Litt platelek igjen etter dagens fysiske bestrebelser.
Siden platene uansett vil være mobile og må settes vekk etter hver "seriøs" lytting, så tenkte jeg å prøve en ny vri.
Istedet for å "vente på refleksjonene" til de når veggen, så hvorfor ikke ta dem i spranget?
Ser jo ikke ut i måneskinn.......
I dag fikk Buddy Guy æren av å spille inn i platene.
Anna Leeeeeeee, synger Buddy og følgene inntrykk fester seg:
- Allerede før jeg har trykket play er det lett å høre at noe skjer i rommet. Bakgrunnstøyen senkes og det føles roligere i rommet, man kan jo faktisk kalle det dempet. Satt i sweetspot er det omsluttene "sort". Play trykkes ned på fjernkontrollen:
- Det er lettere å oppfatte hvert enkelt element i lydbildet, de står frem på egenhånd og dukker opp fra det sorte intet.
- På nytt trer bassen noe frem og oppleves litt boomete. Dette tror jeg er relatert til at etterklangen i bassen som er moderat til lite dempet med basstrapsene nå er såpass forskjellig dempet fra de høyere frekvenser at de stikker seg ut.
- Det er avstressende å høre på siden lydbildet virker så forenklet.
Jeg begynner å få mer taket på hva det er som skjer. Tørt er er god beskrivelse på hvordan det oppleves. Musikken får ikke lov til å leve/klinge fra en tone til neste. Denne korte etterklangen gjør at det oppleves som om hver enkelt utøver på scenen får sin lille spotlight utdelt, og samspillet med de andre artistene blir ikke avdekket. Bort med akuplatene så blir det mer lys på hele scenen og livet mellom utøverne blir bedre beskrevet, samt at det lever, klinger og "spruter" mer av musikken.
Det ser ut som asbjo er inne på gode ting i sin mad-tråd. En justering av etterklangen slik at den er mer uniform gjennom frekvensspekteret har jeg tro på. Jeg tror også det til og med kan være en fordel å justere ihht musikk-slag. Live med mer etterklang, og Steely Dan med mindre?
I mitt gamle lille rom hadde jeg ikke muligheten til å velge slik jeg nå gjør, da ble det akuplater som den klare vinner.
Plateløst ble bare rot og gjalling. Heldigvis er det lett å anbefale folk å prøve dette selv, b-b-b-b-billig er det!
Hvis ikke dette er hifi-nerdete sweetspot så vet ikke jeg!! ;D ;D ;D

R