Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å ikke være enig med Crusty her. "Fobi" har tross alt vært i folkelig bruk i tiår, på flere måter og helt uten henvisning til medisinske diagnoser. Helt unødvendig pedanteri.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    I mitt hode er ordet fobi knyttet til redsel. Man er redd for noe.
    Merriam-Webster definerer det slik: " an exaggerated usually inexplicable and illogical fear of a particular object, class of objects, or situation"

"Russofobi" skal da bety at man er redd for Russland og russere (fordi Russland er farlige), det har ingen ting med å mislike Russland å gjøre.
    "Homofobi" betyr da at mann er redd for homofile (fordi de da utgjør noe fremmed?).
    Begge begrepene har egentlig lite mening da ingen av dem beskriver en fobi.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.882
    I mitt hode er ordet fobi knyttet til redsel. Man er redd for noe.
    Merriam-Webster definerer det slik: " an exaggerated usually inexplicable and illogical fear of a particular object, class of objects, or situation"

"Russofobi" skal da bety at man er redd for Russland og russere (fordi Russland er farlige), det har ingen ting med å mislike Russland å gjøre.
    "Homofobi" betyr da at mann er redd for homofile (fordi de da utgjør noe fremmed?).
    Begge begrepene har egentlig lite mening da ingen av dem beskriver en fobi.
    Den opprinnelige betydningen hadde vel med frykt for noe å gjøre, på en skala fra irrasjonell til patologisk. Vet ikke, men det er vel ikke mange klaustrofober som sitter og skriver harmdirrende innlegg i kommentarfeltene over at små rom er i brudd med naturlovene og får alt for mye synlighet i media?

Den mer moderne betydning, som i "homofob", forstås vel mer som å uttrykke et hat mot noe, igjen på en skala fra irrasjonell til patologisk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til alle som vil pøse penger inn i Forsvaret:

Professor advarer mot å gi Forsvaret masse penger for raskt (aftenposten.no)

Noen løsrevne utklipp fra artikkelen:

– Forsvaret har ikke kontroll på nesten noe som helst, mener professor ved Forsvarets høgskole. Han synes ikke det er lurt på kort sikt å spytte masse penger inn i en etat preget av dårlig styring.

Det er viktigere enn noen gang å være sikker på at man bruker pengene på en god måte, svarer professor Paal Sigurd Hilde på Institutt for forsvarsstudier ved Forsvarets høgskole.

– Ville du gitt masse penger til noen som ikke har kontroll?

– Nei.

– Så hva må skje for at det skal være fornuftig å gjøre?

– For det første tror jeg ikke det er lurt å spytte masse penger inn med én gang. Med mindre man ikke kan kjøpe inn ting, fylle lagre og lignende. Det er uproblematisk. Men historisk sett klarer ikke Forsvaret å styre seg selv på en veldig god måte. Det så man veldig tydelig på 1990-tallet. Så hvorfor skal det fungere nå? spør professoren.

Han er slett ikke alene om å undre seg over dette

For tiden jobbes det med å redusere antall lederstillinger i Forsvaret. Stortinget krever nemlig mer effektiv drift.

– Forsvarsledelsen virker bestemt på at de ønsker å kutte i forsvarsstaben. Hvordan man da skal drive overordnet styring og tverrprioritering i sektoren, skjønner ikke jeg, sier Hilde.

Sist redigert:
    A

aardappeleter

Gjest
    For en analogi til diskusjonen om definisjoner og bruk av 'fobi', se Finnes det noen tweaks-tråden, innlegget til Audiophile-Arve og noen påfølgende (innlegg s7793, side 195). Hva er en ledning? Hva er en kabel? Man ser at dagligbruk er en, med betydning og assosiasjoner. I fagterminologien er bruken beslektet, men åpenbart ikke det samme.

Å forene fagterminologi og hverdagsspråk er kanskje en vakker drøm på mange områder. Men lar det seg gjøre? Lar det seg en gang gjøre å bruke et fagbegrep som fobi uten å klargjøre hvilken av de mange definisjonene man sikter til? Fungerer det som et rimelig presist begrep i hverdagsbetydningen, når det gjerne legges forskjellig i det av hver enkelt deltaker i en diskusjon?

Enda verre når begrepet brukes aktivt i propaganda.

Jeg synes det er vanskelig å navigere flertydige begreper, men ser ikke noen løsning i å krangle om riktig og gal definisjon. Be heller om presiseringer.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er vanskelig å navigere flertydige begreper, men ser ikke noen løsning i å krangle om riktig og gal definisjon. Be heller om presiseringer.
    Enig i det fremhevede. .... Presiseringer?? Hvorfor nå det??
    Om jeg si´r, at jeg har fyllt brennstoff på bilen, da burde det være nokk. Om en begynner å krangle om det
    nå er petroleum, 92/95/98/100 oktan bensin eller diesel, da har jeg allerede forladt samtalen ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.853
    Han forteller videre at forumet gikk «veldig bra, bortsett fra et stort fravær av representanter fra vestlige land».

Say what?!

Det blir litt tragikomisk når man er kremlvennlig i Russland, men prøver å skjule det i Norge, "ettersom ytringsfrihet vår reduseres med stadig høyere sosiale kostnader for Russland-forskere som kun ønsker å gjøre jobben sin".

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.269
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vet ikke helt i hvilken tråd dette hører best hjemme, men leseverdig. Vil tro, og håpe, en del på norsk ytre venstre fløy har en litt flau smak i munnen nå.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.552
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig i det fremhevede. .... Presiseringer?? Hvorfor nå det??
    Om jeg si´r, at jeg har fyllt brennstoff på bilen, da burde det være nokk. Om en begynner å krangle om det
    nå er petroleum, 92/95/98/100 oktan bensin eller diesel, da har jeg allerede forladt samtalen ;)
    Og jeg fyller strøm på bilen... :ROFLMAO:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Vet ikke helt i hvilken tråd dette hører best hjemme, men leseverdig. Vil tro, og håpe, en del på norsk ytre venstre fløy har en litt flau smak i munnen nå.

Syns artikkelen var knusende god . Og nei, dessverre så tror jeg ikke mange på ytre fløy der ute venstre har noen velutviklet evne til selvkritikk. Det har de bevist opp igjennom årene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.461
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.192

Fornøyelig lesing og E. Borgen er det vel heldigvis få som har brydd seg om de siste årene.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.083
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant påstand fra russisk korrespondent: Russerne har kjøpt ødelagte Bradley-vogner fra Syria og bruker bilder av dem i propagandaøyemed i et forsøk på å demoralisere ukrainerne.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.882
    Greit om vi kan gjøre oss ferdig med fobidiskusjonen snart, evt opprette en egen tråd for dette, evt for semantikk.
    Skal la være å kommentere dette videre. Men om noen få innlegg om begrepsbruk knyttet til en helt sentral del av russisk propaganda over flere år myntet på et internasjonalt publikum som forsvar for den spesielle folkemordsoperasjon mot Ukraina er å anse som for OT og for semantisk for en OT tråd om russernes spesielle folkemordsoperasjon i Ukraina, så fremstår det også som noe litt spesielt å oppfordre til at dette dekkes gjennom en egen (semantisk) tråd.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.310
    Torget vurderinger
    2
    Det går foruroligende trått fremover, er offensiven over før den har begynt?
    ISW3
    Ukrainian President Volodymyr Zelensky acknowledged that the progress of Ukrainian counteroffensives has been slower than expected, likely due to effective Russian defenses. Zelensky stated that Ukrainian counteroffensive progress has been “slower than desired” and will take time.[6] Zelensky noted that Ukrainian advances are not easy because Russian forces have mined 200,000 square kilometers of frontline territory.[7] Russian President Vladimir Putin also addressed ongoing Ukrainian counteroffensives and preposterously claimed that Russian forces have destroyed 244 tanks and 679 armored vehicles since these operations began on June 4.[8] Russian forces’ doctrinally sound defense in western Zaporizhia Oblast and prepared defensive positions throughout southern Ukraine are likely slowing Ukrainian advances, as ISW has previously assessed.[9] A

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.799
    Sted
    Sunnmøre
    Det går foruroligende slått fremover, er offensiven over før den har begynt?
    Eg trur det kjem an på kor store tap Russland tek på å slå tilbake før førstelinja si. For meg er det umogleg å vita kva eg skal tru på: Eg tykkjer det verkar som om Dailykos bruker overoptimistiske fantasi-tal (90% av den mobile russiske reserven sett inn, td).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Uansett er det jo rart at russerne lar bruker masse styrker på å slåss foran forsvarslinjene sine. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare falle tilbake og bruke de forsvarslinjene de har bygd?

Er det Putin som krever at de skal gjøre alt for å beholde de landsbyene de har tatt, eller er det fordi de ikke stoler på at forsvarslinjene vil holde? Rart er det uansett.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    Ukrainas motoffensiv går litt saktere enn vi hadde håpet. Men vi i Vesten, som holder med Ukraina, leser nok krigsbildet med overoptimistiske briller, ispedd litt ønsketenkning. På slagmarken må Ukraina forholde seg til de harde realitetene. I den grad Russland pøser på med nye soldater, så sakkes fremdriften. Men det rapporteres om store tap på russisk side. Russland mister soldater i størrelsesorden 1:5, eller kanskje enda høyere. Ukraina er langt mer skånsom med sine soldater. Velger saktere fremdrift for å holde tapstallene nede.
    Russlands våpen- og ammunisjonslager er allerede bunnskrapt. Over tid vil også mangel på kvalifiserte soldater bli merkbart. Bare å smøre seg med tolmodighet, spør du meg. Dette går sakte men sikkert fremover. Og når de russiske forsvarslinjene rakner, så rakner de fullstendig og raskt.

Hilsen militæranalytiker Pedal

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det går saktere - men det dokumenteres hele tiden store tap på russisk side, og det er veldig lite dokumentasjon på tap på Ukrainsk side.

Russerne forvitrer over hel linja. De mangler materiell, dårlig trente soldater, utstyret har dårlig veldikehold, osv osv.

Vi får smøre oss litt med tolmodighet - dette går vegen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.799
    Sted
    Sunnmøre
    Uansett er det jo rart at russerne lar bruker masse styrker på å slåss foran forsvarslinjene sine. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare falle tilbake og bruke de forsvarslinjene de har bygd?
    Eg las det der, og som doktrine verkar det rart. Kan det vera noko med at dersom Ukraina får sjanse til ta kontroll i dette området, ikkje minst rydda veg gjennom mineåkrane, så ligg dei førebudde forsvarsposisjonane også tynt an?

Ukraina har gjort så få feil i denne krigen så langt at eg ikkje heilt kan sjå føre meg at dei antok at den russiske fronten, på det kanskje viktigaste punktet for å halda heile sør-Ukraina, ville kollapsa i møte med to lette bataljonar.

Som den merksame lesaren sikkert har forstått, har eg djup innsikt i og eit naturleg instinkt for militære operasjonar.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    2
    En av de siste rutene som frakter russisk gass til Europa, kan bli stengt før 2024 når Ukrainas kontrakt med Gazprom går ut, melder Financial Times.

Sjansene for at ukrainske og russiske myndigheter blir enige om å fornye den fem år lange transportkontrakten som ble inngått i 2019, er små, sier Ukrainas energiminister Herman Halusjtsjenko

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    JEG, EN SVIKER
    Min solidaritet med Ukraina blir satt på prøve. Fruen var en tur på fjellet i går og stengte ned skihytta for sommeren. Tømte kjøleskapet og kom hjem med div sjokolade og øl/vin. Det siste drikkes med god samvittighet, men Freiasjokoladen kommer til å bli en prøvelse der den nå ligger i kjøleskapdøra og frister.
    IMG_8407.jpeg
    IMG_8408.jpeg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.461
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det går saktere - men det dokumenteres hele tiden store tap på russisk side, og det er veldig lite dokumentasjon på tap på Ukrainsk side.

Russerne forvitrer over hel linja. De mangler materiell, dårlig trente soldater, utstyret har dårlig veldikehold, osv osv.

Vi får smøre oss litt med tolmodighet - dette går vegen.
    Enig. Noe av det mest påfallende er hvordan muskovittene bare viser stadig nye bilder av de samme skadde Bradley’ene. Hadde de oppnådd noe ville de spredd bilder i alle kanaler. Det virker mer som Ukraina gnager metodisk i vei med begrenset risiko for egne tap. Oppdateringene hos Deepstatemap viser stadige små skritt fremover. Det er bare en liten del av de ukrainske styrkene som har blitt satt inn til nå.

Jeg forstår heller ikke hvorfor muskovittene stadig sender knappe reserveressurser inn i sonen mellom første og andre forsvarslinje. Det er litt Blackadder over den taktikken. Det går jo som det må gå.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vi vet jo nå, at russerne har anbragt bomber klare for sprengning runnt kjøleannlegget/colling water pool i
    verket.
    Om Putin/russerne virkelig gjør alvor av å sprenge de, da tror jeg det bli´r slutt med å være tilbakeholdende
    fra vestlig side. Dette vil da være den største terroraksjon til dato fra Rusland. Er overbevist om, at dette
    vil de ikke slippe unna.
    De vil selvfølgelig påstå, at det er Ukrainerne selv som har gjort det, men ingen kommer at tro på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.461
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg nok ukrainerne ble litt overrasket over hvor ukritisk vestlige medier gjenga muskovittiske løgner om sprengningen av demningen. «He says, she says.» Lite kritisk tenkning om hva som virkelig er sant og ikke, selv om det hele var rimelig opplagt fra ende til annen. Og da blir responsen sen og utvannet, eksakt som putin ville. «Kan ikke vite hvilken versjon som stemmer, så vi må ikke gjøre noe forhastet her.» Selv om ingen egentlig tror på putins løgner. Nå har de dessverre erfart at de slapp unna med å sprenge demningen.

Jeg tipper dessverre at responsen på sprengning av atomkraftverket vil være omtrent den samme. putins løgner vil få tilnærmet like stor plass i mediene som fakta. Da er det kanskje viktig at USA og andre gir klar beskjed på forhånd om hvilke konsekvenser noe slikt vil få, såpass at muskovittene plutselig blir veldig opptatt av at det ikke skjer noen uhell der.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.991
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Den «nøytrale» og «upartiske» behandlingen som sprengningen har fått i media, selv etter den klare artikkelen i NYT, overrasket faktisk meg og. (selv om jeg burde sett det komme😢)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn