Rumath's kjeller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Onsdag var jeg og så Jean Michel Jarre i Spektrum. En helt grei konsert, selv om han nok bommet litt på publikum med et par låter. Dance trance greier til et sittende publikum med en gjennomsnittsalder på 45 er vel skivebom?

    Testet Klipsch Heresy III i lytterommet mitt i dag, merkelig hvor kjipt de låt her nede. Jobbet ikke voldsomt med plasseringen, men det var en nedtur. Oppe i stua, med mer plass, er de jo riktig så gode.

    Sandringham er knallgode her nede, så de blir ei god stund til. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Etter en slik opplevelse med Klipsch'ene i kjelleren konkluderer jeg med følgende, rommet betyr mest i hifi-oppsettet. Passer ikke høyttalerne til rommet, er det liten vits med andre oppgraderinger. Kunnskap jeg forsåvidt hadde, men atter fikk bekreftet.

    En viktig komponent til, er en god konjakk, noe jeg er nødt til å få skaffet i dag.
     
    J

    J.J

    Gjest
    rumath skrev:
    Etter en slik opplevelse med Klipsch'ene i kjelleren konkluderer jeg med følgende, rommet betyr mest i hifi-oppsettet. Passer ikke høyttalerne til rommet, er det liten vits med andre oppgraderinger. Kunnskap jeg forsåvidt hadde, men atter fikk bekreftet.

    En viktig komponent til, er en god konjakk, noe jeg er nødt til å få skaffet i dag.
    Godt tenk på morgenen ......... Ja - det med cognac altsåå ;D

    Go morgen til deg ... eller formiddag om jeg må få be ...... :p 8) ;D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Dette har vært en sabla lang dag. Oppe fra 04.00 i morges, så nå var det godt med sofatid! :)
    En arbeidsdag igjen før jeg går en velfortjent helg i møte. Målet med helga er å skjemme bort gutta, samt nyte noe egentid med musikk og noe flytende på kvelden.

    Lurer på hva neste hi-fi investering vil bli? Har sett på noen nettveeksspillere med bra iPad apps som kanskje kunne vært no'. Tror kanskje det får bli å kjøpe en nettverksdisk først, så forsøke hjemlån. Linn, Naim eller rimelig Cambridge? Tja, litt frem i tid, så har tid til å drotle en del. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    The very best of Prince med rødvin i blodet er i alle fall en grei kombinasjon. Altfor mye deilig musikk der ute, en skam at man ikke rekker å nyte alt før en går i grava.

    Dette er en slik kveld som kommer for sent. Lørdag er den definitivt beste dagen å få smaken på djevelens munnvann, ikke Søndag! :/

    Lyst til å sykle nå. Sommer. Sommer hadde vært deilig, hvor i svarte ble den av?

    Lyst på en ny bil med automat igjen, å gire er kjedelig. Jeg egner meg dårlig til å gire, har sjelden mer enn en hånd ledig, automatkasse burde være standard i alle nye biler. De fleste er vel så bedagelig anlagt som meg. Å sykle er fint.

    Jogget med barnevogn i dag, var stille da. Ikke noe å gråte for når verden passerer så kjapt forbi.

    Purple rain - klassiker!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    rumath skrev:
    Onsdag var jeg og så Jean Michel Jarre i Spektrum. En helt grei konsert, selv om han nok bommet litt på publikum med et par låter. Dance trance greier til et sittende publikum med en gjennomsnittsalder på 45 er vel skivebom?
    Nei -det synes jeg ikke. ;)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Nyeste skiva til Ane Brun er anskaffet, rippet, og spiller nå. Dyktig dame dette, imponerer atter en gang.

    Bestilte to cd'er med Qvales i dag også, ser frem til de dumper i kassa. :)

    Konjakk i skapet igjen, bilen er vasket, støvsugd heimen og sånn rimelig ryddet også!

    Borger for en bra helg dette. :))
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Var i Oslo i går, først innom Oslo hifi center, deretter Stereofil.

    Oslo Hifi center ville ikke demonstrere Palladium uten sub, bakhøyttalere m.m. De ønsket heller ikke å bruke "direct" funksjonen på prosessoren, da det jo låt best med den på...

    Selgeren var på meg om jeg var i markedet for nye høyttalere, hvorpå jeg repliserte at jeg er på evig jakt.

    Underlig seanse.

    Stereofil - herlig service, flotte peodukter, god stemning hele veien.

    Kjøpte en animert film som heter "Illusjonisten", ser bra ut. Gleder meg. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    George Michael - Patience, lenge siden jeg hørte dette albumet. Bra pop, som jeg har mange gode minner fra. :)

    Braastad er i lag med meg i kveld også, sier ikke stort, men kommuniserer stort allikevel.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ser frem til en feriedag i morgen. Regner med å fylle dagen med musikk og film. Brygger på en forkjølelse, så det er vel best å ta det pent uansett.

    Døgnet har for få timer. Når barna er i seng er vi så slitne at vi gjerne kunne gått til sengs samtidig. :/

    Godt jeg har fått et anstendig stueanlegg, så får vi i alle fall lyttet til musikk mens barna er våkne. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ikke ofte det kjøpes norsk musikk, men det hender jo. Denne gangen ble det Qvales ensemble, med Bohem og Grønn. Foreløpig bare lyttet igjennom Bohem. Synes skiva er bra, lydkvaliteten er det lite å si på, musikken er laidback, få låter som skiller seg ut med nynneverdige melodier, men allikevel holder de høy kvalitet. Enkelte av låtene har god poesi også. :)

    Synd det ikke gikk an å bruke Free db ved ripping. Er vel Kirkelig kulturverksted som må uploade informasjonen kanskje?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ser frem til å teste en Dac med navn Aune, som snart er å hente på posten. :)

    Denne uka er det møter hver kveld, men helga er herlig tom. Kveldene kan jo fylles med musikk, så fremt jeg ikke faller om på sofaen da, lett å gjøre etter lange uker.

    Musikk i bilen er redningen iblant. :D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Sungha Jung



    Dyktig kar dette!!

    Ser frem til en urban helg i København. Da forvandles kona til kjæreste, og barna har helg med besteforeldre.

    De siste kveldene har det blitt lite musikk, kanskje jeg finner noe morsomt i storbyen? :)
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    En kjærlighetsweekend i København er aldri feil. God tur ;)

    mvh Elektron
     

    easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    rumath skrev:
    Ser frem til å teste en Dac med navn Aune, som snart er å hente på posten. :)
    Hvem er denne Aune? Har han kommet på besøk? Var han søt?

    Fortell fortell

    ER
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Aune var en kjapp tur innom. Aune var dessverre syk, så det ble bare et kort besøk. Utlåner var svært serviceminded, og ville låne meg en ny, men jeg sto over for denne gang.

    (Var en defekt usb-inngang.)

    Aune var solid bygd, greit med innganger, og sannsynligvis et kupp til prisen, hvis man skal stole på det man leser. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Var innom KT Radio i København i dag. Flott butikk, med mange deilige produkter. :) Vi gikk 3 kilometer for å komme dit, noe det var verdt. Fant noen fine absorbenter jeg kunne tenke meg, og som kona likte også, men som seg hør og bør, solgte de selvsagt ikke de lenger. :/

    Kjøpte noen cd'er i går også, ser frem til de når vi kommer hjem. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Sitter og lytter til en "jungellåt" i stua, som Easy kom med på sist treff. Beskrivelsen av låta var herlig, musikken er bra den også! :)

    Fabler om å forsøke meg på å bygge åpen baffel høyttaler, med Tang band elementer. Jeg harnull greie på feltet, men begynner å se for meg materialvalg og design.

    Morsom tankeprosess er det uansett! :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Bra at du vil bygge !! Følg dem erfaringene som er her inne og du går neppe feil..... Se på HEL som har fått seg bred erfaring etterhvert.



    Har jo et bredbåndselement selv ... men det står bare i boden ... ;D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Finner lite om åpen baffel og fulltone. Tang band har jo et skamrost nytt element, som jeg også synes ser flott ut.

    Usikker på hvilket materiale jeg skal bruke, men mange flotte Ikea benkeplater å få kjøpt.

    Må mase litt på en Vestfolding her inne om hvordan man freser hull til elementet, med kant til å feste i. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Da må du lete mer DIY sidene..... det er vel det det er skrevet mest om etter det som virkelig gjelds ... nemlig HORN. ;D
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    701
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    rumath skrev:
    Må mase litt på en Vestfolding her inne om hvordan man freser hull til elementet, med kant til å feste i. :)
    Mas i vei og hjelp skal du få ;)

    Tror kanskje at IKEA-benkeplater bør vente litt, det er mye billigere å eksperimentere med konstruksjonsfinér eller MDF.... Bare et lite tips :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Da er to Tang band 1808 bestilt. Samt 4 meter rimelig ht. kabel og to terminaler. Så er det å lete etter mdf eller evnt. annen finer. Hmmm... Å ta seg vann over hodet mens man vasser i 4 nummer for store sko er vel betegnelsen på denne fiaskoen jeg nå begir meg ut på.

    Hva går elementene for på brukten? Greit å forhåndsberegne netto tap her! ;)

    Får se på det som et læringsprosjekt. Å sikte seg inn på "særdeles vellykket" på første forsøk blir vel nesten utelukkende en skuffelse. :p

    Takk Ludo for at du stiller opp. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Venter fremdeles på elementene, er vel julestria som forsinker moroa. Mange ideer for prosjektet godt plantet i barken nå, så dette ser jeg frem til.

    I mellomtiden har jeg vært innom Stereofil, sammen med kona, og kikket på Turnberry, hun synes de var flotte også. :) Tok turen innom Lyric hifi senere på dagen, hørte noen potente ATC høyttalere. Morsomt, men altfor dyrt.

    Hifi News og Hifi World kjøpt inn, så da har jeg noe siklestoff til jula. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    rumath skrev:
    Venter fremdeles på elementene, er vel julestria som forsinker moroa. Mange ideer for prosjektet godt plantet i barken nå, så dette ser jeg frem til.

    I mellomtiden har jeg vært innom Stereofil, sammen med kona, og kikket på Turnberry, hun synes de var flotte også. :) Tok turen innom Lyric hifi senere på dagen, hørte noen potente ATC høyttalere. Morsomt, men altfor dyrt.

    Hifi News og Hifi World kjøpt inn, så da har jeg noe siklestoff til jula. :)
    Hvilke ideer ?? ;D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Da har jeg åpnet den ene esken med høyttalerelement fra Tang Band. Så unektelig ut som kvalitet dette ja. :)

    Tunge magneter, stilige pappmembraner, og en gullfarget kon i midten.

    Straks jeg kommer meg over i 2012, så blir det innkjøp av plater å arbeide med.

    God jul! :D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Sovet et par timer på sofaen, med kroppen full av antibiotika, Cosylan og smertestillende. Håper virkelig denne kuren hjelper, slitsomt å hoste lunger.

    Godt en kan ligge i kjellern med god musikk, istedet for oppe, og vekke familien om natta.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Bygget åpen baffel høyttalerne i dag. Resultatet ble knallbra! Uanstrengt og stort lydbilde. Totale materialkostnader, litt over 4 k. Ble finish i Eik, mulig de blir lakket... De står hos kameraten min, som jeg mekket de sammen med, så inget bilde i dag.

    Han er foreløpig veldig fornøyd, regner med at de blir stående der. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Lyden ja. Lyden er løs! Den flyter rundt i rommet, og bare er. Ingen kuler, ingen kasse, inget filter. Kabel rett i elementene!

    Solide eikeplater, som krevde skarpe sagblader for å komme igjennom.

    Høyttalerne er 1 m høye, har maksimal bredde på ca. 70-80, før de faller... Er 18mm tykke.

    Mangler litt i bunnen, men de de mangler i bunnen, tar de igjen for i hurtighet. Lyttet i ca. 15 min før jeg måtte hjem og legge unger, og det var mye som opplevdes nytt. Detaljer jeg ikke har fått med meg hjemme, sto klart frem her. Skikkelig morsomt å oppleve så mye godlyd, for så lite penger!

    Tror nok de blir stående hos han ja. Han har levd med mine gamle stuehøyttalere, SA 505. (Små artige stativere, som klarer mer enn man skulle tro.)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Kult ... venter på lit mer inntrykk ettersom tiden går ... Grattis ;D
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Takk takk!

    Må invitere meg selv bort om et par kvelder, og ha lytteseanse. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    This is not a black and white world... hvem har ei låt med denne teksten mon tro? Og er grått vakkert? Spillet gammel rock i dag, fra min ungdomstid. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Hvorfor smaker alltid konjakken best på en Søndag? Irriterende å ha arbeid i bakhodet når man får smaken på eikelagret vare. :/


    Kom på flere artige ht-konstruksjoner i dag. Tror en skikkelig arbeidsbenk hadde vært tingen.

    Aaaahhh, hvordan en del musikk sender deg tilbake til en hendelse. Den skiva jeg lytter til nå, sender meg 13 år tilbake i tid, på et vorspiel, som var minneverdig! Selling the drama! :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Nei nei, nå er jeg på tankestadiet av konstruksjoner jeg finner på i hodet. Første konstruksjon var bare en enkel måte å få lyd på..". og det funket som faen!

    Nå er jeg ikke brisen lenger, og ipaden er vanskelig å skrive på...

    Musiiik med alko er digg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn