Seskages krumspring i hifi jungelen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    To plater lå på posten og ventet på meg da jeg kom hjem 😊

    The Wirches of Finnmark av Anders Buaas, utgitt i 2017.

    Denne har jeg spilt endel ganger på Tidal og har likt den godt, så da Apollon Records åpnet for forhåndsbestilling av LP utgivelsen tidligere i år var jeg kjapp med å bestille den 😊

    IMG_4568.jpeg

    Albumet er det første av tre som er inspirert av boken «Ved porten til helvete» av Rune Blix Hagen som skriver om hekseprosessene i Finnmark.

    Dette er en plate som jeg liker bedre og bedre for hver gang jeg spiller den, har bestilt nr 3 også, men kan ikke finne nr 2 til salgs. Så har sendt mld til Apollon Records om den er mulig å få tak i på vinyl.



    Solstein

    IMG_4569.jpeg

    image.jpg

    Det siste signert av Jacob Holm-Lupo 😊
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Var en tur ned til @erikr medbringende Eversolo.
    Han hadde invitert to andre hifi-interesserte til en liten sammenligning mellom Eversolo og Ifi streamer med Sbooster strømforsyning.

    IMG_4583.jpeg


    Ble dessverre litt krøll med Eversolo da den nektet plent å forholde seg til egen app når den var koblet med kabel og ikke wifi. Tidal connect gikk fint merkelig nok.
    Fikk spilt endel låter og alle tre var samstemte i at det var en god streamer, en var klar på at han foretrakk Eversolo. Kan nevnes at alle tre har samme Ifi streamer i eget anlegg. Godt fornøyd med at det ikke bare er jeg som synes den er god 😊

    Ble også fristet til å låne med hjem en Cayin CS-55A da jeg har rørabstinenser pga at forsterker er hos doktoren.
    Har spilt med den en halvtimes tid nå, og det er nok stor sannsynlighet for at den blir værende 😆

    IMG_4584.jpeg


    PS: Vi ble skikkelig traktert med hjemmebakte skillingsboller, de var virkelig gode!😋
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg fått noen timer med Cayin-forsterkeren i anlegget 😃 Har også testet den innebygde riaaen. Den overrasket positivt!

    Så sannsynligheten for at jeg blir noen kroner fattigere er stor 😆. «Trøsten» får være at jeg ser ikke bort fra at andre som var tilstede også kommer til å bruke noen kroner på ny streamer 😉

    Denne forsterkeren er en perle i forhold til pris. Står gode kt77 effektrør i den.

    Spilte Ballad of Billy Hubbard i går kveld, og bikkjen har aldri vært lettere å høre ute til høyre enn med Eversolo og Cayin i anlegget, moro!
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Var en tur ned til @erikr medbringende Eversolo.
    Han hadde invitert to andre hifi-interesserte til en liten sammenligning mellom Eversolo og Ifi streamer med Sbooster strømforsyning.

    Vis vedlegget 946036

    Ble dessverre litt krøll med Eversolo da den nektet plent å forholde seg til egen app når den var koblet med kabel og ikke wifi. Tidal connect gikk fint merkelig nok.
    Fikk spilt endel låter og alle tre var samstemte i at det var en god streamer, en var klar på at han foretrakk Eversolo. Kan nevnes at alle tre har samme Ifi streamer i eget anlegg. Godt fornøyd med at det ikke bare er jeg som synes den er god 😊

    Ble også fristet til å låne med hjem en Cayin CS-55A da jeg har rørabstinenser pga at forsterker er hos doktoren.
    Har spilt med den en halvtimes tid nå, og det er nok stor sannsynlighet for at den blir værende 😆

    Vis vedlegget 946037

    PS: Vi ble skikkelig traktert med hjemmebakte skillingsboller, de var virkelig gode!😋
    Det kan virkelig underskrives at Eversolo, (i dette tilfellet kun som streamer inn i Schiit Yggdrasil LIM), låt irriterende bra…! IFI Zen Stream/Sbooster er mye god lyd for pengene, men i forhold til Eversolo ble den nok distansert med en solid lengde. Håpet at Eversolo at ville være mest hype, men der tok jeg feil😊
    Totalt sett en kveld som lærte meg/oss at det er mye mer lydkvalitet å hente på streamer-fronten og at dette vil koste meg penger….!
    Selv om samme dac og inngang ble brukt, så var det ganske så stor forskjell i lydbildet mellom streamerene.
    Detaljering, fokus, rom og luft.
    Kort summert; mer av alt med Eversolo.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    min Mor har fått fast plass på sykehjem, og da må huset hennes ryddes slik at andre kan bruke det som bopel.

    Mye rart som har samlet seg opp gjennom nesten 60 år, så det var litt morsomt at jeg fant noen plater på loftet. Har nok ligget der i 40 år.

    En som jeg husker godt fra oppveksten er denne av Stanley Jacobsen.
    IMG_4603.jpeg


    Har vasket den, og spilles as we speak. Man kan si hva man vil om musikken, men den er helt uten knitter, pops og klikks.

    Skikkelig 70-talls visesang, og det slo meg at låten «I morgon, i morgon» kunne vært brukt som signaturlåt i Prokrastineringsforeningen hvis ikke dannelsen av den nok har blitt utsatt 😉

     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det skjer ikke så mye på anleggsfronten her på Godset, men Lm 518iA er tilbake fra doktoren og tilbake på tronen.
    I den forbindelse må jeg skryte av kundeservicen til @MalaAudio 😊 Den er nesten seks år gammel, så reklamasjonstiden var forbi.
    Likevel, siden likeretterbro tydeligvis er et svakt punkt (byttet på en side i fjor), fikk jeg raskt svar på min henvendelse at det var bare å levere den inn og be verkstedet sende regningen til dem.

    Jeg har også byttet CD-spiller da det så rotete ut med Exposure med sølv front. Så en sort Yamaha har kommet inn.
    IMG_4626.jpeg


    Jeg har også forsøkt meg på å polere et platespillerlokk på en gammel Lenco L-78. Langt fra perfekt, men ble nå fjernet litt småriper og noe blankere ble det 😊 Hadde bare lammeullskive på en batteridrill tilgjengelig, så skal det bli bedre må jeg nok kjøpe en skikkelig polermaskin.
    Ser mattere ut på bilde enn det er.
    IMG_4627.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.678
    Antall liker
    85.198
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det skjer ikke så mye på anleggsfronten her på Godset, men Lm 518iA er tilbake fra doktoren og tilbake på tronen.
    I den forbindelse må jeg skryte av kundeservicen til @MalaAudio 😊 Den er nesten seks år gammel, så reklamasjonstiden var forbi.
    Likevel, siden likeretterbro tydeligvis er et svakt punkt (byttet på en side i fjor), fikk jeg raskt svar på min henvendelse at det var bare å levere den inn og be verkstedet sende regningen til dem.

    Jeg har også byttet CD-spiller da det så rotete ut med Exposure med sølv front. Så en sort Yamaha har kommet inn.
    Vis vedlegget 951637

    Jeg har også forsøkt meg på å polere et platespillerlokk på en gammel Lenco L-78. Langt fra perfekt, men ble nå fjernet litt småriper og noe blankere ble det 😊 Hadde bare lammeullskive på en batteridrill tilgjengelig, så skal det bli bedre må jeg nok kjøpe en skikkelig polermaskin.
    Ser mattere ut på bilde enn det er.
    Vis vedlegget 951638
    Har akkurat hatt "gleden" av å polere opp et platespillerlokk og minstekravet er å ha en polermaskin og de rette "kjemikaliene" for å få et ok resultat. Jeg er ingen ekspert, men etter 6-7 timer kontinuerlig med maskin,, ble resultatet nogen lunde. Jeg har benyttet både frotté og lammeull, men det aller viktigste, er å ikke ha for høy hastighet, da det kan bli varmegang og smelting av akrylen. . Jeg bruker fint slipemidel, men benytter vann for å "tynne ut" slipemiddelet og som kjøling. Først frotté og avslutter uten slipemiddel med lammeull. Kjedelig, men helt nødvendig.Tålmodighet er nøkkelen. Dette funker hvertfall for meg.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har akkurat hatt "gleden" av å polere opp et platespillerlokk og minstekravet er å ha en polermaskin og de rette "kjemikaliene" for å få et ok resultat. Jeg er ingen ekspert, men etter 6-7 timer kontinuerlig med maskin,, ble resultatet nogen lunde. Jeg har benyttet både frotté og lammeull, men det aller viktigste, er å ikke ha for høy hastighet, da det kan bli varmegang og smelting av akrylen. . Jeg bruker fint slipemidel, men benytter vann for å "tynne ut" slipemiddelet og som kjøling. Først frotté og avslutter uten slipemiddel med lammeull. Kjedelig, men helt nødvendig.Tålmodighet er nøkkelen. Dette funker hvertfall for meg.
    Hvilket slipemiddel bruker du? Jeg brukte noe jeg kjøpte på nett som heter noe så enkelt som Scratches remover.

    image.jpg


    Skjønner utfra det du skriver at jeg må ha mer tålmodighet enn jeg fremviste i kveld, brukte ikke en time engang 😆
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.678
    Antall liker
    85.198
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvilket slipemiddel bruker du? Jeg brukte noe jeg kjøpte på nett som heter noe så enkelt som Scratches remover.

    Vis vedlegget 951670

    Skjønner utfra det du skriver at jeg må ha mer tålmodighet enn jeg fremviste i kveld, brukte ikke en time engang 😆
    Sikkert mye bedre enn det jeg benytter. Her går det i Jif skurekrem, Auto Glym metal polish, tannkrem og Turtle wax. Det er slipemiddel i alle nevnte produkter, i synkende grad.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    IMG_4659.jpeg

    Omsider har jeg somlet meg til å montere VTA on the fly på Jelcoarmen som er montert med SP-25. Kjøpte On the fly for halvannet år siden, minst.

    IMG_4660.jpeg


    Klarte også å få plass til den på toppen, og for å klare meg med en step-up/riaa koblet jeg begge spillerne via en Schiit SYS passiv forforsterker. Fungerte utmerket! 😊

    IMG_4661.jpeg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    En liten rokering i racket måtte til. Var ikke tilfreds med at Eversolo ikke var plassert midt i racket så etter litt grubling ble det slik som dette:
    IMG_4671.jpeg


    Så får det heller våge seg at symmetri mellom forsterker og dac forsvant 🤪
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Begynner snart å bli bekymret over hvor spontant jeg handler for tiden 🤣

    Kjøpte i kveld brukt Xindak mc10 step-up for da kan jeg bruke den innebygde riaaen i Cayinforsterkeren min sammen med Cadenza Red.

    IMG_1822.jpeg

    Bilde hentet fra nett.

    Skred til verket, byttet forsterker, koblet platespiller via step-up, slo på forsterker og senket stiften ned på platen… null lyd 😳
    sjekket både det ene og det andre uten resultat, men til slutt sjekket jeg armkabel, og den viste seg å være løsnet fra koblingen. Fikk den på plass og da spilte det slik det skulle.
    Må si det låter veldig bra, bedre enn jeg forventet faktisk. Har spilt noen plater i kveld og virkelig kost meg med musikken 😃
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Interessant! Da har du i det minste fått rotet deg til å kjøpe den! Har tenkt på den (alt for) lenge, fornøyd med den?
    Ja er vel det, men har bare stilt inn en pickup etter montering. Mest sannsynlig litt bortkastet hos meg da jeg ikke har mange pickuper å velge mellom.
    Men funker jo utmerket til det den er ment for 😊
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Er det den her du mangla Vis vedlegget 956149 ?
    Stemmer! Fikk inntrykk fra Apollon Records da jeg spurte dem at det skulle komme på vinyl at det var på vei, men de har det jo hos Big Dipper. Så da kan det bestilles der, har noen fra Norske albumklassikere som ligger og venter på å bli sendt til meg 😊
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer! Fikk inntrykk fra Apollon Records da jeg spurte dem at det skulle komme på vinyl at det var på vei, men de har det jo hos Big Dipper. Så da kan det bestilles der, har noen fra Norske albumklassikere som ligger og venter på å bli sendt til meg 😊
    Han selv selger den på bandcamp. Titta innom der inatt
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    IMG_4707.jpeg
    IMG_4708.jpeg


    Etter anbefaling har det kommet i hus en kvartett med JJ KT77 rør.
    Disse har ikke spilt mer enn et par timer, men det høres absolutt lovende ut!😃 Litt friskere, litt mer punch i bass, litt mer av alt i forhold til de originale EL34 rørene som Cayin er levert med.

    En smule billigere, men også svært nyttig er denne lille børsten til 20kr hos Biltema. Ypperlig til å børste støv på utilgjengelige steder i anlegget.
    IMG_4706.jpeg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da var endelig triologien The Witches of Finnmark komplett på Lp 😊 Nr 2 ble hentet på posten i kveld, kjøpt direkte fra Buaas via Bandcamp.
    IMG_4714.jpeg

    IMG_4715.jpeg


    Ramlet et plekter ut av pakken da jeg åpnet den, hyggelig at det legges ved litt merch 😃
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Dagens lille frustrasjonsutblåsing!

    Hvis det er mulig ønsker jeg å kjøpe nye plater direkte fra artistene, enten via hjemmeside eller Bandcamp slik at artist sitter igjen med med mulig av betalingen.

    Allah-Las kom med ny plate i dag, og jeg tenkte å bestille den på Bandcamp. La inn bestilling, platen kostet $30. Kom så til frakt og totalbeløp. Total ble over 700kr inkl moms og tollgebyr!😡 Da får ønsker/prinsipper bare vike og bestilling legges inn andre steder.

    Så da ble det imusic.no totalpris inkl frakt 448kr.

    1697193480425.png


     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.401
    Antall liker
    63.568
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skulle akkurat gi deg en heads up på Allah-Las, men ser du er mer enn oppdatert. Ha en fin helg 😊
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Skulle akkurat gi deg en heads up på Allah-Las, men ser du er mer enn oppdatert. Ha en fin helg 😊
    God helg til Pelsdotten og deg også 😊 Er barnevakt på Hjelteryggen så er spent på om jeg kommer meg over broen og tilbake til siviliserte strøk i morgen ettermiddag 😆
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Broen blir vel stengt på sånn ca. 30-35 m/s:

    Skjermbilde (19).png


    - Men det spørs litt på vindretning. Det skulle gå, men det blir ikke noe hyggelig.

    Har ikke tenkt meg i den retningen i morgen, det vil antakelig bli spennende nok å se om jeg berger båten!

    Mvh
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ^ Takker @tkr 😊 Husket ikke helt hvilken vindstyrke som medførte stenging.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn