Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    marsboer

    Gjest
    Ja, man kan bare synkronisere med f.eks bare 2 av 3 så vidt jeg vet.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    stejorge skrev:
    kjetinho skrev:
    stejorge skrev:
    http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2483494%3bc:36116%3br:pg
    Denne WHS fra Acer er i så måte midt i blinken Atom prosessor og 4 hdd plasser og RAID til 3700,-med 1.5 TB installert. Den har i tillegg eSATA slik at du kan kobble på eksterne HDD
    Hei

    Er ikkje så datasmart. Har denne saken trådlaust nett, slik at eg kan sette den t.d. i eit anna rom enn der anlegget og routeren er (eg har trådlaust nett)?

    Er 3.5" HDD den typen som er i så å seie alle gode gamle stasjonære maskiner?

    Må ein vere geni for å sette dette fornuftig opp med ein squeezebox?
    For å ta det siste først, nei du trenger ikke være geni, det er rimelig rett frem, denne er beregnet for WHS .http://www.whsplus.com/squeezecenter_whs
    3.5" HDD er standard i stasjonære ja, men nyere HDD har sata kontakter mens eldre har IDE/ATA
    Denne har ikke trådløs tilkobbling, og bør fortrinnsvis kobbles rett i router, når det er sagt så kan du jo hvis du må kobble den opp med trådløst men det krever tilleggsutstyr.
    WHS er bassert på Windows Server 2003 så drivere til eventuelle kort burde ikke være noe problem, men vær oppmerksom på at overføring av filer til serveren vil ta ganske lang tid da all trafikk vil gå trådløst via router så selv om du har g eller n nett så kommer du neppe over 10 megabyte i sekundet.
    Et alternativ da er "homeplugg" dvs nettverk via strømnette, dette er en bedre løsning en trådløst.

    http://www.idg.no/pcworld/article133243.ece Her er en artikkel fra PC World der de har sammenlignet forskjellige lagrings løsninger for hjemmebruk
    Takkar for svar. Litt synd at den ikkje var trådlaus. Då er eg litt avhengig av at den er stillegåande. På amiento sine sider er det ikkje oppgitt noko tal på støy ???
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    kjetinho skrev:
    Takkar for svar. Litt synd at den ikkje var trådlaus. Då er eg litt avhengig av at den er stillegåande. På amiento sine sider er det ikkje oppgitt noko tal på støy ???
    Hvis det er lydløs du er ute etter så kan du jo sjekke ut disse
    http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/Comparison_Guide.html forholdsvis billige
    http://www.hfx.at/ Litt dyrere men penere å se på hvis du skal ha det i stuen
    http://atechfabrication.com/ Forholdsvis kostbare, men du kan bygge nesten hva du vill i disse boksene
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Du må ikke finne på å koble NASen til nettet via trådløst. Da får du ekstremt dårlig ytelse, mye dårligere enn om du har NASen på kablet og bruker trådløse klienter.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    HoJ skrev:
    Er det noe problem å kjøre to SB'er samtidig?
    Jeg har tre Squeezeboxer - og alle disse kan være - og er ofte - i sving samtidig.

    Som andre allerede har vært inne på: to og to Squeezeboxer kan synkroniseres slik at de spiller samme musikk helt i takt. Men det normale er at samtlige Squeezeboxer i et oppsett - også om de er koblet til en og samme server - kan spille forskjellig musikk. F.eks. radio fra nr. 1, klassisk fra nr. 2, jazz fra nr. 3. Jeg kan spille forskjellige låter fra en og samme CD, eller t.o.m. en og samme låt fra den samme CDen, på tre forskjellige steder i huset samtidig.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    679
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    2
    Er en lykkelig eier av en Transporter, men lurer på om det er mulig å hente mer ut av ett allerede supert produkt?
    Har lest litt om klokke debatten som har surret her på forumet. Lurer på om noen her har forsøkt transporteren med en ekstern klokke, eller noen form for modding inni den?
    Da tenker jeg ikke på rør modden som koster nesten mer enn spilleren i seg selv, men fått ny klokke etc. Hvor kan man få ordnet med eventuelt slike ting, finnes det noen gode eksterne klokker som kan kobles til?

    Mvh

    Raymond
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Har problemer med at min musikk ikke ser ut til å være tag'et riktig når jeg bruker Squeezecenter 7.3.3 og Ipod Touch (iPeng programvare som fjernkontroll til squeezecenter).

    Hvilke (gratis)programmer er bra til å gå igjennom rippet musikk (flac + mp3) for å sjekke/rette tag's. (Mulig det er programvaren (squeezecenter/iPeng som er ute av synk men har nettopp lastet inn bibliotek på nytt..)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tviler - etter å ha lest meg litt omkring - at en klokkemod på en Transporter som får data fra WiFi/Ethernet er hørbar. Kanskje den har noe for seg på SPDIF/AES-inngangene.
    Rørmoden er tullball.
    Ekstern klokke: Ja, dersom man bruker en superdac a la dCS slik achri-d gjør.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.019
    Antall liker
    1.352
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    maxmekker skrev:
    Er en lykkelig eier av en Transporter, men lurer på om det er mulig å hente mer ut av ett allerede supert produkt?
    Har lest litt om klokke debatten som har surret her på forumet. Lurer på om noen her har forsøkt transporteren med en ekstern klokke, eller noen form for modding inni den?
    Da tenker jeg ikke på rør modden som koster nesten mer enn spilleren i seg selv, men fått ny klokke etc. Hvor kan man få ordnet med eventuelt slike ting, finnes det noen gode eksterne klokker som kan kobles til?

    Mvh

    Raymond
    http://www.empiricalaudio.com/products/pace-car-reclocker
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    niels skrev:
    maxmekker skrev:
    Er en lykkelig eier av en Transporter, men lurer på om det er mulig å hente mer ut av ett allerede supert produkt?
    Har lest litt om klokke debatten som har surret her på forumet. Lurer på om noen her har forsøkt transporteren med en ekstern klokke, eller noen form for modding inni den?
    Da tenker jeg ikke på rør modden som koster nesten mer enn spilleren i seg selv, men fått ny klokke etc. Hvor kan man få ordnet med eventuelt slike ting, finnes det noen gode eksterne klokker som kan kobles til?

    Mvh

    Raymond

    http://www.empiricalaudio.com/products/pace-car-reclocker
    $729 for "6 foot Axis USB cable" ??? 2 meter USB kabel til til 4500 kr ??? ??? ???
    Men bevares, kan jo kjøpe økonomi modellen til kun 2050 kr ::)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    679
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Kanskje veien da er å spare til en knakende god dac med pre og bare bruke transporteren som drivverk? Hvordan fungerer dette? Noen som har testet ut det?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror achri-d gjør noe slikt. Han bruker iallefall noe dCS nedstrøms fra Transporteren sin. Sjekk i dCS-vennetråden.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    maxmekker skrev:
    Er en lykkelig eier av en Transporter, men lurer på om det er mulig å hente mer ut av ett allerede supert produkt?
    Har lest litt om klokke debatten som har surret her på forumet. Lurer på om noen her har forsøkt transporteren med en ekstern klokke, eller noen form for modding inni den?
    Da tenker jeg ikke på rør modden som koster nesten mer enn spilleren i seg selv, men fått ny klokke etc. Hvor kan man få ordnet med eventuelt slike ting, finnes det noen gode eksterne klokker som kan kobles til?

    Mvh

    Raymond

    http://www.apogeedigital.com/products/big-ben.php

    ;D
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Terka skrev:
    Har problemer med at min musikk ikke ser ut til å være tag'et riktig når jeg bruker Squeezecenter 7.3.3 og Ipod Touch (iPeng programvare som fjernkontroll til squeezecenter).
    Hvilke (gratis)programmer er bra til å gå igjennom rippet musikk (flac + mp3) for å sjekke/rette tag's. (Mulig det er programvaren (squeezecenter/iPeng som er ute av synk men har nettopp lastet inn bibliotek på nytt..)
    Mp3 tag er meget bra:
    http://www.mp3tag.de/en/index.html
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Anbefaler også mp3tag. Er ikke den mulighet for effektiv automatisering av reptetitive tag-oppgaver du ikke finner der.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.755
    Antall liker
    7.684
    Veggen skrev:
    Terka skrev:
    Har problemer med at min musikk ikke ser ut til å være tag'et riktig når jeg bruker Squeezecenter 7.3.3 og Ipod Touch (iPeng programvare som fjernkontroll til squeezecenter).
    Hvilke (gratis)programmer er bra til å gå igjennom rippet musikk (flac + mp3) for å sjekke/rette tag's. (Mulig det er programvaren (squeezecenter/iPeng som er ute av synk men har nettopp lastet inn bibliotek på nytt..)
    Mp3 tag er meget bra:
    http://www.mp3tag.de/en/index.html
    Noen som har sammenlignet og eventuelt ser fordeler med dette programmet i forhold til Media Monkey, tenker da spesielt på tagging/organisering av klassisk musikk?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Noen her som har erfaring med komboen Inguz og Squeezecenter på Linux Debian? Jeg driver å krangler med det nå og kommer meg ikke plagsomt langt. La ut en post på Audiolense-tråden om det, men oppsummerer kort at det som skjer er at når jeg forsøker å spille av musikk fra server så spiller den 4-5 sek av en låt før den går videre til neste låt og så videre - i hvert fall ser det ut som det er det den gjør, men det kommer ingen lyd. Radio funker fint, dog. Og alt funket fint før jeg la inn Inguz.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Det kan være litt krøkkete å installere inguz på linux desverre.
    Det er en stund siden jeg gjorde det selv, (riktignok på mandriva, men det aller meste er nok likt), så jeg husker nok ikke alle detaljer.
    Noen ting å sjekke:
    Har du installert Mono v1.2 eller høyere?
    Har du opprettet /usr/share/InguzEQ/ og gitt lese/skrive rettigheter til squeezecenter?
    Finner du en log.txt fil der? Står det noen feilmeldinger?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Mono er versjon 1.9.1 så det burde ikke være et problem. Jeg har fulgt den oppskrifta fra Inguz sine hjemmesider, så det burde funke. I log-fila er dog bare dette å finne:

    20090812210847: InguzDSP (version 0.9.31 on Mono)
    20090812210848: -id must be specified.

    Så noe er kanskje galt, vil jeg tro?
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Har eit problem med Squeeze Controller som kan hende nokre av dåke kjenner til.

    det kommer opp ein notis i nedre del av vinduet som det står: Feil:Mangler fastvare.Serveren kan ikke koble seg til Internet for å oppdatere spillerens programvare.
    Denne kommer opp flere ganger i minuttet og eg har prøvd det meste for å bli kvitt den,men uten hell.

    Tips?

    Mvh
    TAF
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Mbare;
    Mono 1.9.1 skal fungere, har selv brukt den.
    Instruksjonene på Inguz' sider er noe utdatert, de er skrevet for slimserver, så man må tilpasse det til squeezecenter med andre mappenavn etc., men dette antar jeg du har fått til siden du har en loggfil som viser at pluginen ihvertfall starter.

    Hva meldingen "-id must be specified" betyr er jeg usikker på, har aldri sett den. Mulig det er MAC adressen til din squeezebox den ikke finner, dette burde gått automatisk hvis alt fungerte.

    Har du lastet ned wrapper shell scriptet og kjørt det slik som beskrevet?
    Download the wrapper shell-script, in /usr/local/slimserver/Bin/i386-linux/:
    cd /usr/local/slimserver/Bin/i386-linux
    wget http://inguzaudio.com/DSP/linux/InguzDSP
    chmod +x InguzDSP
    Ingen feilmeldinger i den forbindelse?

    Pluginen skal selv opprette mapper under /usr/share/InguzEQ/ har den gjort det?
    Under /usr/share/InguzEQ/Settings/ skal det ligge en "macadresse".conf fil er den der?

    Husker det var noe ekstra jeg måtte gjøre for å få det til å fungere, som ikke stod i inguz' instruksjoner, men mulig det var mandriva spesifikt. Det var en eller annen fil den ikke fant på et spesielt sted som jeg måtte kopiere over fra en annen mappe for å få det til å fungere. Husker ikke detaljene her og nå men kan sjekke på serveren når jeg kommer hjem.

    Prøv å ha et terminalvindu åpent når du prøver å kjøre inguz, kanskje det dukker opp noen meldinger der.

    Forhåpentligvis kan marsboer hjelpe til, han har vel nylig installert Inguz på debian.

    En annen mulighet kan være å sende en mail til Hugh Pyle, utvikleren av Inguz. Desverre har han ikke vært veldig aktiv det siste året, så jeg vet ikke om du får noe svar.
    Questions and comments by email are welcomed. Sometimes response can be pretty slow, though.
    hpyle at inguzaudio.com
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg kjørte alt som var på Inguz sine sider og fikk ingen feilmeldinger e.l., inkl. wrapper shell scriptet. Endret alt av slimserver til squeezecenter, forsøkte å passe på at alt pekte til de stedene det ble referert til og slikt.De mappene du refererer til er opprettet.

    Den fila du spør om ser slik ut:

    <?xml version="1.0"?>
    <InguzEQSettings Revision="0.9.30">
    <Client ID="00:04:20:12:b2:43">
    <AmbisonicDecode Type="UHJ" RotateZ="0" RotateY="0" RotateX="0" />
    <SignalGenerator Type="Pink" Mono="false" />
    <Matrix></Matrix>
    <Width>0</Width>
    <Balance>0</Balance>
    <Skew>0</Skew>
    <Filter></Filter>
    <EQ Bands="2">
    <Band Freq="60">0</Band>
    <Band Freq="15360">0</Band>
    </EQ>
    <Quietness>0</Quietness>
    <Flatness>10</Flatness>
    </Client>
    </InguzEQSettings>

    Der er i hvert fall client ID rett, gitt at det skal være MAC-adressen til Squeezeboksen.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I dag, om den lokale post i butikk ikke surrer igjen, kommer enda en SB receiver til hus. Da blir det fire avspillere koblet opp mot squeezecenter.

    Spørsmål fungerer Squeezecenter på 64 bit versjon av Windows Vista eller Windows 7?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Hm. Følgende melding dukker opp under innlogging på servern min:

    squeezecenter-s[6556]: segfault at 0 ip 7fc53e57510d sp 7fff469e6890 error 4 in libperl.so.5.10.0

    Tilfeldigvis noen som vet hva det kan bety?
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Noen som som vet hvor jeg finner de norske radiokanalene i best mulig kvalitet, har planer om å få de lagt til i favoritter, men det ser ut som de eksisterer i mange forskjellige oppløsninger, hvor kan jeg finne de beste? Er det noe som har gjort jobben før kanskje, å kan legge ved URL?

    På forhånd takk for hjelpen (om den dukker opp) ;)
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Terka skrev:
    Mange av de norske radiokanalene finner du i SqueezeCenter under "Internet Radio" -> "Local". Varmt tips er å legge dem til som favoritter første gang du spiller dem.

    Sjekk også innlegg tidligere i denne tråden :http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13456.msg523802#msg523802
    Takk (igjen) for den linken, mente jeg hadde sett det før en plass, fant imidlertid URL addressene for NRK sine kanaler her: http://www.nrk.no/tjenester/lyd/ valgte og bruke Ogg/Vorbis 172kbps.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    NRK Klassisk finner du også i 320kbps her:

    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l

    Klipp og lim inn i Squeezecenter.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg sliter fremdeles med å få Squeezecenter til å funke og å få Inguz til å funke. Jeg finner lite om det på nettet - noen her som har brukt eller bruker Inguz på Linux? De feilmeldingene jeg får opp når jeg kjører de testkommandoene som anbefales på Inguz sine hjemmesider er:

    cthulhu:/# /usr/sbin/InguzDSP
    -bash: /usr/sbin/InguzDSP: Permission denied

    cthulhu:/# cat /usr/share/InguzEQ/log.txt
    20090812210847: InguzDSP (version 0.9.31 on Mono)
    20090812210848: -id must be specified.
    20090815172409: InguzDSP (version 0.9.31 on Mono)
    20090815172409: -id must be specified.

    Jeg antar at den første bare tilsier at jeg trenger å gjøre noe med rettigheter? Men hva? Og hvor? Den biten fra log.txt antar jeg er hovedgrunnen til at ting blir føkka opp?

    Squeezecenter tror jeg at sliter grunnet dette:
    squeezecenter-s[6556]: segfault at 0 ip 7fc53e57510d sp 7fff469e6890 error 4 in libperl.so.5.10.0

    Så vidt jeg skjønner så forsøker Squeezecenter å få tilgang til noe, men nektes det? Jeg er dog ikke sikker på hvorfor det ble et problem nå, det har fungert helt fint til jeg la inn Inguz.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Antar du har satt eierettigheter med chown iht. inguz' instruksjoner.
    Husker jeg måtte installere perl-cgi, spørs om distroen har det fra før.

    Er dessverre ikke god nok på linux til å hjelpe deg noe særlig mbare.
    Men marsboer har da fått det til på sin debianserver tror jeg?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Har fulgt Inguz-instruksjonene så godt jeg kan, i hvert fall. perl-cgi? Hvordan aner jeg om det er installert, hm? Mer å finne ut. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vel, vel. Der ramla Squeezecenter ned av en eller annen grunn. Squeezenetwork funker helt fint. Aner ikke hva som har skjedd, har ikke gjort noe med SC på en stund. Log-fila:

    [09-08-17 09:59:09.0258] Slim::Networking::SqueezeNetwork::players::_players_error (146) Unable to get players from SN: Connect timed out: , retrying in 300 seconds
    2009-08-17 19:26:49 squeezecenter_safe stopped.
    2009-08-17 19:26:50 squeezecenter_safe started.
    [09-08-17 19:26:50.8751] main::init (270) Starting SqueezeCenter (v7.3.3, r27044, Mon Jun 15 15:12:32 PDT 2009)
    [09-08-17 19:26:54.6777] Slim::Web::JSONRPC::requestMethod (383) request not dispatchable!
    2009-08-18 01:30:06 squeezecenter_safe stopped.

    Noen som har sett noe lignende noengang?
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    hei

    bruker idag duet sammen med abrahamsen dac rett i effektrinnet dpa1b og vurderer kjøp av transporter som kobles direkte i effektrinnet.vil det bli bedre lyd med transporter og vil den fungere bra som preamp eller vil det bli vesentlig bedre lyd med ekstern preamp?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sannsynligvis, ja, og sannsynligvis ikke. ;D
    Har brukt Transporter som pre et års tidnå. Den er meget god. Det skal maaange penger til for å få det bedre.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    høres bra ut.du er ikke plaget av noe dårligere lyd på lave nivåer?det fine med transporter er at eksisterende dac kan selges og kun transporter og dp som musikkanlegg :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg er ikke det. Volumkontrollen er 24 bit, med dither og full pakke. Nema problema. Du skal skru ned 48dB før du begynner å miste CD-informasjon. En non-issue i praksis med andre ord.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    hei igjen

    mye mas her nå.ser at disse selges på ebay til 1275 dollar pluss frakt.relativt rimelig.er det på din transporter variabel spenning fra 110-240v?det er visst det på disse us versjonene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn