kabler til salgs Lakuz, og eventuelt hvor mye skal/må du ha for de?

L

larkus

Gjest
    Tempo Fix???
    Lakuz:confused:

Jeg går ut fra at du mener Tempflex. Den kabelen var vanskelig å få tak i. Den ble kostbar og er sannsynligvis den eneste av sitt slag i Norge.
    Jeg har to sett. De er ikke til salgs:)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og så før kl 2 en lørdags ettermiddag da, lydbjørn! Men jeg tror alle fikk med seg at du mente Tempo Lett og Lakmuz.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    En typisk ting man sier med "med faglig tyngde" kan være at korte kabler ikke er transmisjonslinjer, eller at man ikke bruker transmisjonslinjeberegninger ved lave frekvenser. At den karakteristiske impedansen z0=rot(L/C) gjelder bare for høye frekvenser og er neglisjerbar for korte audiokabler.
    Uttrykket ovenfor gjelder bare for høye frekvenser fordi det er en forenkling. Det korrekte uttrykket inneholder komplekse tall både i teller og nevner slik at den karakteristiske impedansen i audioområdet blir en komplisert funksjon av frekvens.

Uansett fysisk kabellengde vil alle kabler som matches med sin karakteristiske impedans ved en gitt frekvens fremstå som uendelig lang for avsenderen. Ingenting blir reflektert. Med en svært variabel karakteristisk impedans, og en svært varierende høyttalerimpedans vil man aldri klare å match høyttaler, kabel og utgang ved alle audiofrekvenser (man kan kanskje klare det ved hf).

Jeg viste til noen linker hvor impedansene blir svært forskjellige i audioområdet på grunn av høy kabelimpedans og lav høyttalerimpedans. Da blir mye av spenningen reflektert tilbake og man får mange slike forløp før spenningen setter seg. La oss si at første gang spenningen møter den lave impedansen så blir 95% reflektert og 5% absorbert til høyttaler. Slik kan det bygge seg opp over hundre ganger før det nærmer seg. Det er vist, eller sannsynliggjort at dette kan komme innenfor hørbart territorium. De som formidler slik info er entusiaster på utenlandske forum, særlig han som trashet Hawkfords sin berømte kabelartikkel.

Vi har altså en teori eller hypotese som sier at man får forsinkelse i signalet for enkelte frekvenser og ikke for andre frekvenser innen audioområdet, avhengig av egenskaper ved en audiokabel. Og at dette er innenfor det hørbare området.

Så kan man jobbe for å tilpasse grensesnittene slik at dette blir minimert. Man kan terminere bort "ringingen" som oppstår siden man fortsatt ikke får bort alt. Og så er det litt tankevekkende at alt dette har minst en av kabelleverandørene allerede vist om lenge, og gjort tiltak mot. Her på berget flirer man bare av boksene på kablene deres. "Er du i tvil, kjøp den uten bokser". "Jeg skal ikke ha en kabel som virker som en eq". Jeg prater selvsagt om MIT. Dere får sjekke "kabellyrikken" selv, jeg har min forståelse om dem fra en rundebordsamtale med ulike kabelleverandører i TAS for en tid tilbake.

For diy'ere er det selvsagt både interessant og forlokkende å kunne lage noe skreddersøm basert på slik "kunnskap". Det er jo det som er artig, er det ikke?
    Jeg forstår godt at du bliver ved at nævne dette da du har ret i at det ikke er en on/off funktion, men et problem som har størst betydning ved høje frekvenser hvor man simpelthen kan risikerer at der intet kommer igennem hvis der ikke impedans tilpasset.
    Jeg har selv arbejdet med HF og som sagt her er impedans tilpasning helt afgørende, når der arbejdes med audio frekvenser har man en anden fornemmelse, bl.a at der er ting som betyder langt mere end lige impedans tilpasning.

Jeg har fundet yderligerer et par link som behandler dette spørgsmål How short is a piece of string? og The analog audio link as a transmission line og igen uden helt entydige svar.

Hvad angår højtaler kabler med paralle runde lederer vil det være vanskeligt at opnå impedans tilpasning, Impedance Calculators - Mantaro Product Development Services lykkes det eventuelt ved at evt. at lægge to brede fladvalsede ledere tæt sammen , så vil kapaciteten blive stor, så stor at der sandsynligvis opstår andre problemer med ustabilitet i forstærkeren.
    Med coax er det også muligt at få impedans tilpasning.

Der er vist et højtaler-kabel som bruger den omtalte teknik med brede fladvalsede leder lagt tæt sammen, mener også at dette kabel er kendt for at give ustabilitet, og så vidt jeg ved giver dette kabel heller ikke super lyd, ligesom MIT heller ikke gør det, det er så farvet og slasket i basen at jeg ikke mener det kan bruges til noget som helst, hvis man altså ikke lige er til den sound som dette kabel lægger ud over det hele.

Jeg har lavet lidt simulationer med et Valhalla Reference Speaker Cable plus højtaler modelen fra Bateman Speaker Amp Interaction ikke fordi jeg tror jeg finder en løsning men man kan aldrig vide, Ps det er kun simulationer og skal kun tages for det, og med alle mulige forbehold:

diagram.JPG

Diagrammet kablet har en karakteristisk impedans på 90.2 ohm:

impedans_højtaler model.JPG

Højtaler modelens impedans.

impedans_6ohm_32cm.JPG

Impedans 1 ft ca. 32cm kabel i en ren 6 ohm belastning resonanser ses begyndende lidt over 100 MHz

impedans_6ohm_3m.JPG

Impedans 13 ft ca. 3m kabel i en ren 6 ohm belastning resonanser ses begyndende omkring 10-20 MHz , man flytter problemet højre op i frekvens ved kortere kabel og umidbart mildnes problemet også.

impedans_3m_højtaler_belast.JPG

Impedans 3m kabel med højtaler-model som belastning , problemer fra ca 3MHz fase og delay de to nederste kurver følger den ujævne impedans som forventet.

impedans_3m_højtaler_belast_og 90ohm.JPG

Impedans 3m kabel med højtaler model plus 90.2 ohm karakteristisk-impedans over højtalerklemmerne som belastning, her ses at ringnings problemet bedres.

Så en foreløbig konklusion, kortere kabler, impedans korrigering af højtaler, impedanstilpasning, plus at sætte en ren modstand over højtaler-klemmerne her skal nok eksperimenteres med at finde den rette værdi, en god stabil forstærker, uden modkobling er sikkert en fordel i forhold til dette problem.
    Men stadigvæk vil jeg holde fast i at det her er ikke forklaringen på forskellen på kabler, jeg har selv brugt tweak'et med modstanden i mange år men har som sagt mere indtryk af at det afgørende er at der klangtunes afhængig af valgt modstandstype og dets lydsignatur, og ikke at det problem som indlægget her omhandler bedres, men det er jo nok sandsynligvis lidt af begge dele, noget sker der i hvert tilfælde.

impedanstilpasning.JPG

Ikke overaskende ved perfekt impedans tilpasning er alt smukt.

puls_impedanstilpasning.JPG

En hurtig puls er sendt afsted så refleksioner kan ses, her er impedanstilpasning og ingen refleksioner ses Ps. blå er output

puls_ikke_impedanstilpasning_belast_6ohm.JPG

En hurtig puls er sendt afsted så refleksioner kan ses, her er belastet med 6 ohms modstand og der er ikke impedanstilpasning, kablet er ca 3 m, der ses refleksioner.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår godt at du bliver ved at nævne dette da du har ret i at det ikke er en on/off funktion, men et problem som har størst betydning ved høje frekvenser hvor man simpelthen kan risikerer at der intet kommer igennem hvis der ikke impedans tilpasset.
    Jeg har selv arbejdet med HF og som sagt her er impedans tilpasning helt afgørende, når der arbejdes med audio frekvenser har man en anden fornemmelse, bl.a at der er ting som betyder langt mere end lige impedans tilpasning.

Jeg har fundet yderligerer et par link som behandler dette spørgsmål How short is a piece of string? og The analog audio link as a transmission line og igen uden helt entydige svar.

Hvad angår højtaler kabler med paralle lederer vil det være meget vanskeligt at opnå impedans tilpasning, Impedance Calculators - Mantaro Product Development Services lykkes det eventuelt ved at evt. at lægge to brede fladvalsede ledere tæt sammen , så vil kapaciteten blive stor, så stor at der sandsynligvis opstår andre problemer med ustabilitet i forstærkeren.
    Med coax kan man komme tættere på impedans tilpasning.

Der er vist et højtaler-kabel som bruger den omtalte teknik med brede fladvalsede leder lagt tæt sammen, mener også at dette kabel er kendt for at give ustabilitet, og så vidt jeg ved giver dette kabel heller ikke super lyd, ligesom MIT heller ikke gør det, det er så farvet og slasket i basen at jeg ikke mener det kan bruges til noget som helst, hvis man altså ikke lige er til den sound som dette kabel lægger ud over det hele.

Jeg har lavet lidt simulationer med et Valhalla Reference Speaker Cable plus højtaler modelen fra Bateman Speaker Amp Interaction ikke fordi jeg tror jeg finder en løsning men man kan aldrig vide, Ps det er kun simulationer og skal kun tages for det, og med alle mulige forbehold:
    God illustrasjon. De refleksjonene finner sted hvis impedansen i mottakerenden er mistilpasset, og en høyttaler er en mye mer reaktiv last enn en 8 ohms resistans.

Men jeg mener fortsatt det er viktig å se dette sammen med hvordan forsterkeren er oppbygget. Audiokretsene er for langsomme til å påvirkes direkte av dette. Dette får derimot betydning hvis refleksjonen kommer så langt som til punktet hvor forsterkeren tar ut signal til negativ feedback og den feedbackkretsen har en tidskonstant i samme størrelsesorden som tidsforsinkelsen i refleksjonen. Det kommer igjen an på hvordan et eventuelt utgangsfilter er bygget opp og hvilke komponenter som er brukt i det filteret. En motstand kan godt oppføre seg som en induktor ved høye frekvenser, en spole vil ha en viss kapasitans, osv. Worst case er at det kommer sterke refleksjoner tilbake i motfase med signalet, slik at negativ feedback blir til positiv feedback. Med litt av det vil effekten av NFB avta og forvrengningen øke, med mye av det vil du trenge en ny forsterker ganske snart.

Dette har minimal betydning på mine klasse-D-forsterkere som er designet for å selvoscillere ved 400 kHz. I verste fall endres bare switchefrekvensen med noen Hertz. Riktignok vil spolene i utgangsfiltrene oppføre seg mer som kondensatorer enn som induktorer ved 100 MHz og oppover, men det er vanskelig å få den forsterkeren til å oscillere mer enn den allerede gjør. Jeg kan ikke forestille meg at det skal ha hørbare konsekvenser. Likedan vil dette ha minimal betydning for en minimalistisk klasse-A-forsterker uten negativ feedback. Refleksjonene passerer bare harmløst over hodet på den, så å si. Eller på en rørforsterker med utgangstrafoer. Vanskelig å få de refleksjonene gjennom trafoen og ut igjen på primærsiden, negativ feedback eller ikke.

Problemstillingen gjelder først og fremst "bredbåndede" klasse AB transistorforsterkere med negativ feedback (global eller lokal). Derfor skal jeg tenke ganske nøye gjennom dette før jeg bygger de LM4780 chipamp-baserte forsterkerne jeg har på tegnebrettet. De chip'ene er lynraske og oscillerer for et godt ord. Jeg har dessuten tenkt å mate dem med strøm fra SMPS med en del høyfrekvent støy i. RF-stabilitet vil være helt sentralt. Kapasitive høyttalerkabler er ikke aktuelt, selv ikke de Kimber jeg bruker nå. Jeg vurderer å bygge inn Zobel-filtre på høyttalerinngangene for å stabilisere lastimpedansen ved høye frekvenser. At det blir Zobel-filtre på forsterkerutgangene er helt opplagt. Sannsynligvis vil det være en god idé å matche impedansen på forsterkerutgang, kabel og høyttalerinngang for frekvenser over noen hundre kHz. En måte å gjøre det på er å måle karakteristisk impedans i høyttalerkabelen, og så bruke motstander med samme verdi i Zobel-filtrene i hver ende. Som alltid, det er ikke kabelen, men systemet med kabel og bokser i begge ender som gir et visst resultat.

Hypex Electronics BV - UcD
    http://seniordesign.engr.uidaho.edu/2008_2009/audiophile/hypex_on_emi.pdf

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    49
    Ja , det er en myte...Men poenget er at den som tror på absolutte sannheter innen ALT av vitenskap nok har forregnet seg litt... Det finnes masse enda å oppdage og forstå. Muligens og innen kabler... Selv om jeg tviler til tider.. :cool:
    Tenk om de geniene i hifi-kabel bransjen hadde skiftet beite til medisin, så hadde vel de aller fleste sykdommer blitt utryddet for lenge siden, ettersom de tydeligvis besitter kunnskap som ingen andre er i nærheten av.
    Nordost er jo tungt inne i både medisin og romfart da :D

Nordost's roots were in the Military, Medical and Aerospace industries. It gives the company access to the most advanced materials technologies known to man.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tro det den som vil.

Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program.
    Står ingen ting om at de selv hadde noe med aerospace å gjøre, bare at teknologien deres er "basert på" noe som først ble brukt i aerospace og på romfergene. Dvs flatkabler med teflonkappe som Nordost senere kunne kjøpe fra produsenten for å bruke til andre formål. Jeg ser også at de nevner "medical" i historiefortellingen sin, men det anvendelsesområdet har forsvunnet fra produktsidene. Det kan virke som om de prøvde å starte en ny forretningslinje for noen år siden, men at det aldri kom noen vei. Noen som vet?

Nordost contact | high tech audio video cables speaker power cords and distribution units

L

larkus

Gjest
    Det tviler jeg på (joda, jeg la merke til smileyen din)

Tempflex derimot, er leverandør til både medisin- og romfartsindustrien. Sannsynligvis også til Nordost, og det kan være at Nordost er frekke nok til å trekke veksler på det.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.884
    Veldig flott innlegg av kortvarig. Jeg må få komme tilbake til det etterhvert som tiden tillater.
    Jeg ville bare poengtere at de to fine og konstruktive innleggene fra kortvarig og Asbjørn omhandler det siste av mine to opprinnelige poeng.

1. Tidsforsinket last. Skal redegjøre grundig for dette når tiden tillater.
    2. RF refleksjoner og rf resonans. Og jeg har klasse D og har effekt av terminering på høyttaleren.

L

larkus

Gjest
    Jeg ser også at de nevner "medical" i historiefortellingen sin, men det anvendelsesområdet har forsvunnet fra produktsidene.
    Alt skriveriet om patent på Dual Mono Micro Filament er også forsvunnet fra produktsidene. Kanskje de fikk med seg diskusjonen i starten av denne tråden her, der både det ene og det andre ble "avslørt" :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    49
    Slik har jeg også forstått det :)
    Nordost tok denne teknologien over til hifibransjen, men hadde vell lite med selve utviklingen å gjøre.
    Husker alikevel at på messer for en 10-12 år siden hadde Nordost representantene en mappe med utvalget av "medical"kablene "sine", blant annet microkabler brukt til å operere inn i hjernen på folk.......husker jeg ble imponert iallfall:D
    De sa at "konkurrentene er ikke i nærheten av den teknologien vi har ".......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De microcoaxene som er tvinnet sammen i en del Nordost-kabler er opprinnelig ment for medisinsk bruk, ja. Kabling for medisinske sonder som skal stikkes opp unevnelige steder i menneskekroppen. Men igjen kjøper Nordost standardprodukter fra en annen bransje, repakketerer som hifikabler, og tar fyrstelig betalt. "Teknologien" til Nordost handler bare om markedsføring og frekkhet ovenfor et godtroende og betalingsvillig kundesegment.

Slik kan det se ut hos noen som faktisk har teknologien:
    Cable Manufacturers, Cable Assemblies – Micro-Coax, Inc
    Temp-Flex® MediSpec™ Micro Coaxial Cables - Molex
    Microminiature Coax - TE

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Det er det fine med et Hifi-publikum: de tror på hvasomhelst. Jeg har også vært på nordost-demo. At det er mulig å tro på det vrøvlet de kommer med er for meg et mysterium. Den aller minste dose sunn fornuft og teknisk innsikt holder i lange baner til å avsløre tullballlet, men vil man tro så tror man vel.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    49
    Det er det fine med et Hifi-publikum: de tror på hvasomhelst. Jeg har også vært på nordost-demo. At det er mulig å tro på det vrøvlet de kommer med er for meg et mysterium. Den aller minste dose sunn fornuft og teknisk innsikt holder i lange baner til å avsløre tullballlet, men vil man tro så tror man vel.
    De bruker et spor musikk og demonstrerer en "rimelig" Nordost kabel for deretter å bytte til en dyrere kabel med samme spor, prøv å få dem til å bytte tilbake til den billige.
    Jeg har prøvd, mmmmm nei, det blir snakket vekk ......
    De demoene er bogus, med nøye utvalgt musikk for å fremheve den dyre kabelen.
    Samt dyktige folk som kunne solgt sand i Sahara :D

L

larkus

Gjest
    Fikk denne inn dören idag, etter å har testet alt fra 10 000,-/Stk strömkabler og i fallende variendeprisklasser, for så å bruke gratiskabelen som fulgte med det siste året, nu både höres og ser det ut til at denne/disse får opphold, 1 stk/4 mtr for å mate anti-surge/filteret og 2 stk/1 mtr til stereo´n...
    Hyggelige priser også mot hva man har holdt på med tidligere, hifi-tilnyktringen har sine praktiske og lydmessige fordeler :cool:
    Vis vedlegget 241534

mvh
    Eksakt maken til mine, for hva det nå enn er verdt.
    På sidene til Supra blir det hevdet at disse kablene effektivt demper utstrålt støy som kan påvirke kabler og apparater i umiddelbar nærhet.
    Da må det vel være et poeng med skjermede ht-kabler også, da disse både har høyere strømstyrke og har et mye mer bredspektret frekvensområde for evt. utstrålt støy. Er jeg helt på viddene her, eller.......?

Har forresten en uterminert skjerm noen som helst virkning? Jeg tenker da i faraday-bur retning.

mvh
    larkuz

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Samt dyktige folk som kunne solgt sand i Sahara :D
    Som en kuriositet så kan jeg opplyse om at man ikke engang trenger å være dyktig for å gjøre dette.
    Et selskap som holder til ikke langt fra deg (Vestpak) kunne fortelle meg at de driver med vannskjæring av pakninger, mm. og de tilsetter sand for å effektivisere denne prosessen. De bruker en sandblåsing sandtype fra Ryfylke som (når man ser på krystallene under mikroskop) er sekskantede i motsetning til runde i strukturen, slik sanden i Sahara (og Dubai) har.
    Så, det eksportereres altså containere på containere fra Rogaland til 'Sahara' i sandblåsingsøyemed.
    Jeg synes jeg ser de tollerene som åpner disse containerene, fylt med sand, i omgivelser med sand så langt øyet rekker i alle retninger.
    Tipper de finner frem lommelykten og undersøker både lasten og det punktet på kureren som er høyest når han plukker blåbær! :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.833
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På sidene til Supra blir det hevdet at disse kablene effektivt demper utstrålt støy som kan påvirke kabler og apparater i umiddelbar nærhet.
    Da må det vel være et poeng med skjermede ht-kabler også, da disse både har høyere strømstyrke og har et mye mer bredspektret frekvensområde for evt. utstrålt støy. Er jeg helt på viddene her, eller.......?

Har forresten en uterminert skjerm noen som helst virkning? Jeg tenker da i faraday-bur retning.

mvh
    larkuz
    En klasse-D forsterker sender ihvertfall ut en del radiostøy via høyttalerkablene, ja. Du skal ha lange kabler for at de skal være noe særlig tess som antenner, men det kan tenkes. Hypex UcD switcher med 350-400 kHz et sted. Da blir en god kvartbølgeantenne 150-175 meter lang. En jordet skjerm rundt høyttalerkablene kan alltids være en idé hvis forsterkerne forstyrrer FM-mottaket. Det finnes også coax høyttalerkabler.

Ellers ville jeg vært mer opptatt av hvordan eventuell skjerming påvirket kapasitans og induktans i kabelen. En helt alminnelig 4 eller 6 kvadrat zip wire fra snelle er faktisk ganske nær ved å være en ideell høyttalerkabel. Bra tverrsnitt, fornuftig verdi av induktans og kapasitans, 100 ohm karakteristisk impedans ved høye frekvenser - check, check, check. I virkelighetens verden er også 2,5 mm2 skjøteledning fra Biltema en bedre og mer velegnet høyttalerkabel enn mange av de eksotiske "audiofile" konstruksjonene.

http://www.hypex.nl/docs/appnotes/EMI_appnote.pdf
    http://www.audioholics.com/audio-video-cables/cross-coax-cables-design-vs-zip-cord

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

mvh
    larkuz
    En klasse-D forsterker sender ihvertfall ut en del radiostøy via høyttalerkablene, ja. Du skal ha lange kabler for at de skal være noe særlig tess som antenner, men det kan tenkes. Hypex UcD switcher med 350-400 kHz et sted. Da blir en god kvartbølgeantenne 150-175 meter lang. En jordet skjerm rundt høyttalerkablene kan alltids være en idé hvis forsterkerne forstyrrer FM-mottaket. Det finnes også coax høyttalerkabler.

Ellers ville jeg vært mer opptatt av hvordan eventuell skjerming påvirket kapasitans og induktans i kabelen. En helt alminnelig 4 eller 6 kvadrat zip wire fra snelle er faktisk ganske nær ved å være en ideell høyttalerkabel. Bra tverrsnitt, fornuftig verdi av induktans og kapasitans, 100 ohm karakteristisk impedans ved høye frekvenser - check, check, check. I virkelighetens verden er også 2,5 mm2 skjøteledning fra Biltema en bedre og mer velegnet høyttalerkabel enn mange av de eksotiske "audiofile" konstruksjonene.

http://www.hypex.nl/docs/appnotes/EMI_appnote.pdf
    Cross Coax Cables Design vs Zip Cord | Audioholics
    Disse har jeg endt opp med.

1 meter lengde.

classic_4_6_600.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.569
    Tja, man kan jo forestille seg at de kommersielle interessene vil stille seg i veien for en uhildet og kritisk vurdering av hvorvidt gjenstanden har noen som helst funksjon, enten bevisst eller ubevisst. Derfor ville det vært så interessant om du kunne dokumentere effekten i en formell blindtest med statistisk signifikans. Da kunne vi lagt bak oss spørsmålet om hvorvidt dette i det hele tatt gjør noen forskjell, og begynt å diskutere hvordan og hvorfor.

Ever so sorry, men jeg skyfler ikke ut avsindige pengesummer for noe så enkelt som kabler bare fordi en eller annen selvutnevnt ekspert mener å kunne høre forskjell. Det er et sunt prinsipp at jo mer usannsynlig påstand, desto sterkere bevis kreves. Anekdoter og påstander fremsatt av anonyme skribenter på et nettforum veier ikke så veldig tungt for å overbevise meg, dessverre. Sånt som dette fikk meg derimot til å revurdere noen oppfatninger på flekken:
    Human hearing beats the Fourier uncertainty principle
    http://arxiv.org/pdf/1208.4611.pdf
    Den der formelig ba du om. Drossel.
    Nonsens.
    Ombestemt deg allerede @Drossel ?

Tenker da på post 1415 "Anyway så trækker jeg mig her. Det eskalerer ude af proportioner,"

Det har blitt noen poster fra deg etter den......
    Ja og ? Syntes det roet sig tilstrækkeligt til at jeg kunne deltage.

Vi hørte på 3 forskellige digital kabler i klubben fredag og 6 højttalerkabler. Noen af højttalerkablerne var der ik stor forskel på men det var der på andre. Samlet vinder blev .....tystna....

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.569
    Har netop lagt 500 gr sølvkabel med linolie og silke i ovnen.
    Silkeorm stekt i linolje? Sikkert godt.
    Helt ok synes det var morsomt. Vinderen af højttalerkabel testen er i denne kategori. Enda var det i særklasse bedst. Nogen svaghed i bunden var at spore men overall klart overlegent. Dyreste konkurrent var Cardas til 26.000 dk.kr.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har et par slike jeg og. Liker a de er så bøylige. Kontaktene er helt greie. Høy kost/nytte faktor på disse om enn ikke så eksotiske... God skjerming, om en trenger slikt.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    problemet med D amper er at de sender ut støy i alle retninger det det er ledninger inn eller ut eller åpninger , eller plast deksel , Støyen skulle vært redusert mest mulig inni apparatet først og fremst , At det i tillegg sitter switchede psu der gjør det ikke bedre , Enda verre er det jo at det sitter en svitshet psu nesten i allt av consumer elektronikk . Jeg tror nok at du kan optimere en kabel for etthvert bruk , og med mindre man kyndige nok til lage regne ut impedanse tilpassede kabler , filter mm , så må man jo bare prøve seg fram i kabel jungelen . LItt enklere og billigere er det for DIY ere som lager og terminerer gode industri kabler selv , men noen kan da altså låte så fryktelig at de bare må kasseres , av og til kan man krones med hell , dvs at det var en lytte messig gevinst ,en påstand som ikke kan bevises

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn