Sonus Faber viste sin nye toppmodell - Fenice

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Parelius skrev:
    Snickers-is skrev:
    Vi får håpe du har rett i det Roysen. Spennende med nye ting uansett.
    Nye innpakninger er alltid flott. Det er som med kvinner…
    Med gamle SF fikk du i alle fall fin innpakning! :D ;)




    Dersom Alfa plutselig hadde kommet med en ny modell som så ut som en Hummer, så kan det hende Alfa-tilhengerne hadde reagert litt?
    Det er vel noe av poenget med tråden?
    Før lagde SF instrumenter for å gjengi musikk, hvor kassen var en del av gjengivelsen.
    Nå lager man plutselig en ny høyttaler som skal være helt steindau i kabinettet?

    Nye koster feier mot strømmen, eller noe sånt..... ::)
     

    Vedlegg

    cd

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Flott å se at Sonus Faber kommer med nyheter. Har Selv hatt den gleden av å eie Electa Amator 1, over en lengre periode. (nylig erstattet av Pro Ac) Det er noen år siden Sonus oppgraderete toppmodellen. Litt utypisk med den fronten og bassen i siden. Trearbeidet/håndarbeidet gleden ved å eie hi -fi med slik byggkvalitet har vært en av fortrinnet til Sonus Faber,foruten den varme litt "mørke" lyden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig må jeg si at jeg hadde forventet meg bedre design fra den produsenten. Fenice gir meg assosiasjoner til Swans og lignende.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De forstår faktisk selv også at dette ikke ser ut som Sonus Faber. :D
    Legg merke til de store bokstavene på toppen som forteller hvilket høyttalermerke dette er... ;D ;D

    Normalt er det nok med et lite skilt helt nederst... ;)

    (Enig med Snickers at de ser bedre ut i sort. Det er jo noen gromme høyttalere, uten tvil!! Det er bare ikke SF)

    R
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Rent estetisk må jeg si den ikke akkurat går sine forgjengere en høy gang :(
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    583
    Antall liker
    199
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...jeg synes de ser jævlige ut. Ikke det at jeg har råd til de og at de er en reell kandidat til stua, men selv om jeg hadde råd til de ville jeg ikke valgt de. Det finnes masse andre nydelige high-end høyttalere der ute. Det som var med "gamle" Sonus Faber, var at de så ut som en million dollar selv om de ikke kostet så mye ( relativt sett ).
    De ser groteske og "billige" ut. For min del kunne de godt ha vært lagd i Kina...

    NotAmusedBunny
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    5
    funbunny skrev:
    ...jeg synes de ser jævlige ut. Ikke det at jeg har råd til de og at de er en reell kandidat til stua, men selv om jeg hadde råd til de ville jeg ikke valgt de. Det finnes masse andre nydelige high-end høyttalere der ute. Det som var med "gamle" Sonus Faber, var at de så ut som en million dollar selv om de ikke kostet så mye ( relativt sett ).
    De ser groteske og "billige" ut. For min del kunne de godt ha vært lagd i Kina...

    NotAmusedBunny
    Følger deg på den. Ikke det vakreste jeg har sett.
    Ser litt mer amerikansk "big is better" ut enn former og fine linjer i tradisjonell italiensk design.
    I hvert fall på bilder, har ikke sett dem i virkeligheten.
     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    HCS skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius skrev:
    Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste…

    Stygge er de, okke som. Det er forresten mange høyttalere som er stygge.
    Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.

    Fenice derimot er laget som en kompromisløs cost-no-object statement høytaler. Den var da sannsynligivs nødt til å se nokså ulik ut for å kunne handle om mer enn bare mellomtone.

    Form følger funksjon.

    Mvh
    Roysen
    Og da er SF kun en i megden blant flere...Før hadde de en henrivende mellomtone.. Det denne høytaleren kan vil høres på minst et dusin andre vil jeg tro...Og fikk jeg velge mellom de to høytalerne på siden her hadde jeg tatt Focal høytaleren...For meg å innrømme det, sier litt om hvilken fallitt det er at herr Serbelin ikke utøver sin magi over Sonus Faber mer..
    Da er vi veldig uenige. Før var SF kun for spesiellt interesserte. Dersom denne høytaleren spiller mer homogent og helhetlig vli den være et stort skritt i riktig retning for mange som er opptatt av mest mulig naturlig lyd og ikke av mest opptatt av utseeende og mellomtone.


    For meg handler Franco Serblins kreasoner mest om utseende. For best mulig lyd må man lete andre steder.

    Mvh
    Roysen
    Hei Roysen, føler vel at dine innspill omkring SF, setter SF i litt - ufortjent - dårlig lys i forhold til hva tilhengere av Sonus Faber lyden mener representerer dette høytaler-merket.
    Mellomtone her og mellomtone der. Har selv lyttet på mange monitorhøytalere, da jeg liker disse best. Har et par Acoustic Energy AE-1 som nå spiller i anlegg to, dette var min første gode lydåpenbaring. Så har jeg spilt lenge med Monitor Audio GS-10, rett og slett fantastisk høytaler til prisen (10 000), testet så Focal Be montitor, deretter Diablo, hadde denne i en måned før jeg fikk in Monitor Audi sin siste PL-100. Alle tre låt fabelaktig, PL-100 kanskje litt øretrettende. Så demolyttet jeg til SF sin siste Cremona Auditor M, den høytaleren var den eneste av de ovennevne som ikke ble slitsom å lytte til etter 1-2 timer, samtidig like luftig som PL-100, men vel så viktig, tight tung bass som ingen av de ovennevte greide å dra frem. Mellomtonen var god den, men oppløsningen i diskant og tyngden i bassen hørte jeg ikke tilsvarende fra de andre. Det at høytaleren kanskje blir et design-ikon en gang, er mer add-ons for meg. Godt at vi lyttere har ulike preferanser.
    Nacka
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nacka skrev:
    Hei Roysen, føler vel at dine innspill omkring SF..
    Helt OT, men bare for sakens del vil jeg tipse om ikke å holde pusten mens du venter på svar. Roysen har forlatt oss.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men han har latt oss seile vår egen sjø hva angår å diskutere hifi, og meldt seg ut såvidt jeg vet.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Joda, var bare at det fort kunne tolkes som om han var avdød :) "forlatt oss"
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    De ser ut som en foldekniv frå den brosjyren som pappa alltid fikk i posten mot jul når eg var liten.
    Dei som solgte luftgevær.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.374
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Steike, de spiller Tom Waits på hifi-messa. Hadde forventet Roysen-musikk. Pling plong i ypperste tekniske kvalité.
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    Må nok henge meg på "ikke spesielt pene"-koret.

    Jeg sikler etter SF Amati Palladio - hmmmmmmmmmmmmmm deilig
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Synes det er litt rart at man kan forlange 140.000 Euro for noen plankebiter og noen kobberviklinger!

    Men meg om det :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn