RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rolf_Da! skrev:
    Setter pris på om dere gutta i Østfold hifi tipser meg om treff. :)

Treffes lettest på ri.danielsen(snabel-a)gmail.com

So long

Mvh
    Rolf
    Ordner seg :)

/jan

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med ny kåk.
    Låter det tilfredstillende i nye omgivelser da?

S

Storebror

Gjest
    Takker thomand, joda det låter meget tilfredstillende allerede. Klarer ikke å la være å nyte musikken, så noe må være rekti..... hehe

R

Vedlegg

M

Morpheus

Gjest
    Har du vært innom fremmedlegionen i det siste? (T..t..t..tok du han? ;))

Grattis med nytt hus og nick :).

S

Storebror

Gjest
    Ting tar tid noen ganger ja..... :)
    Har vært en kvalitetslydfri periode etter at anlegget ble koblet ned i gamlekåken, så nå nyter jeg til fulle etter en avholdsperiode :D

Akkurat nå er det Kirsti (Huke) som synger deilige toner inn i mine ører, og viser at anlegget takler enda en disiplin greit.
    God lyd på lavt volum, en liten syretest. ;)

Plata er forresten verdt en sterk anbefaling! Wish you were here og Not dark yet er alene verdt hele prisen.

R

Vedlegg

M

Morpheus

Gjest
    Ikke bare tar det lang tid å være i fremmedlegionen (normert til 5 år..), men man ender opp med ny identitet og nasjonalitet dersom man ønsker det ;)... Fint du er tilbake da! Kjekt med engansjerte og kunnskapsrike mennesker som tørr å provosere fra tid til annen.. ;).

Skal ta med din musikalske anbefaling. Pr nå er Kirsti Huke totalt ukjent for meg.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny kåk i denne tråden og.
    Jeg trodde du hadde lært at det eneste riktige for en peis i rød murstein er å bli pusset hvit. ;D

S

Storebror

Gjest
    Tja, Valentino, jeg synes slike murer som er hvitmalte er virkelig ulekre. Noe annet er det selvfølgelig å pusse den.
    Dette er visstnok "orntli" tegl som er satt opp.
    Fremtidstankene dreier seg rundt å fjerne det meste som står der og ende opp med en slett mur med en pen Jøtul F350.

Time will show, nå først skal jeg finne frem platene mine og jakte på førsterefleksjoner. :)

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slett vegg og en F350 er sikkert den lydmessig beste løsningen. Peisen her gjorde at jeg måtte øke lytteavstanden litt.
    Hvitmalt mursteinspeis er kjipt ja. Glattpusset er derimot helt meg.

Slenger du opp bilder og betraktninger om de platene etterhvert?

S

Storebror

Gjest
    Besøk i dag, og kuleste hifi-gaven ever!! ::) ;D

Dette er en stilig sak

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tøft! Selges det slike eller er det håndlaget på bestilling?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Storebror skrev:
    Ting tar tid noen ganger ja..... :)
    Har vært en kvalitetslydfri periode etter at anlegget ble koblet ned i gamlekåken, så nå nyter jeg til fulle etter en avholdsperiode :D

Akkurat nå er det Kirsti (Huke) som synger deilige toner inn i mine ører, og viser at anlegget takler enda en disiplin greit.

Plata er forresten verdt en sterk anbefaling! Wish you were here og Not dark yet er alene verdt hele prisen.

R
    Nytt nickname och nytt lyssningsrum! :)

Det ser ljust och trevligt ut!

A

Afterglow

Gjest
    Takker for tipset RoDa!
    Bestilte den direkte etter å ha lest dette. Angrer ikke på det! 8)

Får da gi et tips tilbake, ei i samme gate:

K. D: Lang: Hymns of the 49th parallel
    Ei plate uten svake punkter, og Joni Mitchells "A case of you" er bare STOR!

mvh
    Finn M

Storebror skrev:

R

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som kan svare om Focus 140 kan lage bassproblemer i små krevende rom? Er de verre, lik, eller mindre problematiske enn andre høyttalere med blåser bak. Endrer høyttalerene karakter om portene blir forsiktig tettet?

Har tidligere vært eier av Focus 220 uten noen som helst problemer, men da hadde jeg et større og bedre lytterom.

Mitt nåværende lytterom har ingen sjans for å kunne takle bassen på gulvstående modeller dessverre.

Mine nylig solgte JmLab Micro Utopia Be spilte uten bassproblemer, men der sitter blåseren foran og de går kun ned til 50Hz.

Er det noen som har hørt Focus og AVI sammen?

Mvh

Bjørn

A

Afterglow

Gjest
    jonas skrev:
    Noen som kan svare om Focus 140 kan lage bassproblemer i små krevende rom? Er de verre, lik, eller mindre problematiske enn andre høyttalere med blåser bak. Endrer høyttalerene karakter om portene blir forsiktig tettet?

Har tidligere vært eier av Focus 220 uten noen som helst problemer, men da hadde jeg et større og bedre lytterom.

Mitt nåværende lytterom har ingen sjans for å kunne takle bassen på gulvstående modeller dessverre.

Mine nylig solgte JmLab Micro Utopia Be spilte uten bassproblemer, men der sitter blåseren foran og de går kun ned til 50Hz.

Er det noen som har hørt Focus og AVI sammen?

Mvh

Bjørn
    Da jeg eide Dynaudio Contour 1,1 så fulgte det med noen porolon-propper (skumgummi) som man skulle sette inn i bassrefleks-porten dersom tillegget fra denne ble for kraftig. Tror ikke det har noe å si om porten sitter foran eller bak, grove basstoner sprer seg jo 360 grader ut i rommet uansett.
    Det som er viktig er om den frekvensen som bassrefleks-porten er tunet for (evt 2x denne frekvensen) samsvarer med resonansfrekvensen mot noen av veggene i rommet. Noen ganger kan det da hjelpe å flytte høyttalerne lenger vekk fra den gjeldende veggen, da kan man fjerne det tillegget i bass som veggen gir, men andre ganger er dette fysisk umulig da rommet er for lite. Dermed er det bare å putte inn proppene!
    Vet ikke om slike propper følger med høyttalerne i Focus serien. Hvis ikke så er det bare å klippe til passende porolon-stykker og tette åpningen i portene.

Det som også er viktig for å hindre resonansproblemer er at avstanden fra høyttaler til sidevegg(er), bakvegg, gulv og tak er forskjellige, dette for å hindre at tillegget fra de respektive flater slår inn ved forskjellig frekvens.

mvh
    FMG

S

Storebror

Gjest
    FMG sitt svar er så godt som fasit, helt glimrende!

Mine HFLS-1 selvbygghøyttalere passet ikke like bra i mitt lille rom som Focus-ene.
    Grunnen? Mistenker at 2x bassrefleksavstemming traff romresonanse, det spilte bedre med Focus.

Men, disse Rockwool-rørskålene skal ikke undervurderes.
    Det er godt å korte ned etterklangen i bassen.

R

K

KindOfBlue

Gjest
    FMG skrev:
    Takker for tipset RoDa!
    Bestilte den direkte etter å ha lest dette. Angrer ikke på det! 8)

Får da gi et tips tilbake, ei i samme gate:

K. D: Lang: Hymns of the 49th parallel
    Ei plate uten svake punkter, og Joni Mitchells "A case of you" er bare STOR!

mvh
    Finn M

Storebror skrev:

R
    Da kan jeg også anbefale denne - utrolig gode opptak og vidunderlig musikk. Bare det å lytte til hvordan stemmen hennes er beskrevet er en nytelse.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Testet Focus 140 hjemme i dag og skuffelsen var stor, da jeg fikk enorme bassproblemer.
    så synd for det spilte til tider så synnsykt flott.

Da må jeg bare spørre om Focus 110 vil være en stor nedgradering fra 140 og om 110 vil skape mye mindre bass problemer.

Rommet mitt på ca 18 kvm fyller lett opp lyd og virker å fungere svært godt fra mellom bass og opp.

C

Cyber

Gjest
    NAT har et par 110 i sort B-stock for 6100 tror jeg - hadde hvertfall...

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    cybervision_ skrev:
    Hadde ja, men sidene til NAT (Morten) blir ikke opptatert like ofte som vær sidene dessverre.

Uansett så tok jeg sjansen og bestilt meg et par Focus 110, selv om de også ble litt overkill i mitt rom.

Mitt neste projekt blir å dempe bass problematikken :-\ , for matchingen med Cary - AVI og Dynaudio er rett og slett bra. :D

S

Storebror

Gjest
    jonas skrev:
    Testet Focus 140 hjemme i dag og skuffelsen var stor, da jeg fikk enorme bassproblemer.
    så synd for det spilte til tider så synnsykt flott.
    Da må jeg bare spørre om Focus 110 vil være en stor nedgradering fra 140 og om 110 vil skape mye mindre bass problemer.
    Rommet mitt på ca 18 kvm fyller lett opp lyd og virker å fungere svært godt fra mellom bass og opp.
    110 har større "kul" i bassen enn 140, og dersom denne kulen treffer romresonanser kan det faktisk bli verre....

140 spiller med større autoritet og låter generelt som en større høyttaler enn 110.

Har litt problemer med å forstå at det kan by på bass-overload med 140 på 18 kvadrat.
    Er litt frekk og tror det har noe med plassering pluss akustikkregulering å gjøre.
    Jeg spilte mine på knappe 10 kvadrat og bortsett fra morokulen på ca 50Hz var det ikke noe store bassproblemer.

Et tips er god avstand til vegger, oddetallsregelen, rockwool akustikkplater og ikke minst bassabsorbenter (f.eks type rockwool rørskåler)

Mvh
    Rolf

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jonas skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hadde ja, men sidene til NAT (Morten) blir ikke opptatert like ofte som vær sidene dessverre.

Uansett så tok jeg sjansen og bestilt meg et par Focus 110, selv om de også ble litt overkill i mitt rom.

Mitt neste projekt blir å dempe bass problematikken :-\ , for matchingen med Cary - AVI og Dynaudio er rett og slett bra. :D
    har du 1) relativ kvadratisk rom, eller 2) betong/mur på vegger,gulv og tak?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    I går var en <hifi kolega> innom for å høre hvor ille det var og det var det værste han noensinne hadde hørt. Alt ender i mono bass, og høres nesten ut som fase feil i dypbassen.

Selv Krix Eqounix bomer kraftig og jeg tipper at Focus 110 vil bli like ille som Focus 140.

Det spiller ingen rolle om jeg prøver nærlytting eller vanlig lytting, har ved normal oppstilling av høyttalerene ca 70 cm til bakvegg og 1 m til sidevegger.

Ringte Akustik Miljø i dag og fikk klart svar at selv i mitt håpløse rom, så vil jeg bli kvitt bassproblemene med dempematerialer for dypbass. Har en forhøyning på ca 10db ved rundt 100hz.

Hadde nærmest ingen problemer med Focal Micro Utopia Be, som har blåsporten i front, men likte Focus høyttalerene så godt at jeg bestilte et par med viten at de vil gi rommet store problemer, men at de også er et bra verktøy for å finne ut hva som må dempes. Får jeg fiksa rommet, så vil jeg ettervert bytte til 140.

Har tidligere hatt Focus 220 og de skapte ingen problemer i min tidligere stue.

Sorry Roda, men dette ble en avsporing fra din glimrende tråd. Håper det er greit, da denne høyttaleren er i slekt med dine, og at det er greit å få frisket opp at ikke alt funker like bra i alle rom.

Jeg vil legge en del penger i ekspert hjelp og innkjøp av akustkk møbler. mulig jeg også kommer til å fjærne panelene i tak og vegger for bedre issolering og bytte til tykke gips plater om det er en fordel.

Hvis noen av dere har tips om fagfolk innen akustikk som holder til i oslo/østlandet og internett adresser til akustikk butikker med god service og priser, så er jeg veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Vil starte egen tråd når jeg kjenner problemet litt mer og har alle resurser klare for oppdrag <ren lyd>.

Mvh

Bjørn

S

Storebror

Gjest
    Bare moro med litt avsporing, jonas/Bjørn :)

Hva er målene på rommet ditt? (lengde bredde)
    Er det lav takhøyde?

Jeg er jo oddetallsfan og har fått gode resultater med det her i nystua også.
    Gir gjerne et forslag på plassering om jeg får målene på rommet.

R

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Storebror skrev:
    Bare moro med litt avsporing, jonas/Bjørn :)

Hva er målene på rommet ditt? (lengde bredde)
    Er det lav takhøyde?

Jeg er jo oddetallsfan og har fått gode resultater med det her i nystua også.
    Gir gjerne et forslag på plassering om jeg får målene på rommet.

R
    Panel på tak og vegger. Teppe over parkett.

H:215 cm
    B:435 cm
    L:435 cm

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ok, kvadratisk rom og stående bølger, med andre ord.

S

Storebror

Gjest
    Kvadratisk ja..... ::)
    Skal kunne fungere diagonalt også det der.

Mitt tips:

1,45m fra frontvegg til frontbaffel på høyttalerne. (1/3 av rommets lengde)

0,87m fra sidevegg til midt på frontbaffel på høyttalerne. (1/5 av rommets bredde)

0,62m fra bakvegg til hodet i lytteposisjon. (1/7 av rommets lengde)

Det gir deg 2,61m mellom høyttalerne og 2,63m fra høyttaler til lytteposisjon.

Videre:

- akustikkplater på førsterefleksjoner (også i taket om mulig...)
    - basstraps i hjørnene, enten etter oppskriften jeg brukte eller prøv med puter og slikt for å sjekke effekten

Spennende å høre om dette funker, det blir ca samme oppsettet i forhold til rommet som jeg hadde.

Gudd løkk :)
    EDIT: Eller prøv diagonalt om dette går dritt.

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En Helmholzresonator fra Svanå kan også gjøre mye godt i et slikt rom.

A

Afterglow

Gjest
    Storebror skrev:
    Kvadratisk ja..... ::)
    Skal kunne fungere diagonalt også det der.

Mitt tips:

1,45m fra frontvegg til frontbaffel på høyttalerne. (1/3 av rommets lengde)

0,87m fra sidevegg til midt på frontbaffel på høyttalerne. (1/5 av rommets bredde)

0,62m fra bakvegg til hodet i lytteposisjon. (1/7 av rommets lengde)

Det gir deg 2,61m mellom høyttalerne og 2,63m fra høyttaler til lytteposisjon.

Videre:

- akustikkplater på førsterefleksjoner (også i taket om mulig...)
    - basstraps i hjørnene, enten etter oppskriften jeg brukte eller prøv med puter og slikt for å sjekke effekten

Spennende å høre om dette funker, det blir ca samme oppsettet i forhold til rommet som jeg hadde.

Gudd løkk :)
    EDIT: Eller prøv diagonalt om dette går dritt.

R
    Mye fornuftig her fra Storebror... ehh... Rolf. ;)
    Det er helt klart at høyttalerplasseringen (ulike avstandsforhold til bakvegger, helst med odde forholdstall (3-5-7)) er viktig i et rom av denne typen. Husk også på at avstanden som venstre og høyre høyttaler har til sine respektive sidevegger også bør være forskjellig (regelen med odde forholdstall også her).
    Prøver man så å dempe førsterefeksjonene og i tillegg evt prøver med porolon i bassrefleksporten så er man godt på vei.

Vil ellers gratulere med nytt hus!

Liker utseende på høyttalerne dine, minner meg svært mye om Dynaudio Special One som jeg hadde på begynnelsen på 90-tallet, samme flotte finish! 8)
    Forskjellen var at Special One hadde Dynaudios Variovent-system isteden for bassrefleks. Dette førte til at følsomheten var helt nede på 81-82dB... :eek: De var ekstremt tungdrevne. Husker jeg snakket med Tømmervik (OHFS) da ville ha råd ang valg av forsterker. Han sa følgende: "Fantastiske høyttalere, spiller helt magisk, men du bør skaffe deg et eget kraftverk for å drive de...".
    Høyttalerene hadde også den flotte Esotar 330D diskanten. Høyttalerne ble desverre solgt for en billig penge da jeg ikke hadde råd til god nok forsterker...

mvh
    FMG

S

Storebror

Gjest
    Takker FMG

Sitter her mutters alene, ungene i seng og konemor er ute på vift sammen med min mor som er innflydd som barnevakt....

Men det er fint å være alene når Buddy holder meg med selskap 8)
    Enkelte aspekter ved gjengivelsen er til de grader bedret i større rom, og det er bare ett sted hvor det er mindre av noe.

Sjekk ut denne tråden for flere bilder av mine.
    Ser at det er andre som har kjøpt like høyttalere uten å være så heldig å treffe på finér med like mye liv som på mine.

Fortsatt fin kveld, tror jeg setter på litt Mary Gauthier her :)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har 5 stk <Benno> cd/dvd hyller som er 202cm høye og 17cm dype. Om jeg kjøper Rockwool, skjærer ut små biter som passer i hyllen, og varierer fra 5cm til 15cm foring inne i hyllerommene.

Da vil jeg ha en basstraps på sideveggen på hele 100cm x 202cm.

Men vil dette kunne funke til demping mot bass helt ned i 80Hz?

I dag skal jeg <snu> rommet 180 grader. Det vil gjøre det akustiske arbeidet enklere, da jeg ikke vil ha noen hindringer mot optimal demping. Kanskje vil det også funke bedre før demping enn tidligere oppsett.

Hvor kan jeg få kjøpt rockwool i nærheten av oslo, og finnes det noen forhandlere med godt utvalg av basstraps i norge?

Ha en fin dag :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jonas skrev:
    Jeg har 5 stk <Benno> cd/dvd hyller som er 202cm høye og 17cm dype. Om jeg kjøper Rockwool, skjærer ut små biter som passer i hyllen, og varierer fra 5cm til 15cm foring inne i hyllerommene...
    Fyll de med nye cd'er. Mye mer moro enn kjedelige basstraps :)

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn