SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Siden jeg nå har solgt Trichord riaatrinnet kjøpte jeg en brukt ortofon OM5E MM pick up som jeg kan kjøre inn i riaaen på Quad 34.
    Greit å ha en ekstra pick up liggende til slike situasjoner. Det låter egentlig helt greit. Ganske fyldig og behagelig. Et stykke er det naturligvis opp til den oppløste og klare lyden til Trichord + AT oc9ml2, men dette går helt greit å spille på fram til det kommer nytt riaatrinn i hus og oc9ml2 monteres inn i Tecnoarmen igjen. Lyden fra Ortofon og Quad låter tonalt mørkere enn digitalriggen min. Trichord og AT lyder lysere enn digitalsystemet, så det er ganske store tonale forskjeller mellom de to analogkombinasjonene.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Fikk svar fra Neby i dag. De sendte prislisten på Quad Elite og beskjed om at de kunne fremskaffe en forhandleroversikt.

De nevnte ikke noe om arvtaker etter Quad 909, så jeg spurte om dette igjen. Kan virke som at det er Elite stereo (80 watt) eller Elite mono (150 watt) som er alternativene. Elite preamp virker dog som en grei sak.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Har du lagt inn ordre nå da eller?

Virker som om du bytter ut mye på en gang.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    gwikse skrev:
    Har du lagt inn ordre nå da eller?

Virker som om du bytter ut mye på en gang.
    Ja, det blir litt utskiftinger nå. Det var egentlig høyttalerne som kom først, og når jeg koblet opp mitt Quad 34/306 (som jeg hadde stående som ekstraforsterkere) så låt det bedre enn Naim på disse høyttalerne. Jeg vurderer derfor nyere Quad.

Riaatrinnet er litt mer et ønske om å prøve noe nytt. Om jeg kjøper Elite pre så har jo den MC inngang og jeg håper at den også har de spesielle filtrene på phonoinngangen som Quad 34 har. Kan være nyttig til å dempe den noe fremhevede toppen som mange MCer har. Skal jeg ha et eget riaatrinn vil jeg ha Clearaudio basic+.

Jeg må nå vurdere om jeg skal handle preamp+mono nå eller vente på den bebudede store stereoforsterkeren i samme serie. Mulig jeg venter fram til messen i Munchen, men ikke lenger.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Quad Elite serien er rå tøff synes jeg. Prisene er jo ikke annet en super hyggelig ser på Neby sine sider. Det var forresten jammen på tide de oppdaterte prislisten.
    Dette må da bli bra Soedal :)

Komponentene er også «bare» 32cm brede. Tøft!

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Spennende det her, Quad har jeg ikke lest så mye om, men virker som meget gode saker. Skal følge med på veien videre her.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Quad ser bra ut på de bildene der. Ut fra hva jeg husker ifra messen i Munchen i fjor så ikke Eliteserien så pent ut i virkeligheten. Var mer traust og anonymt. Er ikke akkurat disse greiene her man kjøper for å imponere visuelt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Sendte forespørsel om tilgjengelighet og ønske om pristilbud på kjøp av preamp + 2 monoblokker til to forhandlere den 28/3, men ingen av dem har svart meg.
    Gode tider i bransjen? Ville tro at dette ville vært lette penger, ren videreformidling fra importør.

Vel, kanskje like greit å vente til etter Munchenmessa med å kontakte andre forhandlere.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Da fikk jeg svar fra en av butikkene jeg sendte forespørsel til (Maxwell).

Quad Elite preamp og to Elite monoblokker ble bestilt. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Takk. Like greit å bare bestille nå. Er egentlig ingenting annet jeg har lyst på nu til dags. Kall meg kjørr og fantasiløs, men jeg vil ha noe som er litt understated å se på. Likte godt å ha Naim i hylla, for å si det sånn.

Jeg har ellers virkelig tro på lyden i dette settet. Det blir jo ekstra spennende å se om jeg kan bruke riaatrinnet som er innebygget i preampen.
    Får vel bestille meg Quad-boka som Ken Kessler skrev nå som jeg blir eier av to Quad forsterkersett...

C

Cyber

Gjest
    Er veldig fornøyd med Naim i hylla nå, herlig med en sort anonym boks som lyser grønt og spiller musikk. Skal bli svært artig å høre inntrykk når du får dette i hus. Hvor lang leveringstid var det på slikt?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    cybervision_ skrev:
    Er veldig fornøyd med Naim i hylla nå, herlig med en sort anonym boks som lyser grønt og spiller musikk. Skal bli svært artig å høre inntrykk når du får dette i hus. Hvor lang leveringstid var det på slikt?
    Ja, Naim er fine saker. Ingen tvil om det. :)
    Hadde jo planer om å fortsette med Naim selv, men tror nå at Quad er en bedre match til de høyttalerne jeg endte opp med.

Er usikker på når sakene kommer. Maxwell snakket om et par dager etter bestilling, men da må jo Neby ha dem på lager.
    Me lyt sjå.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Preampen blir noe forsinket, men monoblokkene kommer i begynnelsen av uka.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Fikk Quad Elite monoblokkene i dag.

Må være noe av det stiligste jeg har sett av komponenter.
    Jeg så dem jo i Munchen i fjor, men kunne ikke huske at det var så pene. Ingen bilder jeg har sett yter dem noen som helst rettferdighet.
    Lyden... WoW! Tight, klart, stort, kraftfullt! :eek:
    Dette overgikk forventningene mine. For noen herlige forsterkere!

Elite preampen kommer etter påske. Håper den holder følge med monoblokkene. Nå spiller jeg med Quad 34 preamp. Tydeligvis ikke så dum den heller.

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    Fikk Quad Elite monoblokkene i dag.

Må være noe av det stiligste jeg har sett av komponenter.
    Jeg så dem jo i Munchen i fjor, men kunne ikke huske at det var så pene. Ingen bilder jeg har sett yter dem noen som helst rettferdighet.
    Lyden... WoW! Tight, klart, stort, kraftfullt! :eek:
    Dette overgikk forventningene mine. For noen herlige forsterkere!

Elite preampen kommer etter påske. Håper den holder følge med monoblokkene. Nå spiller jeg med Quad 34 preamp. Tydeligvis ikke så dum den heller.
    Grattis Soedal. De høres spennende ut.
    Har helt klart sansen for Quad :)

C

Cyber

Gjest
    Gratulerer så mye, gøy når man hører en investering betaler seg! :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rålekkert, SOEDAL!
    Flink med støvkosten er du og.

C

Cyber

Gjest
    Ikke tull engang.

Lekre, rene komponeneter visuelt sett som tok seg godt ut i racket. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Takk for positive innspill. Ja, dette var virkelig en opptur for min del.
    Det som ikke kommer så godt fram på bildene er den minimale størrelsen. Monoblokkene er ganske små. Rett over 30 cm brede. Leverer 170 watt kontinuerlig i 8 ohm, målt av Hifi news. Skikkelig små kruttpakker dette.

Gleder meg virkelig til å få hørt mer på dem. I det hele tatt så er jeg nå veldig fornøyd med systemet. Det er på ingen måte perfekt, men det gir meg veldig mye musikkglede. Gjør mange ting svært bra. Blir spennende å se hvordan Elite preampen vil spille, og ikke minst riaatrinnet i denne.

Dette er gode hifitider! :)

C

Cyber

Gjest
    Perfeksjon er vel ikke et mål per se? Det handler vel om å dyrke frem gode egenskaper i oppsettet og minske problemene. Høres ut som du koser deg med sakene for tiden! ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    Takk for positive innspill. Ja, dette var virkelig en opptur for min del.
    Det som ikke kommer så godt fram på bildene er den minimale størrelsen. Monoblokkene er ganske små. Rett over 30 cm brede. Leverer 170 watt kontinuerlig i 8 ohm, målt av Hifi news. Skikkelig små kruttpakker dette.

Gleder meg virkelig til å få hørt mer på dem. I det hele tatt så er jeg nå veldig fornøyd med systemet. Det er på ingen måte perfekt, men det gir meg veldig mye musikkglede. Gjør mange ting svært bra. Blir spennende å se hvordan Elite preampen vil spille, og ikke minst riaatrinnet i denne.

Dette er gode hifitider! :)
    Moro at det klaffer så godt.
    Følger med videre i spenning Soedal.

God Påske!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    cybervision_ skrev:
    Perfeksjon er vel ikke et mål per se? Det handler vel om å dyrke frem gode egenskaper i oppsettet og minske problemene. Høres ut som du koser deg med sakene for tiden! ;)
    Neida, lista trenger ikke legges på det perfekte. Man må finne ut hva som er prioriterte egenskaper og kompromisser for seg selv. På mitt nåværende system er nok lyden litt rolig i deler av mellomtonen, og det er en liten fortykning i nedre mellomtone + et par andre ting, bla en svak betoning i diskantområdets nedre del. Dette er kompromisser jeg kan leve med. På den positive siden er det en meget god dynamikk i store deler av frekvensområdet. Lyden er stor og fri. Lydbildet har en god balanse, disse høyttalerne låter ganske annerledes enn hvordan de ser ut. Lyden er mindre påvirket av rommet enn tidligere systemer Totalt sett så låter det bra og med en mer naturlig totalklang enn mine tidligere systemer, spesielt på rytmisk musikk.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Håper Quad Elite preampen kommer snart. Quad 34 forforsterkeren er en fin mellomløsning, men løsningen med Ortofon OM5E inn i 34s riaa ligger litt bak min forrige løsning i kvalitet. Gleder meg til å få montert inn oc9ml2 igjen. Håper mc-trinnet i Quad Elite preamp er av akseptabel kvalitet.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Har det fryktelig fint med anlegget på mange måter. Musikkinteressen har virkelig tatt seg opp med det nye systemet, dvs tungmetal og popmusikk har fått mye spilletid. Aldeles herlig å fore JBL LS80 med 170 Quadwatt.

Problemet.....

...er desverre...

...at jeg spiller for høyt. Jeg vet at jeg irriterer naboen, og ungene blir forstyrret når dem skal sove, selv om de ligger to etasjer over musikkrommet.

LS80 har som sin store fordel at det er gøy å spille plater med mye energi. Dynamisk sett blir det veldig fristende å skru opp. Bassen setter vegger og tak i bevegelse selv om jeg har tettet bassportene(bruker sub i de nederste oktavene i stedet). Har tatt meg selv i å fundere på om jeg skal gå for en mindre løsning igjen, en løsning som gir stor klarhet også på lave nivåer. Muligens en DIY eller Magnepan Dipol, men føler egentlig at sistnevnte blir litt for volumøst i rommet.
    Dette er bare løse tanker foreløpig. Jeg elsker LS80, men blir litt brydd av tanken om at jeg forstyrrer andre...

C

Cyber

Gjest
    "Don't do it"

Tror du vil savne bass og pådragsmuligheter på sikt. Eller er det slik at LS80 må piskes hardt i vei før de åpner seg?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    cybervision_ skrev:
    "Don't do it"

Tror du vil savne bass og pådragsmuligheter på sikt. Eller er det slik at LS80 må piskes hardt i vei før de åpner seg?
    Neida, de spiller fint på lavt nivå. Problemet er bare at det er så fristende å dra på litt, og da forplanter spesielt bassen seg mye i vegger og tak. Må nevne at vi snakker relativt høye lydtrykk her. Vil jeg kunne spille like høyt med et par Magnepan 1.7 uten at det blir så plagsomt for omgivelsene? Har kun fått kommentar fra naboen en gang(og da dro jeg på HØYT med Marcus Miller), men kona har også kommentert at det er ganske mye lyd opp til andreetasjen(jeg spiller i kjelleren). Det er egentlig mest noe jeg kjenner mest på selv, liker ikke å være for mye til bry for andre med musikkspillingen min. Hvis jeg kunne dra på like høyt uten at det var like forstyrrende så hadde jo det vært en god ting. En helt annen ting er jo om jeg liker lyden fra 1.7? Har jo også slitt med mange andre høyttalere i dette rommet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du får gratulere broren din med nytt album ute. Har hørt igjennom det, og det virker solid.

Thomas

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Griffenfeldt skrev:
    Du får gratulere broren din med nytt album ute. Har hørt igjennom det, og det virker solid.

Thomas
    Ja, det skal jeg gjøre.

Jeg fikk tilsendt noen sanger for kommentarer underveis. Skal bli artig å høre det ferdige resultatet. Har bare fått hørt noen minutter på spotify foreløpig.
    For min del synes jeg "Life worth living" duetten med Anne Takle er en høydare. De synger absolutt fantastisk begge to.

http://www.torsteinsodal.com/

http://open.spotify.com/track/1Iwzk0RBIiEuRBnMTwIr5n

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt enig med deg der Sødal! Vakker sang rett og slett! Hvem har skrevet tekster ?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    HCS skrev:
    Helt enig med deg der Sødal! Vakker sang rett og slett! Hvem har skrevet tekster ?
    Lurer på om det er Anne Takle som har skrevet både tekst og melodi, men det må jeg sjekke.

C

Cyber

Gjest
    Flott musikk, likte det lille jeg har hørt så langt - gode stemmebånd i slekta skjønner jeg! ;)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    cybervision_ skrev:
    Flott musikk, likte det lille jeg har hørt så langt - gode stemmebånd i slekta skjønner jeg! ;)
    Ja, det er mange gode musikere i slekta.
    Vi har liksom fått inn musikken fra barnsben av. Fint å se at noen klarer å gjøre et levebrød ut av det også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Har lånt en Behringer 2496 av en kompis og lekt litt med den i musikkanlegget. Min egen gamle digitale eq brukes i minikinoen.
    Dette er virkelig noen enestående komponenter. For en rimelig pris kan man øke ytelsen fra anlegget markant. For min del har jeg nå lagt inn en liten demping på 60Hz hvor jeg altså hadde en nivåøkning. Koblet digitalt inn mellom mac og ekstern konverter gjør disse boksene lite galt(om noe som helst) og uendelig mye riktig. Jeg slutter aldri å undres over at ikke flere bruker Behringers digitale løsninger. Brukt på en fornuftig og moderat måte kan disse løfte lyden fra de fleste stereoanlegg rundtomkring. Det er jeg hellig overbevist om. Når kommer de med en løsning som tar usb inn? Er det mangel på dette som gjør at det ikke er mer blest rundt disse produktene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn