Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Lurte på om noen her inne har gjort noe med strømforsyningen til SB, og om det eventuelt var verdt pengene.
    Så at CI Audio har fått forhandler i norge.
    http://www.puresound.no/index.php?id=15
    Lurt på å investere i en ny strømforsyning til Duet'en
    Har noen prøvd denne, eller eventuelt andre psu'er ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg bruker Squeezeboxen digitalt via ekstern DAC. Mens jeg ennå hadde CDspillere i huset, testet jeg ganske nøye mot ganske bra spillere - f.eks. Primares dyreste - og verken jeg eller audiofile venner var i stand til å høre forskjell. M.a.o.: Squeezeboxen gjør tingene riktig selv med den medfølgende standard strømforsyningen - og da er det vanskelig å argumentere for å bruke penger på en dyrere strømforsyning. Det kan aldri bedre bedre enn riktig - uansett hvor mye penger man legger på bordet. Hos datteren min har vi testet Dueten hennes på tilsvarende måte - og med samme konklusjon.

Bruker du derimot Squeezeboxen analogt, ser jeg ikke bort fra at en bedre strømforsyning kan ha en hørbar effekt. Men med den prislappen som dukket opp i linken din, spørs det om man ikke like gjerne kunne ha brukt pengene på en tilsvarende priset ekstern DAC og kommet enda bedre ut av det. F.eks. en Cambridge DacMagic eller den nye Beresford 7520-DACen eller den nye Abrahamsen DACen til litt over 3.000 kroner - bare for å holde oss i den laveste enden av prisskalaen.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Jeg har testet med et par forskjellige strømforsyninger og med batteridrift av SB3 på de analoge utgangene. Kunne ikke si jeg hørte noen forskjeller verdt å nevne.

Mulig dette ville stilt seg annerledes dersom jeg hadde komponenter ellers i anlegget som var følsomme for den høyfrekvente switchestøyen originalstrømforsyngen sender ut endel av.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Da melder jeg meg også inn som en Squeezebox venn :)
    Men det holdt hardt! Hadde et svære strev i MANGE timer i dag før jeg fikk min nye Duet på nettverket.
    Litt overraskende, da jeg hadde et nettverk med server, stasjonær pc, og ps3 for streaming av musikk fra før, og det har fungert utmerket. Men etter mye knoting, innkjøp av ny router (som var bortkastet) og tilslutt ta i bruk mitt gamle modem som jeg fikk satt i bridge modus, fikk jeg endelig musikk i heimen. Så nå er både jeg og ikke minst samboeren veldig fornøyd ;D

Jeg har kjøpt en Monica-3 dac som også kom i posten idag, men denne har jeg ikke fått koblet opp enda. Så foreløpig er det Denon AVR-3806 som leker dac. Bedre enn analogt utfra boxen i mine ører.

Var i kontakt med 3-4 stk via nettet før kjøp som hadde testet og tweaket mye med Classic og Duet, og de var helt enig i at oppgradering av strømforsyningen til Duet ikke hadde noe for seg. Den ene mente det var hørbar forskjell på Classic, men det var ikke de andre heeelt enig i (som vanlig innen hifi :))
    På min Monica dac derimot mener flere absolutt at strømforsyningen skal kunne ha en betydning.
    Min er kjøpt med "orginal" strømforsyning fra DIYparadise, og jeg antar den fungerer bra nok til meg :)

Hører jeg en forbedring (og ikke bare forskjell) fra 3806 er jeg fornøyd, hvis ikke blir den solgt, og noe annet forsøkt i stedet.

BTW: Monica er billig og et "DIY" produkt, men finishen på trekassen var ikke akkurat noe å rope hurra for! :eek:

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B skrev:
    ......... Poenget er ikke å utpeke verken vinnere eller tapere – vi er ute etter å få avdekket hvordan de små nyansene som alltid vil være der, slår ut på det utstyret som vi tilfeldigvis har der og da. Det kan vi gjerne komme tilbake til når vi har lekt oss ferdig.
    En sjelden (desverre) og usedvanlig klok innfallsvinkel til problemstillingen!
    Mange er de som leser tester og andres erfaringer som om det skulle være en fasit noe de selvfølelig ikke er, men det er utrolig spennende, nyttig og lærerikt å lese litt om andres erfaringer uansett syns nå jeg da.

Kjempefint om dere også deler dette med oss andre i ettertid.

Kos dere i helgen! :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er det tid for ettertid. Terka kom, så og vant - fritt etter Cæsar.

Poenget var i første rekke at Terka skulle teste sin Transporter og Lyngdorf SDA2175 sammen med mine høyttalere - spesielt sammen med mine ProAc Response 1SC, som han vurderer å kjøpe.

Samtidig fikk både han og jeg anledning til å sammenligne Transporter med Benchmark/Mark Levinson i mitt hovedanlegg - med Bryston effekttrin og ProAc D25, og Transporter/Lyngdorf med Benchmark/Primare SP31/Bryston i mitt nr. 2 anlegg sammen med ProAc Response 1SC og Epos M5.

1) Transporter vs Benchmark/Mark Levinson som DAC/preamp: Transporter noe mer distinkt, men også noe lysere og mer pågående i klangen. Benchmark/Mark Levinson noe fyldigere i klangen, men ga et litt mer ullent inntrykk. Ørsmå nyanser - uforskammet når man tenker på at den ene kombinasjonen koster 5-gangen. Skal vi si uavgjort - sammen med ProAc og Bryston. På mer lystklingende høyttalere, må det nok et litt varmere effekttrinn til.

2) Transporter/Lyngdorf vs Benchmark/Primare SP31/Bryston: Transporter/Lyngdorf en behagelig anelse strammere i klangen - et trekk som kledde ProAc Response 1SC veldig godt. Tydelig at SP31 ikke er god nok som ren analog forforsterker på dette nivået - noe jeg var klar over på forhånd - men det var dette med surround, da. Transporter/Lyngdorf altså et hakk foran på såpass laid-back'e høyttalere som ProAc Response 1SC. På mine små Epos M5 - noen veldig energiske småtasser hentet inn for anledningen fra PCrommet - ble Transporter/Lyngdorf altfor skarp lut. Det ble veldig mye diskant og ikke mye mer - mens Benchmark/Primare/Bryston rundet det av litt mer.

Dagens hyggelige lek med bokser, bekreftet Transporterens ekstremt nøytrale klang. En veldig god forforsterker for dem som bare har digitale kilder - men matching med resten av elektronikken og høyttalerne er - som så ofte ellers - viktig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    norcad skrev:
    Jeg har kjøpt en Monica-3 dac som også kom i posten idag, men denne har jeg ikke fått koblet opp enda. Så foreløpig er det Denon AVR-3806 som leker dac. Bedre enn analogt utfra boxen i mine ører.
    BTW: Monica er billig og et "DIY" produkt, men finishen på trekassen var ikke akkurat noe å rope hurra for! :eek:
    Jeg testet også Monica-3 - og i mine ører var det motsatt, SB'n analoge del låt en del bedre en Monica'n. Den forsvant meget fort ut av huset med andre ord.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    En stor takk til Ulf-B for muligheten til å ta turen innom og innhente erfaringer. Vi var vel begge vinnere når vi begge fikk gjort oss nye erfaringer rundt denne hobbyen? Særdeles hyggelig å være på besøk hos han var det også! :)

Ulf-B har beskrevet ganske så bra hvordan vi oppfattet forskjellene, så det skal jeg ikke gå nærmere inn på.

Det var dog en ting til vi merket oss. Transporteren var satt opp med 10 db fast demping på den analoge RCA utgangen. (Dette er gjort for å matche et par Dali-høyttalere jeg har som ventehøytalere når det skal spilles på lavt volum.) Når vi byttet til XLR/balansert utsignal på Transporteren så endret lydbildet seg noe. Jeg vurderte det som at lydbildet ble bedre når vi koblet om til XLR mellom Transporter og Lyngdorf-effektrinn. Om dette er en forskjell mellom XLR og RCA eller skyldes at utgangsnivået var dempet 10 dB fast på RCA'utgangen vites ikke.

En viktig påminnelse for min del er at det er særdeles viktig med "matching" av elektronikk og høyttalere slik som Ulf-B skriver. De små Proac'ene til Ulf-B passet godt til min Transporter/lyngdorf kombinasjon mens Epos'ene ikke passet. Epos'ene spillte forøvrig uforskammet bra sammen med SB Classic/Cambridge DacMagic/Electrocompaniet effekt som Ulf-B har på hjemmekontoret sitt. Beste dedikerte kontoranlegg jeg har hørt til nå!! ;D

Proac noteres med uthevet skrift på listen over høyttalere til anlegg nr 2 hvor de skal spille sammen med Transporter og Lyngdorf.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk Terka for hyggelige tilbakemeldinger - det varer nok ikke lenge før du ser meg i hifi-rommene dine. Gleder meg allerede.

En annen liten detalj - detaljer jo små, men små detaljer er som kjent EKSTRA små - er at jeg har justert dempingen på XLRutgangene på Benchmark'en fra 20dB demping til 0 dB demping. Det gjør også noe med hele klangbildet. De som foretrekker en ekstremt stram Benchmark, kommer nok nærmere Transporteren med den fabrikksinnstilte 20 dB dempingen - bare for å ha sagt det.

Ellers sitter jeg på det lille PCrommet mitt akkurat nå - mitt anlegg nr. 3 for de uinnvidde - det siste du fikk høre før du dro i full fart - og det spiller noe så inn i h... - bare EC'en får litt varme i kroppen, blir det noe helt annet.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Nettverkskortet i SC-serveren min tok kvelden tidligere denne uken og som nødløsning har jeg kjørt SC noen dager på en Synology DS-207+ NAS disk og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer her. La meg si det med en gang; dette er ikke å anbefale! Responsen er utrolig dårlig når en navigerer med fjernkontrollen på SB3 eller Duet. Hvis jeg i tillegg kopierer filer til eller fra NAS så henger det seg ofte helt: musikken blir borte i opp til flere minutt og SC reagerer ikke på fjernkontrollen. Har forsøkt med en rimeligere Synology tidligere (DS-106) og opplevelsen var omtrendt den samme. Er orerrasket over at ytelsen er så dårlig på DS-207+.

mvh,
    OS

M

marsboer

Gjest
    OS skrev:
    Nettverkskortet i SC-serveren min tok kvelden tidligere denne uken og som nødløsning har jeg kjørt SC noen dager på en Synology DS-207+ NAS disk og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer her. La meg si det med en gang; dette er ikke å anbefale! Responsen er utrolig dårlig når en navigerer med fjernkontrollen på SB3 eller Duet. Hvis jeg i tillegg kopierer filer til eller fra NAS så henger det seg ofte helt: musikken blir borte i opp til flere minutt og SC reagerer ikke på fjernkontrollen. Har forsøkt med en rimeligere Synology tidligere (DS-106) og opplevelsen var omtrendt den samme. Er orerrasket over at ytelsen er så dårlig på DS-207+.

mvh,
    OS
    Dette er standard opplevelse med NAS-bokser, men man vet bare ikke hvor ille det egentlig er før man har brukt en PC-basert løsning en stund og så prøver en NAS igjen.

De fleste går rundt og tror at en standard NAS tilbyr en grei SC opplevelse, men det er som sagt fordi de ikke har sett hvor bra det egentlig kan fungere.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Dette er standard opplevelse med NAS-bokser, men man vet bare ikke hvor ille det egentlig er før man har brukt en PC-basert løsning en stund og så prøver en NAS igjen.

De fleste går rundt og tror at en standard NAS tilbyr en grei SC opplevelse, men det er som sagt fordi de ikke har sett hvor bra det egentlig kan fungere.
    Jeg tror du er inne på noe der. Jeg tror også at de som bare har forsøkt NAS er lykkelig uvitende om hvor bra det kan bli med en PC-basert løsning.

Med PC-basert løsning er det hos meg momentan respons. F.eks hvis jeg spiller et spor av en artist og browser til et annet spor av en annen artist mens det første spiller og trykker play starter det momentant! Dette går betraktelig tregere med Synology NAS.

mvh,
    OS

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.581
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Må få melde meg inn i denne foreningen :D
    Fikk min SB duet i går og etter noe knoting fikk jeg den opp å gå.
    Jeg er ganske så analfabet når det gjelder pc og innstillinger så jeg håper det er mulighet for litt hjelp?
    Jeg bruker den analoge utgangen (i påvente av dac) men er ikke helt fornøyd med lyden.... Det hele lyder litt "boks" og digitalt, lite dynamisk kontrast og ikke helt troverdig. Er dette noe jeg må forvente ved bruk av analog utgang på SB? Har rippet i Mediaplayer, lossless.
    Er det noen standard innstillinger som må gjøres for at det hele lyder bedre?
    Mvh Espen

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    HoJ skrev:
    norcad skrev:
    Jeg testet også Monica-3 - og i mine ører var det motsatt, SB'n analoge del låt en del bedre en Monica'n. Den forsvant meget fort ut av huset med andre ord.
    Leste du ikke hva du svarte på Hoj?
    Når jeg skrev dette hadde jeg IKKE testet Monica-3 enda, men koblet Duet optisk til Denon AVR-3806, og det var, som det står over, dacen i 3806 som er bedre enn den i Duet.

Monica-3 er koblet opp nå, og var stort sett til irritasjon i starten, dette pga høyfrekvent støy fra poweret og lav gain.
    På noen lydmessige parametre aner jeg en forbedring, men har ikke hatt tid til å sammenligne direkte, verken mot 3806 eller den innebyggede i Squeezebox mottakeren.
    Pga en løs RCA kontakt måtte jeg sprette av lokket, og nok en gang måtte jeg bare riste på hodet over "byggekvaliteten" på kassen denne sitter i. Print og lodding derimot så bra ut.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    ELJ skrev:
    Må få melde meg inn i denne foreningen :D
    Fikk min SB duet i går og etter noe knoting fikk jeg den opp å gå.
    Jeg er ganske så analfabet når det gjelder pc og innstillinger så jeg håper det er mulighet for litt hjelp?
    Jeg bruker den analoge utgangen (i påvente av dac) men er ikke helt fornøyd med lyden.... Det hele lyder litt "boks" og digitalt, lite dynamisk kontrast og ikke helt troverdig. Er dette noe jeg må forvente ved bruk av analog utgang på SB? Har rippet i Mediaplayer, lossless.
    Er det noen standard innstillinger som må gjøres for at det hele lyder bedre?
    Mvh Espen
    ikke bruk volumkontrollen i duet'en

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.581
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei Stejorge, takk for svar.
    Jeg fikk koblet ut volumet i squeezecenter men dette tror jeg er det eneste av innstillinger som er gjort. Grunnet rep av dac har jeg brukt en crappy cd-magasin/minidisc spiller men SB klarer altså ikke analogt å spille opp mot denne..... Håper den digitale delen er hodeløst mye bedre!
    Mvh Espen

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Etter en dag med god tid til SB'n må jeg bare si at jeg er treg i hode. Jeg viste det, og skulle hørt på coolbiz for lenge siden. Dette er jo rett og slett et must i en musikk-elskers hjem, nå har jeg hørt på musikk som jeg aldri hadde puttet i cd-skuffen, og mye er meget bra. Tingen er bare at det er så ekstremt mye lettere å bare trykke litt på fjernkontrollen en å reise seg opp for å sette på en cd. Da setter en ofte på det samme som en har hørt tusen ganger før.

Takker coolbiz for at du viste meg denne boksen.
    Heisann! Denne hilsenen hadde jeg ikke fått med meg. Velbekomme, HoJ!
    Det er bedre å være treg i pappen, enn tett i pappen. ;D

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    ELJ skrev:
    Hei Stejorge, takk for svar.
    Jeg fikk koblet ut volumet i squeezecenter men dette tror jeg er det eneste av innstillinger som er gjort. Grunnet rep av dac har jeg brukt en crappy cd-magasin/minidisc spiller men SB klarer altså ikke analogt å spille opp mot denne..... Håper den digitale delen er hodeløst mye bedre!
    Mvh Espen
    Nå er ikke dac'en i Dueten state off the art, men at den skulle være dårligere en et crappy cd-mag/md spiller finner jeg rart.
    Har aldri prøvd den med WMA filer, har alt i flac, og lyden analogt synes jeg er på høyde med de flest cd spiller jeg har hørt i prisklassen 5-6000.
    Du kunne jo lastet ned dbpoweramp og prøvd å rippe en CD i flac, og hørt om lyden ble bedre da. du kan laste ned en 30 dagers prøve versjon.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    cybervision_ skrev:
    Jeg melder meg inn!

Transporter med Duet-fjernis bestilt! :)
    Velkommen! :D Skal den inn som kilde eller kilde/forforsterker? :)
    Gi gjerne noen tilbakemeldinger på Duet-fjernkontrollen. Vurderer en slik en jeg også.

C

Cyber

Gjest
    Den skal være kilde/pre inn i et Micromega effekttrinn, jeg hadde en integrert i hus og den imponerte meg lydmessig til pengene og dette trinnet har enda mer krefter så jeg håper Transporteren skal gi meg det jeg ønsker lydmessig.

Jeg ser noen mener at en slik iPod-sak er greiere med en plugin, men nå fikk jeg god pakkedeal på det og jeg synes Dueten gjør seg på bordet ved siden av sofaen også. ;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    norcad skrev:
    HoJ skrev:
    norcad skrev:
    Leste du ikke hva du svarte på Hoj?
    Når jeg skrev dette hadde jeg IKKE testet Monica-3 enda, men koblet Duet optisk til Denon AVR-3806, og det var, som det står over, dacen i 3806 som er bedre enn den i Duet.

Monica-3 er koblet opp nå, og var stort sett til irritasjon i starten, dette pga høyfrekvent støy fra poweret og lav gain.
    På noen lydmessige parametre aner jeg en forbedring, men har ikke hatt tid til å sammenligne direkte, verken mot 3806 eller den innebyggede i Squeezebox mottakeren.
    Pga en løs RCA kontakt måtte jeg sprette av lokket, og nok en gang måtte jeg bare riste på hodet over "byggekvaliteten" på kassen denne sitter i. Print og lodding derimot så bra ut.
    Oops, sorry, "min" hadde også støy og lav gain, men lyden fra den var heller ikke noe å skryte av, men det er mulig den har forbedringspot. lykke til!

Litt fra meg - det som jeg synes er trist her er at jeg har en cd-spiller til over 20k som bare står å samler støv.. SB - LENGE LEVE!

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Jeg tror man må være iPod entusiast for å mene at det er en langt bedre løsning.
    Duet er den beste investeringen/oppgraderingen jeg har gjort på lang, lang tid. Dæven så enkelt, raskt og brukervennlig.
    Selvfølgelig kan man finne ting som kunne vært enda bedre, men til den prisen overgår den mine forventninger med god margin.
    Her er den allerede i bruk som streamer i stua, bærbar "mp3-spiller" med øreplugger når samboeren gjør kjedelig husarbeid, og tilkoblet min Tangent Uno radio på nattbordet med streaming av FM Blues fra San Fransisco når jeg legger meg. Genialt! ;D
    Det eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor den ikke har en helt enkel og meget vanlig STOPP knapp ???
    Pause funker jo, men hvorfor ikke stopp liksom?

Leste på forhånd at "alle" mente Dacen i Duet var elendig, og at alle andre dacer ville være en forbedring.
    Men med et søk på RME, som virker å være veldig godt likt, traff jeg på et par som hadde kjøpt RME, men som mente at den innebyggede dacen var minst like god? Er de helt på jordet, eller er forskjellene mindre (mikroskopiske) enn de fleste vil innrømme?

C

Cyber

Gjest
    Jeg må ha en NAS eller server som kan driver SC for meg. Jeg hadde tenkt å prøve ut ReadyNAS Duo igjen, men jeg ser mange mener den er treig på respons. Er det andre løsninger til samme penge som er bedre?

Jeg har sett på Asus EEE Box som koster ca det samme, men har bare 160 GB HD.

Tips? Jeg ønsker å ha en server som surrer og går og går i dvale av seg selv når den ikke brukes og skjønner når den må våkne til live igjen...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    norcad skrev:
    Leste på forhånd at "alle" mente Dacen i Duet var elendig, og at alle andre dacer ville være en forbedring.
    Men med et søk på RME, som virker å være veldig godt likt, traff jeg på et par som hadde kjøpt RME, men som mente at den innebyggede dacen var minst like god? Er de helt på jordet, eller er forskjellene mindre (mikroskopiske) enn de fleste vil innrømme?
    "Elendig" var å ta hardt i - men DACen i Dueten er ikke mer enn "grei nok".

Datteren min har en Duet som gir lyd via en Benchmark DAC, og der er det BETYDELIG forskjell. Som natt og dag. Men på et anlegg som ikke er veldig detaljert i gjengivelsen, kan det godt hende at de forskjellene som er der, ikke høres så godt. Med en litt rund forsterker som Primare A20 i mitt anlegg nr. 3 på PCrommet, hadde jeg problemer med å høre forskjell på DACen i Squeezebox Classic og Benchmark DAC-1.

Jeg har ikke sammenlignet Duetens DAC direkte med RME DACen, men tviler sterkt på at Dueten skal være "minst like god". Antageligvis er den ikke i nærheten - men det kan altså høres slik ut hvis ikke resten av utstyret henger med i svingene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kan den, Roy. 24 bit. SqueezeCenter nedsampler til 96kHz om nødvendig.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Valentino skrev:
    Det kan den, Roy. 24 bit. SqueezeCenter nedsampler til 96kHz om nødvendig.
    Takker. Jeg tok en sjekk på Logitech sine sider også, og fant det ut der. Da skal jeg jaggu prøve å laste ned for å sjekke.

Roy

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det å benytte duet's volum direkte i effektforsterker, blir lyden lavere og lavere oppløst etterhvert som man demper lyden?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Nytt spørsmål, til tross for at jeg er litt usikker på om det er i rett tråd.

Når jeg ripper musikk på harddisk for å spille av på Transporteren min, så hender det jeg i ettertid oppdager at for eksempel Karin Krog kan være lagret både som Karin Krog og Krog, Karin. Er det mulig i ettertid å lage alle like ved å døpe om de artist-mappene som har fått "feil" navn? Hva vil i tilfelle skje når jeg spiller av sporene på Transporteren. Vil den nye skrivemåten synes, eller hvert sport inneholde info om den tidligere skrivemåten?

Roy

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:

Når jeg ripper musikk på harddisk for å spille av på Transporteren min, så hender det jeg i ettertid oppdager at for eksempel Karin Krog kan være lagret både som Karin Krog og Krog, Karin. Er det mulig i ettertid å lage alle like ved å døpe om de artist-mappene som har fått "feil" navn? Hva vil i tilfelle skje når jeg spiller av sporene på Transporteren. Vil den nye skrivemåten synes, eller hvert sport inneholde info om den tidligere skrivemåten?

Roy
    Blir vel som du sist nevner, at mappenavnet blir riktig og spornavnene blir som dem var. Det er med pc som allt annet, shit in, shit out ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Hvordan er det å benytte duet's volum direkte i effektforsterker, blir lyden lavere og lavere oppløst etterhvert som man demper lyden?
    Det er den digitale volumkontrollens virkemåte at man "mister bit" etterhvert som man skrur ned.
    Jeg bruker Transporter som preamp, og den har samme volumkontroll som all annen SC-spillende HW. Anlegget mitt når klippegrensen ved -3dB (94 for de av dere som ikke bruker MusicInfoSCR* eller Transporter) på volumkontrollen.
    For enkelhets skyld kan vi si at det klipper ved -6dB, slik at jeg har 23 bit å skru ned med. Jeg kan altså skru ned 7 bit til, dvs til -48dB, før jeg begynner å spise av oppløsningen i en 16 bits CD.

For ordens skyld: 110-112dB dynamikkområde er omtrent hva en digitalkjede klarer i praksis i dag. Hvem her kan spille 110dB?

*Genial plugin.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    hifiguru skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Blir vel som du sist nevner, at mappenavnet blir riktig og spornavnene blir som dem var. Det er med pc som allt annet, shit in, shit out ;D
    Fordelen blir vel uansett at det blir lettere å finne fram om mappenavnene er identiske.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver stadig og rydder litt i Mappenavn og Taggenavn.
    Man blir jo både hobbybibliotekar og kvasisystematiker av å bedrive harddiskmusikk.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Valentino skrev:
    Jeg driver stadig og rydder litt i Mappenavn og Taggenavn.
    Man blir jo både hobbybibliotekar og kvasisystematiker av å bedrive harddiskmusikk.
    Et lite spørsmål til, siden du virker å ha vært lenger i bransjen (harddiskdelen av den) enn meg. På min interne harddisk ripper jeg direkte til en mappe jeg har kallt "musikk". I den ligger alle artistnavnene som egne mapper med album under der igjen. Er det mulig i ettertid å f.eks. lage et mappenivå til, dvs. f.eks. på sjanger. Slik at jeg fremdeles vil rippe til "musikk"-mappa, men at jeg i ettertid kan flytte artistmappene til de sjangermappene jeg måtte ønske uten at det skaper problemer i avspillingsfasen med Transporteren min?

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:

Roy
    Selve sporene vil inneholde den opprinnelige informasjonen.

Derimot er det ikke noe problem å døpe om artistnavnet - fra Karin Krog til Krog, Karin. Eller ta et album som ligger lagret under Karin Krog og flytte det til en annen mappe - Krog, Karin - hvis du allerede har den artisten inne i arkivet. Eller - hvis man har flere mapper med Krog, Karin - noe som kan skje hvis man får overført musikk fra andre harddisker - kan man putte alle albumene i én av disse mappene og slette de tomme mappene. Hvis albumet står kronologisk feil - det hender at årstallene i EAC ikke er riktige - er det bare å endre, og albumet flytter seg da til riktig plass i rekkefølgen. Man kan også opprette samme artist under forskjellige sjangere - Krog, Karin under Jazz, men også Krog, Karin under f.eks. Blues og flytte album til og fra slike mapper for å få orden i sysakene. Eller kopiere en mappe og legge den under flere kategorier - Krog, Karin under Jazz og Krog, Karin under f.eks. "Norsk musikk" hvis man har noe slikt.

Mange muligheter. Jeg setter meg foran PCen når jeg skal gjøre slikt - og setter på nettradio, slik at jeg ikke jobber med aktive mapper - det liker SqueezeCenter dårlig.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får det gjerne for meg å flytte litt rundt på ting.
    SC bruker tags for å katalogisere og søke på muskken, mens jeg bruker en filstruktur som jeg blar i med Transporterens standardfjernis.
    I klassisk har jeg komponist som toppnivå, så verk og så utøver, og slik kan det se ut:

\\192.168.1.13\media\Music\Klassisk\Beethoven, Ludwig van\Strykekvartetter\Strykekvartett op135\Endellion String Quartet\04 String Quartet No. 16 in F major, Op. 135; IV. Der schwer gefaßte Entschluß; Grave, ma non troppo tratto - Allegro.flac*

Eller slik:

\\192.168.1.13\media\Music\Klassisk\Lully, Jean-Baptiste\Atys\William Christie\01 Atys, opera, LWV 53; Prologue. Ouverture.flac

*Muß es sein? ES MUSS SEIN! ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Ulf-B skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Derimot er det ikke noe problem å døpe om artistnavnet - fra Karin Krog til Krog, Karin. Eller ta et album som ligger lagret under Karin Krog og flytte det til en annen mappe - Krog, Karin - hvis du allerede har den artisten inne i arkivet. Eller - hvis man har flere mapper med Krog, Karin - noe som kan skje hvis man får overført musikk fra andre harddisker - kan man putte alle albumene i én av disse mappene og slette de tomme mappene. Hvis albumet står kronologisk feil - det hender at årstallene i EAC ikke er riktige - er det bare å endre, og albumet flytter seg da til riktig plass i rekkefølgen. Man kan også opprette samme artist under forskjellige sjangere - Krog, Karin under Jazz, men også Krog, Karin under f.eks. Blues og flytte album til og fra slike mapper for å få orden i sysakene. Eller kopiere en mappe og legge den under flere kategorier - Krog, Karin under Jazz og Krog, Karin under f.eks. "Norsk musikk" hvis man har noe slikt.

Mange muligheter. Jeg setter meg foran PCen når jeg skal gjøre slikt - og setter på nettradio, slik at jeg ikke jobber med aktive mapper - det liker SqueezeCenter dårlig.
    Gjør du dette i squeezecenter eller direkte i mappene?

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:
    Ulf-B skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Gjør du dette i squeezecenter eller direkte i mappene?

Roy
    Jeg gjør dette direkte i mappene. Oppretter nye mapper, klipper og limer, gir nye navn etc. etc. I går satt jeg f.eks. og skulle lage litt bakgrunnsmusikk til konas syklubb - og da opprettet jeg en ny mappe "Taffel" og kopierte inn alle album og låter jeg ville ha inn der. Slik lager jeg "Greatest Hits" også - oppretter mappen og velger ut hvilke låter som skal med. Det er lett å endre på senere - bare slette og legge inn nye.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn