Du har jo nå solid erfaring med måling inne, ute og på ekkofritt rom. Kan du oppsummere i korte trekk hva som er de største forskjellene på de tre typer målinger?
Hva kan man gjøre ute som man ikke kan gjøre inne? Hva kan man gjøre hos Seas som man ikke kan gjøre ute?
Det er jo generelt mye mer støy når man måler både innendørs i "stua" og også utendørs, så hvertfall under 1khz kan det være vanskelig å vite hva som er resonanser og støy/refleksjoner. Kan til en viss grad utelukkes ved å prøve seg frem med forskjelige vinkler og/eller forskjellige høyder, men det er jo litt tidkrevende.
Over 1khz tenker jeg du fint kan måle hjemme på stuegulvet så lenge du måler ganske nærme. 500-20,000hz-grafen i forrige innlegg er fra kjellerstua på 50cm avstand. Med litt smoothing så ser det ryddig nok ut, og blir også presist/riktig.
Det jeg synes har vært mest vanskelig før Klippelbesøk var å vite om det var presist i øvre bass/nedre mellomtone, typ 100-500hz. Her er det naturligvis helt håpløst innendørs på litt avstand for da dominerer rommet fullstendig. Hvis du måler nærfelt typ 20cm eller nærmere kan du få en ganske ren måling, men du får mye mer bass enn du i praksis har på avstand, så det er ikke mulig å bli klok på nivået.
Måler du bass utendørs så går det å få greie målinger med groundplanemålinger, så mikrofon og høyttaler på bakken, da får du en ryddig måling OPP til 500hz, men ikke videre oppover, så da må du i så fall splice/kombinere målinger, som også er stress.
Teorien min nå mtp bass er at nå har jeg en referansekonfig fra Seas på begge høyttalerne hvor jeg vet hvordan det faktisk ser ut fra 500hz og ned. Så for å slippe å stresse ute (spesielt nå vinterstid) tenkte jeg å prøve meg frem med avstand innendørs. Trolig kan man ved en plass rundt 20-40cm avstand få en ganske ren måling hvor bassen da blir for høy, men siden jeg vet hvor mye bass det EGENTLIG er, så vil jeg kunne finne et forholdstall/faktor som gjør at jeg kan vite hva jeg holder på med hvis jeg gjør justeringer.
Man kan jo også kalkulere baffelstep osv fra en nærfeltsmåling, men har ikke opplevd det som helt presist.
Men kort oppsummert kan du få det ganske bra med enkle midler, kanskje bommer du med et par dB i bassen, men der er det jo greit å lytte seg litt frem uansett. Så har jeg vært så "heldig" å bygge ganske ryddige kabinetter så det er minimalt med resonanser under 1khz. Ser du under 1khz på Klippelmålingene så er det nesten ikke noe pirk hverken på Manta eller SBS. Titter du på slike målinger av andre høyttalere er det ikke så uvanlig at man ser en eller flere poteniselt kraftige kasseresonanser i dette området. Så hvis man har det, så kan de være litt vriene å finne i et frekvensområde hvor det gjerne er endel støy enten man måler ute eller inne.
EDIT: Og hva gjelder Seas da, det rommet er visstnok presist ned til 65hz, så der blir det riktig uten at man behøver å tenke og styre. Veldig deilig. Ønsker meg nøkler dit.