RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Stua ER da et aldeles glimrende lytterom ;) (så lenge du setter TV i et annet, slik at det ikke blir konkurranse med evnt. resterende familie :D)

Dog må du nok på markedet etter noen nye høyttalere ;D Skal jo ikke legge opp til noen diskusjon men høyttalerenes innpass i rommet er av stor betydning. Desuten, små høyttalere spiller "smått" store derimot.... ;D

Gratulerer og Lykke til forresten!
    mvh.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Grats med hus og garasje Rolf :)
    Sett noe ræl i stua og gutteanlegget ett helt annet sted.

/jan

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Parker bilen på tunet og lag lytterom i garasjen.... ;)

Neida, dette styrer du jo selv. Men jeg er enig i at dersom du skal ha frihet til å nyte musikk når du vil så kan ikke TV og hifi dele rom...

R

Rolf_Da!

Gjest
    roffe skrev:
    Men jeg er enig i at dersom du skal ha frihet til å nyte musikk når du vil så kan ikke TV og hifi dele rom...
    Musikk nyter jeg oftest på kvelden, så tv på soverommet er kanskje en farbar vei.....? time will show :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Musikk nyter jeg oftest på kvelden, så tv på soverommet er kanskje en farbar vei.....? time will show :D
    Har tv på soverommet,tro meg det fungerer bedre i teori enn i praksis ;)

/jan

R

Rojoh

Gjest
    Blir vel snart noen nærbilder av noe Stax-greier... ::) ;D

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Fra (dårlig) spøk til alvor...: Blir spennende å se om denne store forandringen vil forandre litt på lyttemønsteret også - fra akustikkregulert lytterom hvor man er konge i sweetspot, til stor stue hvor de andre også gjerne er i nærheten. Fra egotrippersk fordypning til noe mer inkluderende, kanskje?

Mvh. Johan

Balla1823

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    1
    Hei Roda.

Gratulerer med nytt hus ;) Er det nærmere jobben som du snakket om at dere så etter ??? Huset ser flott ut, deilig med masse vedlikehold og styr og stell :D

Tør du å sette anlegget i stua med tanke på "minstmann" som er i den rette klåfingeralderen ???

Ellers så ser jo garasjen ut som et glimrende utgangspunkt, for lytterom, med bar og biljard i tilknytting som et samlingsted for oss i Østfold HIFI ;D ;D

Mvh.

BALLA ;D

R

Rolf_Da!

Gjest
    Howdy

Joda, det er jo muligheter med den garasjen der, jeg er jo vant til å lytte på egenhånd og i ensomhet/fred og ro.
    Men blir mer og mer tent på å prøve ut stua først, det er jo som Rojoh sier en mulighet for at man lytter på musikk på en ny måte.

Valentino og Dog er store inspirasjonskilder for implementering av nærfeltslytting i større rom.

Planlegging er gøy, lenge siden jeg har gjort det nå...... :)

Mvh
    Rolf

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg vil hevde at man kan bedrive ad-hoc nærfeltslytting også. Det er jo ikke alltid at familievennlig stuemøblering betyr at godstolen står maks 1 meter fra høyttalerne. Så det hender rett som det er at jeg ommøblerer litt når jeg har huset for meg selv. Og da blir det ofte nær nærfeltslytting...
    :)

R

Rolf_Da!

Gjest
    Tja, roffe, vil jo helst ha det stående parat hele tiden.
    Men har ikke mye erfaring med fam+hifi i samme rom så er ydmyk ift dette ;)

Noen tanker har begynt å feste seg.
    Vil gjerne skille av rommet litt på samme måte som holger1 for de som har vært der.
    Litt ute av "hovedåren" for gange i stua + naturlig "lyttekrok".

Derfor er det ovn-siden av stua som er aktuell i hodet mitt nå.
    Sette anlegget der som den furusofaen står nå:

Lyttepos en sted på hittersiden av ca der bordet står nå +-
    Plass til litt cd'er og annet der borte i hjørnet hvor den runde stolen står på bildet.

Ser for meg å lure inn både akkuplater og basstraps der borte i "min" krok av stua.......
    Herlig med litt hifikribling som ikke innebærer nytt utstyr engang....... I alle fall ikke før jeg har hørt hvordan høyttalerne fungerer i rommet. Kan nok bli litt "tynne" der stakkars... ::)
    Edvard om du leser dette; En Quore er i tankene allerede, håper på å få låne en av dine først ;)

Stay tuned 8)

R

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Den stua der minner i størrelse litt om min i dimensjoner, og jeg har forsøkt en oppstilling omtrent som du foreslår. Her er plassering av lytteposisjon skikkelig kritisk. Litt feil, og du mister mye dypbass. Dette er grunnen til at jeg har hatt litt "ambulerende" nærfeltslytting. Nå om dagen har jeg en alternativ oppstilling som ikke spiller langs rommets akse. Fordeler og ulemper med det også, plassering skal visst ikke være enkelt...

Uansett: Dette fikser du sikkert. :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.411
    Torget vurderinger
    0
    Peisen på venstre side vil gi deg noen utfordringer - lydmessig.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ga i utgangspunktet litt beng i bassen, og plasserte høyttalerne på hver sin side av et trafikkareal. Lyttestolen står vanligvis i salongen (egentlig 50/50 tenker jeg...).
    Jeg ga også beng i dyre hifi-høyttalerkabler, og var da friere mhp. plassering av elektronikken.
    Bassen kom jo på plass etterhvert den. Teknologi er kjekt.
    Jeg prioriterte stor avstand tilsidevegger og bakvegg, og nedprioriterte Cardas og AP, L-form er bingo uansett mhp. bass.
    Om du ber pent  ;D eller har interresse av det, kan jeg lage en plantegning som viser stuen og møbler her, RoDa.

Flageborg er inne på at peisen kan gi trøbbel. Jeg måtte gjøre lyttetrekanten større for å unngå en førsterefleksjon fra vår peis. Målinger er sunt!

R

Rolf_Da!

Gjest
    Tegn gjerne du Valentino. (pliiiiis)

Har tenkt på det samme Flageborg, dette er som sagt første alternativ på plass.
    Driver og bearbeider kjærringa for akkuplater, kan hende det må bli Furutech eller Svanå på sikt.......

Vet at dette kan låte bra, ref rommet her, så jeg skal jobbe med samme utstyret for å få lyden på plass i nytt rom også.
    Kan i mitt lille hode ikke tenke meg noen andre problemer enn bass/basmengde, men det er mulig jeg er i overkant optimist.

Tar sikkert ikke sååå lang tid før jeg har kontrollmålt størrelsen på garasjeloftet ;D

R

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei hopp

Du RoDa, kan sende deg noen bilder av noen mer "kone-vennlige-rockwool-rammer"... Det er ikke 100% slik de er tiltenkt enda, men alikevel :)

Grattis med kåken forresten!

mvh Kai

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei RoDa!
    Jeg veit i hvertfall hva og hvordan jeg ville satset i den stua, men før jeg går videre så vil jeg si at det er med utgangspunkt i at jeg er aleine ;)
    Spisestue er for meg (og har alltid vært) bortkastet gulvplass.
    Hvor mange ganger brukes slikt?
    Har en plassen så er det jo greit nok ;)
    Forutsetningen for å ikke ha det er jo at en har rimelig god spiseplass til vanlig andre steder.
    Men den plassen(spisestueplass) har ikke du imo, for det er der anlegget ditt bør stå, peisenden av rommet er for resten samt besøkende, kaffe,kaker og godt drikke.
    Slik tenker jeg rent umiddelbart, men det er meg.
    En ting til, den førnevnte bekjente av meg skal også inn i nytt hus, og hovedgrunnen til det er så langt jeg har forstått kollisjon vedrørende musikklytting og annet og derfor eget lytterom.
    Nevner da at det kan være en meget god løsning med slikt på loftet over garasjen, din egen hule med dine nåværende Dynaudio?
    Jeg har litt vanskelig for å se for meg flere enn en person aktivt lyttende til musikk over tid, noe jeg mener å ha skjønt av kameraten som har bestilt seg nytt hus.
    Lykke til uansett.
    Mvh.KW

R

Rolf_Da!

Gjest
    Takker KW

Vi tenker mye likt vi to.
    Spisestuen var også min første tanke, det skal ikke være spisestue der uansett.

Min foreløpige løsning i hodet med anlegget i "peiskroken" er basert på at det blir kun musikk der borte.
    Da skal spisestuedelen benyttes til sofa, kaker, tv, boller, kaffe, brus og cognac.

To tanker rundt dette:
    - Mulig å optimalisere mtp oppsett og utenfor allfarvei. Sitte i ro og fred i egen krok å høre på musikk. Selvfølgelig et ok hodetelefonsett til å bruke hvis andre ikke liker all musikken. SAM-en har en utgang for dette på baksiden.
    - Mulig å høre på bakgrunnsmusikk også borte i "sofa-avdelingen"

Hvordan tenkte du for deg i spisestueområdet?

Her, spillende ut fra veggen med bildet på og sittende "ute på gulvet"?

Eller her, spillende ut fra veggen til venstre for buen?
    (Det er min "frykt", barn (eller voksne) som kommer i for stor fart og sneier bort i høyttalere.....)

R

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    kaap skrev:
    Hei hopp

Du RoDa, kan sende deg noen bilder av noen mer "kone-vennlige-rockwool-rammer"... Det er ikke 100% slik de er tiltenkt enda, men alikevel :)

Grattis med kåken forresten!

mvh Kai
    Slike rammer er sikkert av allmen interesse. Du kan gjerne starte en egen tråd hvor du presenterer slike, synes jeg. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

En høyttaler på hver side av dobbeldøren der, med mobil lyttestol? Vil gi maksimale avstander til sideveggene, men du havner kanskje midt i rommet selv da og det blir det jo ikke bass av...

Går dårlig med drodleriene foreløpig.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    roffe skrev:
    Slike rammer er sikkert av allmen interesse. Du kan gjerne starte en egen tråd hvor du presenterer slike, synes jeg. :)
    Det blir en dag jeg får tid ;)
    RoDa's respons på disse ble kanskje det sparket bak jeg trengte ... time vel show

mvh Kai

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Du er j**lig god til å fotgrafere Roda. Kan du gi noen tips?

Men nå må du da ha sprengt budsjettet? Eller er jeg som ikke følger med på progresjonen.

R

Rolf_Da!

Gjest
    el_mariachi skrev:
    Takker og bukker, el_m!

- Ikke blitz
    - stativ og fjern-/tidsutløser
    - speilrefleks er moro og gir muligheter når det gjelder blenderåpning/lukkertid

Viktigst av alt: Finn motivene! Vinkler, utsnitt, motivet inni motivet, bildekomposisjon

Men nå må du da ha sprengt budsjettet? Eller er jeg som ikke følger med på progresjonen.
    Tenker du på Reality-greiene i Fidelity?
    Ja, da er det nok sprengt i filler.... :-[

CD, ca 30
    Forsterker, ca 30
    Høyttalere, ca 13
    Rack, ca 16
    Høyttalerstativer, ca 5
    Signalkabler + høyttalerkabler, ca 2,5 + 1,5 --> 4
    Strømkabler, ca 2 (DIY)

Det skulle bli ca 100 i nypris det, steike ta..... :eek:

Jaja, budsjetter skal visst sprenges sies det ikke?

Mvh
    Rolf

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Ser riktigt fint ut!

:)

RoDa skrev:
    el_mariachi skrev:
    Takker og bukker, el_m!
    - Ikke blitz
    - stativ og fjern-/tidsutløser
    - speilrefleks er moro og gir muligheter når det gjelder blenderåpning/lukkertid
    Viktigst av alt: Finn motivene! Vinkler, utsnitt, motivet inni motivet, bildekomposisjon
    Mvh
    Rolf
    Blixt kan man visst använda men man bör använda Speedlight 580 mk II och gärna en dito 430 som slav. Men det är väldigt svårt att ta med blixt så Roda's råd är klokt för den som inte vill labba, testa, lära.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Grattis med hus, det ser riktig så flott ut.!
    Grattis med kamera, bare synd du ikke valgte Nikon i steden, da hadde du fått litt mer glød over bildene, ser nesten ut til at transe folkene henger seg over Canon mens vi rørehuer verdsetter Nikon, skal se vi klarer å lage en "fight" på kamera-siden som vi klarer med kabler.? ;D
    Kose deg masse i tiden fremover, du har litt av noen utfordringer foran deg....
    Kjell

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Takker KW

Vi tenker mye likt vi to.
    Spisestuen var også min første tanke, det skal ikke være spisestue der uansett.

Min foreløpige løsning i hodet med anlegget i "peiskroken" er basert på at det blir kun musikk der borte.
    Da skal spisestuedelen benyttes til sofa, kaker, tv, boller, kaffe, brus og cognac.

To tanker rundt dette:
    - Mulig å optimalisere mtp oppsett og utenfor allfarvei. Sitte i ro og fred i egen krok å høre på musikk. Selvfølgelig et ok hodetelefonsett til å bruke hvis andre ikke liker all musikken. SAM-en har en utgang for dette på baksiden.
    - Mulig å høre på bakgrunnsmusikk også borte i "sofa-avdelingen"

Hvordan tenkte du for deg i spisestueområdet?

Her, spillende ut fra veggen med bildet på og sittende "ute på gulvet"?

Eller her, spillende ut fra veggen til venstre for buen?
    (Det er min "frykt", barn (eller voksne) som kommer i for stor fart og sneier bort i høyttalere.....)

R
    Hei igjen!
    Jeg tenkte å ha anlegg og ht. spillende mot peisestuenden, det er jo der peisen er du skal spise kaker å prate med gjester, plasmaen (ikke LCD ;) ) blir det vel plass til høyre for peisen f.eks.
    Peislyd får du når vinylriggen står der ;)
    Ved å plassere anlegget på kortveggen i andre enden så vil du få en viss symetrisk avstand til sidevegger og anlegg og ht. ute av løpesonen
    En god stol i sweetspot og ikke alt for langt unna ht. tilnærmet nærfelt slik at du ikke blir sittende midt i rommet hvor det alltid er desidert minst bassrespons.
    Husk bare at jeg er en ensom egoistisk hifinarkis og kun trenger å ta hensyn til meg sjøl ;D , derfor er mine tips med det som utganspunkt, men det går jo an å ha mer enn en stol foran anlegget da ;)
    Mvh.KW

R

Rolf_Da!

Gjest
    Takk for tips, KW!
    De tas med når det skal "labbas" med oppsettet 8)

R

R

Rolf_Da!

Gjest
    Søndag!!

Har ikke spilt James Taylor's "JT" på leeenge, men dro den frem nå.
    Satan som disse skoeskene låter med elektronikk av klasse foran i kjeden!!

Hmm, hvorfor kjøpte jeg ikke den plata på SACD.....? ::)
    Jaja, får ha cd-en i bilen og SACD på anlegget inne... 8)

Får jeg til dette jeg nå hører i nykåken så blir jeg en glad laks ;D

R

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Du har kommet deg i hus ?
    Ikke flyttet så altfor langt eller ?

/jan

R

Rolf_Da!

Gjest
    Neida JanR, det tar litt tid.....
    1 juli er overtakelse.
    Flytter ca 5 min unna, så ikke så langt nei.... ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Neida JanR, det tar litt tid.....
    1 juli er overtakelse.
    Flytter ca 5 min unna, så ikke så langt nei.... ;)
    Aha :)
    Var ett øyblikk redd for at du skulle bevege deg på utsiden av kommunegrensen ;)
    Grats igjen,ser meget bra ut det huset.Kan jo bli interesant å se/høre hvordan det blir med anlegg i stua også.
    Nr2 anlegget havner på loftet i garasjen ?

/jan

R

Rolf_Da!

Gjest
    Takker JanR
    Joda, det blir en annen kommune (Våler denne gangen).

Har bare ett anlegg, men får se hva tiden bringer.
    Kanskje trioder og horn på garasjeloftet.....? 8)

Runder av denne tråden med bilder av start i 2000 og stopp i 2008.
    Har skjedd litt på denne tiden. :eek:

Starter opp ny tråd med nye utfordringer, gleder og fortvilelser etterhvert.

until then, hej då

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rett på andre siden av "bjerget" :)
    Gleder meg til fortsettelsen Rolf,stue anlegg er ikke så galt som det kan høres ut som serru.

/jan

R

Rolf_Da!

Gjest
    Endelig ankom negraderingen, dette blir spennende om jeg kommer til å høre.......

R

EDIT: Kan jo bli religiøs av mindre......

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Er vel ikke den adressen som alle snakker om ?
    Du vet...der det henger endel røde lamper og lys i vinduene ;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn