Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Mr-T

Gjest
    Måtte bare tulle litt, for dessverre så har hifi-paranoiaen nådd PC-basert audio også.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    united59 skrev:
    Nei, du håper vi IKKE tuller.
    Gjør jeg?
    Hehe. :)
    Hadde vi virkelig kunne melde om bedre lyd (objektivt sett), hadde det jo vært en gladsak, ikke sant?
    Man håper normalt ikke at gladsaker 1.april skal være en spøk, uansett om det er det man tror og regner med?

Men nei, jeg kan ikke vite hva du håper eller ikke håper...

M

Mr-T

Gjest
    Hadde vi virkelig kunne melde om bedre lyd (objektivt sett), hadde det jo vært en gladsak, ikke sant?
    Faktisk ikke, for det ville betydd at det har vært noe riv ruskende galt med denne softwaren de siste 10 åra eller så.....

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til det triste (for meg) alvoret: plutselig datt alle datene fra det gjennomførte søket bort. Kun det ene albumet jeg akkurat da spilte forble i basen. Altså som om jeg igjen hadde trykket på "tøm og søk".

Musikken kan avspilles gjennom "musikkmappe", men nå må jeg altså søke gjennom alt på nytt. Jeg skal gi 7.6 EN sjanse til. Ellers åker det tilbake til 7.5.4 eller fram 7.6.1

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Oppgraderte automatisk til Squeezebox Server 7.6 på Debian i dag. Jeg vet ikke hva de har gjort med denne releasen men den har blitt ekstremt rask på scan! En komplett "clear library and rescan everything" på 770 GB FLAC tar nå bare 00:01:48. Dette tok så vidt jeg husker minst ti ganger lengre tid i 7.5.X.

Det er spesielt Pre-caching Artwork delen som tar veldig mye kortere tid nå enn før av en eller annen grunn. Kanskje de har byttet til en langt mer effektiv algoritme for dette.
    I tillegg så kan jo det at de har gått over til den lettere databasen SQLite i stedet for MySQL ha innvirkning. Jeg la forøvrig merke til at det kun var 1 av serverens 4 CPU-kjerner som ble belastet i særlig grad under søket, så det er potensielt sett en mulig gevinst om de hadde klart å gjøre scan-prosessen multi-threaded. Det er jo også mulig at det er disk I/O som er flaskehalsen uansett.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg ser forøvrig at de i 7.6 har lagt til muligheten for å velge rolloff filter på DACen på Transporter. Det vil si sharp (default) eller slow. Sharp anbefales generelt av de fleste og er jo også det som har ligget inne hele tiden, men det er nå greit å kunne teste med slow for den som ønsker det. Slow regner jeg med at gir mindre faseforskyvning i de høye frekvenser i bytte mot mer høyfrekvent støy??

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, hos meg går scanninga 2-3 ganger så treigt som før.
    Brukt over en time på å finne 20K sanger. Muligens tar den igjen noe tid på cover-arten, men det ligger an til 8 timer der det før var under 3 timer (130K sanger, 2,6 TB). (har en mellomkraftig tokjerners ubuntu-maskin med 4 gig ram).

Men denne scanne-tida er ikke SÅ viktig, det er det stabiliteten og responstida som er.

"Moderforumet" er sterkt preget av mange som har problemer, offisiell 7.6 er på betanivå, er konklusjonen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Har ikke hatt noen problemer enda, faktisk virkelig merkbare positive framskritt, men har heller ikke spilt en eneste sang, bare brukt WEB-GUIet.
    Oppgraderingen i Debian gikk som vanlig smertefritt helt av seg selv fra slimdevices repository.
    Ubuntus offisielle releaser er jo bare en ustabil versjon av Debians testing release med litt ekstra utestet kode så jeg skjønner jo at det ikke fungerer så bra kontra Debian stable jeg alltid holder meg til ;D ;D ;D

Om det er noen problemer bør det dukke opp her hjemme i allefall. Har 2 Radioer, en Boom og en Transporter i nesten daglig bruk. Jeg bruker imidlertid så godt som ingen eksterne plugins så jeg regner med at jeg sparer meg for en bøtte med problemer de som bruker 3. parts plugins kommer til å få nå som de har gått over til SQLite som krever at en god del SQL-spørringer må skrives om i forhold til MySQL. I hvertfall regner jeg med at dette er tilfelle.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Har ikke hatt noen problemer enda, men har heller ikke spilt en eneste sang, bare brukt WEB-GUIet.
    Oppgraderingen i Debian gikk som vanlig smertefritt helt av seg selv fra slimdevices repository.
    Ubuntus offisielle releaser er jo bare en ustabil versjon av Debians testing release med litt ekstra utestet kode så jeg skjønner jo at det ikke fungerer så bra kontra Debian stable jeg alltid holder meg til ;D ;D ;D
    Hehe.
    Dog er det intet problem å finne misfornøyde debian-brukere på moderforumet.
    Her, feks.: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=3
    Her det visst vært mye tull også med intalleringen via apt-get.

Det var ellers antydet på forhånd at scanne-tida ville gå opp for oss med store biblioteker.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    united59 skrev:
    marsboer skrev:
    Har ikke hatt noen problemer enda, men har heller ikke spilt en eneste sang, bare brukt WEB-GUIet.
    Hehe.
    Dog er det intet problem å finne misfornøyde debian-brukere på moderforumet.
    Her, feks.: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=3
    Her det visst vært mye tull også med intalleringen via apt-get.

Det var ellers antydet på forhånd at scanne-tida ville gå opp for oss med store biblioteker.
    Den feilen med apt har faktisk ingenting med Debian ELLER 7.6 å gjøre. Det var Logitech som gjorde en ugyldig HTTP 302 redirect på forespørslene til repositoriet. Dette fikset Logitech for et par dager siden så nå fungerer repositoriet slik det skal igjen. De øvrige feilene ser ut til å gjelde testing og unstable, dvs wheezy og sid (som Ubuntu er basert på ;D )

Hvis tiden skulle gå opp så stemmer det jo bra med 2-3 ganger ekstra tid for din del. Da er jeg tydeligvis ikke innenfor stort musikkbibliotek enda. Jeg synes vel likevel at det at min server bruker under 1/70 av tiden sånn kjapt regnet i forhold til deg på de første 20000 låtene indikerer at det er rom for optimalisering i oppsettet ditt, alternativt at noe er galt med enten Ubuntu eller maskinvaren.
    Bruker du High Mem 1GB+ database opsjonen som kom for noen få versjoner siden? Den har svært mye å si på respons og reduserer også scan-tiden en del hos meg (det gjorde i hvertfall det i den forrige versjonen av SC)

Status fra komplett clear and rescan (tiden gikk opp med et par-tre sekunder når jeg testet på nytt):
    Kode:
    Discovering files (29004 of 29004) Complete 00:00:05 
    Scanning new files (26223 of 26223) Complete 00:00:58 
    Discovering playlists (2 of 2) Complete 00:00:00 
    Scanning new playlists (1 of 1) Complete 00:00:00 
    Pre-caching Artwork (2129 of 2129) Complete 00:00:47 
    The server has finished scanning your music collection.
    Total Time: 00:01:50 (Fri, 29. Jul 2011 / 00:15)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg har backup av hele musikkbiblioteket mitt på min backupserver jeg har stående på kontorpulten min på jobb. Denne kjører også SC fordi jeg har en SB Radio stående på kontoret.
    Denne har imidlertid mer moderat hardware så det gir meg mulighet for sammenligning. Det er altså snakk om 770 GB med FLAC.
    Begge serverne kjører 7.6.

Her er clear and rescan resultatene fra min hjemmeserver:

CPU: Intel Xeon X3430 (Quad core 2.4 GHz)
    RAM: 8GB 1333MHz DDR3 ECC CL9
    OS disk (dvs der SC med databasen ligger): Intel X25-M SSD 160GB (2. gen)
    Lagringsdisker (der musikkbiblioteket ligger): 8 stk Western Digital RE4 2TB 64MB 7200RPM i linux software RAID6 (raidet både skriver og leser omlag 750MB/s kontinuerlig)

Kode:
    Scanning new files (26223 of 26223) Complete 00:00:58 
    Discovering playlists (2 of 2) Complete 00:00:00 
    Scanning new playlists (1 of 1) Complete 00:00:00 
    Pre-caching Artwork (2129 of 2129) Complete 00:00:47 
    Total Time: 00:01:50 (Fri, 29. Jul 2011 / 00:15)

Status fra backupserveren på jobb:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3Ghz
    RAM: 2GB 800MHz DDR2 CL4
    OS disk (dvs der SC med databasen ligger): Samsung SpinPoint S166 160GB 8MB 7200RPM
    Lagringsdisker (der musikkbiblioteket ligger): 8 stk Seagate Barracuda LP 2TB 5900RPM i linux software RAID6 (raidet skriver omlag 420MB/s og leser omlag 450MB/s kontinuerlig)

Kode:
    Scanning new files (26223 of 26223) Complete 00:14:25 
    Pre-caching Artwork (2129 of 2129) Complete 00:02:01 
    Total Time: 00:16:31 (29. July 2011 / 01.37)
    Konklusjonen er tydelig. Backupserveren har faktisk en raskere CPU til formålet, siden en kjerne fra E8400s 3GHz i mine tester slår en kjerne fra 2.4GHz Xeon-utgaven på så godt som alt og det viser seg at scan-prosessen stort sett bare bruker en core skikkelig mens de tre andre idler på Quad-CPUen.
    RAM-mengden er imidlertid lavere, men jeg tror ikke dette er så essensielt siden det trossalt er 2GB.

Jeg er ganske sikker på at det essensielle her er at databasen ligger på en SSD på min hjemmeserver, samt at RE4 Enterprise diskene overraskende nok spiser Seagates LP ekvivalenter til frokost ytelsesmessig. Dette visste jeg vel allerede siden jeg gikk fra omlag 420/450MB/s til 750/750MB/s sekvensiell ytelse med samme server, med identisk OS-konfigurasjon og øvrig maskinvare da jeg byttet til RE4 disker.

Men uansett så er 16 minutter på 26000 filer milevis unna 2 timer på 20000 filer på min høyst moderate backupserver, med unntak av de 8 diskene i RAID6. Jeg kjenner ikke til din konfigurasjon, men om du f.eks kjører stand alone disker og kanskje i tillegg har OS med SC og databasen på samme disk som deler av musikkbiblioteket så vil jeg tro at dette påvirker resultatet drastisk. Alternativt at Ubuntu ikke fungerer like optimalt med SC som Debian stable.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du har det helt på stell, som vanlig, Marsboer.
    Det er meget trolig at min server ikke er helt optimalisert, men det forklarer nok ikke at scannern i 7.6 får så store problemer den ikke hadde med versjonene før 7.6. I natt avsluttet den ikke søket i det hele tatt, dvs den gjorde ferdig søket, men sto så fast ved ca 4000 (av vel 10000 albumomslag). I dag måtte jeg avbryte søket for å kunne få i gang søkefunksjonene igjen etter at jeg har lagt til tre nye album.

Slik så det ut:
    Ser etter filer (148070 av 148070) Fullført 00:00:38
    Fjerner slettede filer (3 av 3) Fullført 00:00:01
    Søker i nye filer (126 av 126) Fullført 00:00:19
    Hurtigbufring av omslag på forhånd (73 av 5798) Kjører 00:04:41
    Gold - Greatest Hits

Det gikk i for og greit, men den sliter altså med hurtigbufringa med albumene. Jeg må avslutte søket manuelt.

Problemet skyldes muligens at det er noe scanneren ikke liker noe i biblioteket mitt, store filer, tekstfiler, store albumart, cue sheet mm.

Tviler på dette har med hardware å gjøre, av den grunn at systemet har virket plettfritt i et par år nå opp til 7.6. Bruker et raid0, 3 x 1,5TB WD Green. (Muligens kan en disk ryke snart, men det er en annen skål...). Og OS er på en egen WD Black 1 tb disk.

Regner med at logitech identifiserer problemene etterhvert og får fikset bugsene i 7.6.1..

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    united59 skrev:
    Du har det helt på stell, som vanlig, Marsboer.
    Det er meget trolig at min server ikke er helt optimalisert, men det forklarer nok ikke at scannern i 7.6 får så store problemer den ikke hadde med versjonene før 7.6. I natt avsluttet den ikke søket i det hele tatt, dvs den gjorde ferdig søket, men sto så fast ved ca 4000 (av vel 10000 albumomslag). I dag måtte jeg avbryte søket for å kunne få i gang søkefunksjonene igjen etter at jeg har lagt til tre nye album.

Slik så det ut:
    Ser etter filer (148070 av 148070) Fullført 00:00:38
    Fjerner slettede filer (3 av 3) Fullført 00:00:01
    Søker i nye filer (126 av 126) Fullført 00:00:19
    Hurtigbufring av omslag på forhånd (73 av 5798) Kjører 00:04:41
    Gold - Greatest Hits

Det gikk i for og greit, men den sliter altså med hurtigbufringa med albumene. Jeg må avslutte søket manuelt.

Problemet skyldes muligens at det er noe scanneren ikke liker noe i biblioteket mitt, store filer, tekstfiler, store albumart, cue sheet mm.

Tviler på dette har med hardware å gjøre, av den grunn at systemet har virket plettfritt i et par år nå opp til 7.6. Bruker et raid0, 3 x 1,5TB WD Green. (Muligens kan en disk ryke snart, men det er en annen skål...). Og OS er på en egen WD Black 1 tb disk.

Regner med at logitech identifiserer problemene etterhvert og får fikset bugsene i 7.6.1..
    Siden jeg opplever at akkurat pre-cache algoritmen for cover-art er mye raskere enn før så er det sannsynligvis slik at de også har gjort en hel del endringer her, noe som gjerne også bringer med seg en del bugs. Det er derfor ikke så rart at det er akkurat der du får problemer. Alle mine album-filer er lagret for hånd fra google's bildesøk slik at jeg selv kan gå god for bildekvalitet og filtype (jpg) nettopp for å unngå at det blir inkonsistens og potensielt variabel støtte i applikasjoner på cover art delen av biblioteket. Kan det være at du har scannet inn noen cover og lagret dem i full ukomprimert kvalitet (f.eks tif, psd eller bmp) og at scanneren får alvorlig hikke når den treffer disse store bildene? Eller at du f.eks har noen gif eller png bilder?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har helt sikker noen png-bilder ja. Noen gif, men aller mest jpg. Tidligere greide scanneren å ta alt og scalere for meg også.
    Skal se om jeg kan få tatt et søk på noen av disse formatene og ta ut disse albumene midlertidig for å sjekke om det hjelper. Ser at mer halvparten av coverarten ikke er inne i systemet akkurat no. Får ta et nytt søk.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Loevhagen skrev:
    Etter oppgraderingen: Får dere andre SqueezePlay (tidligere SoftSqueeze) til å vikre som remote opp mot SB Touch? Det virka før oppgraderingen...
    For the record: Laster ned siste versjon av SP og starter SBT Server, så fungerer det igjen. :) Kjekt å styre SBT fra MB uten å trykke på iPhonen / iPaden innimellom når man først har den i nærheten allerede.

M

Mr-T

Gjest
    7.6 ser ok ut her, faktisk bedre enn før. Det jeg merker er først og fremst at guess-tags basert på mappe og filnavn nå ser mer vettugt ut enn før, ukjent av hvilken årsak. Og så laster web-grensesnittet mye kjappere enn før. Eller kan jeg ikke si å ha merket noen forskjeller egentlig.... Full rescan gikk veldig kjapt her.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da er alt i orden med meg også med 7.6. :)
    Avinnstallerte og deretter ny installasjon, og så gikk tøm-og-søk som en drøm.
    1t og 30 min på 130k sanger, ca halvparten så mye tid som det 7.5.4 brukte.

Men så får vi se på hvordan den er i bruk ellers...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    united59 skrev:

Det var godt å høre. Det virket liksom ikke riktig i det hele tatt :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.955
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    united59 skrev:

Det var godt å høre. Det virket liksom ikke riktig i det hele tatt :)
    Kjekt ja.
    Nei er vel normalt når det hadde spellt så bra tidligere. Det var bare at jeg hadde lest om så mange med problemer at jeg tenkte det var ganske normalt akkurat med denne releasen..

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har prøvd ut funksjonen, hvor du kan sette Dac roll on filter fra sharp til slow i siste versjon ??

Petter

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Juhu, da er jeg også venn ;D SB Touch til 1800,- på Lefdal
    Fikk bare satt den opp i går og kjørt igang WiMP på den.
    Herrejemini for et utvalg musikk, og så kult å få det på anlegget :eek:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    Ulf-B skrev:
    Harddisken min står koblet opp på nettverket - direkte mot routeren via nettverkskabel. Jeg har ikke bare musikk liggende på denne harddisken - jeg har bl.a. back-up av en del dokumenter som jeg nødig vil miste. Rent musikkmessig hadde en USB-harddisk fungert helt OK, men da ville jeg ikke kunne bruke den sammen med PCen på arbeidsrommet mitt.
    Det gjør vel nevnte boks til et NAS. (Som inneholder en harddisk)
    Det har vel vært vanlig å skille mellom to typer nettilknyttede disklagringsenheter:
    • (Enkle) eksterne harddisker med ethernetport i tillegg til USB og/eller FireWire
    • NAS, ofte med flere disker og gjerne funksjonalitet som nærmer seg en ordinær tjenerdatamaskin

Jeg antar at det (langt på vei) dreier seg om et kontinuum fra en meget enkel ekstern disk med nettverksport til en avansert NAS som er en spesialisert tjenerdatamaskin. Ytterpunktene kan synes klare, mens den evt. grensen et sted imellom gjerne er høyst uklar.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    united59 skrev:
    Dazed skrev:
    united59 skrev:
    Nei, du håper vi IKKE tuller.
    Gjør jeg?
    Hehe. :)
    [...]
    Men nei, jeg kan ikke vite hva du håper eller ikke håper...
    Dazed har i mange av sine 3627 innlegg på Hifisentralen klart signalisert hva han mener, tror og håper på områder som ligner på dette (f.eks. kabler og kilder). Det har ikke krevd innsats fra min side og relativt korte tid på Hifisentralen å oppfatte det.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Juhu, da er jeg også venn SB Touch til 1800,- på Lefdal
    Fikk bare satt den opp i går og kjørt igang WiMP på den.
    Herrejemini for et utvalg musikk, og så kult å få det på anlegget
    Ja jeg ble lost da jeg fikk transporteren i hus :)ta en sjekk på Radio Paradice
    Ble nesten unødvendig med platekjøp etter det

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter dette her som et eksempel på at Logitech Squeezebox Touch er lett og rask å ta i bruk for mennesker som ikke regner seg som spesielt IT-kyndige.

RoDa skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    RoDa skrev:
    marsboer skrev:
    RoDa skrev:
    Deilig, deilig selvforklarende og enkelt.
    Der var det WIMP på SB Touch i heimen. 8)
    (Ca 20 min totalt fra åpnet eske til ferdig)
    Gratulerer med din første SB!
    Takker og bukker :)
    Allerede masse ny musikk som har funnet veien inn i ørene.
    ...og mange spørsmål angående hvordan bruke Wimp/Spotify effektiv på SBen....
    Er det en brukertråd for SB her på HFS?
    Takk for tilbakemelding.

Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at Logitech Squeezebox Touch er lett og rask å ta i bruk for mennesker som ikke regner seg som spesielt IT-kyndige. Stemmer det?
    Piss-enkelt :D
    Jeg personlig forstår ikke folks vegring mot flere bokser, altså type SB + lagring.
    [...]

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitat fra en annen tråd:

CDWMcInSpots skrev:
    RoDa har denne uken kjøpt en Logitech Squeezebox Touch fra Lefdal for kr. 1800,-

Stereophile skriver følgende om Logitech Squeezebox Touch:
    http://www.stereophile.com/content/logitech-squeezebox-touch-network-music-player-page-3

By Kalman Rubinson

Conclusion
    [...]
    its analog outputs are more than serviceable, even for HD, and its digital outputs into your choice of DAC or processor are better than CD ever was. The Touch's USB output was a surprise, and offered remarkable performance.
    Er det riktig at den har USB-utgang, slik at det er mulig å bruke en ren USB-DAC sammen med Touch til Redbook?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Er det riktig at den har USB-utgang, slik at det er mulig å bruke en ren USB-DAC sammen med Touch til Redbook?
    Den kan "hackes" litt slik at det går, men ikke rett ut av boksen. Tror ikke det er så fryktelig vanskelig, dog.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den kan hackes slik at alt av utganger disables og du står igjen med kun usb-ut.
    Sikkert helt konge hvis det er hva du skal ha inn på DAC.
    Reversibelt ved å sette den tilbake til fabrikkinnstilling.
    Skal visstnok også sende ut 24bit via denne hackusbutgangen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    baluba skrev:
    Den kan "hackes" litt slik at det går, men ikke rett ut av boksen. Tror ikke det er så fryktelig vanskelig, dog.
    USB-inngangen er ment som nettopp det, en inngang for lesing fra USB-minne eller USB-disk. Slik fungerer den "rett ut av boksen".

Squeezebox : Community : Forums er det beskrevet en fremgangsmåte for å rekonfigurere Logitech Squeezebox Touch slik at USB-inngangen blir en USB-utgang som sender ut et digitalt lydsignal. Det krever en viss IT-kunnskap fordi man må logge seg inn via ssh og redigere eller bytte ut konfigurasjonsfiler i Squeezebox Touch's Linux-operativsystem.

Dette er tidligere bl.a. omtalt i svar #2830 fra 08.01.2011:
    Baard skrev:
    [...]
    Instructions for connecting USB DAC to Touch
    Du får lese denne tråden, og vurdere dine kunskaper.
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82110

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    Den kan hackes slik at alt av utganger disables og du står igjen med kun usb-ut.
    http://www.digitalaudioreview.net.au/index.php/news-blog-and-showcase/john-darkos-blog/item/150-how-to-enable-usb-audio-output-on-the-squeezebox-touch

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    http://www.digitalaudioreview.net.au/index.php/news-blog-and-showcase/john-darkos-blog/item/150-how-to-enable-usb-audio-output-on-the-squeezebox-touch
    ... som henviser til samme John Swenson-oppskrift som Baard i svar #2830 fra 08.01.2011.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vanvittig lang denne tråden så det er sikkert tøft å ha full oversikt.

Angående å "lage" en usb-utgang:
    Hvorfor skulle man ønske dette? Har ikke alle/de fleste DACer en USB til s/pdif konverter på inngangen uansett?
    Så hvis det allerede er s/pdif ut fra SB så er det bare å kjøre på det?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Finnes det en veiledning for hvordan jobbe med spillelister?
    Hvordan opprette spillelister, hvordan legge album i spillelister, hvordan legge låter i spillelister og hvordan legge en låt man hører på i en bestemt spilleliste?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    bruksanvisning? hva er det? ;D ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:

Hvorfor skulle man ønske dette? Har ikke alle/de fleste DACer en USB til s/pdif konverter på inngangen uansett?
    Du vet vel at det finnes ganske mange rene USB-DACer på markedet i dag? Mange har gjerne startet med en slik, for så å kjøpe seg en SB senere. I de fleste tilfeller vil jeg tro den eksterne DACen låter bedre.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    baluba skrev:
    RoDa skrev:

Du vet vel at det finnes ganske mange rene USB-DACer på markedet i dag? Mange har gjerne startet med en slik, for så å kjøpe seg en SB senere. I de fleste tilfeller vil jeg tro den eksterne DACen låter bedre.
    RoDa:
    Du har helt rett. Hvis DAKen har S/PDIF RCA eller Toslink er det neppe noen/ingen grunn til å benytte USB-overføring. En Squeezebox Touch kan for øvrig gjerne drive 2 DAKer samtidig, via S/PDIF RCA og Toslink.

Som baluba skriver finnes det dog en del rene USB-DAKer. Stereophiles Squeezebox Touch-anmelder benyttet en slik, Ayre Acoustics QB-9 USB DAC.

Audio Pro TX100

Jeg skal på min kjøkken-Touch forsøke digital USB-utgang for å mate en Audio Pro TX100 som igjen mater Audio Pro Living LV2. I går satte jeg opp "systemet" med analog mating. Det var en god start.

Redigering:
    Byttet ut "eller" med "og"

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn