Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.527
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skulle gitt deg en demo på at det kan være umpf med flat respons. Skal nødvendigvis ikke være umpf hele tiden.
    Denne responsen har plenty. Det er noe med det membranarealet da. Vis vedlegget 742671
    Men har du egentlig en flat eller fallende kurve hos deg da? Jeg bare lurer siden du viser 4-5dB fall her opp mot 150hz.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.425
    Sted
    Langesund
    Men har du egentlig en flat eller fallende kurve hos deg da? Jeg bare lurer siden du viser 4-5dB fall her opp mot 150hz.
    Joda du har vel rett i det , men det snakkes stadig om den stigningen helt ned for å få umpf i bassen - gjerne 7-8 db

Bassen fra 80 og ned er helt flat som du ser og den umpf det er snakk om ligger vel nede i 30 40 hz området. Har en shelf fra 120 til 80 på 4 db

Dere bassgutte kan jo prøve ut den kurven å se om det blir noe moro.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    Spørsmålet, en stor kasse med intern bracing eller kasser med helt separate kammer for hver driver....
    Er det ikke et viktig poeng at hvis du har separate kammer så kan du dele høyere, stående bølger internt i kabinettet oppstår ved mye høyere frekvens og du har mindre problemer med resonanser? :unsure:

JL Audio har jo f.ex ingen dempning overhode i deres e-sub og Dominion subwoofere, teknisk sjef der sier at det ville hatt null virkning, og de har ingen stående bølger siden kabinettene er så små, klart mindre enn 1/4 bølgelengde i pass-band ...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.527
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Joda du har vel rett i det , men det snakkes stadig om den stigningen helt ned for å få umpf i bassen - gjerne 7-8 db

Bassen fra 80 og ned er helt flat som du ser og den umpf det er snakk om ligger vel nede i 30 40 hz området. Har en shelf fra 120 til 80 på 4 db

Dere bassgutte kan jo prøve ut den kurven å se om det blir noe moro.
    Vel, jeg har jo ikke i nærheten så jevn kurve som deg gitt at anlegget mitt står i en stue. Jeg har kanskje også ca 4dB høyere nivå under 100hz, enn like over. Deretter faller forholdsvis lite før vi kommer opp i diskantområdet. Så blir det noen dB til nedover før vi når 20khz. Muligens ikke så ulikt fra din frekvenskurve, hvis vi for et øyeblikk glemmer at det står i et annet type rom med litt mer refleksjoner og uryddigheter over mindre områder?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.869
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gitt deg en demo på at det kan være umpf med flat respons. Skal nødvendigvis ikke være umpf hele tiden.
    Denne responsen har plenty. Det er noe med det membranarealet da. Vis vedlegget 742671
    Tror ikke vi har så forskjellige tanker om det egentlig. Her er måling fra lytteposisjon i kjelleren før sommeren en gang med lik x/y-akse:
    Mulig du har mindre fall videre nedover da for alt jeg vet :)
    1629654550559.png

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.984
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet, en stor kasse med intern bracing eller kasser med helt separate kammer for hver driver....
    Er det ikke et viktig poeng at hvis du har separate kammer så kan du dele høyere, stående bølger internt i kabinettet oppstår ved mye høyere frekvens og du har mindre problemer med resonanser? :unsure:

JL Audio har jo f.ex ingen dempning overhode i deres e-sub og Dominion subwoofere, teknisk sjef der sier at det ville hatt null virkning, og de har ingen stående bølger siden kabinettene er så små, klart mindre enn 1/4 bølgelengde i pass-band ...
    Jeg tenker å lage 2 kasser med separate kammer på hver side. Om det er nødvendig vet jeg ikke, gidde ikke å lure så mye på det. Bare gjør det😀

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    Er det noen som har forsøkt Morel sine 12” subwoofere, henger de på greip eller gir de for lite i forhold til pris?
    Har hørt en del her inne som snakker dem ned, men ikke hørt om noen som faktisk har testet dem…
    For lite xmax?

Morel TiCW 1258Ft Titanium Series 12" Subwoofer

Her er 10” on the bench

det virker ikke som symmetrien på BI målingene og KMS er helt 100% på plass her, sett f.ex i forhold til Seas L26RO4Y og Scan Speak 32W, har dette betydning?

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.527
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har forsøkt Morel sine 12” subwoofere, henger de på greip eller gir de for lite i forhold til pris?
    Har hørt en del her inne som snakker dem ned, men ikke hørt om noen som faktisk har testet dem…
    For lite xmax?

Her er 10” on the bench

det virker ikke som symmetrien på BI målingene og KMS er helt 100% på plass her, sett f.ex i forhold til Seas L26RO4Y og Scan Speak 32W, har dette betydning?
    De øvrige målingene er også dårligere enn de nevnte Seas og Scan Speak modellene. Sett i perspektiv er vi heldige som har to høy-kvalitets produsenter like om hjørnet. Buy local!

Audiogear.no

Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Morel er ikke best på hverken lavnivå-forvrengning eller subsonisk lydgjengivelse - men de er veldig, veldig gode på dynamikk, holdbarhet, og det å skape et lydbilde som er godt å leve med. De aller fleste driverne er også håndlaget i Israel, og TiCW er mer avansert bygget, med en rekke proprietære løsninger, enn f.eks. Seas Extreme.

Hvem som er best i praksis, vel, det kommer an på hvem man spør, og hvor høyt vedkommende spiller.

Hvis man ser bort fra en underdimensjonert, eller mer "feilklassifisert", subwoofer til bilstereo på 2000-tallet (nå for lengst utgått) er Morels elementer alle bunnsolide og har usedvanlig høy morofaktor til HiFi-elementer å være. Byggekvaliteten er i den absolutte toppklassen.

Morel har felles røtter med Dynaudio fra mange tiår tilbake, og det merkes - på godt og vondt, vil enkelte si. Noen mener papirspesifikasjonene ikke er der de burde være til prisen, og jeg kan til dels være enig i det - men andre spesifikasjoner veier etter min mening mer enn opp for dette, så personlig vektlegging av egenskaper vil være avgjørende.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    For lite xmax?

Her er 10” on the bench

Jeg har en del 958 liggende. Den ene hadde gått opp i limingen da den kom hit, så jeg fikk en ny, men det ga meg muligheten til å plukke den fra hverandre. Jeg kjørte en reverse engineering og lagde noen simuleringer. Det resulterte i en henvendelse til Morel om hva som kan/bør endres for at de skal yte betydelig bedre. Jeg har også tipset Magico om dette da de bruker drivere basert på samme motor.

Motoren er griseenkel. En kopp i stål. Inni den er det limt 2 ferrittringer, en stålring, og en ferrittring til på toppen. Stålringen og koppen danner magnetgapet. Dette er ikke mer avansert enn man finner på mikrohøyttalere til under 1USD/stk, men selvsagt langt kraftigere dimensjonert.

Det virker som om TiCW-ene har langt mer kobber i motoren enn UW-ene. De er neppe noen kandidat i oppsettet til @The Shy som har store kabinetter. Hans eksisterende drivere vil nok være bedre på alt.

M

MusicBear

Gjest
    Jeg har en del 958 liggende. Den ene hadde gått opp i limingen da den kom hit, så jeg fikk en ny, men det ga meg muligheten til å plukke den fra hverandre. Jeg kjørte en reverse engineering og lagde noen simuleringer. Det resulterte i en henvendelse til Morel om hva som kan/bør endres for at de skal yte betydelig bedre. Jeg har også tipset Magico om dette da de bruker drivere basert på samme motor.

Motoren er griseenkel. En kopp i stål. Inni den er det limt 2 ferrittringer, en stålring, og en ferrittring til på toppen. Stålringen og koppen danner magnetgapet. Dette er ikke mer avansert enn man finner på mikrohøyttalere til under 1USD/stk, men selvsagt langt kraftigere dimensjonert.

Det virker som om TiCW-ene har langt mer kobber i motoren enn UW-ene. De er neppe noen kandidat i oppsettet til @The Shy som har store kabinetter. Hans eksisterende drivere vil nok være bedre på alt.
    Tviler ikke et sekund på det du her hevder. Tviler heller ikke et sekund på at driverne du selv kommer med vil tilhøre noe av det beste på markedet, når den tid kommer, og markedet er klart i tilfelle du skulle være i tvil :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.425
    Sted
    Langesund
    Du som har "Moreller" fra før av, du har ikke vurdert denne 12.tommeren her? Den er vel laget for å spille riktig/pent, ikke bule ut lokket på bagasjerom.
    For lenge siden var de litt i kikkerten. Synes de så brutale ut og tanken var en linje med 6 stk per side. Var ute etter kikket i middbassen som var noe fraværende på det settet med 4x12" peerless per side. Men så var jeg så heldig å få en tur emokid, og fikk høre 3 lette 15" i åpen baffell. Plutselig var alle andre løsninger helt uinteressante, Dette var en helt annen sport en det jeg hadde hørt før, og egentlig hadde forestilt meg mulig med høyttalere.
    Eneste ankepunktet var mangel på litt dypbass.

Så da havnet jeg opp med tre stk TD15M på linje og buet front, per side - brennpunkt lytteposisjonen og arbeidsområdet 70 til 600 Hz.
    Og fyller på med bass under 70 Hz med et knippe 24" i lukket kammer
    Selv om noen mener det lager et for stor kompromiss å dele bass mellom 20 og 180 Hz, har jeg fått til dette ganske så bra med fornuftig plassering og med hjelp av Audiolense.

De gamle 8x12" som hadde hele området fra 10 til 200Hz, låt i sammenligning litt som å sparke i en våt pappeske(overdrivelse). Litt sånn jeg opplever de Seas LROY 10" oppsettene jeg har hørt. Kan også plusse på div andre smultringbasser her. En rar signatur som gjør bassen mindre leken - passer bare ikke hodet mitt.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    ser @Snickers-is er ekstremt opptatt av induktans og her er det store forskjeller
    Scan Speak og Morel ligger mye lavere enn de andre med ca 0.5 til 0.6 mH, Dayton litt midt imellom mens Seas er på 3.85mH og Peerless på 3.31 mH
    Relativt klare forskjeller, men jeg lurer jo på hvor mye betyr det i sub drivere som har så begrenset arbeidsområde
    Har dette noen relevans for valget her?

Det er vel også vanskelig å lage et element som Peerless STW-350 med 8 tommers spole og lav induktans....

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    ser @Snickers-is er ekstremt opptatt av induktans og her er det store forskjeller
    Scan Speak og Morel ligger mye lavere enn de andre med ca 0.5 til 0.6 mH, Dayton litt midt imellom mens Seas er på 3.85mH og Peerless på 3.31 mH
    Relativt klare forskjeller, men jeg lurer jo på hvor mye betyr det i sub drivere som har så begrenset arbeidsområde
    Har dette noen relevans for valget her?

Det er vel også vanskelig å lage et element som Peerless STW-350 med 8 tommers spole og lav induktans....
    Induktansen kan si noe om DC-koblingen mellom spole og stål. Om den koblingen er "god" får man høy induktans. Da vil man også få veldig store avvik i magnetfeltet når det hele spiller. Men lav induktans er ikke uten videre en garanti for at koblingen er lavere, fordi det interessante er koblingen ved lave frekvenser, mens induktansen som regel måles ved 1kHz. Har man kortslutningsringer vil de være effektive ved 1kHz, men ikke ved lave frekvenser, og da vil induktanstallet bli lavt. Dette er med andre ord et spørsmål om både motordesign og bruk av kortslutningsringer samtidig.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.425
    Sted
    Langesund
    Jeg har et DBA oppsett med disse tunge og trege Seas LROY.... men her låter det snappy som bare helsike :)
    Det er jo oftest rommet som er synderen nå bassen ikke sitter. Jeg håper DBA ditt eller OMF sitt slår bena under mine antydninger. ingenting hadde vært hyggeligere.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    Induktansen kan si noe om DC-koblingen mellom spole og stål. Om den koblingen er "god" får man høy induktans. Da vil man også få veldig store avvik i magnetfeltet når det hele spiller. Men lav induktans er ikke uten videre en garanti for at koblingen er lavere, fordi det interessante er koblingen ved lave frekvenser, mens induktansen som regel måles ved 1kHz. Har man kortslutningsringer vil de være effektive ved 1kHz, men ikke ved lave frekvenser, og da vil induktanstallet bli lavt. Dette er med andre ord et spørsmål om både motordesign og bruk av kortslutningsringer samtidig.
    Betyr det at Scan Speak og Morel sine induktanstall ikke er riktige?
    Er forskjellene her kanskje bare snakk om hvordan induktans måles av forskjellige produsenter? :eek:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Betyr det at Scan Speak og Morel sine induktanstall ikke er riktige?
    Er forskjellene her kanskje bare snakk om hvordan induktans måles av forskjellige produsenter? :eek:
    Nei, det blir feil måte å si det på. Vi har en mer eller mindre definert standard som sier at vi måler induktans ved 1kHz, og når man måler induktansen vil den langt på vei bli riktig selv om det er en kompleks verdi med mange feilkilder. På samme måte kan vi måle induktansen i en transformator ved 1kHz.

Men om vi tar to ulike transformatorer som har samme induktans ved 1kHz og sammenlikner hvor mye effekt de kan levere ved for eksempel 20Hz vil vi plutselig se at induktansen ved 1kHz ikke gir oss hele bildet. Ingen av dem kan overføre DC, og ser vi på kortslutningsringene vs spolen er de på mante måter som en transformator. Du kan magnetisere transformatoren med DC uten at du overfører noe kontinuerlig strøm, og jo lavere frekvens, jo mindre strøm kan du overføre i AC, så jo mer passiv vil sekundærviklingen bli fordi koblingen til den blir dårligere.

Kortslutningsringene vil ikke gjøre noe som helst ved DC. Du kan dermed sette opp et DC-felt i talespolen og få akkurat det samme avviket i magnetfeltet som følge av denne strømmen enten du har kortslutningsringer eller ikke. Kort sagt, effekten av disse påvirker 1kHz, men påvirker ikke de aller laveste frekvensene i nevneverdig grad.

Induktansen som oppgis er induktans i ordets rette forstand. Men det vi er interessert i er motorens stabilitet. Om vi fikk vite induktansen uten noen form for kortslutningsringer ville vi hatt et klarere bilde av den. Legger man på kortslutningsringer går den selvsagt ytterligere ned, noe som er en god ting, men det skjer allikevel ikke noe med de laveste frekvensene og motorens stabilitet i dette området.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    Nei, det blir feil måte å si det på. Vi har en mer eller mindre definert standard som sier at vi måler induktans ved 1kHz, og når man måler induktansen vil den langt på vei bli riktig selv om det er en kompleks verdi med mange feilkilder. På samme måte kan vi måle induktansen i en transformator ved 1kHz.

Men om vi tar to ulike transformatorer som har samme induktans ved 1kHz og sammenlikner hvor mye effekt de kan levere ved for eksempel 20Hz vil vi plutselig se at induktansen ved 1kHz ikke gir oss hele bildet. Ingen av dem kan overføre DC, og ser vi på kortslutningsringene vs spolen er de på mante måter som en transformator. Du kan magnetisere transformatoren med DC uten at du overfører noe kontinuerlig strøm, og jo lavere frekvens, jo mindre strøm kan du overføre i AC, så jo mer passiv vil sekundærviklingen bli fordi koblingen til den blir dårligere.

Kortslutningsringene vil ikke gjøre noe som helst ved DC. Du kan dermed sette opp et DC-felt i talespolen og få akkurat det samme avviket i magnetfeltet som følge av denne strømmen enten du har kortslutningsringer eller ikke. Kort sagt, effekten av disse påvirker 1kHz, men påvirker ikke de aller laveste frekvensene i nevneverdig grad.

Induktansen som oppgis er induktans i ordets rette forstand. Men det vi er interessert i er motorens stabilitet. Om vi fikk vite induktansen uten noen form for kortslutningsringer ville vi hatt et klarere bilde av den. Legger man på kortslutningsringer går den selvsagt ytterligere ned, noe som er en god ting, men det skjer allikevel ikke noe med de laveste frekvensene og motorens stabilitet i dette området.
    Så egentlig har dette lite å si for subwoofer under 100 Hz?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.984
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tråden startet med en løk som ville bygge basstårn, men ikke hadde peiling. Gjennom x antall innlegg så må jeg si at mange har bidratt , men jeg ikke ble så mye klokere. Det er heller ikke lett for andre å si hva jeg trenger. Så ingen kritikk. Tråden har vært kjekk og nyttig likevel. Nå restartet jeg hele prosjektet. Har lyttet til erfarne fjellfolk. Nå går det mot mye kapasitet og PA verden. Mulig 4 x18 på hver side. Mere detaljer kommer når alt er klart☺

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.984
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Røyk på en smell om at basstårnene ikke skulle ruve for mye i rommet. Ikke en grønn plastikk plante klare å gjemme dette vekk😬

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    En nyre og et hjertekammer😂 Dyrt i Norge, men ikke så ille i UK.
    NOK 108.000 for noen subwoofer drivere ... pytt pytt :love:
    Dette blir jo subwoofere som får de største Magico til å virke underdimensjonerte

M

MusicBear

Gjest
    Jeg digger bass. Dyp, tørr forvrengningsfri bass. Men, jeg klarer ikke bli enig med meg selv om 8 stk 18-tommere per side fra PA-bransjen i ei vanlig stue vil være bedre egnet enn 2 x 13-tommer per side fra Scan-Speak med lyd-døde kabinetter. Klart alle de store byr på mer kapasitet, men hvor viktig i seg selv er driveres spesifikasjoner - Snickers-si?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Endor
    Jeg digger bass. Dyp, tørr forvrengningsfri bass. Men, jeg klarer ikke bli enig med meg selv om 8 stk 18-tommere per side fra PA-bransjen i ei vanlig stue vil være bedre egnet enn 2 x 13-tommer per side fra Scan-Speak med lyd-døde kabinetter. Klart alle de store byr på mer kapasitet, men hvor viktig i seg selv er driveres spesifikasjoner - Snickers-si?
    Dette er hva Ricci, super bass overlord på Audiholics skrev om elementet, han har jo testet drøssevis:
    This is one of the best all around bass drivers I've found yet. It's got enough displacement to legitimately reproduce the low stuff, it is quite efficient and doesn't require much more than a 1kw amp to get most of its performance, its coil will handle that much amp all day long without breaking a sweat. It is rugged and immune to bottoming for the most part, with good overload characteristics, it has very low distortion thanks to the triple shorting rings and it has an excellent top end that can easily be used up into the 450Hz range or wherever you want to cross it over to control your dispersion pattern hand off to your mid driver up top. Did I mention it weighs less than 24lbs?

Data bass: BMS 18n862

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn