Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Da er SB Duet og ReadyNAS Duo på vei i posten :D
    Dersom jeg har forstått folkets erfaringer riktig, anbefales det ikke å kjøre Squeezecenter på NAS'en? Laptop'en eller den stasjonære ligger da lagelig til for hugg for dette, men må PC'n kjøre for at man skal kunne nyte sin musikk? Der har jeg åpenbart oversett essensiell informasjon. Noen?

    Ripper musikk for harde livet med dbpoweramp her, synes det funker hinsides mye bedre enn EAC. EAC har dog reddet etpar gamle slitne cd'er som dbpoweramp ikke ville ha noe med å gjøre :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    donnerwetter skrev:
    ...må PC'n kjøre for at man skal kunne nyte sin musikk?
    Oui. There is no such thing as a free cookie.  ;D
    Maskinen Squeezecenter kjører på må kjøre, og maskinen musikkfilene ligger på må kjøre.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    499
    Antall liker
    82
    Jeg kjører med en Qnap NAS og det fungerer greit. Det er nok raskere respons med PC, men for min del foretrekker jeg å kunne ha tilgang til musikken uten at PC'en må stå og surre. Har du et eget kott å sette den i er det kanskje ikke noe problem.

    Oppdatering på batteriproblem; Ringte Logitech og de sender meg et nytt batteri. Bra service!
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Ahh, det var som jeg mistenkte ;D Takker for kjapt svar :)
    Da får man se hvilken løsning som gir minst støy og pes. Den stasjonære (gamle trofast) kjører XP Home så jeg ser for meg etpar spenstige konflikter dersom husmor eller døtre er pålogget... Brukerbehandling er jo ikke akkurat smidig og failproof i XP Home.
    Vista Laptopen fremstår plutselig som et godt alternativ, gitt ;D Dersom man ikke skulle gi ReadyNAS'en mer minne og gjøre et forsøk, da ???
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Et bedre alternativ en NAS er Windows Home Server, eller en PC med Atom prosessor hvis strøm forbruk er et poeng. Begge disse alternativene ligger fra 2500-5000 alt etter som...
    Atom PC kan også kobbles på NAS slik at SC kan innstaleres på denne.

    http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2483494%3bc:36116%3br:pg
    Denne WHS fra Acer er i så måte midt i blinken Atom prosessor og 4 hdd plasser og RAID til 3700,-med 1.5 TB installert. Den har i tillegg eSATA slik at du kan kobble på eksterne HDD
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    donnerwetter skrev:
    Da er SB Duet og ReadyNAS Duo på vei i posten :D
    Dersom jeg har forstått folkets erfaringer riktig, anbefales det ikke å kjøre Squeezecenter på NAS'en? Laptop'en eller den stasjonære ligger da lagelig til for hugg for dette, men må PC'n kjøre for at man skal kunne nyte sin musikk? Der har jeg åpenbart oversett essensiell informasjon. Noen?

    Ripper musikk for harde livet med dbpoweramp her, synes det funker hinsides mye bedre enn EAC. EAC har dog reddet etpar gamle slitne cd'er som dbpoweramp ikke ville ha noe med å gjøre :)
    Mulig det er fordi laptopen min begynner å dra på årene (siden den gang den var noe av det raskeste som var å oppdrive - rundt den tiden EU fikk ti nye medlemmer), men jeg kan ikke si at jeg har merket noen avgjørende forskjell mellom å kjøre SC på laptop eller ReadyNAS DUO.

    PS Slik stejorge til ethvert spørsmål om NAS anbefaler å ikke kjøpe NAS, så vil jeg fortsatt anbefale å anskaffe en UPS for dem som allikevel gjør det :)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tipper jeg nok prøver å kjøre SC på ReadyNAS'en as is, da jeg godt kan tenke meg å slippe fyring av pc hver gang musikk skal spilles :) Så får jeg se om jeg føler det nødvendig med mer RAM etterhvert, eller om jeg setter opp en stasjonær PC godt utenfor hørehold som kan kjøre SC.
    UPS er bestilt, men det er litt leveringstid om dagen :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    donnerwetter skrev:
    Tipper jeg nok prøver å kjøre SC på ReadyNAS'en as is, da jeg godt kan tenke meg å slippe fyring av pc hver gang musikk skal spilles :) Så får jeg se om jeg føler det nødvendig med mer RAM etterhvert, eller om jeg setter opp en stasjonær PC godt utenfor hørehold som kan kjøre SC.
    UPS er bestilt, men det er litt leveringstid om dagen :)
    Tror nok det er greiest å starte med å kjøre fra NASen, og når du er fått satt opp dette skikkelig så tar det jo ikke lang tid å innstallere SC også på en PC for så å sammenligne.

    Apropos de med RAM så merket jeg ikke noe særlig forskjell under ordinær bruk, dvs streaming til Duet, men det hjalp godt på når jeg enten rescanner biblioteket etter større tagg-editering, eller sysler med flere ting samtidig, som å rydde opp i våre digitale fotoalbum, som også ligger på NASen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg laster ned den nyeste versjonen av squeezecenter så mister jeg .flac dekodingen, hva er det som jeg mangler eller har lagt til?
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Hmmm, mulig at jeg har blitt blind, men hvordan i allverden installerer jeg SC på ReadyNAS duoen??
    Anybody??

    Edit: Var bare midlertidig blind ;D
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    PS Slik stejorge til ethvert spørsmål om NAS anbefaler å ikke kjøpe NAS, så vil jeg fortsatt anbefale å anskaffe en UPS for dem som allikevel gjør det :)
    ;D WHS muligheter som langt overgår det du får med en NAS
    som feks. ripping med dbPoweramp, romkorreksjon etc.
    de nyeste WHS med atom prosessor er svært stillegående da disse prosessorene ikke trekker mer en 6-7W. Da ser jeg ikke helt poenget med en NAS.

    Når dette er sagt så er jo WHS en NAS også ;)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Og da spilles der musikk i det donnerwetter'ske hjem ;D
    Tok litt tid å få på plass all musikken, og elektronikken inn i nytt rack 8)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    stejorge skrev:
    noruego skrev:
    PS Slik stejorge til ethvert spørsmål om NAS anbefaler å ikke kjøpe NAS, så vil jeg fortsatt anbefale å anskaffe en UPS for dem som allikevel gjør det :)
    ;D WHS muligheter som langt overgår det du får med en NAS
    som feks. ripping med dbPoweramp, romkorreksjon etc.
    de nyeste WHS med atom prosessor er svært stillegående da disse prosessorene ikke trekker mer en 6-7W. Da ser jeg ikke helt poenget med en NAS.

    Når dette er sagt så er jo WHS en NAS også ;)
    Skjønner ikke helt hva du mener WHS kan gjøre med dBp som ikke en NAS kan?
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Godt poeng, Valentino :).
    Finnes vel neppe noen versjon av dbpoweramp som kan kjøres på en standard NAS?
    Forøvrig kjører SC helt greit på Duo'en. Lynrask respons er det jo ikke, men det tar vesentlig kortere tid å bytte album enn det tar å make seg opp av godstolen for å bytte en CD ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Goddamn, dette var brukervennligheten sin, dét ;D. Produktet er nær sagt genialt i min ydmyke bok :)
    I tillegg har jeg funnet fram til en haug med CD'er som jeg helt hadde glemt at jeg hadde ;D.
    Hustru og børn er på hytta, far har rigget seg opp i lytteposisjon med en ørlille Talisker; good times!!!
    Hvordan det låter, sånn HIFI-messig sett? "Omtrent på linje" med Hegel CDP2A'en min, men jeg har ikke lyttet kritisk ennå i det hele tatt. Jeg er altfor opptatt med å gjenoppdage musikksamlingen min ;D ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Kort spm: Sender Transporteren signal ut på RCA og XLR tilkoblingene samtidig? Håpe, håpe... ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. RCA-kretsløpet er jo bare haleheng på XLR-kretsløpet, om folket tolererer slike elektronisk-sproglige upresisheter.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Ja. RCA-kretsløpet er jo bare haleheng på XLR-kretsløpet, om folket tolererer slike elektronisk-sproglige upresisheter.
    Supert! Da håper jeg at jeg får lurt meg bort en kortere tur fra familiebesøk vi skal på i morgen! ;D
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    434
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    4
    Acer Aspire REVO R3600
    Noe som har erfaring med denne ? Eller noen tanker om den ?

    Tenkte på å kjøre Squeezecenter på den og surfe litt nett på flatskjerm.
    Evt. kansje kjøre film fra HD !

    Nett, å kan henges bak på flatskjermen.
    Slipper også å sette opp annen pc for Squeezecenter, da den kjøres via lapptopp i dag.
    http://prisguide.hardware.no/fritekst_sok.php?pricefind=Acer+Revo+R3600&search=S%F8k

    Knut :)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Ikke henge opp bak flatskjerm, dersom du ikke liker viftestøy :)
    Naboen har denne, og den er som pc/servere ikke lydløs ;)
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    stejorge skrev:
    http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2483494%3bc:36116%3br:pg
    Denne WHS fra Acer er i så måte midt i blinken Atom prosessor og 4 hdd plasser og RAID til 3700,-med 1.5 TB installert. Den har i tillegg eSATA slik at du kan kobble på eksterne HDD
    Hei

    Er ikkje så datasmart. Har denne saken trådlaust nett, slik at eg kan sette den t.d. i eit anna rom enn der anlegget og routeren er (eg har trådlaust nett)?

    Er 3.5" HDD den typen som er i så å seie alle gode gamle stasjonære maskiner?

    Må ein vere geni for å sette dette fornuftig opp med ein squeezebox?
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    434
    Antall liker
    297
    Torget vurderinger
    4
    donnerwetter skrev:
    Ikke henge opp bak flatskjerm, dersom du ikke liker viftestøy :)
    Naboen har denne, og den er som pc/servere ikke lydløs ;)
    Ok, har naboen ellers noen pluss og minus ?

    Knut :)
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    kjetinho skrev:
    stejorge skrev:
    http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2483494%3bc:36116%3br:pg
    Denne WHS fra Acer er i så måte midt i blinken Atom prosessor og 4 hdd plasser og RAID til 3700,-med 1.5 TB installert. Den har i tillegg eSATA slik at du kan kobble på eksterne HDD
    Hei

    Er ikkje så datasmart. Har denne saken trådlaust nett, slik at eg kan sette den t.d. i eit anna rom enn der anlegget og routeren er (eg har trådlaust nett)?

    Er 3.5" HDD den typen som er i så å seie alle gode gamle stasjonære maskiner?

    Må ein vere geni for å sette dette fornuftig opp med ein squeezebox?
    For å ta det siste først, nei du trenger ikke være geni, det er rimelig rett frem, denne er beregnet for WHS .http://www.whsplus.com/squeezecenter_whs
    3.5" HDD er standard i stasjonære ja, men nyere HDD har sata kontakter mens eldre har IDE/ATA
    Denne har ikke trådløs tilkobbling, og bør fortrinnsvis kobbles rett i router, når det er sagt så kan du jo hvis du må kobble den opp med trådløst men det krever tilleggsutstyr.
    WHS er bassert på Windows Server 2003 så drivere til eventuelle kort burde ikke være noe problem, men vær oppmerksom på at overføring av filer til serveren vil ta ganske lang tid da all trafikk vil gå trådløst via router så selv om du har g eller n nett så kommer du neppe over 10 megabyte i sekundet.
    Et alternativ da er "homeplugg" dvs nettverk via strømnette, dette er en bedre løsning en trådløst.

    http://www.idg.no/pcworld/article133243.ece Her er en artikkel fra PC World der de har sammenlignet forskjellige lagrings løsninger for hjemmebruk
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Puscifer skrev:
    donnerwetter skrev:
    Ikke henge opp bak flatskjerm, dersom du ikke liker viftestøy :)
    Naboen har denne, og den er som pc/servere ikke lydløs ;)
    Ok, har naboen ellers noen pluss og minus ?

    Knut :)
    Pluss hos naboen: Kjapt, lett å håndtere, standard Windows grensesnitt via Remote desktop(snarvei på skrivebordet)

    Minus hos naboen: Ingen innebygget gratis backup, må ha hjelp av naboen (meg*)når ting går på trynet, ikke install&forget ;D

    *Cognac av god kvalitet er ikke gratis ;D ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Valentino skrev:
    Ja. RCA-kretsløpet er jo bare haleheng på XLR-kretsløpet, om folket tolererer slike elektronisk-sproglige upresisheter.
    Supert! Da håper jeg at jeg får lurt meg bort en kortere tur fra familiebesøk vi skal på i morgen!  ;D
    For ganske mange sider siden skrev vi om dette.
    Transporter har differensielle (eller balanserte i hifispeak) dacer, og de forer et analogtrinn hvis utganger driver det som måtte kobles til XLR-kontakten og en differensialforsterker som driver RCA-utgangen.
    Man skal ikke tukle med å bruke XLR-utgangene til å drive en RCA-inngang fordi man da går glipp av de lydmessige fordelene med differensielle dacer. Transporter er forresten DC-koblet på utgangene, og det er ikke noe relé som hindrer et lite brak når den slås av og på. Velg "Audio always on" i spillermenyen i SC, så blir det kun brak når man kjører svensk reset.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.
    Prøvde å oversette via nettet... "No one in fact almost at least sobrius , if not by chance insanity." ??? ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for forklaring Val! Bakgrunnen for spørsmålet er at det muligens ruller inn 2 stk Martin Logan sub'er her som skal brukes i furteboden. Da er det greit å ha oversikt over alternativer/muligheter å koble disse til kilde/signal.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Cicero: "Ingen mann danser edru med mindre han er splitter pine gal." (Fritt etter engelsk oversettelse). Det er fra donnerwetters avatartekst.

    Du får en løsning liknende min der, Terka. Jeg bruker også balansert ut til subelektronikken og SE til resten.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    37.405
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å invistere i et minanlegg oppe i stuen, så da tenkte jeg litt på SB Boom, siden jeg har det meste av min musikk liggende på pc'n. Noen som kan si noe om lydkvaliteten på denne? Er det noe problem å kjøre to SB'er samtidig?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.687
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Er det noe problem å kjøre to SB'er samtidig?
    Her kjøres to SqueezeBox Duet samtidig, med samtidig avspilling av samme låt fra felles server, for å sammenligne kabler, powersupply osv.
    No problem!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    37.405
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flageborg skrev:
    HoJ skrev:
    Er det noe problem å kjøre to SB'er samtidig?
    Her kjøres to SqueezeBox Duet samtidig, med samtidig avspilling av samme låt fra felles server, for å sammenligne kabler, powersupply osv.
    No problem!
    Men hva når en spiller forskjellige låter fra samme server? Kona og jeg hører ikke på lik musikk.. Så når huns skal høre på Mr. Bruce oppe så kan jeg slappe av nede med herlig jazz...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det går også bra. Du velger om du vil synkronisere spillerne eller ikke i SqueezeCenter.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.687
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Men hva når en spiller forskjellige låter fra samme server? Kona og jeg hører ikke på lik musikk.. Så når huns skal høre på Mr. Bruce oppe så kan jeg slappe av nede med herlig jazz...
    To FORSKJELLIGE låter samtidig er "piece of cake" ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.196
    Antall liker
    37.405
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut.. da blir det bare å vente på et godt tilbud ;)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Kjører Transporter, SB Classic og SB Duet mot samme server, samme låt, forskjellige låter, radiokanaler osv går helt fint. Kan også synkronisere dem til å spille samme låt helt samtidig.. Blir snart en fjerde SB også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn