Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    marsboer

    Gjest
    MORTIS skrev:
    hei

    bruker idag duet sammen med abrahamsen dac rett i effektrinnet dpa1b og vurderer kjøp av transporter som kobles direkte i effektrinnet.vil det bli bedre lyd med transporter og vil den fungere bra som preamp eller vil det bli vesentlig bedre lyd med ekstern preamp?
    Den fungerer bra som preamp - man merker at det blir veldig transparent. Men samtidig så får man dårligere SNR med den innebyggede volumkontrollen, så selv konstruktøren Sean Adams anbefaler at man bruker en ekstern analog volumkontroll eller de innebyggede attenuatorene for å gjøre problemet mindre.

    Kommentarer angående temaet fra konstruktøren Sean Adams angående misforståelsen om at 24-bit gir deg "bits å gå på" på 16-bits CD-materiale:
    http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=164814&postcount=12
    http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=164681&postcount=3

    I den siste linken henviser han til målinger som viser at SNR alltid blir dårligere.
    Men merk at dette er det tekniske. I praksis så låter det veldig bra, selv om jeg foretrekker lyden via en glimrende preamp. Jeg opplever av en eller annen grunn mer bassdynamikk med ekstern preamp. Dette har vært tilfelle med alle de tre preamper jeg har eid. Men samtidig er det bare 1 av disse tre som ikke har begrenset den opplevde oppløsningen kontra Transporter alene.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greit å ha de tekniske forklaringer på plass, jeg er med på det.

    Transporter har ca. 115dB SNR ref 0dBFS, dvs 2V ut. En normal effektforsterker klipper ved 0,7V inn, dvs -9dB på Transporterens volumkontroll. Da er vi på ca. 105dB, som er omtrent så høyt som et stereoanlegg kan spille. Dersom man ikke trenger fullt spenningssving fra forsterkeren bør man bruke attenuatorene. Like greit å forhindre mulighet for klipping. Hvilke forforsterkere lar deg skru lenger enn til klokka 11 før det blir alt for drithøyt anyway?
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    360
    Antall liker
    86
    Det er bare et problem med Squeezebox!

    Hvorfor i Heitestehule har jeg ikke kjøpt den før!
    Har bare så vidt satt den opp, men er allerede imponert.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Etter at jeg har tatt i bruk IPod Touch som fjernkontroll så er den orginale fjernkontrollen til SB Duet mer eller mindre pakket bort.

    Jeg har imidlertid ett lite problem som oppstår midlertidig: Når SB Controller/fjernkontroll går tom for strøm så forsvinner Duet/Receiver fra oversikten over SB'er som kan styres/spille av musikk fra Squeececenter. (Forsvinner fra IPod oversikt og fra betjeninng via webgrensesnitt for squeezecenter.) Når jeg derimot lader opp Controller og bruker denne en gang så er Receiveren igjen tilgjengelig i squeezecenter. Har prøvt både med Controller koblet direkte til Receiver (WLAN) og på vårt WLAN nettverk hjemme uten forskjeller.

    Er dette "normalt", dvs er det andre som har erfart det samme? Evt kan det ha noen sammenheng med squeezecenter versjon?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Terka skrev:
    Etter at jeg har tatt i bruk IPod Touch som fjernkontroll så er den orginale fjernkontrollen til SB Duet mer eller mindre pakket bort.

    Jeg har imidlertid ett lite problem som oppstår midlertidig: Når SB Controller/fjernkontroll går tom for strøm så forsvinner Duet/Receiver fra oversikten over SB'er som kan styres/spille av musikk fra Squeececenter. (Forsvinner fra IPod oversikt og fra betjeninng via webgrensesnitt for squeezecenter.) Når jeg derimot lader opp Controller og bruker denne en gang så er Receiveren igjen tilgjengelig i squeezecenter. Har prøvt både med Controller koblet direkte til Receiver (WLAN) og på vårt WLAN nettverk hjemme uten forskjeller.

    Er dette "normalt", dvs er det andre som har erfart det samme? Evt kan det ha noen sammenheng med squeezecenter versjon?
    Jeg har forstått det sånn at du må ha SB controller for å bruke receiver da de kommuniserer med hverandre.

    mvh,
    OS
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Valentino skrev:
    Hvilke forforsterkere lar deg skru lenger enn til klokka 11 før det blir alt for drithøyt anyway?
    Nå er det ikke alle som sitter "oppå høyttalerne" når vi spiller musikk da Valentino ;D
    Og det vil jo være en viss forskjell ettersom hvor mye effekt man har og ikke minst følsomheten til høyttalerne.

    Men jeg er enig at forforsterker antagelig vil være å foretrekke i de aller fleste oppsett.
    Kjører for øyeblikket uten selv, men har funnet ut at det må inn igjen en pre snart
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.365
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Terka skrev:
    Etter at jeg har tatt i bruk IPod Touch som fjernkontroll så er den orginale fjernkontrollen til SB Duet mer eller mindre pakket bort.

    Jeg har imidlertid ett lite problem som oppstår midlertidig: Når SB Controller/fjernkontroll går tom for strøm så forsvinner Duet/Receiver fra oversikten over SB'er som kan styres/spille av musikk fra Squeececenter. (Forsvinner fra IPod oversikt og fra betjeninng via webgrensesnitt for squeezecenter.) Når jeg derimot lader opp Controller og bruker denne en gang så er Receiveren igjen tilgjengelig i squeezecenter. Har prøvt både med Controller koblet direkte til Receiver (WLAN) og på vårt WLAN nettverk hjemme uten forskjeller.

    Er dette "normalt", dvs er det andre som har erfart det samme? Evt kan det ha noen sammenheng med squeezecenter versjon?
    Det der høres helt merkelig ut. Jeg har ikke Controller/Receiver (aka Duet) selv, men kjenner flere som har det og som fortsatt kan spille vha. web-grensesnittet til SqueezeCenter selv etter at Controll-batteriene er døde.

    Kan det tenkes at med Controlleren av nettet så får din Receiver en annen IP-addresse tildelt fra DHCP-tjenesten din? Søkt forklaring, men den eneste jeg kommer på i farten. :-\

    Kan uansett ikke se at det skulle ha noe som helst med SC versjon å gjøre, men dersom du ikke har siste skrik, skader det ikke å oppgradere.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Overraskende bra. Fin soveroms-, og kjøkkenradio. Rik og fin. Mye bedre enn alt jeg har prøvd av standard Pc-høyttalere. Jeg har ikke testet den ut; bare brukt den som en avansert klokkeradio på soverommet, og der er den milevis foran annet jeg har prøvd. Hvordan den står seg til mer avansert bruk har jeg ikke peiling på.

    B
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    stejorge skrev:
    kjetinho skrev:
    Takkar for svar. Litt synd at den ikkje var trådlaus. Då er eg litt avhengig av at den er stillegåande. På amiento sine sider er det ikkje oppgitt noko tal på støy ???
    Hvis det er lydløs du er ute etter så kan du jo sjekke ut disse
    http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/Comparison_Guide.html forholdsvis billige
    http://www.hfx.at/ Litt dyrere men penere å se på hvis du skal ha det i stuen
    http://atechfabrication.com/ Forholdsvis kostbare, men du kan bygge nesten hva du vill i disse boksene
    Eg likte T2e 300 Atom PC: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/T2e_300atom_nocd.html
    Den kan godt få stå i racket mitt, men eg har litt trøbbel sidan det er "byggesett"
    Kor mykje RAM bør saken ha?
    Treng den pci-kort?
    Treng den os?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    kjetinho skrev:
    Eg likte T2e 300 Atom PC: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/T2e_300atom_nocd.html
    Den kan godt få stå i racket mitt, men eg har litt trøbbel sidan det er "byggesett"
    Kor mykje RAM bør saken ha?
    Treng den pci-kort?
    Treng den os?
    Kjør på med 2gb ram
    OS må du ha, du kan innstallere selv via USB da den ikke har CD. Dette er ikke rett frem (med Windows)så hvis du er usikker kan det være en fordel å få det ferdig innstallert. Ellers så kan du se på guider for netbook's på nettet der er det en del gode forklaringer på hvordan en innstallerer windows via USB
    PCI må du vurdere ut fra behov, trådløs feks.For å bruke PCI kort må du ha riser card
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Valentino skrev:
    Hvilke forforsterkere lar deg skru lenger enn til klokka 11 før det blir alt for drithøyt anyway?
    Nå er det ikke alle som sitter "oppå høyttalerne" når vi spiller musikk da Valentino ;D
    Irrelevant. De aller fleste har uansett alt for mye gain i anlegget, slik at man når klipping alt for tidlig.
    Og det vil jo være en viss forskjell ettersom hvor mye effekt man har og ikke minst følsomheten til høyttalerne.
    Javisst. De fleste har mer lettdrevne høyttalere enn jeg. 89dB/W på tre meter blir like høyt som 86dB/W på to meter.
    Men jeg er enig at forforsterker antagelig vil være å foretrekke i de aller fleste oppsett.
    Ja, om man har noen analoge kilder, eller at effektforsterkeren ikke har nok gain.
    Saksopplysning og et retorisk spørsmål: Transporteren spiller like høyt som en CD-spiller. Dersom man plugger CD-spilleren rett i effekttrinnet blir det vel høyt nok ?

    Sånn. Jeg trenger mere kaffe. ;D
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    625
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    HoJ skrev:
    Hvordan er lyden på Squeezebox Boom?
    Meget god. Den banker alt jeg har hørt av radioer i samme størrelse.
    Enig, kjøpte meg en slik en nå og er meget fornøyd med den. Lydkvaliteten holder et godt nivå (til å være en liten bærbar radio) og brukervennligheten er fortsatt genial!
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fungerer volumkontrollen til Transporter fra fjernkontrollen? Er den helt trinnløs?

    ...jeg må gjøre en endring i systemet mitt nå, fordi min nåværende integrerte forsterker har alt for store trinn til at det er praktisk å bruke den sammen med tv-boksen, og tenker da på en Transporter som preamp.

    Takk!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0,5 dB trinn. Det er veldig fine trinn, som oppfattes mer som endring i klangkarakter enn lydstyrke.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    0,5 dB trinn. Det er veldig fine trinn, som oppfattes mer som endring i klangkarakter enn lydstyrke.
    Flott, takk... 15000 fra ps.no høres vel ut som en grei deal for denne?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    13000 hos datakjeden gitt :) da var den bestilt.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Neste punkt nå blir å se etter en effektforsterker.

    Jeg bruker nå en NAD 372 (skal i mellomtiden bruke denne som effektforsterker). Disse er kobla til et par Dali Ikon 6.

    Jeg håper å få byttet ut høyttalerne med noe mer eksotisk hvis vi finner et passende hus en dag, men fram til da blir de værende. Jeg liker den litt lyse klangen NADen har sammen med Ikon-ene.

    Noen tips?

    (Bredde og dybde bør ikke overgå 44x38 (da blir det enda en utgift for å finne en god stereobenk).)

    Takk igjen!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    617
    Merkelig klassifisering: fant den på Datakjeden under Bærbar Audio/Video.

    Det meste kan vel bæres, men ikke under drift!

    Minner meg om den gamle definisjonen på datamaskiner:

    Mikromaskiner kan bæres
    Minimaskiner kan veltes
    Stormaskiner kan ikke rikkes
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    617
    Valentino:
    Er det riktig oppfattet at du har høyttalere med analog aktiv deling og aktiv drift etter digital volumkontroll og DAC i Transporteren?

    Og bruker Transporter som preamp?

    Og er storfornøyd med alt, selvsagt? :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sinsen,
    Effektforsterkere er off topic ;), men her er et par tips:

    Rotel RB-1510 (65 W, 4700,-) eller RB-1562 (100W, 6400,-). Framifrå klasse D-forsterkere begge to.
    Neby importerer.
    http://www.nebyhifi.no/documents/Prisliste_august_2009Rotel.pdf
    http://www.rotel.com/NA/products/ProductDetails.htm?Id=479&Tab=2&Pic=1

    ---

    Barbaresco,
    Jeg deler HP passivt på linjenivå til hovedeffektforsterker som driver passiv toveishøyttaler.
    Aktiv LP digital deling (Behringer DCX2496) foran subforsterkerne.
    Transporter som preamp (full pupp ved -9dB dersom programmaterialet peaker ved 0dBFS). Og jeg er meeeeget fornøyd.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    238
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    1
    Oooh, snasne greier... beklager off topic, tar det videre i "generelt". :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.154
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.992
    Antall liker
    9.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er siste nytt om touch...? Når kan vi se den her på berget...?

    mvh
    OMF
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SB Radio er kjekk til nattbordet. Trenger jo ikke Boom der, og så kan den faktisk gå på batterier også. Kjekt.

     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Flott det kommer nye produkter i serien.
    Jeg ønsker meg en Boom med USB og minnekort slik at jeg kan bruke den utenfor nettverksrekkevidde.
    Hadde vært glimrende på hytta.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Vurderer å bytte ut min Classé forforsterker med en Transporter. Dette for å kunne spille av hd-lagret musikk samt å få en bedre da til min tilårskomne Pioner PD-S06. Noen åpenbare fordeler evt. ulemper med dette?
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    jeg bruker transporter på squeesecenter versjon 7.3.2.vil jeg få bedre lyd ved og oppgradere til 7.3.3.det står noe om økning fra 24/96 til 24/192 eller noe sånt ;)

    mvh morten
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du får ikke bedre lyd unntatt om du skulle ha noe 24/192-materiale liggende. På 7.3.2 kodes slkt om til mp3 av (for meg) ukjent kvalitet, mens det på 7.3.3 resamples til 24/96.
    Vanlig 16/44 (CD-kvalitet) berøres ikke.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Går det an å be om hjelp igjen - selv om det er lørdag ettermiddag?

    Utgangspunkt:

    Min "Music Folder" har vært organisert slik at alle radiokanalene jeg har lagt inn ligger i en mappe jeg har kalt "Radio" i Music Folder, mens alle CDene jeg har rippet ligger på en ekstern harddisk - i en mappe jeg har kalt "Musikk" i Music Folder. Enkelt: jeg slår på Squeezeboxen, bestemmer meg for om jeg vil høre radio eller spille musikk fra harddisken - og velger mappe i Music Folder som passer til beslutningen.

    Problem:

    I dag fant ikke SqueezeCenter mappen jeg har kalt "Musikk". "Radio" går helt utmerket. Og NB! Jeg har ikke gjort noen verdens ting. Sønnen min foreslo en komplett rescan av Music Folder, hvilket jeg har gjort. Status er da at alle platene mine er "funnet" - SqueezeCenter forteller meg at jeg har xxx albums, yyy låter og zzz artister - ingen problemer så langt. Problemet er at jeg heller ikke etter denne operasjonen kommer inn i mappen "Musikk" på vanlig måte.

    Harddisken er intakt, og i full kontakt med PCen. Ikke noe problem å gå inn på harddisken via PCen og finne artister, album og låter.

    Jeg kan altså høre på radio men ikke på musikk fra harddisken.

    Det er nå jeg gjentar mitt rop om HJELP! Hva gjør man i en sådan stund???

    PS: SqueezeCenter og Squeezebox har ingen problemer med å hente harddiskbasert musikk fra mappen "New Music" - så kontakten med harddisken er upåklagelig - det er bare når jeg skal inn den "vanlige" veien at det ikke virker.

    Får bare meldingen: File Format: Unknown Location: E:\Musikk Date Modified: Saturday, September 12, 2009, 4:44 PM Add to Favorites
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt dette problemet jeg også! Tror jeg gikk inn på sc og kjørte en factory reset på den aktuelle spilleren, for hos meg oppsto det kun på duet'en
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    hifiguru skrev:
    Har hatt dette problemet jeg også! Tror jeg gikk inn på sc og kjørte en factory reset på den aktuelle spilleren, for hos meg oppsto det kun på duet'en
    Det virket ikke hos meg - men så fikk jeg omsider den meget lyse ideen å avinstallere SqueezeCenter og installere på nytt. Noe plundrete, naturligvis - ettersom all skreddersøm i menyoppsettet mitt forsvant som dugg for solen, og måtte settes opp på nytt. Men greit nok - må man, så må man - og nå er harddiskmusikken min tilgjengelig igjen.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Lurer på en ting;

    Jeg har en squeezebox classic oppe i stuen, pc`en med slimserver står nede i hjemmekinoen.
    Hvis jeg vil spille musikk fra slimserver nede i kjelleren må jeg da ha en ny squeezebox, eller er det mulig å få lyden ut fra pc`en der slimserver programmet kjører??
    (Tenkte å kontrollere slimserver programmet med en laptop eller HTC Hero)

    Altså; Er det mulig å få lyd ut fra slimserver PC`en uten å gå via en squeezebox?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.365
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dersom man ikke ønsker å opp-/nedgradere til den SqueezeCenter-versjonen som Valentino refererer til, kan man alternativt benytte gode, gamle SoftSqueeze. Den er installerbar fra nederst på "framsiden" til web-grensesnittet til SqueezeCenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn