RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Graturlerer!
    Nå forstår jeg hvorfor du har det så travelt for tiden.. :D
    Usher er faktisk et av høyttalermerkene som var i mitt søkelys også. Før jeg endte opp med Gaia. For mitt vedkommende var det den gangen BE-20 som var aktuelt.

R

RoDa

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det er det jeg har prøvd å messe om en stund nå. At mer "HiFi" slett ikke er ensbetydende med mindre musikalitet, men heller økes bortsett fra en liten bivirkning med at ulumskheter i innspillingene høres tydeligere. Tidligere så skrev du jo det motsatte, at "HiFi egenskaper sto i veien for musikken".
    Vi kan kjøre denne diskusjonen i andre tråder enn her, men vi er ikke helt på linje.
    Nettopp dette med "ulumskheter i innspillingene høres tydeligere" forteller noe om det jeg mener med at "Hifi egenskaper sto i veien for musikken". ;)

Dersom du oppgraderer komponenter i anlegget, og det får deg til å skygge unna dårlige innspillinger, så er det normalt ett av to:
    - Du bør tenke gjennom måten du lytter på, ref VidarP sine forsøk på å fortelle om dette. (NB! Generelt punkt, ikke ment direkte til deg Lyngen) eller:
    - Anlegget ditt har blitt "bedre" på å stykke opp innspillingene, fokusere på enkeltelementer og fortelle deg om hvor dårlig innspilte de er.

Det jeg mener en god oppgradering skal føre til er at anlegget klarer å knuse disse kantene og knutene som ødelegger for den musikalske helheten, og presentere de på en slik måte at alt er der uten at du henger deg opp i dem når du hører musikken.
    Anlegget skal fortelle deg mer om hvordan stemmen til Lynni Treekrem er innspilt og at det kan være på kanten av skarpt, men anlegget skal også klare å fortelle deg dette slik at du legger mer vekt på hva hun synger enn hvordan stemmen hennes er innspilt.
    Dette sitter mye i hodet på lytteren, men forteller også noe om anleggets egenskaper når det gjelder musikalsk kommunikasjon dersom fokuset hele tiden dreier inn på analysen....

Ønsker som sagt ikke at diskusjonen tas i denne tråden, start gjerne en tråd dersom dette er interessant.

Mvh
    Rolf

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.605
    Grattis Rolf med nye høyttalere! :) Jeg får vel en dag ta toget ned til sumpområdet hvor du bor og lytte litt. :D

R

RoDa

Gjest
    Espen R skrev:
    Grattis Rolf med nye høyttalere! :) Jeg får vel en dag ta toget ned til sumpområdet hvor du bor og lytte litt. :D
    Takker.
    Ja hvis ikke blir jeg såra og vonbråten!! ;)

Kan hende det er raskest å kjøre dog, ikke mye tog her ute i bondelandet... ;D

R

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.828
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    hei

gratulerer med spennende høyttalere, og gratulerer til oss andre med at utpakkingen endelig er over. Forøvrig en fin tråd dette.
    Apropos det du og Lyngen (i denne tråden) diskuterer, så er min opplevelse at når du kommer opp på et visst kvalitetsnivå så kan anlegg kan plottes inn på en akse fra

hvem som spiller og hvordan (inklusive hvordan det tas opp) over til

hva som spilles og når.

Eller fra hvordan til hvorfor om du vil.

Det har noe med forholdet mellom skogen og trærne å gjøre- slik jeg liker å lytte så er det ikke mye vits i å øke informasjonsmengden som slipper ut gjennom ht hvis ikke samtidig anlegget kan organisere det hele til en musikalsk helhet.

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.421
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grattis da Rolf! Disse var utrolig lekkre å se til da, smykker ;)
    Takker for premien, den er allerede ekspedert (også uten klager ;D )
    Blir spennende å høre hva du sier om disse når de har fått et par hundre timer på nakken. ;) Lekkre er de!! ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Gratulerer med nye høyttalere. Blir spennende å lese om dine inntrykk. Testen i TAS var jo helt fantastisk.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    SOEDAL skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere. Blir spennende å lese om dine inntrykk. Testen i TAS var jo helt fantastisk.
    Når vi tar i betraktning at:

1. Hi-Fi skribenter er en del av en større, verdensomspennende konspirasjon som handler om å forføre og villede oss som driver med hi-fi til å kjøpe utstyr vi tror vi trenger og som vi tror gjør en forskjell (men som egentlig ikke gjør det)
    2. Knut Vadseth er redaktør i Fidelity og sannsynligvis et av medlemmene (på Fidelity sine vegne) i denne verdensomspennende konspirasjonen
    3. RoDa skriver i Fidelity OG har har tydeligvis kjøpt HT allerede
    4. Så kan vi påberegne en vilt panegyrisk test av disse HT som handler om at de er den fattige manns vei til audiofile-nirvana, fullstendig ukritisk og uten noen som helst bakkekontakt. Dessuten har han sikkert bare betalt kostnader til kabinett og elementer, og knapt nok det, for HT (siden han skriver for Fidelity og de er kjøpt og betalt) og, viktig poeng: husker dere hvor godt Fidelity likte den større Usher-HT (den som så litt maritim ut?).

Jeg sier dere:

DETTE ER EN KONSPIRASJON!

Han prøver å lure oss til å kjøpe Usher-HT fordi at han og Fidelity får deler av salget fra disse HT som godtgjørelse for at de skriver så fint og vakkert om dem. Videre er jeg overbevist om at disse Beryllium-greiene som er blitt så hippe er blitt hippe for en grunn alene: de er perfekte antenner for å overvåke oss! Så det den internasjonale hi-fi skribent-mafiaen driver med å er prøve å få oss alle til å ha Beryllium-HT i stua sånn at de kan HØRE HVA VI SIER HELE TIA!

Og jeg som akkurat betalte for et nytt år med Fidelity. Dumme meg. Må huske å brenne bladet med engang det ligger i postkassa. Får lage noen Molotov-cocktails til det formålet, tenker jeg.

(PS: Dette er litt hemmelig, men siden dette er et forum, så forblir det vel hemmelig selv om jeg skriver det her: jeg skal nemlig til RoDa om et par uker. Tihihiihihihihihi. Da skal jeg endelig få avslørt denne humbugen og løgnene en gang for alle!)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    SOEDAL skrev:
    Når vi tar i betraktning at:

1. Hi-Fi skribenter er en del av en større, verdensomspennende konspirasjon som handler om å forføre og villede oss som driver med hi-fi til å kjøpe utstyr vi tror vi trenger og som vi tror gjør en forskjell (men som egentlig ikke gjør det)
    2. Knut Vadseth er redaktør i Fidelity og sannsynligvis et av medlemmene (på Fidelity sine vegne) i denne verdensomspennende konspirasjonen
    3. RoDa skriver i Fidelity OG har har tydeligvis kjøpt HT allerede
    4. Så kan vi påberegne en vilt panegyrisk test av disse HT som handler om at de er den fattige manns vei til audiofile-nirvana, fullstendig ukritisk og uten noen som helst bakkekontakt. Dessuten har han sikkert bare betalt kostnader til kabinett og elementer, og knapt nok det, for HT (siden han skriver for Fidelity og de er kjøpt og betalt) og, viktig poeng: husker dere hvor godt Fidelity likte den større Usher-HT (den som så litt maritim ut?).

Jeg sier dere:

DETTE ER EN KONSPIRASJON!

Han prøver å lure oss til å kjøpe Usher-HT fordi at han og Fidelity får deler av salget fra disse HT som godtgjørelse for at de skriver så fint og vakkert om dem. Videre er jeg overbevist om at disse Beryllium-greiene som er blitt så hippe er blitt hippe for en grunn alene: de er perfekte antenner for å overvåke oss! Så det den internasjonale hi-fi skribent-mafiaen driver med å er prøve å få oss alle til å ha Beryllium-HT i stua sånn at de kan HØRE HVA VI SIER HELE TIA!

Og jeg som akkurat betalte for et nytt år med Fidelity. Dumme meg. Må huske å brenne bladet med engang det ligger i postkassa. Får lage noen Molotov-cocktails til det formålet, tenker jeg.

(PS: Dette er litt hemmelig, men siden dette er et forum, så forblir det vel hemmelig selv om jeg skriver det her: jeg skal nemlig til RoDa om et par uker. Tihihiihihihihihi. Da skal jeg endelig få avslørt denne humbugen og løgnene en gang for alle!)
    Modig gjort å si ifra! Det går rykter om at Vadseth allerede har utlovet et sett med Jorma- kabler til den som greier å stoppe kjeften din en gang for alle! ;D
    mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med fullført utpakking! Det skal bli spennende å lese om hvordan det låter. Det koker bestandig ned til puddingen og spisingen. Utseende kan blidgjøre øynene, men nå er det tilfeldigvis ørene som bestemmer....

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er det jeg har prøvd å messe om en stund nå. At mer "HiFi" slett ikke er ensbetydende med mindre musikalitet, men heller økes bortsett fra en liten bivirkning med at ulumskheter i innspillingene høres tydeligere. Tidligere så skrev du jo det motsatte, at "HiFi egenskaper sto i veien for musikken".
    Vi kan kjøre denne diskusjonen i andre tråder enn her, men vi er ikke helt på linje.
    Eller kanskje vi ikke er så lang fra linja ;). Dette er jo en fin balansegang som du selv beskriver. Vi modererer oss litt etter hva vi selv har av HiFi utstyr tror jeg. Jeg antydet tidligere i tråden at jeg tror du har mer å gå på enn dine Dynaudioer. Kanskje er du enig nå ::).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Grattis. Utrolig fine disse.
    Ble veldig imponert over den flotte diskanten til BE-10.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Porsgrunn
    Disse flotte høyttalerene kalles jo for the tiny dancer av produsenten. Hele Dancerserien består nå av 9 høyttalere. De gulvstående er BE-20, BE-10, CP-8871 II, CP-8571 II, Dancer mini one, Dancer mini two. De to stativhøyttalerene er CP-777 II og BE-718. Det siste familiemedlemet er senterkanalen BE-616.

Det alle sammen har felles er berylliumdiskanten 9980-20BeA (CP-777 II har 9980-20BeK).

Under den siste messen i Horten gjorde BE-718 et meget godt inntrykk, så etter min smak har du fått en meget bra høyttaler. GRATULERER ;D

Vennelig hilsen
    Jabba-Jabba

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Gratulerer! Har selv hatt disse høyttalerene i tankene en stund, men turte ikke å bestille dem uhørt.

Har tidligere hatt Focal Micro Utopia Be, som jeg likte serdeles godt, manglet noe fylde i øvre bass/mellomtone, så jeg er spent på hvordan du opplever Usher.

Mitt rom er håpløst med tanke på akustikk, og verst under 150hz.

MEN, alle høyttalere med bassporten vendt framover har funket 100 ganger bedre enn de høyttalerene jeg har testet med bassporten vendt bakover (Dunaudio Focus blant annet).

VidarP med fler mener dette ikke skal ha noen betydning, men hos meg vil selv en micro satelitt høyttaler med bassport bak skape booom.

Har du noen tanker rundt dette, og tror du dette kan være årsaken til at Usher oppleves mer friske, med snert og oppløsning hos deg enn Focus 140?

mvh

Bjørn

PS: Er superfornøyd fortsatt med mine T+A :D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    tkr skrev:
    Modig gjort å si ifra! Det går rykter om at Vadseth allerede har utlovet et sett med Jorma- kabler til den som greier å stoppe kjeften din en gang for alle! ;D
    mvh
    Det var det jeg visste! ;D

(Det verste med hele greia er vel rett og slett det at noen faktisk tror det jeg skreiv i den posten tkr refererer til. Sånt gjør meg trist. Men, dem om det.)

Grattis med ny HT, RoDa! Det eg syns er kult med de her HT er:

1. Du har dem
    2. Eg får hørt på dem
    3. Dem koste ikke skjorta, sammenligna med mye annet

Så hvis dem spille som ei kule hos deg (og kanskje, til og med, på nivå med mine Magnepan? Det høres utrolig ut, eg vet det, men eg trur faktisk at det er mulig at noen HT kan spille nesten like bra som mine Maggies) og eg engang treng meg nye HT...

Holdt på å begynne å spørre og grave om kossen dem høres ut, men det må eg vel vente med til Fidelity kommer (og når kommer det, btw?). Gratulere, uansett!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Mbare skrev:
    Holdt på å begynne å spørre og grave om kossen dem høres ut, men det må eg vel vente med til Fidelity kommer (og når kommer det, btw?). Gratulere, uansett!
    Det er bare fordi du leser feil blad :p
    Jeg testet dem for nesten et års tid siden i Hjemmekino, og her er konklusjonen min:

De som tror at mesteparten av musikkopplevelsen sitter mellom 20-40hz og ikke mellom 40 og 20.000 får ha meg unnskyldt, for kan du klare deg uten den aller dypeste bassen, er dette reinspikka high-endlyd i en utrolig flott innpakning. Denne bør du høre.
    Roy

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    R.E.S. skrev:
    Mbare skrev:
    Det er bare fordi du leser feil blad :p
    Jeg testet dem for nesten et års tid siden i Hjemmekino, og her er konklusjonen min:

De som tror at mesteparten av musikkopplevelsen sitter mellom 20-40hz og ikke mellom 40 og 20.000 får ha meg unnskyldt, for kan du klare deg uten den aller dypeste bassen, er dette reinspikka high-endlyd i en utrolig flott innpakning. Denne bør du høre.
    Roy
    Jeg fant den, så nå skal jeg lese fasitten før fidelity kommer ut i narvesen. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    jonas skrev:
    Roy; Hviket nr var det, gøy å lese fasitten før Fidelity kommer ut :D
    Nummer 5-2008, s. 26-27

Roy

U

utgatt60135

Gjest
    jonas skrev:
    Har tidligere hatt Focal Micro Utopia Be, som jeg likte serdeles godt, manglet noe fylde i øvre bass/mellomtone...
    Beklager OT nå, men må legge til at det har mye med matching å gjøre tror jeg. AVI´en du brukte med dem ga slank bass/mellomtone. Sugden er ypperllg match til dem, imo. Ellers synes jeg du overdriver dine akustiske problemer ;). Du er veldig kresen på bassintegrering syntes jeg da om jeg kan si det. Sorry Rolf...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jonas skrev:
    ..VidarP med fler mener dette ikke skal ha noen betydning, men hos meg vil selv en micro satelitt høyttaler med bassport bak skape booom.
    Det er en overforenkling av hva jeg har sagt. Jeg har sagt at det er avstanden fra porten til vegg som betyr noe for hvor mye vegg vil reflektere bassportens output. Lydbølgene i disse frekvensene er jo hovedsaklig rundtstålende, i tiltakende grad jo dypere tuningfrekvens.

Da spiller det liten rolle om porten er foran, bak, på siden eller hvor som helst; så lenge avstanden fra port til vegg er lik.  Slik er engang dypbass-lydbølger av beskaffenhet.

I praksis er det lett å se at en frontportet høyttaler vil ha porten lengre fra bakvegg når den står på akkurat samme plassering som en bakportet høyttaler. Følgelig må/kan den bakportede flyttes litt lengre frem enn hva som hadde vært tilfelle med frontport.

Mvh Vidar P

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    jonas skrev:
    ..VidarP med fler mener dette ikke skal ha noen betydning, men hos meg vil selv en micro satelitt høyttaler med bassport bak skape booom.
    Det er en overforenkling av hva jeg har sagt. Jeg har sagt at det er avstanden fra porten til vegg som betyr noe for hvor mye vegg vil reflektere bassportens output. Lydbølgene i disse frekvensene er jo hovedsaklig rundtstålende, i tiltakende grad jo dypere tuningfrekvens.

Da spiller det ingen rolle om porten er foran, bak, på siden eller hvor som helst; så lenge avstanden fra port til vegg er lik. Slik er engang dypbass-lydbølger av beskaffenhet.

I praksis er det lett å se at en frontportet høyttaler vil ha porten lengre fra bakvegg når den står på akkurat samme plassering som en bakportet høyttaler. Følgelig må/kan den bakportede flyttes litt lengre frem enn hva som hadde vært tilfelle med frontport.

Mvh Vidar P
    Hva tror du det skyldes at de aller fleste høyttalere har porten/e vendt bakover?

Det er jo veldig upraktisk da høyttalerene må stå mer <fritt> fra bakveggen. Tror neppe noen som har solgt slike høyttalere har opplyst kunden om dette <handikappet>, som i verste fall kan føre til skillsmisse :-\

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å ha porten bak er en fordel ift pustelyder fra porten, samt ift gjennombrudd/lekkasje av mellomtonefrekvenser via porten. Disse lydene er langt mer direksjonelle pga sin høye frekvens, og ved å sette porten bak, så høres de simpelthen mye vanskeligere enn om porten står foran. Det er vel hovedårsak til at mange designere velger den løsningen.

Mange vil oppleve det som en fordel med høyttalere som kan trekkes ut fra bakvegg og allikevel ha nok support fra veggen i bassen, det kan gi mindre reflekterte kabinettresonanser, og være fordelaktig for soundstage, renhet og åpenhet. Atter andre synes det er møbleringsmessig fordel ved å ha høyttalere som kan stå nær bakvegg. Om porten er foran eller bak er i prinsipp ikke det avgjørende for hvordan bassreflekshøyttaleren låter, boomy eller ei. Andre aspekter ved designet, f.eks valg av frekvensforløp, tuningfrekvens, system-Q etc etc vil vel være vel så betydningsfullt.

Mao; jeg hadde ikke ville brydd meg så mye om akkurat hvor porten er. Mine KEF'er har to porter, en på topp-plata, og en foran. Spiller liten rolle for meg.. man kan ikke preevaluere med særlig trygghet hvordan en høyttaler vil låte på basis av hvor porten(e) er plassert :)

RoDa; beklager OT.

Mvh Vidar P

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis med "Formosa-knallerter". :). Spiller de like pent som de ser ut kan du jo neppe klage. Og betryggende for en Snell-mann som meg å se at også dine kreasjoner har fått hjelp av en som kan litt om Snell.. ;)

R

RoDa

Gjest
    Takker HCS!

Snell-mann? Har ikke du et par engelske stålkasser på vei over?

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, RoDa!
    Om de låter omtrent som det de likner på er de sikkert tutto bene, hehe.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Utsøkte ht og bilder, RoDa, intet mindre.

Gratulerer :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    Takker HCS!

Snell-mann? Har ikke du et par engelske stålkasser på vei over?

R
    Jepp...Det har jeg..Men Snell står høyt hos meg... Artig at gutta deler konstruktør...Sier noe om hvor liten verden er :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med fine høytalere R!!! :)

Dette er saker som ikke gjør seg ut i et rom som skal deles med familie og gode venner.
    Rett og slett nydelig arbeide på disse.
    Om de i tillegg gir den lydsignaturen man er ute etter, er det heller ingen ulempe.
    Og det gjør de jo tydeligvis, i og med at du har plukket dem ut til å skulle spille musikk i ditt eget hjem.
    Jeg har desverre ikke hørt så mange modeller fra Usher, og heller ikke disse. :(

Igjen grattis og slit dem med helsa, som det så fint heter. ;)

Og bilder, som vanlig superb!

U

utgatt19288

Gjest
    Gratulere med nye HT. Men ofte kan det være mye nyttig info i selve prosessen og veien til valget og hvilke andre HT som ble vurdert. Som tidligere Dynaudio eier vurderte du Contour 1.4S? Er vel ca i samme prisklasse som det du har nå?

Mvh

R

RoDa

Gjest
    Hei Baard, og takker. :)

Dette er som du sier en prosess, for min del noe tilfeldig trigget. Jeg trodde jo Focus 140 var tilstrekkelig.....
    Skriver noe om dette i omtalen(e) som er underveis, så vil ikke røpe for mye her.
    Det finnes jo blant annet en modell litt høyere på stigen enn den du nevner. ;)

:) R

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    thomand skrev:
    Får vi ett oversiktsbildet også?
    Ting tar tid kjære venn .... :-[

Kilde og forsterkeri som tidligere

Høyre høyttaler blant planter, gitarer og telys...

Venstre BE med peis, peisredskaper, cd-samling .....

Og et lite glimt av sulamitten.
    Stativene er ikke endelige, men brukes mens jeg venter på forsendelse av de "riktige"

R

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    I dag stoppet jeg på min vei nordover gjennom hovedstaden for å plukke opp en ny dings. 8)

;) R

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn