RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    theStig

    Gjest
    Jeg har ikke en ADI-2, men storebroren Fireface 800. Den blir temmelig varm etter en stund, men likevel skrur jeg den aldri av. Jeg skrur ellers ikke av noe som helst av utstyret mitt, selv effektforsterkerne lar jeg være på hele tida.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Har noen merket særlig forskjell på gjengivelsen mht. å bruke optisk kabel vs. coaxialkabel?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Har noen merket særlig forskjell på gjengivelsen mht. å bruke optisk kabel vs. coaxialkabel?
    Jeg har mulighet til å A/B teste med min RME... kan ikke si jeg har merka noe forskjell i det hele tatt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    knutinh refererte til en gammel blindtest der Linns Ivor Tiefenbrun ikke klarte å høre at Sonys profesjonelle ur-konverter (AD+DA) var satt inn i gjengivelseskjeden. DAen derifra ble senere brukt i Sonys første kommersielle cd-spiller.

    Så: Hvor stor sjanse er det for at vi skulle høre at f.eks. en ADI-2 var satt inn?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    knutinh refererte til en gammel blindtest der Linns Ivor Tiefenbrun ikke klarte å høre at Sonys profesjonelle ur-konverter (AD+DA) var satt inn i gjengivelseskjeden. DAen derifra ble senere brukt i Sonys første kommersielle cd-spiller.

    Så: Hvor stor sjanse er det for at vi skulle høre at f.eks. en ADI-2 var satt inn?
    Jeg bladde litt i arkivene her og fant frem til artikkelen fra Lipshitz.
    Testen ble utført i 1984. Mulig nå at jeg gjentar gammel argumentasjon, men det får så være. Mener du her, Valentino, at man sannsynligvis ikke ville ha hørt forskjell på en Sony PCM-F1 dac fra 1984, og en ADI-2 dac? Eller misforstår jeg deg nå?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg begrenser meg til å mene at det ikke er lett å få annet enn nullresultater i blindtester, iallefall på kabler...
    Det er veldig mange ting jeg ikke vet om den testen Ivor T var med på. Hva bestod kjeden av, hvordan var rommet, hva slags musikk var det, var han i et panel etc.

    Jeg har vondt for å tro at man ikke skulle høre forskjell på de to konverterne, spesielt i svake partier burde en moderne konverter være bedre.
    Ublindt er det iallefall ikke vanskelig å høre forskjell på analogutgangene på ADI-2, en Micromega Stage 6 og en Cambridge DVD89 som er de jeg har å sammenlikne mellom hjemme.

    Tanken min var: Man kan jo prøve å sette inn sin ADI-2 i kjeden og høre ublindt i det minste. Blindtester krever endel hurramegrundt med nivåtilpasning etc. Jeg tror man ville finne ut at den soniske degraderingen var insignifikant, altså bite i det sure eplet slik som Ivor. Men det måtte prøves først!
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Enig i at dette er et empirisk spørsmål, dvs. man vet ikke før man har prøvd :) Men det første som slår meg - før jeg har prøvd - er jo at det "må" være soleklare forskjeller mellom nye og gamle convertere, i en evt. blindtest.
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Nå vet ikke jeg veldig mye om hodetelefonutgangen på Pioneer PD-S06, men det var i hvert fall stor forskjell på det lille jeg hørte sammenliknet med samme utgang på RME (og rett i 4B SST).
    Pioneeren har kanskje ekstra dårlig hodetelefonutgang, men det hørtes flisete og uoppløst ut i forhold.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hodetelefonutgangen på min Tandberg 3028A er også triste saker, fhe.

    Hvordan går det ellers, hører du mer forskjell på Pioneeren og RMEen etter hvert? Min far brukte noen dager på å finne forskjeller i forhold til sin Denon DCD (?) 10S.
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Hvordan går det ellers, hører du mer forskjell på Pioneeren og RMEen etter hvert? Min far brukte noen dager på å finne forskjeller i forhold til sin Denon DCD (?) 10S.
    Jeg har ikke fått testa det skikkelig enda. Det er litt mer knot når jeg ikke har noen skikkelig pre å teste gjennom. Men jeg håper å få stablet et lite lytterpanel på beina etterhvert, slik at jeg får en "uhildet" evaluering.
    Desverre tror jeg ikke Tonart Aural yter dac og effekt full rettferdighet. Tror faktisk at disse ht bidrar noe til den litt harde lyden og sssssss-ene. Og det ville vært noe dritt!
    Hadde håpet at jeg var ferdig med oppgraderingene for en stund!
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Det eneste konstante i denne hobbyen er behovet og ønsket for oppgradering som melder seg med jevne mellomrom...
     

    kake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    hvordan duger hodetlf. utgangen til HD600 og lignende? nok utgangsnivå?
    eller er den bare laget for litt analytisk detaljsjekk her og der.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg bruker HD600 på RME selv av og til. Ikke noe problem med nok nivå synes jeg.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Mine HD580 Precision låter best fra ADI-2en. Volumkontrollen klokka 9 og laveste gain...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Siden sist har jeg notert meg at gainsteppingen ikke virker på hodetelefonutgangen på min ADI-2, og at OMF ikke syntes å plages av RME i signalveien hos theStig.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg antar det, herr trubadur. Kanskje annerledes på HW revisjon 1.4, men det får ikke vi gjort så mye med.
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Vurderer sterkt en RME 800 til mitt digitale rom-korrigeringsprosjekt....
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Jeg antar det, herr trubadur. Kanskje annerledes på HW revisjon 1.4, men det får ikke vi gjort så mye med.
    Vel, det spiller ingen rolle i mitt oppsett sånn det er nå. Fungerer utmerket som det er nå.
    Blir vel kanskje en pre etter hvert også...............
     

    Burre

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Hei,

    All logikk tilsier vel at denne skulle låte bedre enn Harman/Kardon HD970, som jeg inntil for 5 minutter siden var ganske sikker på var et godt valg. Men er det noen som har testet ADI-2 mot denne eller Cambridge 840C, som har samme DAC-chip?

    Ser det nevnt at denne overgår benchmark's DAC, er det noen som har testet mot Zhalou D2.5? Denne nevnes også på flere utenlandske fora som en overmann for Benchmark...
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Hei,

    All logikk tilsier vel at denne skulle låte bedre enn Harman/Kardon HD970, som jeg inntil for 5 minutter siden var ganske sikker på var et godt valg. Men er det noen som har testet ADI-2 mot denne eller Cambridge 840C, som har samme DAC-chip?

    Ser det nevnt at denne overgår benchmark's DAC, er det noen som har testet mot Zhalou D2.5? Denne nevnes også på flere utenlandske fora som en overmann for Benchmark...
    Hvis du har mulighet til å låne med deg hjem flere dac`er, så vil du ha best mulig utgangspunkt til å vurdere hvilken som er best for deg, ditt øvrige utstyr, musikksmak m.m. Det er mange lydpreferanser hos folk, noen foretrekker Benchmark fremfor ADI-2, for andre er det helt motsatt osv. Spennende også med andre merker, som Zhalou, Lavry osv.
    Noen som har sett/lest en test over diverse dac`er, forresten, gi meg gjerne et hint om dette :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Lurer på om den hadde hatt andre klangfarger dersom printkortet var grønt...
     
    T

    theStig

    Gjest
    Sv: RME - eiernes pludretråd

    Jeg sikler etter ADI-8 QS... den har bla. analog volumkontroll samt nivå-trimmere for alle kanaler ut, noe min Fireface 800 ikke har. Da kan jeg få satt alle nivåene mine perfekt i det analoge domenet uten behov for å dempe i det digitale domenet slik jeg må gjøre nå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.995
    Sv: Re: RME - eiernes pludretråd

    el_mariachi skrev:
    Fristende å koble ADI-2`en til en Squeezebox eller en nettverks mediespiller som denne,
    http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=155537
    noen som har prøvd?
    Ja, er det noen som har testet dette?
    Jeg bruker pcen optisk inn på ADI-2, bruker Windows Media Player 11 under Vista. I tillegg til at brukergrenssnittet er veldig bra (har aldri spilt så mye musikk) synes jeg lyden er minst like god som min vanlige kilde (Pioneer 668).

    Når jeg tenker etter så har ikke Pioneeren vært brukt på en måned.....
     
    T

    theStig

    Gjest
    Sv: RME - eiernes pludretråd

    Noen som har prøvd å skifte utgangskondisene på ADI-2 med noe bedre? Det sitter "fæle" 220 uF elektrolytter der. Å bytte disse med f.eks 10 uF polyprop kondiser kan kanskje være en god ide? Jeg gjorde det på min RME Fireface 800. Resulatetet ble noe mer "hull gjennom". Alle monner drar som kjent....

    Bildet under viser hvilke kondensatorer det er snakk om. Man må komme til å undersiden av kretskortet for å få loddet de ut. Litt skruing må påregnes med andre ord.

     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Sv: RME - eiernes pludretråd

    Spennende ide, theStig, men hva skjer med garantien når man mekker på disse apparatene?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: RME - eiernes pludretråd

    Den utgår nok. Jeg har tenkt å la min være som den er et års tid til.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Sv: RME - eiernes pludretråd

    atonal skrev:
    Spennende ide, theStig, men hva skjer med garantien når man mekker på disse apparatene?
    Garantien min har gått ut uansett... men ja - modder man så går garantien rett i skåla.
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Hei fans`n :)

    Hva vil dere si er "løp&kjøp prisen" til en adi-2? Får så mange tilbud.

    Edit: ikke svar alle på en gang da :) , ser ut til at jeg skal bli medlem av RME-klubben denne gangen alikevel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn