CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Apropos bitrater, nettradio og DAC-kvalitet
Se Ulf-Bs kommentarer i svar #2741 og videre tom. svar #2746.
Apropos bitrater:
Se nettradioinnleggene fra #2704 til #2751, spesielt Ulf-Bs observasjoner ang. bitrater og også at det er mye annet som kan ødelegge lyd(opplevels)en enn bitratene, f.eks. dårlig studioarbeid eller prosessering.
Selv har jeg hatt ulike observasjoner ved bruk av nettradiokanaler med rimelig gode bitrater (typisk WMA 160 kbps og OGG 172 kbps):
Oi der var det noe, eller oi dette var jo riktig bra. Eks. NRK P2 Søndagsavisen 21.11.2010 ca. 11.20/25: Rickie Lee Jones i et klaverdominert innslag. JazzWyoming var heller ikke dum i går kveld.
Andre ganger har jeg tenkt:
Hva roter de med nå?
Kari Bremnes skal da låte bedre enn dette. Kirkelig kulturverksted er jo kjent for god lyd.
Jeg er enig med Ulf-B i at det ofte er mye annet som ødelegger mer enn bitratene.
Jeg startet med nettradio på Transporter (og Touch) i sommer. Da sendte radioteateret "Jorden rundt på 80 dager". Dette var et hørespill som ble innspilt på slutten av 1950-tallet. Det var generelt bra. Man kunne dessuten høre at noe av (formodentlig all) musikken stammet fra vinylplater pga. den karakteristiske (men her svake) kyden av at nåla gikk i rilla. NB: Jeg lytter på høyst moderate lyttenivåer.
Apropos DAC-kvalitet (selv på nettradio som typisk har langt lavere bitrate enn CD):CDWMcInSpots skrev:Det har jeg foreløbig ikke forsøkt. Utbyttet avhenger formodentlig av DACens kvalitet.T A F skrev:Takker for utfyllende svar,men er det forskjel å spore mellom 24/48 og 24/96 kjørt gjennom dac??
TAF
I tillegg har man diskusjonen der noen mener at 128 kbps mp3 er nok, mens andre mener at selv ikke 24 bit/192 kHz er nok. Det finnes det (vel) allerede en rekke tråder om både her og andre steder(?) Jeg tror vredensgnag og noen andre (jeg ikke husker navnet på) er kunnskapsrike på dette feltet.
Inntrykket mitt så langt basert på lesing er:
- 16/44,1 (altså CD) er bra
- Ordbredden/bitdybden er viktigere enn samplingfrekvensen (over 44,1 kHz)
- 24/96 er (når det utnyttes med gode innspillinger) et klart hakk opp
- Over 24/96 har begrenset verdi (for de fleste)
Se Ulf-Bs kommentarer i svar #2741 og videre tom. svar #2746.
Apropos bitrater:
Se nettradioinnleggene fra #2704 til #2751, spesielt Ulf-Bs observasjoner ang. bitrater og også at det er mye annet som kan ødelegge lyd(opplevels)en enn bitratene, f.eks. dårlig studioarbeid eller prosessering.
Selv har jeg hatt ulike observasjoner ved bruk av nettradiokanaler med rimelig gode bitrater (typisk WMA 160 kbps og OGG 172 kbps):
Oi der var det noe, eller oi dette var jo riktig bra. Eks. NRK P2 Søndagsavisen 21.11.2010 ca. 11.20/25: Rickie Lee Jones i et klaverdominert innslag. JazzWyoming var heller ikke dum i går kveld.
Andre ganger har jeg tenkt:
Hva roter de med nå?
Kari Bremnes skal da låte bedre enn dette. Kirkelig kulturverksted er jo kjent for god lyd.
Jeg er enig med Ulf-B i at det ofte er mye annet som ødelegger mer enn bitratene.
Jeg startet med nettradio på Transporter (og Touch) i sommer. Da sendte radioteateret "Jorden rundt på 80 dager". Dette var et hørespill som ble innspilt på slutten av 1950-tallet. Det var generelt bra. Man kunne dessuten høre at noe av (formodentlig all) musikken stammet fra vinylplater pga. den karakteristiske (men her svake) kyden av at nåla gikk i rilla. NB: Jeg lytter på høyst moderate lyttenivåer.