Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hva denne gjør (innstilling i Squeezecentre):

Digital utdatakoding:
    Du kan velge mellom S/PDIF- og AES/EBU-koding for digitale utsignaler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går ut fra at den gjør nøyaktig hva den sier, altså velger mellom S/PDIF og AES/EBU dataformat på de digitale utgangene. Forskjellen ligger i hvordan kontrolldata i datastrømmen skal tolkes. Detaljene står i de respektive artiklene og standardene. Min står på S/PDIF. (De fleste digitale XLR-kabler formidler S/PDIF-data, ikke AES/EBU selv om vi liker å påstå det.)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    maxmekker skrev:
    Noen som har testet Transporter SE? Altså den nye modellen av Transporteren. Hvordan er denne samenlignet med forrige versonen?
    Er det eventuelt noen her på berget som selger den? Eller må en på nett og bestille?

Maxmekker
    Er ikke SE-versjonen bare et oppsamlingsheat for å bruke opp delelageret etter at de tok den orginale Transporteren ut av produksjon ? Eller har Logitech fremtidsplaner for Transporter'en ?

Håper jeg tar feil...og i tilfellet er den brått mer interessant.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er klar over at den ser bra mye kulere ut, men får man egentlig så mye mer fra en Transporter enn man gjør fra en Squeezebox Touch til en brøldel av prisen? ...Gitt at man bruker en ekstern DAC, selvsagt.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Jeg går ut fra at den gjør nøyaktig hva den sier, altså velger mellom S/PDIF og AES/EBU dataformat på de digitale utgangene. Forskjellen ligger i hvordan kontrolldata i datastrømmen skal tolkes. Detaljene står i de respektive artiklene og standardene. Min står på S/PDIF. (De fleste digitale XLR-kabler formidler S/PDIF-data, ikke AES/EBU selv om vi liker å påstå det.)
    Ok, jeg er nemlig i tvil om jeg hører forskjell på de to innstillingene. Transporter er tilkoblet dCS dac via XLR kabel og burde derfor jobbe i henhold til AES/EBU. Burde det ikke være en hørbar forskjell om jeg da setter SPDIF-koding kontra AESEBU?

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    Er ikke SE-versjonen bare et oppsamlingsheat for å bruke opp delelageret etter at de tok den orginale Transporteren ut av produksjon ? Eller har Logitech fremtidsplaner for Transporter'en ?
    Tror du har rett, Transporter passer vel neppe med resten av porteføljen til Logitech....

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Jeg er klar over at den ser bra mye kulere ut, men får man egentlig så mye mer fra en Transporter enn man gjør fra en Squeezebox Touch til en brøldel av prisen? ...Gitt at man bruker en ekstern DAC, selvsagt.
    Den klart viktigste forskjellen er at du kan slave klokken i Transporter slik at den eksterne DAC eller master klokkke, kan styre klokkesignalet. Ellers er det jo kjekt å kunne avspille 24/96

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Solo skrev:
    Asbjørn skrev:
    Ok, jeg er nemlig i tvil om jeg hører forskjell på de to innstillingene. Transporter er tilkoblet dCS dac via XLR kabel og burde derfor jobbe i henhold til AES/EBU. Burde det ikke være en hørbar forskjell om jeg da setter SPDIF-koding kontra AESEBU?
    Nei. Enten greier mottakeren å tolke header, eller så greier den det ikke. Hvis den forstår hva som kommer nedover ledningen bør ikke dette påvirke selve D/A-konverteringen og lyden som kommer ut av den. Hvis den ikke er i stand til det, kan du få rent garbage ut av D/A-konverteringen, og det vil du nok høre, ja. Eksempelvis betyr bit 5 pre-emphasis hvis den er påslått i S/PDIF, mens den betyr "not locked to external time sync" i AES/EBU.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Solo skrev:
    Den klart viktigste forskjellen er at du kan slave klokken i Transporter slik at den eksterne DAC eller master klokkke, kan styre klokkesignalet.
    Det er et poeng. Ikke relevant med mid-fi'en min, men fremdeles et godt poeng. :)

Ellers er det jo kjekt å kunne avspille 24/96
    Det kan Touch også.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    AES/EBU: Sean har en gang skrevet at den beste digitale utgang på Transporteren er via ekte 75 R coax-forbindelse, og at AES/EBU er en attpåklatt - dog så god som det kan la seg gjøre - ifølge ham da...

(Naturligvis er det ikke det samme som at denne utgang alltid resulterer i *best lyd*).

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har Readynas nv+ med squeezeserver slått på men ingen musikk finnes, bare radio. Alt musikken ligger i Apple lossless, et par album i mp3. Finner ingen plass i settings der jeg kan peke mot musikkmappen, noen som har tips?

Mvh Tom

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sting skrev:
    Har Readynas nv+ med squeezeserver slått på men ingen musikk finnes, bare radio. Alt musikken ligger i Apple lossless, et par album i mp3. Finner ingen plass i settings der jeg kan peke mot musikkmappen, noen som har tips?

Mvh Tom
    Noen spørsmål hvis svar kanskje kan hjelpe de som forsøker å hjelpe:
    • Har det virket tidligere for så plutselig å slutte å virke?
    • Har du i så fall gjort noen endringer?
    • Hvilke versjoner benytter du av Squeezebox Server og annen programvare?
    • Er det likt med alle Squeezebox-klienter?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Sting skrev:
    Finner ingen plass i settings der jeg kan peke mot musikkmappen, noen som har tips?
    I Squeezebox Server: Innstillinger -> Grunleggende instillinger: Musikk-mappe - skriv sti der.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Sting skrev:
    Finner ingen plass i settings der jeg kan peke mot musikkmappen, noen som har tips?
    Hvilken "settings" ser du på, web grensesnittet til SBS eller noe Readynas greier?
    I SBS er det første tab under settings (Basic Settings) du finner Music Folder.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Webgrensesnittet i SBS

Ah, sorry. Leste ikke ordentlig :) Men så er det skrevet, at innstillingen jeg snakket om før, er i SBS

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke brukt det rett fra Nas tidligere, må vel ikke ha squeezebox server kjørende på pc i tillegg? Finner ikke noen plass å komme inn på server settingene i nas-en. Eller har jeg misforstått noe? :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vel, du må ha en server kjørende, enten på PC/annen maskin eller NAS-en, dersom den kan :)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Nas-en skal vel kunne det, slår på squeezebox server i settings inne i Nas menyen. men som sagt den finner ingen musikk, bare radiostasjoner finnes. Trodde den skulle kunne bruke apple lossless og.. Takk for tålmodigheten :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Etter at du har slått på SBS (Squeezebox Server) på NAS-en må du fortelle den hvor musikken ligger (settings .. som nevnt over), så skal den scanne all musikken før du kan spille den.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Finner ikke noe kontrollpanel for dette, bare server av eller på. Rett sted er vel kanskje å spør i "nas-tråden" forresten.. Sorry hvis OT

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sting skrev:
    Finner ikke noe kontrollpanel for dette, bare server av eller på. Rett sted er vel kanskje å spør i "nas-tråden" forresten.. Sorry hvis OT
    Du må vel åpne en nettleser mot en adresse/port på NASen som gir deg Squeezebox Server-kontrollpanel for NASens Squeezebox Server(?) Dette er gjerne mer automatisk når man gjør det på en datamaskin som selv har Squeezebox Server installert og i drift.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Sting skrev:
    Prøv http://192.168.1.10:9000/ (bytt ut adressen med adressen til NAS-en). Port kan også være en annen, hos meg med QNAP er det 9001.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Kommer inn på kontrollpanelet til nas og kan der velge hvilke servere som skal gå, SB, iTunes eller upnp. Der er serveren slått på men det gis ikke flere valg om scan eller hvor musikkmappa er osv.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Oi ser ut som jeg må legge meg langflat ::), må ha oversett en setup knapp 1000 ganger, tipper det virker snart :) Takk for støtte og hjelp :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hehe bra, håper det blir lyd da scanningen er fullført.

(Jeg ser jeg kunne forklart meg tydeligere om ikke begrep som (IP) adresse og port gir noen mening for deg men om det ordner seg nå er alt vel :)).

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Forklaringen var helt super den :) At det går an å overse den setup knappen er verre å forklare hehe

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    bhaagensen skrev:
    AES/EBU: Sean har en gang skrevet at den beste digitale utgang på Transporteren er via ekte 75 R coax-forbindelse, og at AES/EBU er en attpåklatt - dog så god som det kan la seg gjøre - ifølge ham da...

(Naturligvis er det ikke det samme som at denne utgang alltid resulterer i *best lyd*).
    Hei, har du referansen til dette? Jeg har nå byttet fra RCA spdif til AES/EBU XLR for å få bedre lyd og det høres jo da lite smart ut...

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ikke for hånden - tråden er et sted på slimdevices forum. Men der var en halvlang tråd hvor guruene Sean, Art og John Swenson kom med forskjellie tekniske argumenter.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Muligens kan det være denne tråden under?

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=80480&page=2

Her er er ett av innleggene hans i tråden:

2010-07-26, 20:11

seanadams
    Founder, Slim Devices

Quote:
    Originally Posted by michael123
    What are the technical arguments to use RCA over BNC and XLR AES/EBU?
    It's not a medium designed for RF. Low bandwidth, can't transmit a fast slew rate, and doesn't even make an attempt at impedance matching. Slow edge -> jitter. AES/EBU was invented by people who didn't understand s/pdif performance, before the issue was even appreciated by professionals. Professionals like(d) it because it used their favorite analog connector - and don't get me wrong, balanced analog on XLRs is a good thing.

It is true that RCAs aren't proper RF connectors either, but BNCs certainly are, and in either case the correct type of _cable_ is used, and that is critical. RCAs connectors aren't _that_ bad anyway - we manage to run high def component video over them, right?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har finlyttet på diverse digitalkabler mellom Transporter og en DEQX HDP 3. Konklusjonen var at det ikke er hørbar forskjell uansett om jeg bruker RCA, XLR, kort, lang, 50 ohm, 80 ohm, 110 ohm, dyr eller billig kabel. Det var ingen hørbar forskjell mellom 2-3 meter alminnelig mikrofonkabel med RCA-kontakter i hver ende og en grisedyr digitalkabel av anerkjent merke. Da brukte jeg enten XLR eller RCA som referanse og byttet mellom forskjellige alternativer på den andre siden, og deretter motsatt. Eneste kabel som var hørbart forskjellig var den med brudd i, for da ble det dørgende stille... Detaljene står i "Mad Science"-tråden det linkes til i signaturen.

Jeg vil selvsagt ikke utelukke at det kan være en hørbar forskjell i et annet oppsett, og jeg ser helt klart den teoretiske muligheten for båndbreddebegrensninger -> jitter -> hørbar forskjell, men dette er definitivt ikke en av de tingene jeg vil anbefale å bruke mye tid og/eller penger på. Godt nok er godt nok, for det blir faktisk ikke bedre enn det. På et visst nivå med tilstrekkelig båndbredde er det ingen hørbar forskjell ved ytterligere forbedring.

C

Cyber

Gjest
    Jeg lurte på om noen andre hadde opplevd samme problem som meg:

Jeg har en Duet som har fungert supert lenge. Jeg har ikke endret noe i oppsettet mitt, men nå i det siste har fjernkontrollen blitt fæl til hoppe av det trådløse når den ikke brukes jevnt. Jeg tar den opp og "Please Wait" kommer opp og den "tenkesirkelen" spinner en 15-20 sekunder før den er klar til å navigere. Den hopper også "litt" av ofte og må ha litt tid for å komme på igjen.

Kan det være feil på fjernkontroll?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg opplever noe lignende. Uten å ha forsket på det helt vitenskapelig, virker det som om dette er et fenomen som oppstår når jeg ikke har Controlleren i laderen. Med lavt batterinivå har den en tendens til å gå i sparemodus ganske kjapt - ikke unaturlig, det, kanskje. Når Controlleren står i laderen sin, går det som normalt - i den grad noe er "normalt" når det gjelder Squeezebox.

C

Cyber

Gjest
    Min står i laderen til vanlig og taes ut når jeg skal lytte. Har den da liggende på bordet og du har nok rett i at det er da problemene oppstår.

Kanskje man må se på et alternativ til SB?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fjernkontrollen som er problemet, heller enn Squeezeboxen. Det går an å endre innstillingene for hvor fort den går ned i strømsparemodus. (Settings->Advanced->Factory test->Power management) Jeg har satt "suspend" til 3600 for å minimere det problemet. Du kan også slå av hele strømsparemodusen hvis du husker på å sette den tilbake i dockingstasjonen etter bruk.

Et annet alternativ kan være å bruke en mobiltelefonapp til å styre SB med. Hos meg har junior demonstrert en betydelig evne til å ta styringen over spillelisten via HTC-telefonen sin...

C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det er vel fjernkontrollen som er problemet, heller enn Squeezeboxen. Det går an å endre innstillingene for hvor fort den går ned i strømsparemodus. (Settings->Advanced->Factory test->Power management) Jeg har satt "suspend" til 3600 for å minimere det problemet. Du kan også slå av hele strømsparemodusen hvis du husker på å sette den tilbake i dockingstasjonen etter bruk.

Et annet alternativ kan være å bruke en mobiltelefonapp til å styre SB med. Hos meg har junior demonstrert en betydelig evne til å ta styringen over spillelisten via HTC-telefonen sin...
    Ok. Min sto på 2400.

Jeg har litt sketchy trådløsttilkopling så den kan jo synde litt den også...

Har ikke tlf som kan kjøre noen app så ikke et alternativ.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har forsøkt å google samt søke her på forumet, men finner ikke svar på følgende problem:

Har hatt en WD Elements 2T koblet til min SB Touch en stund, men da jeg har gått over til mac ønsket jeg å administrere harddisken fra macen og formaterte den derfor til mac os extended (journalført) GUID, la inn musikken på nytt og koblet den til touchen som jeg hadde satt til fabrikkinnstillinger igjen. SB Touch finner usbstasjonen, men kan ikke finne noen filer. Stasjonen er ikke synlig når jeg kobler den til en windowsmaskin.

Før jeg går i gang med å kopiere/formatere/kopiere igjen: hva slags formatering/partisjonering må jeg bruke for at både Squeezebox og mac skal være fornøyd (og helst windowsmaskiner også ...)?

Eller enda bedre - finnes det noe jeg kan gjøre slik den nå er formatert?

Har på følelsen at dette er et nybegynnerproblem, men det får våge seg. Takk på forhånd!

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    stejorge skrev:
    http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Med denne kan du lese og skrive til NTFS formaterte disker fra MAC, koster 20 dollar men er verdt det.
    For meg er den et must...
    Takk for tips! Men er det egentlig nødvendig med et tredjepartsprogram, finnes det ikke et filsystem som alle tre plattformer kan lese, mac kan styre og hvor jeg kan utføre formateringen på mac? FAT32, vil det fungere?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    FAT32 fungerer men er ubrukelig til noe annet enn enkel dokumentforflytting nå i dag. Du kan ikke lagre filer større enn 4GB på et FAT32 filsystem og det er ineffektivt på store disker. I tillegg har det ikke journaling så dine data har ingen form for sikkerhet mot korrupsjon om systemet skulle bli avbrutt midt i operasjon (Noen av dere husker sikkert at man i gamle dager, dvs windows 95/98, alltid måtte gjennom en scan disk check ved neste boot om man slo av maskinen direkte. Dette var på grunn av FAT32's manglende journaling)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn