Sub eller? 
Vedlegg
-
96.8 KB Visninger: 689
|
Det er bare å finne frem sag, høvel og limtvinger...Mute skrev:Sub eller?
![]()
Vel, det kan være fristende å sitere litt fra din konklusjon om Velodyne SPL-800R, fra din artikkel i siste nummer av Fidelity:RoDa skrev:Den andre dagen i mai går mot slutten, og jeg undres... Trenger man egentlig mer høyttaler enn dette?
Mvh
Rolf
Hehe.Rojoh skrev:Det er bare å finne frem sag, høvel og limtvinger...
![]()
HeiJackX skrev:Likte godt dine bilder, særlig det av Pagode.
Men si meg (du har muligens snakket/svart om dette før i tråden = jeg er for lat til å lete det frem) hva for kamera har du? Og linse? Og slikt
mvh
JackX
Venta på den! ;D ;DKarma skrev:Vel, det kan være fristende å sitere litt fra din konklusjon om Velodyne SPL-800R, fra din artikkel i siste nummer av Fidelity:
"Gudene vet hvordan jeg skal klare meg videre uten å ha med disse få nederste hertzene på turen."
;D
Ikke grynting, Mbare. Men "grunt". Hva nå det måtte være. Kanskje det må en egen oppklaringstråd om det uttrykket også. Nå som "fnidder" kanskje er avklart.Mbare skrev:Ka psatan, har du testa Maggies 1.6 uten å gjøre det ordentlig? ALLE (med vettet i behold) veit jo at du MÅ bytte ut hele delefilteret med bedre dela (koste bare 6 - 10K), ta av det stygge trekket (Maggies er penest nakne) og jobbe minimum 3 måneder med plassering av HT. Så det så. Og at HT mangler kropp og grynting? Jeg som trodde sånt hørte hjemme andre steder i huset enn i stua. Mye å lære, skjønner jeg. 8)
Utover de små ankepunktene over, så kjenne eg meg godt igjen - selv om eg ikke syns mine Maggies slit voldsomt med trøkk. Jeg har, for min del, veldig lyst til å høre 20.1. Det tror jeg kan være veldig, veldig, veldig, veldig morsomt.
Forsterkeren din har ikke nok pulver til å få 1,6 til å bli akkurat det du savner...RoDa skrev:Litt om lyden:
Luftig, oppløst diskant som er kemisk renset for fnidder og kanter. Litt røft å komme tilbake til egne høyttalere (Dynaudio Focus 140) selv om de også normalt oppleves som oppløste i toppen. Vanedannende, flytene og lett gjengivelse. Dessverre også litt lett når det gjelder rekkevidde nedover.
Klart valg når man kjøper slike, gir bort litt og vinner mye?
Faller fullstedig gjennom på rock, Joe Bonamassa blir kjedelig å lytte til.
Det skal det ikke være .
Noen ord fra fadern som var innom i tiden jeg hadde MG inne:
Jaja, men så kan du jo ikke telle stemmer når du sitter i kirka og hører på koret heller!
Det er så mye lyd som fyller rommet, de er behagelige å høre på.
En slags konklusjon fra meg:
Det var spennende å ha MG 1.6 i lytterommet, godt å ha hørt dem hjemme!
En lettflytende og "rom-fyllende" lyd som er lett å like. Ikke det mest presise i opptegning, men desto større lyd!
Det er ikke min type lyd, til det blir disse for lette i lyden.
De mangler noe på "grunt", kropp og tyngde nedover. Mer jazz og lettere akustisk musikk enn rock og trøkk.
Null problem å forstå at folk faller for disse, og etter hva Mbare sitt oppsett forteller så er det mulig å tweake disse et bra stykke lengre.
R
Eller har ikke modda, strippet og koblet opp med rett forsterker. Eventuelt spilt med korrekt musikk?Mbare skrev:Magnepan er veien til lyset, livet og musikken og de som sier noe annet har ikke peil!
RoDa skrev:Det jeg finner mest fascinerende er nok SET + horn. Både grunnet det rent lydmessige, men også siden man da med en neve watt kan lage liv i stua så det står etter!
R
Du har også en nabo ett par steinkast unna som begynner få til det der med rør og horn....RoDa skrev:Det jeg finner mest fascinerende er nok SET + horn. Både grunnet det rent lydmessige, men også siden man da med en neve watt kan lage liv i stua så det står etter!
R
Dipoler er sinnsykt fascinerende. Gjort riktig kan de spille høyt, flatt, gå dypt, være egnet til sarte saker som komplekse, og de bråker jo langt mindre enn disse apekistene vi bruker de fleste av oss. Ang. størrelse: De blir ofte brede, men dybden pleier jo ofte å være beskjeden, så fotavtrykket kan være kanske snilt allikevel. Det at de helst bør stå godt ut i rommet gir også mulighet til kreativ møblering. Jeg liker kreativ møblering.RoDa skrev:Sånn for å dreie inn på seriøsitetens vei igjen, så er det svært spennende dette med forskjellige høyttalerprinsipp og egenskapene de har.
Dipoler, bipolare, horn, spesielle saker som Gaia, vanlige dynamiske med trykkammer, bassrefleks eller transmisjonslinje.....
Det jeg finner mest fascinerende er nok SET + horn. Både grunnet det rent lydmessige, men også siden man da med en neve watt kan lage liv i stua så det står etter!
R
Det har jeg som eier av både MG 12, MG 3.6R og nå MG 1,6 også hatt som oppfatning helt fram til nå. Men det var et lydmessig offer jeg valgte til fordel for alt det som Magnepan utvilsomt gjør veldig godt.RoDa skrev:Det er da for helvete en universell sannhet at Maggies ikke har samme trøkk og mellombass som dynamiske høyttalere?
Detta har jo noen av oss vært klar over i noen år nå. ;D ;DRoDa skrev:Det jeg finner mest fascinerende er nok SET + horn. Både grunnet det rent lydmessige, men også siden man da med en neve watt kan lage liv i stua så det står etter!
R
Amen!BHO skrev:En hver får finne sin sti.RoDa skrev:Det jeg finner mest fascinerende er nok SET + horn. Både grunnet det rent lydmessige, men også siden man da med en neve watt kan lage liv i stua så det står etter!
R8)
Ja for pokker!! ;D ;Dgismo skrev:Men si meg, vanlige bassreflekskasser og transistorwatt, det er da mulig å få til noe brukbart med det også? ;D
Det er vel veldig tradisjonelt og kanskje ikke så spennende, som horn.rør,flatepannekaker osv., men kan faktisk, riktig og heldig satt sammen, fortsatt funke meget bra
Tråden din er intr og flott Rolf!
R.E.S. skrev:Jeg kunne altså levd godt med denne mangelen på trøkk særlig i mellombassen med Magnepan-høyttalerne fordi jeg trodde den begrensningen lå i høyttalerne selv. Nå er jeg ikke like sikker lenger.RoDa skrev:Det er da for helvete en universell sannhet at Maggies ikke har samme trøkk og mellombass som dynamiske høyttalere?
For da jeg prøvde et 300 watts beist på 1,6ene mine fikk jeg meg noen skikkelige aha-opplevelser. De gikk nettopp på trøkk og mellombass, selv om det fremdeles ikke er på nivå med for eksempel et par Avantgarde Duo Mezzo. Men det er ikke vanlige dynamiske høyttalere heller.
Roy
Denne morsomme mellombassen, gynget er noe av det som apekister funker godt på.Gago skrev:gammal gnåling:
likevel drar david obx-r2 frem noen triks som får goliat mezzo til å vakle forfjamset. klangrikdom i øvre mellomtone er nevnt. i tillegg har obx-r2 en naturtro, snappy mellombass som ag ikke kan kopiere. selv ikke de korte mezzo-bassene. dessuten har du med obx-r2 et ferdigvoicet system som låter forførisk sammenhengde (gitt at man gir det rom til å boltre seg i), mens man må belage seg på langt hardere arbeid før et hornsystem fra ag kan låte i nærheten av like homogent.
Min erfaring med Magnpan 3.6 var at de ikke lot seg presse særlig mye i bassen før det oppstod mekanisk skurring (blafring). Tror derfor de ikke "tåler" så mye lokale EQ, hvis du skal prøve å legge inn en festkul i bassen.Mbare skrev:...men den herlige følelsen av krefter, trøkk i mellombassen, slike ting, det savner jeg - spesielt på rock. Og jeg lurer på om det er en av de tingene som gjør at jeg ikke kommer til å sitte på Maggies i alle evigheter... Er forøvrig spent å høre hva evt. Audiolense gjør/ikke-gjør med den biten.
Litt fremoverlent leverandør, så kunne de sikkert stått her i forbindelse med omtale også....Gago skrev:tar jeg en kikk inn i krystallkula, så ser jeg at det står et par lv i stua di løpet av maks et par år, roda.
enten obx-r2, ibx-r2 eller obx-rw.
Min erfaring også, de spiller pent og rent helt til de "knatrer".pedal skrev:Min erfaring med Magnpan 3.6 var at de ikke lot seg presse særlig mye i bassen før det oppstod mekanisk skurring (blafring). Tror derfor de ikke "tåler" så mye lokale EQ, hvis du skal prøve å legge inn en festkul i bassen.
Mine 3.6 rocket også veldig bra. Til slutt. Men det var takket være aktive delefiltre og 400watts forsterkere. Det viste seg at de lot seg presse mer i bassen, med en forsterker som hadde stålkontroll.RoDa skrev:EDIT: Må også legge til at Mbare sine rocker mer enn hva jeg har hørt tidligere fra MG. (Horten-messe med MG12, Roy sine MG3.6 og Roy sine MG1.6)