RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har ingen planer, for egen del, om å legge inn en festkul i bassen - men det kan jeg skrive mer om i egen tråd.

Det som er interessant er jo hva som "mangler" - spes. hvis det er sånn at jeg får EQ'et frekvensresponsen hos meg, så vil jo det si noe - et annet aspekt er dette med strømsterke forsterkere og "kontroll" på elementet - men her har jeg altfor lite peil til å skjønne eller mene noe om hva dette betyr i praksis.

Prøvde du med andre plasseringer av de Maggiesene du hadde på lån, btw? Min erfaring er at de tåler å stå vesentlig lengre fra hverandre enn mange andre HT og at de trenger plass både bak og "mot" lytteren - jeg syns selv jeg sitter noe ukomfortabelt nært her.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.021
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Jeg har ingen planer, for egen del, om å legge inn en festkul i bassen - men det kan jeg skrive mer om i egen tråd.
    En liten hevning rundt 80Hz gir litt mer "trøkk" på rock/pop, populært kalt festkul.

Det som er interessant er jo hva som "mangler" - spes. hvis det er sånn at jeg får EQ'et frekvensresponsen hos meg, så vil jo det si noe
    Audiolense kan helt klart gi deg en mer lineær frekvensgang + forbedre en rekke andre ting, herunder rommets mange tilbøyligheter. Men som sagt, høyttaleren tåler ikke så mange dB EQ i bassen. Men det er jo bare å prøve og justere (enkelt) i Audiolense.

et annet aspekt er dette med strømsterke forsterkere og "kontroll" på elementet - men her har jeg altfor lite peil til å skjønne eller mene noe om hva dette betyr i praksis.
    Som sagt, du kan spille 3-5 dB høyere på Magnepan 3.6 før det skurrer i bassen, dersom du har en virkelig strømsterk forsterker.

Prøvde du med andre plasseringer av de Maggiesene du hadde på lån, btw?
    Jeg kjenner ikke de mindre modellene, men eide 3.6 i ca 4 år. Dro de ganske langt. (Strippet trekket, nye kabelstrekk og terminaler, helt nytt delefilter og til slutt aktiv deling/drift. Base platformer hjalp også).

Min erfaring er at de tåler å stå vesentlig lengre fra hverandre enn mange andre HT og at de trenger plass både bak og "mot" lytteren - jeg syns selv jeg sitter noe ukomfortabelt nært her.
    Ja, det var min erfaring også. De tåler stor innbyrdes avstand, og ganske tett på sidevegger om nødvendig. Avstand til bakvegg kan være ned mot 100cm hvis lite plass. Heri ligger en tweake potensiale for å få mer basstrøkk. I praksis sjonglerer du da med kvartbølgekanselleringen.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kan man anta at ett par av dere frekventerer akam.no også ? ::) 8)

/jan

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Kan man anta at ett par av dere frekventerer akam.no også ? ::) 8)

/jan
    Bare for å røre til i RoDas tråd, så svarer jeg for egen del; Har vært der ja, men frekventerer
    oftere helt andre steder. Derimot kan jeg anbefale Scott Kelby's bøker for fotodummies, like me ;)

/-Jan P.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Bare litt konstruktiv kritikk her inne RoDa.

Kunne du ha skjerpet inn grepet og tatt bildene med kameraet rett bare av og til?

det er tøff effekt med en gang, men alle bildene trenger ikke revlusjonere fototeknikken.

Ellers, meget bra tråd.

McLaren

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Var ikke på noen måte ment som kritikk :)
    Syns dere begge er dyktige, med både photoshop og kamera ;)

/jan

R

RoDa

Gjest
    Har aldri hørt om Akam, har AKAN-utvalg på jobben da......

Ta bildene med kamera rett? Ja, gjør det på de bildene hvor jeg synes det passer.
    Er jo fullstendig amatør på dette med foto, selvlært er jo kunsten å legge seg til uvaner.... ;D

Kom gjerne med eksempler på bilder som skulle vært rette, så kan jeg se om jeg forstår hva dere mener. ;)

Skjevt og beint:

Skjevt og beint igjen:

Atter skjevt og beint:

Er dette skjevt eller beint?

Hmm... Egentlig litt tankevekkende og triggende, prøve å finne rette linjer (vannrett, loddrett) i komposisjonen...

En del av jobben jeg gjør med bildene i picasa er nettopp å justere vinkelen på bildet.
    Tar kanskje litt av .... :-[

Mvh
    Rolf

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    En ting jeg har tenkt på Roda, hvor stor forskjell er det egentlig på dagens annlegg og det du startet med? Sony/Doxa/Hififorumhøyttalerene?

I og med at oppgraderingen bare har tatt et par år husker du kanskje hvordan utgangspunktet spilte?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man må vel nesten bestemme seg for hvor i bildet forsvinningspunktet skal være?
    En primer: http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_(graphical)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Følg de ledende linjene.

Men vinkler på kryss og tvers blir ikke noe særlig.

Jeg skal finne frem ett par eksempler.

Men selv om jeg føler du tar i i redigeringen så har du mange flotte bilder!

McLaren

R

RoDa

Gjest
    el_mariachi skrev:
    En ting jeg har tenkt på Roda, hvor stor forskjell er det egentlig på dagens annlegg og det du startet med? Sony/Doxa/Hififorumhøyttalerene?

I og med at oppgraderingen bare har tatt et par år husker du kanskje hvordan utgangspunktet spilte?
    Anlegget pre-Fidelity var vel:
    Sony XA-50ES, Ming-Da MC7R, Doxa 70B, HFLS-1
    Dette anlegget spilte veldig bra husker jeg, både trøkk og engasjerende lett-å-like lyd.

Husker ikke akkurat når Fidelity nr 20 kom ut, men det var da ferden mot dagens anlegg startet. Er vel fort nærmere tre år?
    Har lært masse på denne tiden, både grunnet den mengden utstyr jeg har vært så heldig å få skrive om samt ikke minst at jeg har fått høre mye på ett av de virkelige gode anleggene som finnes. (IMHO selvsagt, men KV sine oppsett (i mange forskjellige konfigurasjoner) spiller vanvittig bra. Den mannen har peiling på det han driver med!)

Nå har jeg et rent kjøpe-anlegg uten diy eller mods av noe slag, både fordi jeg synes det fungerer godt og fordi min økonomi tillater å kjøpe slikt som jeg før bare drømte om. Det er ikke antall fakturerte sider som står bak denne kjøpekraftsendringen, bare så det er klart. ;)

Det som skiller det gamle oppsettet mest fra dagens er graden av gjennomsiktighet. Anlegget blir alltid bare et vindu inn til musikken, men i det gamle oppsettet lå det flere lag med plast utenpå dette vinduet, ikke var plasten stelt spesielt godt med heller...
    Veien frem for å få både i pose og sekk har vært utfordrende, det som anlegget gjorde på pre-Fidelity tiden var å være tilgivende slik at all musikk fungerte greit uten at dårlige innspillinger fikk deng.
    Dette er et aspekt som kan forsvinne på veien mot bedre lyd, slik at dårligere innspillinger fremstår som utålelige.
    Noe annet som skiller anlegget av i dag fra pre-Fidelity er rikdommen og frodigheten i lyden, fylde og "blomstring" som gjør musikken mer levende.
    Lydene som utgjør musikken er mer beskrevet i dagens anlegg, forståelsen øker og det gir en bedre reproduksjon av musikken som helhet.

Man kan godt si at det forrige anlegget var musikalsk, men det var da grunnet en viss sløring som gjorde dårlige innspillinger mindre ødeleggende.
    Dagens anlegg er også i aller høyeste grad musikalsk, men da samtidig med at det er avslørende og oppløst i større grad enn det gamle.
    For å få til dette må anlegget være såpass oppløst at det "knuser" de problemene som finnes og presenterer de slik at du selv kan velge å høre forbi dem.
    Vanskelig å komme til bunns i hva som gjør et anlegg musikalsk, men samtidig lett å høre det.
    Noen grunner er forvregning, frekvensgang, resonanser. En annen meget viktig grunn (som VidarP har snakket mye om) er innstillingen til den som lytter.
    Er man analyserende og leter etter feil så blir opplevelsen en annen enn om man "bare" nyter musikk. :)
    Det hjelper meget godt på at jeg nå er meget fornøyd med anlegget og ikke har denne søken etter bedre og bedre lyd.
    (Helt til noe flott kommer og får det til å krible igjen....hehe)

Jeg er også opptatt av at lyden av anlegget ikke skal har for mye egen farge, men det mener jeg at avvikene fra opptaket skal være minst mulig.
    Dette er en ting som tar noe tid å komme til, og er man fornøyd med farge samt hører på en slik type gjengivelse så trenger man tid for å lære seg å verdsette en "riktigere" lyd. ("" grunnet at jeg ikke ønsker å diktere overfor andre hva som skal være rett når det gjelder lyd. Hver sin smak.)

Når frekvensgangen (blant annet) er slik at ikke bestemte områder blir framhevet eller bortgjemt, så klarer man i større grad å lytte til hele opptaket og over tid blir dette et savn i oppsett med svært humpete frekvensgang eller som er skjemmet av resonanser i rommet.
    Nå finnes det derimot aspekter som noen humpe-anlegg har som er til de grader besnærende, så det kan være grunn for å velge den veien også.
    (Horn + SET for eksempel)

Håper dette var litt svar på spørsmålet el_mariachi, selv om det fikk fart på skrivelysten min også.....?

Mvh
    Rolf

R

RoDa

Gjest
    McLaren skrev:
    Jeg skal finne frem ett par eksempler.

Men selv om jeg føler du tar i i redigeringen så har du mange flotte bilder!

McLaren
    Takker :)

Vil poengtere at jeg ikke redigerer mye, og at jeg bare bruker picasa for mine små justeringer.
    Siden jeg ikke har klart å sette meg inn i photoshop, så kan jeg jo si at å bruke for mye photoshop er juks... :D :D ;D

Mvh
    Rolf

Moro med denne kommentaren fra deg McLaren, det får meg til å tenke og reflektere over bildene jeg tar.
    Liker det!!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Spennende refleksjoner du gjør deg RoDa, rundt hva som har skjedd med anlegget ditt og de målene du har. Noen erfaringer/tanker fra eget anlegg som slo meg:

Anlegget mitt er ikke plagsomt frekvenslineært, selv om det vel er "greit" over ca. 250Hz. Samtidig: det jeg primært savner i anlegget mitt slik jeg hører det nå, er noe av det som hodetelefonanlegget mitt klarer å gjøre bedre: Kroppslighet, utklinging på instrumener, en litt varmere klang - uten å miste oppløsning e.l. så jeg tror ikke det er snakk om farging i rør-forstanden av det begrepet (selv om hodetelefonanlegget mitt bruker rør) - men jeg lurer på om det kan være "forårsaket" av at det er rør i kjeden. I hvert fall noen av gutta i TAS mener at forskjellen transistor/rør primært går på hvordan oppbyggningen av tonene blir gjort (hvis du tenker toner som tre-delt i attakk/transienter, kropp og utklinging) - de later til å mene at transistorer er spesielt gode på attak, men dårligere på utklininging og tildels kropp og vice versa for rør.

Sånn sett blir det spennende å Audiolense anlegget mitt for å høre om det kan gjøre noe med kropp, utklinging, "varme" i lyden - eller ikke. Så tankene mine går vel mer i retning av: hva er det som kan gi kroppslighet, utklinging, varme? Vil spik flat frekvenskurve gjøre det alene, eller må det andre ting til også?

En annen ting er dette med farging litt kontra "nøytralitet", eller hva man vil kalle det for, i hvert fall ment som at anlegget bare leverer det som er på plata. Her er det jo på en måte litt skremmende og trist å se på bl.a. "Dynamikktråden" her på forumet med tanke på hvor herpa mange av de platene vi spiller er i bl.a. dynamisk forstand. Og atter andre mener PCM er helt på bærtur og aldri kan bli naturlig, mens andre mener vinyl er det eneste saliggjørende og noen har vel også ment (sånn omtrent nesten) at kassett er det eneste.

Jeg heller vel til den oppfatninga at kildematerialet mitt kan jeg ikke gjøre noe med (jeg har godt over 1000 cd'r og ingen mulighet til å erstatte alle de med SACD, vinyl eller, for den saks skyld, kassetter - om de først skulle finnes på nevnte formater) så da vil jeg heller ha musikken min med "warts and all" enn å legge til en viss farge, klang, betoning - som jeg tror kan være greit på en type musikk, men som f.eks. kan være ille på andre typer musikk. Men her igjen er vel preferanser inne i bildet, for det er jo mange som hører på rock/blues f.eks. og i liten grad beveger seg over i klassisk, elektronika, soul/funk/hip-hop (f.eks.) og da er det kanskje lettere å "tune" anlegget med en gitt farge enn hvis du skal leke alt-etende? YMMV, som alltid, poenget mitt var mer det at jeg lurer på om du, RoDa, er sånn nogenlunde plassert i samme leir som meg?

TIl sist vil jeg legger til at jeg stort sett deler dine synspunkter. :)

R

RoDa

Gjest
    Hører nå forresten på bilder på en utstilling og koser meg......
    Bitt av klassisk-syken? Njæ, sikkert fordi det er på SACD... ::)

;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Send meg en sms til uken, da er vi vel kommet til bilde 6 eller 7 :p

/jan

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.414
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    :)....denne gangen var det faktisk enkelt Rolf ;)

Men skal ikke røpe det her ennå ;D
    Sender deg en PM.

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.414
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har fått "nytt" i hus idag jeg også Rolf ;)
    Får jeg låne tråden din en tja..ukes tid? ;D ;D ;D

gismo

R

RoDa

Gjest
    RoDa skrev:
    Hører nå forresten på bilder på en utstilling og koser meg......
    Bitt av klassisk-syken? Njæ, sikkert fordi det er på SACD... ::)

;D
    Helvete!! Alle hårene på kroppen står rett ut!!!!
    Dette var tøffe greier :eek: :eek: :eek: :eek:

:) R

R

RoDa

Gjest
    Det ville vært en helvetes jobb, gismo.... :eek:

Her er altså siste tilskudd:

Dette har nå hull også for BE-718 slik at de skrus fast i topp-platen.
    Gummiforing og noen medfølgende dempeputer, fem i tallet, sørger for god kobling.

Foreløpig er høyden til topplaten ca 62cm, det plasserer diskanten i ørehøyde.
    Skal nok leke litt med dette fremover for å finne idealhøyde. Kanskje skru inn skruene litt løst slik at stativet siger nedover utover kvelden samtidig som jeg siger ned i sofaen..? ;D

R

Vedlegg

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.274
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har vært borte en stund (hekkans spinalpunksjon, men i dag fikk jeg blodpatch, så nå er jeg i form igjen)

Det var kjekt å lese om MG'n, og jeg kjenner meg meget godt igjen, har også litt savn av trøkk i bånn osv. men til min musikk og det volumet jeg får lov til å spille med så holder det.. Problemet med disse pannekakene er at det finnes lite av sub som passer inn i lydbildet som disse flate panelene gir. Så lurer jeg på om det er meg og min forelskelse i lyden eller min stahet som gjør at jeg ikke vil bytte disse høyttalerne..

Jeg MÅ ta en tur til deg når jeg kommer "hjemm" etter sommeren, tror vi har ganske "lik smak". Jeg har også lyst til å få testet Talk'n min så se hvor greit den gjør seg med "normale" høyttalere.

mvh - en som har oppstått.

R

RoDa

Gjest
    Velkommen tilbake HoJ! (og selvsagt velkommen hit når du er hjemom!!)

Hultafors, kjærring på alle fire med puter under bena, er det rart man trives?

R

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.414
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Det ville vært en helvetes jobb, gismo.... :eek:

Her er altså siste tilskudd:

Dette har nå hull også for BE-718 slik at de skrus fast i topp-platen.
    Gummiforing og noen medfølgende dempeputer, fem i tallet, sørger for god kobling.

Foreløpig er høyden til topplaten ca 62cm, det plasserer diskanten i ørehøyde.
    Skal nok leke litt med dette fremover for å finne idealhøyde. Kanskje skru inn skruene litt løst slik at stativet siger nedover utover kvelden samtidig som jeg siger ned i sofaen..? ;D

R
    Flotte staiver det der Rolf :)
    Også så stabilie og fleksible ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.414
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kjerring på kne med puter på beina og Hultafors i hånda ???
    Kan freddan bli bedre 8)

R

RoDa

Gjest
    Høyttalerne skrudd på plass, høyden justert til "god gammel" høyde, avstanden til side- og bakveggen justert på millimetern og putene plassert under spikes.

NÅ kjenner jeg endelig igjen lyden fra omtale-eksemplarene! Juhuu uhuu !! 8)

Høyttalerne med nye pilarer

Mvh
    R

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn