RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    RoDa skrev:
    Takker, roffe.
    De er nok ikke det mest kred-økende høyttalermerket her til lands, men gi det litt tid så kanskje blir de household de også. :)
    Å, vet ikke det. Tror en av de høyttalerne jeg oftest har gitt uforbeholden tommel opp for flest ganger på messer er Usher BE-10. De låter bra i små og normalstore rom. Virker uproblematiske å plassere. Fungerer med flere merker av elektronikk. Hadde jeg hatt pengene og kona ga tomlene opp, så...

For meg er Usher kred nok. Det er et merke med produkter som etter min erfaring ofte evner å formidle musikken slik at man som lytter blir engasjert, fokusert og ender opp med å nyte og la seg rive med.

R

RoDa

Gjest
    Noen egne ord om oppsettet.

Jeg byttet fra Benchmark til Marantz grunnet et ønske om en mindre mekanisk lydende kilde, jeg ville ha en kilde med mer opplevd liv.
    Benchmarken er vanskelig å trekke for noe, i alle fall gjør den ikke noen feil.
    Men sammenlignet med bedre (og dessverre ofte dyrere) løsninger får du ikke denne følelsen av bloom, fylde og rikhet koblet med presisjon og oppløsning.
    Det er også noe av det jeg opplever med RAKK kontra Marantz. Plassert langt unna sweetspot forsøkte jeg å fokusere på presentasjonen av musikken fremfor lydbilde og tekniske parametre.
    Jeg mener Marantz henger bedre sammen og klarer å skape en mer levende og engasjerende presentasjon av musikken.
    Det er lettere å trampe takten og jeg får en bedre følelse av driv og fremdrift.
    Samtidig opplever jeg Marantz som skarpere definert og at den klinger litt lengre og rikere i toppen.
    Sagt på en annen måte så hører jeg ikke denne spilleren som like mye "typisk Marantz" som det andre gjør.
    Både grunnet at jeg oppfatter denne spilleren som tett på hva jeg vil si er "rett", og fordi jeg ikke oppfatter den som feit eller spesielt varm.

Dette henger klart sammen med hva man selv oppfatter som riktig og dette igjen fører til om man oppfatter Marantz som fyldigere enn sannheten, eller RAKK som litt slankere eller mer nøktern enn den andre sannheten... ;)
    At vi er såpass uenige om dette tror jeg også skyldes at vi har levd lenge med hver vår spiller og dermed har tydeligere innsyn i hva de egentlig gjør enn hva man får ved slike korte bytter. (Slike bytter gjør det tøft nok å i det hele tatt høre forskjeller..)
    Sagt på en litt annen måte så kan Mbare høre igjen egenskapene til RAKK og jeg kan høre egenskapene til Marantz, men ikke motsatt.

Hovedgrunnen til spillerbytte var den gangen at jeg hadde byttet forsterker til Audionet SAM V2.
    En forsterker som på mange måter er hul igjenæm, eller hva det nå kalles. :)
    Dette er en forsterker som ikke er utpreget ekspansiv eller utagerende. Den spiller heller nøkternt og rett gjennom uten å trekke fra eller legge til.
    Fullstendig tyst (ikke en antydning til sus engang med øret inntil diskanten) og med en kontroll på de nedre oktaver som jeg ikke har opplevd fra andre forsterkere. Med en slik forsterker så ble mangelen på levd liv og naturlig fylde fra kilden (Benchmark altså) for tilstedeværende. Med Marantz SA-11S1 på plass funker dette meget godt sammen og jeg blir bare mer og mer glad i disse komponentene i tospann. Benchmark kunne fungert godt med en annen rikere forsterker, men ikke med SAM altså. Legg merke til at jeg ikke mener SAM trekker noe fra, men at den oppleves som kontrollert og gjennomsiktig.
    Om.s / musicus har beskrevet det som voksen hifi, det er en beskrivelse jeg mener passer godt.

Høyttalerne er ikke på den rike siden de heller, presise, ærlige og gjennomsiktige. Mer om det i nr 37 :D

Til sammen gir dette et anlegg som er, i mine ører, godt til både vurdering av andre komponenter og til å høre på musikk med.
    Tonalt godt balansert, tilstrekkelig avslørende og relativt all-round kompatible produkter. (Apekister og forsterker med effekt)
    I mine ører er noe av beviset på at anlegget fungerer, det faktum at jeg lettere enn tidligere forsvinner inn i musikken.
    Bakdelen med dette er at jeg skvetter noe så inn i det røde hver gang noen prøver å snakke til meg mens jeg er der, langt inne i musikken....
    Dessverre (heldgvis?) har mye av fokuset på lydbilde forsvunnet fra meg. Hvor det og det "skal" være plassert er ikke lengre like viktig, langt fra viktig for å være ærlig.
    Istedet har det blitt viktigere at jeg føler at musikkens budskap kommer frem, at jeg tror på det som spilles. Jeg er ikke der hvor hifi er en konkurranse og hvor anlegget skal bestå tester eller ikke knele for den og den ekstreme testmusikken som ikke evner å være musikk.
    Intimitet og tilstedeværelse har jeg vansker med å knytte til tekniske parametre, likevel er det særedeles viktig for meg.

Anlegget er som helhet også lite spennende rent komponentmessig. Det kan kjøpes fra forhandlere! Ikke er det noe DIY her, ikke er det sendt til det store utland for oppgradering (eller i alle fall forandring ;) ) og ikke er det skjeldne håndlagde komponenter for de få. Sånn sett er det lite "ekte audiofilt". Eller i alle fall lite eksotisk.

...

Jeg har null forhold til den klassiske musikken som Mbare spilte, egentlig til klassisk generelt. :-[
    Alikevel reagerer jeg på at det er mangel på flyt, og i særdeleshet på at det er mangel på oppløsning.
    Her tror jeg det istedet er måten anlegget presenterer på til forskjell fra sånn som Mbare sitt eget "fremfører" musikken.
    Et spørsmål om vi klarer å "catche" anleggene til hverandre, her feiler vi nok begge to. ;)

Jeg mener at RAKKen låter noe enklere (og slankere, selv om jeg mener å høre litt slurv i bassen...) i lyden enn Marantz og ikke klarer å fylle mellomrommene like godt.
    Men at den er sjukt bra til prisen mener jeg er fasit, om den låter mer ekte og naturlig enn Marantz er jeg ikke overbevist om.

Veien videre er ikke et alternativ pr nå, er meget fornøyd med tingenes tilstand.
    At bassen er svulmende og fet mener jeg er en marantz-klisje og ikke faktum. Den låter punchy og med god vekt og fylde, men også med definisjon og finesse. (Men jeg skal prøve med FAT LMC på den for å høre om det skjer noe. ;) )
    At det mangler på oppløsning er jeg fullstendig uenig i, spesielt i toppen. Det er litt rart at det er mulig å høre på dette oppsettet og snakke om oppløsning som en mangel. Vel finnes det EMMlabs og andre som nok kan finne mer i cdrillene, men uansett.
    Andre forsterkere er kanskje spesielt spennende å prøve fremover!

...

Det er spennende, og litt frusterende, at vi kan oppleve lyd så forskjellig.
    Både hva vi vektlegger i lyden, og ikke minst hvor forskjellig vi kan oppfatte det samme musikkstykket.
    Det gjør meg ydmyk i forhold til hvordan folk oppfatter mine skriblerier i Fidelity, og det gir meg et ønske om å lære mer om hvor forskjellige vi audiofile er.
    Noe som er viktig er å være trygg på at det man eier er det man liker best selv om man kan være uenige, at man er åpen for andre sine inntrykk spesielt når de utfordrer hva du trodde du visste/hørte og at man reiser ut i det virkelige liv og hører på mange forskjellige anlegg.

...

Jeg takker for ærlige, gode tilbakemeldinger som gir meg tanker, alltid spennende!!

Gleder meg veldig til å høre når EspenR endelig bytter ut Kappaene, DIYen til Andreas, Slarssens kreasjoner om sjansen byr seg, SAene til _BALLA_ (i mai var det ikke det? ;D ;D ;D ) og ikke minst Mbare sitt GiKede lytterom!

Takk for besøket gutter.
    Det er lov å komme med mer ros eller ris. ;)

Mvh
    Rolf

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det jeg liker med å diskutere lyd med deg, RoDa, er at jeg tror vi er rimelig enige om målet, men vi er ikke nødvendigvis enig om hvor vi er hen på veien (i forhold til våre ulike anlegg). :) Og jeg tror nok vi lytter etter mye av det samme, vi bare kaller det for forskjellige ting? Som du også sier: jeg syns det er spennende og lærerikt med tilbakemeldinger, spesielt for egen del - jeg har veldig mye mindre erfaring enn det du har.

Det jeg forsøkte å beskrive i lyden av Tchai. sin 5. er, tross alt, små forskjeller. For min del gir jeg også i stor grad beng i plassering og slike ting i lydbildet, grunnen til at jeg la merke til det jeg kommenterte hos deg var, tror jeg, rett og slett det at jeg har hørt den symfonien MYE hos meg selv og dermed blitt "vant" til hvor ting er i lydbildet (dessuten korresponderer det med hvordan et orkester vanligvis settes opp, så jeg har tatt det for god fisk). Men om det er viktig for totalopplevelsen? I utgangspunktet ikke, vil jeg mene.

En ting som hadde vært jækla morsomt hadde vært å høre Marantzen i mitt anlegg - da tror jeg at det hadde vært noe enklere (for min del i hvert fall) å være stødigere på hva den gjør eller ikke - jeg innbiller meg jo at jeg kjenner anlegget mitt rimelig godt. ;) Det poenget du framsetter om det at du kjenner Marantz og jeg kjenner RAKK er godt og viktig, men vanskelig å kansellere eller gjøre noe med.

At anlegget ditt er et glimrende verktøy for å evaluere andre komponenter er det ingen tvil om i mitt sinn. Sånn sett vil det nesten være umulig for meg å skulle være skribent i noe annet enn hi-fi sentralen sammenheng - til det er anlegget mitt for aparte på mange parametre og i tillegg noe du umulig kan hente ut fra butikken. Men, noen tap må jeg lide for å ha Magnepan og det er tross alt slik at noen må ta på seg byrden med å presentere det glade Maggies-budskap til verden gjennom å lede med eksempel. Gi meg tjue år så er mesteparten av Hi-Fi Norge over på Maggies - svaret på alt og alle spørsmål når det kommer til hi-fi (i lag med RAKK-Dac, selvfølgelig). ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    At anlegget ditt er et glimrende verktøy for å evaluere andre komponenter er det ingen tvil om i mitt sinn. Sånn sett vil det nesten være umulig for meg å skulle være skribent i noe annet enn hi-fi sentralen sammenheng - til det er anlegget mitt for aparte på mange parametre og i tillegg noe du umulig kan hente ut fra butikken.
    Oppi all god tilbakemelding til RoDa så synes jeg også dette traff godt. Jeg tror at den gjengse hifikar ikke ville kjenne seg helt utrykkene tregt og lite flyt koblet til Tchaikovskys 5. i Rodas anlegg. Det er tross alt svært, svært vanlig å ha en liten dynamisk høytaler og svært, svært uvanlig å ha blodmodda maggies med psyco delefilter. Ikke rakk jeg å høre Tchai. på søndag, men jeg har vanskelig for å tro at feks jeg ikke fortsatt ville vært begeistret, så bra som jeg ellers synes det låt. Vi får bare håpe på at journalisten vår tar med seg poenget: Klassisk musikk bør ikke utelukkes når et anleggs kvaliteter skal vurderes, og det kreves noe lytttrening for å bruke dette utmerkede verktøyet.

B

Back_Door

Gjest
    Andreas skrev:
    Klassisk musikk bør ikke utelukkes når et anleggs kvaliteter skal vurderes, og det kreves noe lytttrening for å bruke dette utmerkede verktøyet.
    Å vurdere et anleggs evner og ytelser ut fra en musikktype som man selv ikke er fortrolig/rutinert med, blir vanskelig. Spesielt tror jeg dette gjelder klassisk musikk. Er heller ikke overbevist om at et anlegg som er tunet spesifikt mot f.eks. klassisk musikk, vil oppfattes like optimalt på alle andre typer musikk. (Det kommer forresten litt under en annen topic jeg nylig startet.. ;))

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    Andreas skrev:
    Klassisk musikk bør ikke utelukkes når et anleggs kvaliteter skal vurderes, og det kreves noe lytttrening for å bruke dette utmerkede verktøyet.
    Å vurdere et anleggs evner og ytelser ut fra en musikktype som man selv ikke er fortrolig/rutinert med, blir vanskelig. Spesielt tror jeg dette gjelder klassisk musikk. Er heller ikke overbevist om at et anlegg som er tunet spesifikt mot f.eks. klassisk musikk, vil oppfattes like optimalt på alle andre typer musikk. (Det kommer forresten litt under en annen topic jeg nylig startet.. ;))
    Du var raskere enn meg Karma :)

Jeg,for eks, hører aldri på klassisk så ser overhodet ikke noe poeng i å hverken tune anlegget deretter eller bruke det som noen mal på hvor bra/dårlig anlegget mitt er. Basta 8)

/jan

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro at RoDas anlegg spiller klassisk musikk slik klassisk musikk skal spilles. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.603
    Valentino skrev:
    Jeg vil tro at RoDas anlegg spiller klassisk musikk slik klassisk musikk skal spilles. ;)
    Tonalt sett er anlegget til RoDa meget godt, sett i den sammenheng er anlegget velegnet til klassisk musikk og annen musikk.
    Men jeg forstår de som mener at stativhøyttalere i få tilfeller er en god match mot storslagne orkesterverker ala Mahler. Men det å få alle kvaliteter til en stativhøyttaler (uten å kompromisse) og samtidig få den storskaladynamikken til en stor høyttaler med stor kasse og mange elementer, dette er MEGET vanskelig og koster uhorvelig mye penger. I tillegg stiller et sånt system MYE større krav til lytterommet ditt.
    Så her er det snakk om en avveining...

Anlegget til RoDa kan spille mange typer musikk med bravour. Dette fordi klangbalancen er i orden. Anlegget skilte godt på kvaliteten på kildematerialet. F.eks hørte jeg tydelig denne "indre hardheten" i svært mange digitale innspillinger, innspilt i trdisjonell PCM teknologi. Ved analogt innspilt materiale, spesielt SACD, var all "indre hardhet" i musikken borte vekk! Det er sånn et anlegg skal være: gjengi kildematerialet på en troverdig måte!
    Vi tok en liten blindtest på CD vs SACD, da spilte vi "Art Pepper Meets the Rythm Section", hvor selv lyden på CD sjiktet er det beste du kan få i dag på dette album. Det tok meg 4-5 sekunder å sikkert fastslå hvilket sjikt som ble spilt når vi byttet.

Jeg kunne tenkt meg enda romsligere dynamikk, micro og macro, og generelt enda mere oppløsning og utstrakthet på frekvensfløyene. Men da må en ny amp inn i bildet.

Espen :)

B

Back_Door

Gjest
    Valentino skrev:
    Det kan godt være. Det var dog ikke mitt poeng å påstå noe om heller.Selv om en annen i denne topic nevner noe han personlig savnet under avspilling av klassisk musikk, kan jeg selvsagt ikke mene noe om noe jeg selv ikke har hørt. Poenget mitt var at når man vurderer et anlegg, er det lettest å gjøre det ut fra musikk som man selv er fortrolig med.
    Avviser du forøvrig at det kan være hensiktsmessig med tuning av anlegg mot bestemte musikktyper?
    Er ikke personlige preferanser gjerne mest knyttet opp mot den musikk som liggers ens hjerte nærmest?

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Tchai. slet jeg derimot mer med. Og det er nå ting begynner å bli noe vanskelig å forklare, men jeg får prøve. Slik jeg kjenner og har hørt denne symfonien i Stokowski sine hender så er det en flyt i dirigeringa som er fantastisk å høre. Du kan omtrent se for deg et helt orkester som beveger musikken gjennom et landskap, hvor musikken bølger opp og ned, fram og tilbake, mellom seksjoner i orkestrene, mellom de ulike temaene. Det er, på mange måter, en voldsom kontrast til Mravinsky sin måte å dirigere denne symfonien det på: her er det mer stakkato, mer trøkk, hurtigere, intensiteten øker enda noen knepp og det er ikke denne følelsen av flyt som Stokowski gjør.

Anlegget til RoDa syns jeg i for stor grad tapte av syne denne vanvittige flyten i Tchai. sin 5. symfoni. Det ble mer som å høre på Mravinsky enn Stokowski, for å trekke en litt teit paralell: poenget er at denne store, grandiose flyten ble litt borte og dermed ble helhetsinntrykket også annerledes enn hva jeg er vant til. Noe av dette tror jeg at har en sammenheng med den allerede beskrevne følelsen av å sitte for nært, det ble rimelig overveldene å sitte å høre på en så "kompakt" masse med musikk som et orkester blir hos RoDa.
    Dette er litt "far out" for meg.
    At anlegget skal gjøre om musikken fra flytende over landskap, bølgende opp og ned, til noe mer stakkato, hurtigere, mer intenst?
    Er det forresten lydbilder vi snakker om, eller er det selve lyden?
    Jeg tror det kan ha en annen forklaring.
    Dette at anlegget låter fyldigere, rikere og med mer trøkk, klarer å ta oppmerksomheten slik at du ikke hører musikken som du gjør hjemme.
    Du blir sittende å høre på forskjellene, istedet for hvordan anlegget spiller.

Da jeg for noen år siden spilte på temmelig enkle (og billige) komponenter, med tilhørende enkel lyd, ble jeg forvirret av å høre på kameratens anlegg med en rikere/fyldigere klang. Det virket i utgangspunktet mer rotete og støyete med alle disse detaljene og lydene jeg ikke hadde hjemme.
    En streng var ikke lenger bare en streng. Den hadde i tillegg en følelse av luft satt i sving, den hadde overtoner og den hadderkere klang.
    Ikke fordi det var feil, men fordi det vistemer av helheten og virkeligheten.

En annen tanke jeg gjorde meg var om dette sier noe om oppløsninga i anlegget hans - er det en ting anlegget mitt kanskje gjør bedre enn hans anlegg så er det å ha mer "hull gjennom" - d.v.s. at jeg sitter med følelsen av hos meg så er det lag på lag med informasjon innover i lydbildet, det er en helt vill oppløsning som spesielt kommer til rette på symfonier og som jeg gleder meg stort over. Og jeg lurer på om denne flyten som Stokowski får til i denne symfonien betinger ett anlegg som er rimelig oppløst, rett og slett fordi det handler om at tonene fra instrumentene må "ligge" lenge nok i lufta til å bli plukket opp av neste seksjon eller tema for å gi denne flyten. Eller er det noen annet som besørge det?
    Her er vi så uenige som det er mulig å bli. ;)

Det som, kanskje, understøtter en slik hypotese, var også noe annet jeg la merke til med denne symfonien, nemlig at det var en svak, svak tendens til hardhet helt i toppen av fiolinene (og til dels blåseinstrumentene også). Kan dette også være et utslag av en liten mangel på oppløsning, enten i HT eller tidligere i kjeden? Det er antydning til hardhet hjemme hos meg og, men ikke i like stor grad som hos RoDa.
    Det kan være grunnet høyttalernes ca 70-100 timer innspilling, men det kan like gjerne være at innspillingen har dette i seg og at anlegget er oppløst nok til å fortelle deg det. :D ;D

En annen ting jeg la merke til var at de dypeste strengeinstrumentene (cello bl.a.) ikke var like defintivt plassert i lydbildet hos RoDa som det jeg er vant til hjemme (ja, jeg har hørt MYE på denne symfonien i det siste). Der hvor de tydelig er plassert nede til høyre hos meg, var de litt mer vagt bare "der" hos RoDa.

Så, helhetlig, syns jeg ikke at den ene satsen fra en symfoni jeg spilte hos RoDa fungerte helt som jeg skulle ønske at den skulle fungere. Er det er problem? Nei, ikke hvis du ikke hører på slik musikk. Og det var langt fra fullstendig katastrofe, det var bare det ene opptaket som jeg kjenner så godt etterhvert og hvor jeg klarest hørte noen forskjeller og som derfor var et godt utgangspunkt for å gi noen nyanser til det bildet jeg sitter igjen med etter å ha vært hos RoDa.
    Jeg skal ikke bestride dine inntrykk, spesielt siden jeg ikke hører på klassisk selv. (av og til jo, men ikke i din liga)
    Men jeg bestrider konklusjonene du trekker om hvorfor det låter så forskjellig. ;)
    Vi er nok temmelig forskjellige, tror jeg, både i hva som oppleves som ideal/korrekt.
    Og ikke minst i hvordan vi hører på musikk. :)

Foretrekker Lucinda når som helst jeg ... 8)

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    De som vil konkurere kun i slegge og ikke i hele tikampen må få lov til det. Musikk skal ikke tvinges på noen. Jeg får mye utav å bruke klassisk musikk når stereoanlegg skal opp til eksamen, og et poeng var nettopp at man må være fortrolig med det som spilles (=lyttetrening). Hva mener dere ellers med tuning? Valg av komponenter eller mer type justeringer av frekvenser i det digitale domene?

B

Back_Door

Gjest
    Andreas skrev:
    Hva mener dere ellers med tuning? Valg av komponenter eller mer type justeringer av frekvenser i det digitale domene?
    Det kan være enten eller, eller både og.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Avviser du forøvrig at det kan være hensiktsmessig med tuning av anlegg mot bestemte musikktyper?
    Whtever floats you boat, som det heter. Det må man gjerne gjøre, altså. Synes jeg.
    Er ikke personlige preferanser gjerne mest knyttet opp mot den musikk som liggers ens hjerte nærmest?
    Hvorfor ikke tune alegget slik at det viser hva som ligger på alle platene man har og alle man ikke hadde drømt om å like en gang i fremtiden?

B

Back_Door

Gjest
    Valentino skrev:
    Hvorfor ikke tune alegget slik at det viser hva som ligger på alle platene man har og alle man ikke hadde drømt om å like en gang i fremtiden?
    Det er selvsagt vèl så relevant, men ikke nødvendigvis det som de fleste foretrekker. Det forutsetter et anlegg med ressurser til å klare alt.Viss ikke, kan det kanskje være lurt å fokusere på det spesifikke anleggs sterke sider? Personlig har jeg målsetning om pose og sekk. Hva RoDa mener om dette, får han svare på selv. ;)
    Nok OT fra min side.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Her skjer det ting, ser jeg. For å forsøke å svare på noe av det:

RoDa: når jeg skriver om at musikken skal flyte, så mener jeg musikken slik den framstår for meg i mitt lytterom. Det er vanskelig å beskrive, men følelsen er den jeg prøver å komme innpå i beskrivelsen av det jeg hører her (uten å lykkes nevneverdig, tydeligvis. :) ). Det er tolkningen av symfonien som er poenget, måten Stokowski dirigerer orkestret på kontra Mravinsky (i dette tilfellet). For meg er det en rimelig kompleks sak som sannsynligvis er et produkt av mye ulikt, uten at jeg sikkert vet. At det kan hende at jeg ble hørende på lyd istedet for musikk, kan hende, men jeg tror ikke det helt heller. Men hvem faen vet? Poenget mitt var bare det at opplevelsen av å lytte til den symfonien ble vesentlig annerledes enn hjemme hos meg selv (og jeg mistenker at det hadde en del med å gjøre at det føltes som om jeg kom så nært (fysisk) at jeg mistet noe oversikt?).

Videre oppfattet jeg ikke anlegget ditt som vesentlig mer oppløst enn mitt, men mitt er klart lettere og med mindre av denne fysiske opplevelsen av trøkk (det skraller ikke i mye her i gården når jeg spiller Kanye f.eks. ;)). Men, jeg har ikke hørt anlegget ditt nok og med musikk jeg kjenner nok til å være sikker - men på Lucinda og på det jeg spilte av klassisk så hørte jeg ikke "mer" luft eller slike ting enn det jeg har hjemme. Det jeg i retrospekt tenker at hadde vært interessant hadde vært å spille strykekvartetter. Men, jeg brukte et kvarter på siste satsen til Tchai og 5 minutter på hip-hop så hvis jeg i tillegg skulle rivet fram en strykekvartett eller tre hadde jeg vel blitt hevet på hau og ræv ut? ;D

Forøvrig, RoDa, tror du vi er så forskjellige i idealer? Jeg har oppfattet det slik at vi begge vil ha anlegget "vekk" og musikken som det eneste som står fram - men vi hører på ulik musikk og det tror jeg gir oss ulike innfallsvinkler til også forståelsen av anlegg - de tingene som er viktig for meg i forhold til å nyte klassisk er ikke nødvendigvis det samme som er viktig for å nyte den musikken du hører på. Men målet er vel at anlegget skal sette minst mulig fingeravtrykk på musikken? Sånn sett tenker jeg vel heller at vi utfyller hverandre rimelig greit - vi hører etter forskjellige ting i musikken fordi det er ulik type musikk vi hører på - og dermed så hører vi også forskjeller i lyd som den andre ikke ville ha hørt?

Til sist og som nevnt før: anlegget ditt spiller som ei kule, det er overhodet ikke det jeg diskuterer. Men jeg ble nysgjerring og undrende på hvorfor jeg opplevde denne forskjellen på akkurat en symfoni, når jeg ellers kjente godt igjen det jeg hørte fra det jeg har hjemme. Og ærlig talt: det er nyanser man snakker om og kanskje jeg ikke hadde reagert sånn hvis jeg hadde spilt den symfonien en gang til?

JanR: bare vent til neste gang jeg kommer på besøk, da skal jeg ta med begge Harmonia Mundi-boksene mine og insistere på å spille kun de særeste tingene derfra. ;D

Val: enig med deg i det du sier (hvis jeg forstår deg rett) om at "alt" skal fram.

Andreas: jeg vil ha et anlegg som kan stille i ti-kamp, jeg. 8)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    ........da skal jeg ta med begge Harmonia Mundi-boksene mine og insistere på å spille kun de særeste tingene derfra. ;D
    Umppff....intet er sært i de smykkeskrinene av noen bokser! :eek:

:)

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    For å få til dette tror jeg det er et par basisgreier som må være på plass:

1. Frekvenslinearitet
    2. Frekvensomfang

I tillegg må flere aspekter stemme, men avvik fra disse 2 til vil i mer eller mindre grad farge gjengivelsen på måter som favoriserer eller diskvalifiserer visse typer musikk. Noen avvik kan selvfølgelig være fornøyelig favoriserende for mye musikk. ;)

Selv har jeg ikke klart punkt nr 2 ennå, men føler at 1 er på plass.
    Det er i tråd med mine prioriteringer også, jobbe meg nedover. 8)

Mvh
    Rolf

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har du planer for å gå fullrange? Det burde være fullt mulig å spleise en sub på de HT du har, de er vel rimelig spikflate og det gjør det jo enklere. I tillegg går de rimelig dypt som igjen gjør at du kan sveipe inn sub'en et godt stykke ned i frekvens, som vel skal gjøre det lettere å få det til å funke?

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    RoDa: når jeg skriver om at musikken skal flyte, så mener jeg musikken slik den framstår for meg i mitt lytterom. Det er vanskelig å beskrive, men følelsen er den jeg prøver å komme innpå i beskrivelsen av det jeg hører her (uten å lykkes nevneverdig, tydeligvis. :) ). Det er tolkningen av symfonien som er poenget, måten Stokowski dirigerer orkestret på kontra Mravinsky (i dette tilfellet). For meg er det en rimelig kompleks sak som sannsynligvis er et produkt av mye ulikt, uten at jeg sikkert vet. At det kan hende at jeg ble hørende på lyd istedet for musikk, kan hende, men jeg tror ikke det helt heller. Men hvem faen vet? Poenget mitt var bare det at opplevelsen av å lytte til den symfonien ble vesentlig annerledes enn hjemme hos meg selv (og jeg mistenker at det hadde en del med å gjøre at det føltes som om jeg kom så nært (fysisk) at jeg mistet noe oversikt?).
    Tja, jeg tror det er såpass enkelt som frekvensgang og rekkevidde for å forklare mye av det.
    Pluss strålingsmønster og plassering selvsagt.
    Nært er det nok, men perspektivisk så er det lengre unna? (trekant med 2 meter alle veier)

Forresten: Dersom Stokowski blir til Mravinsky, hvem blir da Mravinsky? ;D

Videre oppfattet jeg ikke anlegget ditt som vesentlig mer oppløst enn mitt, men mitt er klart lettere og med mindre av denne fysiske opplevelsen av trøkk (det skraller ikke i mye her i gården når jeg spiller Kanye f.eks. ;)). Men, jeg har ikke hørt anlegget ditt nok og med musikk jeg kjenner nok til å være sikker - men på Lucinda og på det jeg spilte av klassisk så hørte jeg ikke "mer" luft eller slike ting enn det jeg har hjemme. Det jeg i retrospekt tenker at hadde vært interessant hadde vært å spille strykekvartetter. Men, jeg brukte et kvarter på siste satsen til Tchai og 5 minutter på hip-hop så hvis jeg i tillegg skulle rivet fram en strykekvartett eller tre hadde jeg vel blitt hevet på hau og ræv ut? ;D
    Det er noe av poenget, det låter ikke oppløst eller luftig.
    Selv måtte jeg bruke noe tid før jeg oppdaget at jeg ikke hørte diskant.
    De er ikke helt på plass ennå heller, regner med de nærmer seg de jeg lånte etterhvert.

Angående musikken så var det spennende! Har kjøpt Lucinda allerede, og fant ikke Kanye på cdon dessverre.
    Tenkte på å kjøpe den Tchai også, men da trenger jeg en link for å finne akkurat den.
    Så på hau og ræv bli det ikkje, heller ønske om brente kopier når du kommer på besøk. :D

Forøvrig, RoDa, tror du vi er så forskjellige i idealer? Jeg har oppfattet det slik at vi begge vil ha anlegget "vekk" og musikken som det eneste som står fram - men vi hører på ulik musikk og det tror jeg gir oss ulike innfallsvinkler til også forståelsen av anlegg - de tingene som er viktig for meg i forhold til å nyte klassisk er ikke nødvendigvis det samme som er viktig for å nyte den musikken du hører på. Men målet er vel at anlegget skal sette minst mulig fingeravtrykk på musikken? Sånn sett tenker jeg vel heller at vi utfyller hverandre rimelig greit - vi hører etter forskjellige ting i musikken fordi det er ulik type musikk vi hører på - og dermed så hører vi også forskjeller i lyd som den andre ikke ville ha hørt?
    Tror vi er forskjellige på det med apekiste kontra pannekake. Jeg oppfatter mangelen på trøkk og driv nedover på MG-ene som bremsende på nytelsen av min musikk, der liker jeg kassene bedre. Jeg har fortsatt ikke "tatt" ditt oppsett og synes det er uvant og et stykke unna vanlig lyd. Det er utfordrende, og jeg er spent på om jeg kommer til å finne det naturlig over tid. Spent på hva GiK har gjort også. :)

Til sist og som nevnt før: anlegget ditt spiller som ei kule, det er overhodet ikke det jeg diskuterer. Men jeg ble nysgjerring og undrende på hvorfor jeg opplevde denne forskjellen på akkurat en symfoni, når jeg ellers kjente godt igjen det jeg hørte fra det jeg har hjemme. Og ærlig talt: det er nyanser man snakker om og kanskje jeg ikke hadde reagert sånn hvis jeg hadde spilt den symfonien en gang til?
    Jo, takk. Jeg er også rimelig fornøyd, det er jo hovedsaken. ;) Men jeg gir det drøyt 100 timer til før høyttalerne er på plass, og jeg vil ha det til å låte åpnere og mer frigjort slik det gjorde med de jeg hadde til omtale. Disse hule stålstativene på møbelknotter har nok litt av skylden, så når jeg får de andre stativene og kan justere høyden så blir det videre jobb med plassering. Med hofli mellom stativer og høyttalere samt VT mellom spikes og parkett så kobles det hele mer fra og det låter friere, fit jeg vil dra det altså. Nå opplever jeg noe hardhet på feil steder og tap av presisjon og frihet.

Jeg er også nysgjerrig på denne symfonien din, spesielt siden dine ankepunkter er aspekter som jeg mener anlegget funker på.
    Gleder meg til å kjøpe den, høre meg inn på den og så høre den hos deg igjen.

Mvh
    R

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Har du planer for å gå fullrange? Det burde være fullt mulig å spleise en sub på de HT du har, de er vel rimelig spikflate og det gjør det jo enklere. I tillegg går de rimelig dypt som igjen gjør at du kan sveipe inn sub'en et godt stykke ned i frekvens, som vel skal gjøre det lettere å få det til å funke?
    Nå mener jeg resten er på så greit nivå at det kan være interessant med de nederste frekvensene og.
    Er litt sær på at jeg vil skjøte sub på uten å dele hovedhøyttalerne elektronisk, samt at jeg nok vil ha to sub-er.
    Samlet pris på 10-15 tenker jeg meg, får se om det er noe spennende på markedet.

Velodyne, MJ og Xavian har jeg sett på hittil. Må bare få noen inn til omtale også.

Mvh
    Rolf

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Hei RoDa!

Må få takke for en kjempeflott visitt. Meget intressant å få komme på besøk å få hørt på det flotte anlegget ditt.

Jeg liker måten du har integrert det i stua veldig godt. Det fremstår som veldig ryddig og brukervennlig, og det er lett å se for seg at hele familien drar nytte av anlegget. Og lyden er jo på et svært høyt nivå!

Det spilte _veldig_ jevnt over hele spekteret, og bassen som kom ut av de små elementene, spesielt i sweetspot, var jo bare utrolig. Noen har allerede nevnt risting i ventiler :)

Sweetspot var plassert endel nærmere HT enn det jeg er vant med, og jeg var på mange låter 'spent' i lårmusklene i et forsøk på å sparke hele sofan bakover. Dette har jo selvfølgelig kun med vane og preferanser å gjøre.

Jeg registrerte allerede ved første låt en tilbakelent spillestil, men uten at dette førte til noe spesielt tap av drama. Etterhvert som vi prøvde ut forskjellige kilder så gikk det klart opp for meg det er Marantzen som i all hovedsak står for lydsignaturen, spesielt i mellomtonen og nederst i bassen (ja jeg vet at dette er den velkjente klisjeen). Jeg mener at jeg hørte denne lydsignaturen i mellomtonen på nesten alle platene vi spilte, ofte i stemmeleiet på både kvinnelige og mannlige vokalister, og jeg hang meg vel litt opp i dette under hele seangsen.

Når det gjelder RAKK versus Marantz så mener jeg som sagt at Marantzen er noe farget i mellomtonen og litt (bittelitt) svulmen i lavere bassområdet, og RAKK fremstår da som mer nøytral og slankere ved direkte sammenlikning.
    Det bør vel presiseres at vi brukte noe frem-og-tilbake før jeg helt tok disse forskjellene, så de er veldig små. F.eks. på den nevnte Lucinda Williams låta, så spilte anlegget noe så sinnsykt bra med Marantzen. Rett og slett noe av det beste jeg har hørt! På RAKK så var magien borte, men dette gjaldt kun denne ene låta! De resterende låtene vi prøvde mellom M og RAKK så opplevde jeg at noen låter passet bedre med den ene enn på den andre og jeg tror egentlig at det hele står og faller på såkalt matching.

Jeg har laget en liten liste over mine høydepunkt og nedturer med de to kildene :)

Marantz på sitt beste: Et utrolig henrivende og rikt lydbilde.
    Marantz på sitt verste: Flott og fint men kjedelig og litt masete.

Rakk på sitt beste: Presist og naturlig. Følelse av nerve og kontakt med artisten og musikken.
    RAKK på sitt verste: Distansert og litt lite sammensatt.

Jeg har ikke lest alt som dere andre har skrevet ennå, men jeg så at du RoDa bl.a. karakteriserte forsterkeren som ’nøktern’ og nøytral, og det slår meg at kanskje den matchen som oppstår mellom HT (som har en tilbakelent stil) og forsterker kanskje blir litt vel nøytralt eller snillt, og at dette fører til at RAKK falt igjennom på drama og energi på noen låter, mens Marantz ble litt vel polert på andre, som raskt kan bli litt intetsigende (kanskje relativ mangel på energi i toppen i forhold til mellomtone og bass?)

Ut fra dette så skjønner jeg godt hva du liker med Marantzen, RoDa, men jeg er rett og slett usikker på hva som var min favoritt, til det trenger jeg mer tid. Får komme innom neste gang jeg er i nærheten håper jeg ;) Husk også for all del at alt dette er svært subjektive inntrykk!

For meg så var dette svært lærerikt og tankevekkende. Det er svært nyttig å få høre andres anlegg under slike hyggelige og berikende stunder.

Ellers var det jo fryktelig gøy med både blindtesting og ulike 'audiofilt' trimm som Statmat og NoisHarvester. Tror ikke jeg blir å kaste meg rundt å gå til innkjøp av slike små vidundre selv, men artig var det :)

Velvel, jeg har sikkert glemt å si halvparten av det jeg ville si, og sagt over halvparten av det jeg ikke burde si :)

Vil også takke _BALLA_ og EspenR for et hyggelig møte!

R

RoDa

Gjest
    Takk Slarrsen for gode tilbakemeldinger!
    Det var hyggelig å hilse på igjen. :)

Preferanser er moro, og hver har sine egne ;D
    Jeg synes ikke det er laid-back, men forstår at andre kan mene det.

Hvordan synes du det er i forhold til ditt eget, og da kanskje spesielt høyttalerne dine?
    De har jeg siklet på selv, nemlig.

Mvh
    Rolf

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Mitt anlegg spiller desverre ikke ennå på høyde med det du serverte, må jeg vel innrømme, mye på grunn av en heller tvilsom Densen (som har sprengt 2 høytalere ved tidligere anledninger) og dels på grunn av noen tilbakesteg i DIY eksperimentering i det siste (DIY virksomhet innvolverer store opp og nedturer).

Coincidentene er jeg derimot svært fornøyde med. De har en slik letthet i fremførelsen som jeg er ute etter. Stemmer gjengis veldig flott og med rett elektronikk så tilbyr de veldig god bredde og dybe i lydbildet. Dog kan de oppleves som litt for lette nedover i bassen, men jeg håper på å finne en bedre plassering ved hjelp av å spille på kortvegg, slik som du gjør. Tror nok muligens bassgjengivelsen som Usherene har blir litt vanskelig med Coincidentene, har jeg måtte innse etter besøket. Har hørt om slike bassfeller. Kanskje jeg setter opp noen hos deg og pakker de fullt opp, så kan jeg ta med litt hjem ;)

R

RoDa

Gjest
    Slarssen skrev:
    Har hørt om slike bassfeller. Kanskje jeg setter opp noen hos deg og pakker de fullt opp, så kan jeg ta med litt hjem ;)
    De er smarte, har tre fulle feller stående i garasjen i tilfelle finanskrisa sprer seg til anlegget og det blir bassfattig....

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et moment jeg synes er litt festlig, er at dersom du RoDa hadde fått tak i en RAKK og samtidig beholdt Maranzen kunne du fått i både pose og sekk: Både SACD og DC fra Maranzen og CD og nettverksmusikk fra RAKKen. Inngangsbilletten til nettverksmusikk er jo ikke særlig høy.

Ellers enig i neste steg bør gå nedover ja.

Mbare burde spille strykekvartetter neste gang. Det er musikk som trives med presisjon i gjengivelsen.
    Så får heller JanR få et par brokkolikvaster til å ha i ørene a la Asterix' Trubadurix-besungne romere mens det står på.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Valentino skrev:
    Så får heller JanR få et par brokkolikvaster til å ha i ørene a la Asterix' Trubadurix-besungne romere mens det står på.
    ;D

/jan

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.417
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Og det er? Prognoser for finans krisen ::) ;D
    Eller kansje dine nye Usher ;) Isåfall er jeg imonert Rolf :)

R

RoDa

Gjest
    Målinger fra lytteposisjon ja. ;)
    Dip over 16k forklares med retningsbestemt mikrofon rettet midt mellom høyttalerne.
    Er meget happy med måten det kobler til (eller fra) rommet på, bassen fungerer også godt fra småtassene. 8)

R

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.417
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja det må jeg si, dette var jo meget flotte målinger da :)
    Men har jo lenge skjønt at du har fått det til ;)

Jeg fikk en Audionet AMP1 i hus i går, og koste meg med den meste av kvelden/natta ;D
    Første inntrykk er iallefall imponerende :D Får litt mere og bedre av alt enn hva jeg hadde. Koser meg nå 8)

R

RoDa

Gjest
    Grattis med AMP gismo, ser grom ut den der!
    Hva byttet du fra?

R

U

utgatt60135

Gjest
    Veldig godt skrevet test i Fidelity Roda :). Klar tekst om sammenlignene med de andre.

M

musicus

Gjest
    gismo skrev:
    Jeg fikk en Audionet AMP1 i hus i går, og koste meg med den meste av kvelden/natta ;D
    Første inntrykk er iallefall imponerende :D Får litt mere og bedre av alt enn hva jeg hadde. Koser meg nå 8)
    Som tidligere Audionet eier kjenner meg igjen her, det er ett rasedyr du har fått i hus, den liker ikke å bli kald, la den bli skikkelig god og varm (dager påslått) så får du full uttelling for potensialet, grattis med "ny" amp ;) ...

RoDa tåler nok en slik liten ot i tråden sin ;) ...

mvh

R

RoDa

Gjest
    Takker Lyngen! :)

OT er ikke noe problem musicus ;)
    Ser issue 63 er ute forresten, har du fått det i Sverige?

Mvh
    Rolf

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.417
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hadde Copland CTA 520 eff,trinn tidligere RoDa. Dette spilte vanvittig bra (noe av mest musikalske jeg har hatt i hus) men savnet til tider noe kraft. Nå er det meste på plass ;)
    Takk for tips musicus og helt enig i din beskrivelse av amp.

Da regner jeg med at ennå en OT er tilgitt RoDa?.. ;) ;D

R

RoDa

Gjest
    OT er fint det gismo, det handler jo om hifi i alle fall 8)

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn