Bare hyggelig hvis mine erfaringer kan være av interesse.
M.h.t. det som Liotheles tar opp - DACer til Squeezebox - ville jeg rent umiddelbart si at alle DACer passer til Squeezebox. Med forbehold om at Squeezebox ikke fremstår som et såpass krevende drivverk, at visse drivverkømfindtlige DACer bør unngås. Akkurat dette siste hadde det vært interessant å vite mer om jfr. fjorårets store drivverkdiskusjon her på Hifisentralen. Squeezeboxen - som digital kilde - er i seg selv lydmessig helt nøytral i den forstand at den digitale datastrømmen som sendes til en ekstern DAC ikke skiller seg det aller minste fra det som andre digitale kilder ville ha sendt ut.
Med det nevnte forbeholdet i mente, tror jeg at valg av DAC til Squeezebox blir et spørsmål om hvilken DAC som spiller best sammen med øvrig elektronikk og høyttalere. Ikke annerledes enn om man skulle kjøpe en DAC for å sprite opp lyden fra en hvilken som helst CDspiller eller annen digital kilde. Liker man f.eks. DacMagic, kjøper man altså den liker man noe annet, kjøper man det. M.a.o. den helt vanlige smak-og-behag- og lommebokfaktoren som slår til igjen som på de fleste områder innen hifi.
Terka og jeg har et lite opplegg sammen i helgen vi skal more oss litt med å koble et par av hans bokser til mine høyttalere da kan vi sammenligne hans elektronikk med min. Deretter kobler vi opp Transporteren direkte på det jeg har. Hvordan vi gjør det siste, får vi ta etterhvert som utfordringene kommer. Jeg understreker at dette er snakk om en uhøytidelig sammenligning alltid kjekt å få impulser utenfra så også for Terka og meg - slik at man ikke går seg helt bort i hifijungelen. Det vi med en viss sikkerhet vil kunne si noe mer om, er hvordan Transporteren låter som DAC/forforsterker sammenlignet direkte med mine DACer/forforsterkere. Poenget er ikke å utpeke verken vinnere eller tapere vi er ute etter å få avdekket hvordan de små nyansene som alltid vil være der, slår ut på det utstyret som vi tilfeldigvis har der og da. Det kan vi gjerne komme tilbake til når vi har lekt oss ferdig.