SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, det har jeg. Det er et par JBL LS80. Har ikke fått lagt ut noen bilder ennå fordi jeg har vært for opptatt med å spille musikk. Steike, tror aldri jeg har spillt så mye musikk på så kort tid før. Lyden er fabelaktig dynamisk i forhold til hva jeg har hatt før. Bassen er også i en annen divisjon, selv om jeg bruker samme suben som før (NHT). Skal koble inn JBL ES250P etterhvert. Den er jo betydelig grovere enn NHT, men om den yter bedre sammen med LS80 er ikke sikkert. Den spiller dog en god del dypere så det blir artig å se.
    LS80 er en utrolig god høyttaler. Ikke ofte jeg skryter mye av egne komponenter, men denne ble jeg veldig positivt overasket over. Lyden er stor og fyldig, men også tight. Det svinger skikkelig det her. De er også merkbart mer effektive enn mine tidligere høyttalere. JBL oppgir 90dB og det er nok realistisk, til forskjell fra mange andre fabrikanter. Den låter en god del fyldigere enn hva jeg har foretrukket før, men så lenge det er tight går dette greit å venne seg til. Dette var gøy! Merkelig at denne ikke er mer omtalt her på sentralen. Det er virkelig en glemt(?) perle!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    SOEDAL skrev:
    Ja, det har jeg. Det er et par JBL LS80. Har ikke fått lagt ut noen bilder ennå fordi jeg har vært for opptatt med å spille musikk. Steike, tror aldri jeg har spillt så mye musikk på så kort tid før. Lyden er fabelaktig dynamisk i forhold til hva jeg har hatt før. Bassen er også i en annen divisjon, selv om jeg bruker samme suben som før (NHT). Skal koble inn JBL ES250P etterhvert. Den er jo betydelig grovere enn NHT, men om den yter bedre sammen med LS80 er ikke sikkert. Den spiller dog en god del dypere så det blir artig å se.
    LS80 er en utrolig god høyttaler. Ikke ofte jeg skryter mye av egne komponenter, men denne ble jeg veldig positivt overasket over. Lyden er stor og fyldig, men også tight. Det svinger skikkelig det her. De er også merkbart mer effektive enn mine tidligere høyttalere. JBL oppgir 90dB og det er nok realistisk, til forskjell fra mange andre fabrikanter. Den låter en god del fyldigere enn hva jeg har foretrukket før, men så lenge det er tight går dette greit å venne seg til. Dette var gøy! Merkelig at denne ikke er mer omtalt her på sentralen. Det er virkelig en glemt(?) perle!
    Høres bra ut. Gratulerer med ny musikk-glede :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Spiller du fremdeles for mye musikk Soedal? Eller må jeg dukke opp med kamera selv for å ta bilder?
    Jeg er virkelig nyskjerrig nå som de sikkert begynner å nærme seg ferdig spilt inn.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Huff ja, beklager dette, men det har skjedd noen endringer. Har pakket ned Naimkomponentene og avtalt salg :eek:
    Bruker nå mitt Quad 34/306 forsterkersett i stedet. Skal sitte og vente på at det kommer et 202/200 på markedet, eventuelt en Supernait. Kan jo hende at jeg ender opp med en annen kandidat også, men tviler på det, har fått en greie på Naim. Den andre kandidaten er i så tilfelle den nye serien til Quad, Elite. Erstatteren for Quad 909 blir snart presentert, og Elite preampen har de geniale tonekontrollene og filtrene fra Quad 34. 34/306 funker foresten meget godt på LS80. Litt mer frempå lyd enn Naimsettet som er litt fyldigere i lyden. Meget klar og dynamisk lyd i dette Quadsettet til tross for alderen, også ser det jo etter min mening helt suverent kult ut (men det er meg). Men som sagt, jeg ser i første rekke etter naim, og må forholde meg til bruktmarkedet denne gang pga nyinnkjøpte høyttelere.

Skal legge ut noen bilder av JBL og TeddyrDacPS.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ok.
    Får håpe du holder deg til Naim. Det hadde vært artig å hørt Naim med noe med litt elementer i. Har planer om å innvitere meg selv på besøk til sommeren når jeg skal nedover på Sørlandet for atter engang hilse på Kaptein Sabeltann.

Ser forsåvidt at det ligger litt av hvert på børsen.

Thomas

C

Cyber

Gjest
    Voksne saker du har fått i hus, hvordan låter de egentlig? Jeg har kun hørt en stativhøyttaler i ES-serien og har ellers bare tenkt på JBL som "rockehøyttaler", men de skal jo være gode utifra det jeg ser nå.

Sort piano? Kjøpte du dem nye?

Hollingen

Medlem
    Ble medlem
    18.11.2009
    Antall liker
    0
    Skal bli gøy å ta over naimsettet ditt Soedal. Det blir koblet opp på noen Tannoy dc6t og en hegel dac 10. Det ventes i spenning.

Mvh Hollingen

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Griffenfeldt skrev:
    Ok.
    Får håpe du holder deg til Naim. Det hadde vært artig å hørt Naim med noe med litt elementer i. Har planer om å innvitere meg selv på besøk til sommeren når jeg skal nedover på Sørlandet for atter engang hilse på Kaptein Sabeltann.

Ser forsåvidt at det ligger litt av hvert på børsen.

Thomas
    Ja, jeg får se. Kommer trolig til å roe meg ned litt med det Quadsettet jeg har. Det er litt annerledes enn Naim tonalt, passer egentlig JBL ganske bra, faktisk bedre enn Naim tror jeg. På Monitor Audioene hadde nok Naim vært klart å foretrekke fremfor Quad, men jeg fikk aldri prøvd Quad på MA. JBL låter relativt fyldig. Må passe på at forsterkerne ikke ligger på den fyldige siden av nøytralt. Så sitter jeg her og lurer da? Er det Naim som låt litt fyldigere enn hva jeg hadde trodd, eller er det Quad som låter litt lyst? Never ending story :)

Hadde vært veldig ok hvis du stakk innom en tur. Det låter ikke så galt her nå egentlig. Spiller masse musikk, noe naboen kan bekrefte.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Er det Naim som låt litt fyldigere enn hva jeg hadde trodd, eller er det Quad som låter litt lyst? Never ending story
    Jeg tror nok Naim låter fyldigere en de fleste har oppfattning om :)
    min 200/202/TC er langt fyldigere en forventet da jeg hadde en kort test før kjøp

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    cybervision_ skrev:
    Voksne saker du har fått i hus, hvordan låter de egentlig? Jeg har kun hørt en stativhøyttaler i ES-serien og har ellers bare tenkt på JBL som "rockehøyttaler", men de skal jo være gode utifra det jeg ser nå.

Sort piano? Kjøpte du dem nye?
    Tja, det er en kvalitetskonstruksjon, men de passer meget godt til rytmisk musikk. "Rockehøyttaler" blir litt ensidig benevnelse da disse positive egenskapene jo passer like bra til pop, jazz etc. Hos meg låt de først i overkant fyldig, men etter å ha plassert litt rundt på dem spiller det forholdsvis nøytralt. Litt kraftig bass kanskje. Ellers så venner jo ørene seg til klangendringer, og man har jo også de som mener at høyttalere skal spilles inn. Ikke vet jeg, men de låter ihvertfall ganske annerledes enn når jeg fikk dem.

Det er først og fremst dynamikken som er den største forskjellen fra MA, dynamikken og den fyldigere klangen. Lydbildet er ganske stort og på mange måter mer realistisk i klangen enn MA og alle de andre stativhøyttalerne jeg har hatt innom.

Ja, jeg kjøpte dem nye.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Artig anlegg du har fått deg. Synes Quad er veldig tøft. Absolutt an av de gode «no nonsense» Britiske produsentene imo.
    Har gode minner fra en 606 på nittitallet. Den kan nærmest drive hva som helst.

Får du lysten til utforske videre innenfor de Britiske øyene kan Cyrus også trygt anbefales SOEDAL.
    Jeg har jo vært noen runder rundt blokka med diverse Britiske forsterkere i 2009/10, men føler jeg har landet på trygt grunn nå.
    Litt ironisk egentlig da jeg har jo hatt noen strøkene Cyrus One og Two i samlingen i mange år og har alltid likt dere spillestil.
    Så det ble «Back to square one», men i moderne utførsel :)

Jeg synes Cyrus har mye av Naim i klangen (hurtighet, rytme) men spiller hakket lettere og med enda mere innsikt i forhold til min ex 202/NAPSC2/200 sett. Innsikten kan dog være både godt og vondt om HT er lyse eller analytiske i klangen, men de kler PSB sin nøytralitet godt her hjemme i hvert fall ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De høyttalerne ser mye bedre ut enn jeg trodde de gjorde! Gratulerer! Har du et bilde med frontstoffet på?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Hollingen skrev:
    Skal bli gøy å ta over naimsettet ditt Soedal. Det blir koblet opp på noen Tannoy dc6t og en hegel dac 10. Det ventes i spenning.

Mvh Hollingen
    Blir sikkert bra det der. Funket fenomenalt med Tannoy Autograph mini her ihvertfall. Fin dac du har. Den likte jeg.

Hollingen

Medlem
    Ble medlem
    18.11.2009
    Antall liker
    0
    SOEDAL skrev:
    Hollingen skrev:

Mvh Hollingen
    Blir sikkert bra det der. Funket fenomenalt med Tannoy Autograph mini her ihvertfall. Fin dac du har. Den likte jeg.
    Hegel hd10 er mye dac for pengene, men kan i mine ører bli litt for analytisk. Den skiller instrumentene for godt på en måte. Men dynamisk, bunndrag og gøy er den.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Erfaringene mine med Quad 34/306 som ble koblet opp som venteforsterker har ført til at jeg har satt planene om oppgradering innen Naimhierarkiet på vent. Med mine nåværende høyttalere funker det muligens bedre med forsterkere som er litt mer frempå i diskanten og som har en tørrere bass. Jeg foretrekker Quadsettet fremfor Naim på disse høyttalerne. På GS10 hadde det sikkert vært motsatt, men jeg tror ikke jeg testet det noen gang, ihvertfall ikke i det vanlige lytterommet.

Har vært på Soundgarden og sett på den integrerte Hegel H100 og vil antagelig ta den hjem på lån en dag. De siste par dagene har jeg også vurdert frem og tilbake angående en brukt Yamaha A-S2000, men valgte å ikke gå for den pga fargen(sort). Har ellers sett litt på Cyrus 8XP og tenker en del på den nye serien til Quad, Elite. Får se hva jeg ender opp med. Tips mottas med takk. Jeg vil ha en lyd i retning av Hegel.

Må ellers si at Quad 34/306 er en glede å eie. Det spiller som sagt bra, og det er bygget for å vare. Begge komponentene fremstår som nye selv om de begynner å få ganske mange år på baken. Knapper og potmeter er like presise og støyfrie som de alltid har vært. I tillegg synes jeg designet er skikkelig artig. De ser nesten eldre ut enn det de faktisk er, men det gjorde de også når de kom på markedet. De hadde retro-look allerede da. :)
    Dette er ikke en salgsannonse. Quad skal ikke selges. De er fredet på lik linje med Gyrodec SE. Noen fast del av hovedanlegget vil de dog neppe bli selv om de funker godt der også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, det må jeg si.
    Har nesten glemt at jeg egentlig var på jakt etter ny forsterker...

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Hygger meg fremdeles med LS80, Quad 34/306 og Arcam rDac/TeddyrDacPS

Neby svarer ikke på mail angående Quad Elite preamp + monoblokker, så jeg sitter fremdeles på gjerdet angående forsterkeri.
    Mulig det dukker opp noe spennende på brukten? Hvis ikke får jeg legge mer press på Neby.
    Kanskje jeg finner noe spennende på messa i Munchen? Gleder meg veldig til å ned der. På mange måter hadde det vært ok å dra ned dit uten å ha anlegget helt klart definert. Plutselig kommer det noe nytt og gøyalt på markedet. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har tettet igjen bassrefleksrørene på LS80 med en sammenrullet dempematte (skum). Dette demper bassen og fjerner det bidraget som bassporten leverte oppi mellomtonen, det er litt mellomtonelekasje på LS80 på samme vis som det er med de fleste bassrefleksløsninger. Mellomtonen høres litt renere ut som følge av denne dempingen.

Bassen deles nå med en JBL ES250P som ruller inn fra 70 Hz. Suben er trykkammer med 12" enhet og kraftig forsterker.
    Jeg synes dette spiller ganske bra i bassen. Den er fremdeles litt kraftig, men underholdende og ganske tight. Man hører også at elementene ikke stresser seg opp når det skal leveres bass. Det blir en uanstrengt og relativt lettbent bassgjengivelse med mye "slam". ES250P spiller dypere enn hva LS80 gjør, så det er hovedgrunnen til at jeg har satt den inn i systemet.

Jeg har forøvrig inngått avtale om salg av min Headline og mitt Trichord Dino+ riaatrinn. Fikk lyst til å prøve noe nytt.
    Om jeg ender opp med Quad Elite preamp har denne MC riaa som kanskje er av en brukelig kvalitet. Hvis ikke så vil jeg prøve Clearaudio Basic+, eventuelt noe annet spennende.

M

Morpheus

Gjest
    Meget trivelig tråd. Artig å følge utviklingen fra begynnelsen av 00' tallet og fremover :). Skulle ønske jeg hadde samme fotomatrialet fra den tiden!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jeg håper tipset har ført til mer musikk-glede. Kan ikke si at jeg har sett noen inntrykk av forskjellen mellom den orginale switchmode saken og teddy PSU`n.

Jeg ser også nå at han selger regulatorene fra disse som seperate enheter for bruk i forskjellige kretser.
    Har tittet på forskjellige drop in regulatorer fra f.eks newclassD (som jeg har brukt i dac hvor det hjalp betraktelig) men de kan ikke levere nok så SuperTeddyReg skal erstatte standard regulatorene i hode/pre ampen min. Mulig også i strømforsyningene til Buffalo II + Legato dac`en jeg venter på.

Hmmm, anyways håper du er fornøyd med teddy oppgraderingen.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    gwikse skrev:
    Jeg håper tipset har ført til mer musikk-glede. Kan ikke si at jeg har sett noen inntrykk av forskjellen mellom den orginale switchmode saken og teddy PSU`n.
    Vet du, jeg har egentlig ikke testet den ut skikkelig. Koblet den inn og lot den bli der. Eksperimenterte med flere forskjellige ting på den tiden, så jeg er ikke sikker på hva som kommer av hva. Har forholdsvis lite anleggsfokus for tiden pga jeg er fornøyd med lyden, så eksperimentering med hvorvidt lyden blir dårligere uten Teddyen har jeg egentlig ikke prioritert, men jeg vet at jeg har lovet å sjekke dette...
    På en måte så har jeg ikke fokusert noe særlig på Teddyen da jeg vet at den gir rDac bedre arbeidsbetingelser enn den orginale strømforsyningen.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Morpheus skrev:
    Meget trivelig tråd. Artig å følge utviklingen fra begynnelsen av 00' tallet og fremover :). Skulle ønske jeg hadde samme fotomatrialet fra den tiden!
    Ja, akkurat det er veldig ok. Har igrunn knipset bilder siden studenttilværelsen, men dette er jo fremkalt på papir. Jeg hadde en periode da hvor jeg brukte penger på Doxa fremfor mat og forleste meg på Loudspeaker design Cookbook. Bygde masse forskjellige høyttalere, bla stativhøyttalere med push-pull bassenheter, Daline transmisjonslinjer m/Seas, sandwichkasser med spon og sand(Morelbasser), betonghøyttalere som jeg ikke klarte å løfte inn i lytterommet ;D, og masse mer.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    SOEDAL skrev:
    gwikse skrev:
    Vet du, jeg har egentlig ikke testet den ut skikkelig. Koblet den inn og lot den bli der. Eksperimenterte med flere forskjellige ting på den tiden, så jeg er ikke sikker på hva som kommer av hva. Har forholdsvis lite anleggsfokus for tiden pga jeg er fornøyd med lyden, så eksperimentering med hvorvidt lyden blir dårligere uten Teddyen har jeg egentlig ikke prioritert, men jeg vet at jeg har lovet å sjekke dette...
    På en måte så har jeg ikke fokusert noe særlig på Teddyen da jeg vet at den gir rDac bedre arbeidsbetingelser enn den orginale strømforsyningen.
    At anlegget har lite fokus på grunn av lydglede og (forhåpentligvis) musikklytting er jo det beste. Men over tid, når du finner roen, er jeg også interessert i dine inntrykk av Teddyen på rDac. Har skaffet meg en rDac, blitt lite lytting på den, men har tenkt at den bør få gode arbeidsbetingelser: så kanskje en Teddy er tingen.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.904
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    De var utrolig flotte disse JBL LS80 som du har ;)
    Riktig finish også ;D

gismo

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    gismo skrev:
    Riktig finish også ;D

gismo
    Herlige høyttalere. Ikke perfekte på noen måte, men jeg har svært mye glede av dem. De har et spredningsmønster som lader rommet på en lignende måte som Tannoy Autograph gjorde det. Passer rommet bra.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.904
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    SOEDAL skrev:
    gismo skrev:
    Riktig finish også ;D

gismo
    Herlige høyttalere. Ikke perfekte på noen måte, men jeg har svært mye glede av dem. De har et spredningsmønster som lader rommet på en lignende måte som Tannoy Autograph gjorde det. Passer rommet bra.
    Skjønner ;)
    Bruker du JBL ES250PW aktivt sammen med disse når det kommer til musikk?

gismo

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, jeg bruker den til musikk også. Den er vel neppe den ultimate suben til slikt bruk, men den funker godt her hos meg. Går dypt og har bra slam. Integrasjonen mellom LS80 og ES250PW er ganske god. Kjenner ikke på noe savn etter bedre sub. Jeg har vist måtehold med volumknappen når jeg satte den opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn