Hybrid SACD Mastered from the Original Tapes and Drenched with Tremendous Microdynamics and Natural Tonality!
A debut seemingly sent from the musical heavens, Stevie Ray Vaughan and Double Troubles Texas Flood announces the arrival of a truly special talentnamely, the last major blues guitarist to emerge with a voice all his own, an immediately distinctive style, and a soulfulness that you feel inside the depths of your existence. Not for nothing was Vaughan frequently mentioned in the same breath as his closest musical cousin, Jimi Hendrix.
This staggering 1983 album has been remastered and reconfigured multiple times, yielding sporadic results. Mobile Fidelity finally gets it right: Mastered from the original master tapes, this hands-down definitive digital version brings Vaughan and Co. into your listening room and places them at your feet. Vaughans trademark Fender Stratocaster has never sounded more real, electric, or authentic on record.
Born of hot, sweaty bars and years of woodshedding in front of demanding crowds, Texas Flood is rooted in Austins rich musical heritage as well as Vaughans tenure in Paul Ray & the Cobras, recipient of the Best Band award in the citys first-ever (and now famous) music poll. After getting his feet underneath him, Vaughan formed Triple Threat, the ensemble that morphed into Double Troublethe very group hed perform with for the remainder of his career. Having dropped from a quintet to a trio, extra demands were placed on Vaughans role and playingrequirements he was more than comfortable to accommodate.
The proof is scattered throughout Texas Flood, which single-handedly resuscitated a genre that had long been dormant. Having spent more than half a year on the Billboard charts, the set pays homage to influences (Hendrix, Albert King, Larry Davis) and ripples with a freshness that joins contemporary Texas blues and muscular rock at the hip. Vaughans playing is all about emotion and pace, whether hes lighting it up on the jumpy Love Struck Baby or bursting with enthusiasm on the sparks-shooting Pride and Joy.
The trio is equally effective on slow numbers, with covers of Howlin Wolfs Tell Me and Davis Texas Flood weeping with longing. And as if to insure his name is etched in history, Vaughan takes a jazzy stroll with the instrumental tribute Lenny, covering all the bases in less than 40 minutes of time. Put this up with anything from Clapton, Butterfield, Mayall, Winter, and the likeTexas Flood is legion.
Mobile Fidelitys numbered limited-edition hybrid SACD brings the images Vaughans scrunched-up face, closed-eyes appearance, quick-draw fingers, and cowboy hat into pristine focus. More importantly, the searing tones from his guitar and every touch of his pick on the strings are captured with extreme delicacy, so you dont miss a note. The soundstage is deep and wide, and the microdynamics simply pop. This is the closest you will ever come to hearing Vaughan perform in Antones, circa 1982.
Har vært inne på samme tanke. Sleepy John Estes låta som åpner plata satt jo bare så jævli bra fra første sekund. Syns ikkje alt holdt helt mål (men vokser fortsatt). Er på wishlista, foreløpig bare med pri2.
Det var ingen vei utenom nå, så det ble en tur innom kompaniet før jeg steg på Kystbussen. Og den som det ikke var noen vei utenom er Pete Molinaris A Train Bound for Glory. Jeg får følge opp etterhvert, for jeg liker alt jeg har hørt foreløpig. Er det noen som vet om 10"-eren også er ute på cd, eller må jeg nøye meg med Spotify?
Denne har vært en gjenganger 'på hva-lytter.du-til' sidene og skrytt opp av mange her.Har fra før av klassikeren 'time out (take five)' og 'time further out' samt et par samlere av den gamle mesteren.Av det lille jeg har fått lyttet til denne live'en sålangt er inntrykket bra.Litt stilig er det at konserten er delt opp i to deler.(kjøpte cd'en).
Denne har vært en gjenganger 'på hva-lytter.du-til' sidene og skrytt opp av mange her.Har fra før av klassikeren 'time out (take five)' og 'time further out' samt et par samlere av den gamle mesteren.Av det lille jeg har fått lyttet til denne live'en sålangt er inntrykket bra.Litt stilig er det at konserten er delt opp i to deler.(kjøpte cd'en).
En tur innom Engelen resulterte i Molinari nr. 2 for meg. Jeg jobber meg bakover, så dagens fangst var Today, Tomorrow And Forever. Cd-en spratt nettopp ut av maskinen, så den er ferdig rippet og klar til avspilling. Engelen har den til 98 kroner, men husk at det er en EP.
The LA Cowboys - Endless Summer [AOR HEAVEN CLASSIX 0004]
L.A. Cowboys var ett Westcoast-projekt av James Studer (keyboardist, kapellmästare åt bl.a. Al Jarreau, m.fl.) & Wayne Nelson (basist & sångare i gruppen Little River Band). L.A. Cowboys släppte endast ett album: "Endless Summer", 1993, som bara utkom i Japan. Den fanns bara tillgänglig en väldigt kort tid på ganska dyr Japan-Import, men CDn återutgavs år 1998 av det tyska skivbolaget AOR Heaven i en begränsad utgåva om 1000 exemplar och har varit utgången enda sedan dess.
Nu är den återutgiven igen i remastrad utgåva av det tyska skivbolaget AOR Heaven i endast 1000 exemplar!
Musiker:
James Little Joe Studer keyboards, vocals
Wayne Rowdy Nelson lead vocals, bass
Michael "Shane" Thompson guitars
Buzzy "Stoney" Feiten guitars
Charlie Icarus Johnson guitars
Thom "Clu" Rotella guitars
Tris "Jessie" Imboden drums
Chris "Cody" Fraizer drums
Mick "Liberty" Fleetwood drums
George "Sugarfoot" Hawkins Jr. bass
Michael "Paladin" Paolo sax
Arno "Clint" Lucas percussion
Joseph "Dillon" Williams lead vocals ("Something In My Heart")
Mari "Miss Lily" Studer vocals
Fantastisk Westcoast pop som en lyckad mix mellan Toto & Little River Band med verkligen catchy låtar & fantastisk sång och and arrangemang. När man väl satt i skivan i CD-spelaren, så låter man den gå på auto-repeat.
Nok engang kan jeg klage/skryte over å jobbe i et bygg i nærheten av kompaniets største avdeling i Bergen. Jeg er ikke helt sikker på om jeg klager eller skryter, for jeg blekner jo i skyggen av deres hyperaktivitet på platemarkedet. 10% av de budsjettene hadde gitt meg mer enn nok til å være 100% happy.
Etter å ha lest om Band of Horses x antall ganger på sentralen så var det på tide å stifte nærmere bekjentskap. Til under femtilappen bør Infinite Arms være et enkelt valg. Til orientering stod Leonard Cohen Live in London ved siden av hestene til samme pris (49,50). Det blir snaue 25 kroner for hver cd med et av de beste liveopptakene som har blitt gitt ut de siste par årene. Nok OT, her går Band of Horses til ripping mens jeg skriver dette. (Tar nå en pause for å stappe platen inn i laptop-en)
The Essential Johnny Cash er en plate jeg normalt ikke ville kjøpt. Ikke fordi jeg har noe imot Cash, Gud forby. Jeg ville neppe vært velkommen hverken til familien på Karmøy eller i Oslo hvis det var tilfellet. Men rett og slett fordi det er grenser for hvor mange samlinger man trenger av Cash. Det at denne inneholder litt materiale av typen U2 feat. Cash, Highwayman og duetten med Dylan er heller ikke nok til at jeg ville brukt særlig mye penger på denne doble samleren. At den lå i tilbudshyllen hjalp selvsagt litt på vei. Men det at de hadde fått et eneste eksemplar av den i metallboks ved en feiltakelse avgjorde dealen. Den stod og lyste imot meg midt i hyllen, og med sin metallfinish lokket den meg som en sølvring lokker skjærer. Hun høye bak disken fortalte meg at det var det eneste eksemplaret de hadde fått inn, alle andre var i jewel case. Det kan ikke ha vært så lenge siden de la den ut i hyllen, for den ville nok bli solgt etter få timer. Den er ikke mint, men uansett vil jeg kalle det et lite kupp.
Slik ser det vanlige coveret ut. Motivet og skriften er det samme på metallboksen, men siden den er grå så får bildet en annen tone. Ganske lekkert. Den matte overflaten skinner litt i det rette lyset, mens bildet fra andre vinkler får en form for barytt-look. Det bildet her er faktisk litt likt metallboksen, for det har mykere kontraster enn det som er i jewel case.
Plater og hifi er min store lidenskap her i livet.Er blitt en kjedelig nykterist som prioriter musikk fremfor bar-krakken.Her er mitt nye tilskudd i platesamlingen :