Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    marsboer skrev:
    FAT32 fungerer men er ubrukelig til noe annet enn enkel dokumentforflytting nå i dag. Du kan ikke lagre filer større enn 4GB på et FAT32 filsystem og det er ineffektivt på store disker. I tillegg har det ikke journaling så dine data har ingen form for sikkerhet mot korrupsjon om systemet skulle bli avbrutt midt i operasjon (Noen av dere husker sikkert at man i gamle dager, dvs windows 95/98, alltid måtte gjennom en scan disk check ved neste boot om man slo av maskinen direkte. Dette var på grunn av FAT32's manglende journaling)
    Skjønner. Så de fleste med ekstern harddisk mot SB bruker NTFS - også de med mac? Med et program som nevnt over?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    patro skrev:
    Har forsøkt å google samt søke her på forumet, men finner ikke svar på følgende problem:

Har hatt en WD Elements 2T koblet til min SB Touch en stund, men da jeg har gått over til mac ønsket jeg å administrere harddisken fra macen og formaterte den derfor til mac os extended (journalført) GUID, la inn musikken på nytt og koblet den til touchen som jeg hadde satt til fabrikkinnstillinger igjen. SB Touch finner usbstasjonen, men kan ikke finne noen filer. Stasjonen er ikke synlig når jeg kobler den til en windowsmaskin.

Før jeg går i gang med å kopiere/formatere/kopiere igjen: hva slags formatering/partisjonering må jeg bruke for at både Squeezebox og mac skal være fornøyd (og helst windowsmaskiner også ...)?

Eller enda bedre - finnes det noe jeg kan gjøre slik den nå er formatert?

Har på følelsen at dette er et nybegynnerproblem, men det får våge seg. Takk på forhånd!
    Du skal se vekk fra det Marsboer og de andre sier m.h.t SB Touch.. Bortsett fra linux filsystem, så bruker sb touch fat32. Ntfs er i praksis ubrukelig, og hfs er ikke leselig i det hele tatt.
    Hvis du vil ha den absolutt beste ytelsen, anskaffer du deg paragon EXTfs for Mac. (men til lydfiler som i 99.99% av tilfellene er mindre enn 4 GB, er ikke dette så nødvendig)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Du skal se vekk fra det Marsboer og de andre sier m.h.t SB Touch.. Bortsett fra linux filsystem, så bruker sb touch fat32. Ntfs er i praksis ubrukelig, og hfs er ikke leselig i det hele tatt.
    Hvis du vil ha den absolutt beste ytelsen, anskaffer du deg paragon EXTfs for Mac. (men til lydfiler som i 99.99% av tilfellene er mindre enn 4 GB, er ikke dette så nødvendig)
    SB Touch støtter vel NTFS ???
    Fra WIKI:
    "Supported filesystems for USB/SD storage
    FAT16
    FAT32
    NTFS
    ext2/ext3"
    Bruker selv NTFS på en USB disk til MAC og har ikke opplevd noen problemer med den enda. På Squeezebox vet jeg ikke hvordan NTFS fungerer, men i og med at trådstarter hadde en 2TB disk så regner jeg med at den var formatert til NTFS i utgangspunktet ???

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev ikke "ikke støttet", jeg skrev: "Ntfs er i praksis ubrukelig"

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    NTFS er ikke skrivbar for SB touch. Dermed får den ikke brukt disken som cache. (ca 10% av disken går til dette formål). Resultat blir en SB Touch som er seigere enn inntørka sirup.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk for oppklarende svar (tror jeg - det får resten av denne posten vise ...)!

Disken jeg kjøpte var formatert i NTSF, det er rett, men jeg har altså formatert den på min mac (til hfs) for å få lese-/skrivetilgang. Det var blunderen, for det formatet leser jo ikke SB. Om jeg formaterer disken tilbake til NTSF på en windowsmaskin, er jeg like langt, eller hva? Da vil jeg kun ha leserettigheter på min mac?

Så da blir det FAT32, formatert gjennom diskverktøyet på macen. Hvis ingen da kommer styrtende til og sier at FAT32 er håløst for avspilling av lydfiler inn til SB Touch. Og ja, ingen av mine lydfiler er større enn 4gb! Ingen av dem er særlig større enn 100 mb, såvidt jeg husker.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Man skrev:
    Kjørt!

Men selv med harddisken formatert til FAT32, finner ikke SB filene. Har oppdatert til versjon 7.6 av programvaren, men serveren finner kun disken, ikke filene. Har lest bl.a. i denne tråden at det kan være trøbbel med mac og SB (se midt på siden og nedover), og selv om det virker som mange er fornøyd ved trådslutt, er ikke jeg det ...

Jeg returnerer sikkert til trøbbelet i morgen, nå er det cd-spilleren som blir brukt :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også problemer med en WD hardisk som jeg formaterte vha MAC, Windows maskiner klarte ikke å skrive til den. Jeg måtte bruke en Windows maskin til og formatere (ikke hurtigformatering) for at den skulle være skrivbar i både Windows og OSX. Maskinene fant den men den var skrivebeskyttet, og det hjalp ikke å endre rettigheter.
    Derfor endte jeg opp med NTFS på hdd og Paragon NTFS for mac på maskinen.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    stejorge skrev:
    Jeg hadde også problemer med en WD hardisk som jeg formaterte vha MAC, Windows maskiner klarte ikke å skrive til den. Jeg måtte bruke en Windows maskin til og formatere (ikke hurtigformatering) for at den skulle være skrivbar i både Windows og OSX. Maskinene fant den men den var skrivebeskyttet, og det hjalp ikke å endre rettigheter.
    Derfor endte jeg opp med NTFS på hdd og Paragon NTFS for mac på maskinen.
    Hadde samme opplevelse som deg mht rettigheter, og Paragon hjalp til der, så takk for tips!

Men feilen lå et helt annet sted, det har nok skjedd en feil i formateringen som ble gjort av macen, det ble liggende en liten partisjon foran hovedpartisjonen på disken, det var denne SB oppdaget (SB leser kun én partisjon) og den var jo tom for lydfiler. Nå har jeg fått formatert disken som primær i FAT32, nå kan både windows, mac lese og skrive og SB leser pent og nøyaktig! Så nå er vi alle glade - forhåpentligvis for en lang stund fremover!

Takk igjen!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Noen som vet om Squeezcenter vil virke med Lion som kommer neste mnd eller må det en oppdatering til?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.985
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg starter serveren så får jeg opp "går i hvilemodus..." eller noe slik.. så slokner hele serveren, dette går den nå gjort i noen uker. Uten at jeg har stilt på noe, hva kan være feil?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    dette kan du vel justere inne i menyen,min er satt til start når servern starter

Gori

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Antall liker
    0
    Morn

Noen som kan svare meg på ca hvor langt man kan være unna routeren med sb touch før det begynner å stoppe opp?

Vurderer kjøp av touch, men router er i 1 etg. i ene enden av huset, og anlegg er i 2 etg. og mottsatt side av huset.
    pc og iphone har aldri fullt signal derifra.

Takk for svar.

Mvh
    Øystein

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det høres ut som om du KAN få problemer her. Der jeg bodde før, fungerte dette ganske greit i et tilsvarende oppsett som ditt - hos broren min fungerte det ikke. Problemet hos broren min løste vi ved hjelp av et par Devolo-bokser - se i hjemme-hos-tråden min - men hos broren min flyttet vi bare den trådløse routeren. Datteren min og mannen hennes har også det par slike Devolo-bokser - og her har de koblet Squeezebox Touch direkte i den ene Devolo-boksen med kabel - og fra den andre Devolo-boksen til routeren med kabel. Hos de unge er altså Touch i praksis koblet direkte til PC via kabel. Begge løsningene fungerer helt prikkfritt.

Gori

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Antall liker
    0
    Takk for tipset Ulf-b
    Spørs om jeg bare får bestille et par sånne devolobokser først som sist.

Det gjør ikke saken bedre at babysitteren går på samme frekvens som internett, ergo går surfingen som frosset tjære når den er på ::) :)

Har sjekket specs, men kan ikke huske å ha fått med meg noe om interminne, så om jeg vil lage eller laste ned en spilleliste, så må jeg ha en usb-harddisk?

Mvh
    Øystein

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En harddisk er absolutt å anbefale, ja. Touch håndterer en USB-harddisk direkte tilkoblet. Jeg kjører SqueezeServer på en egen PC som også har kontroll over den separate harddisken - og ville vel ha gjort det slik selv om jeg hadde hatt Touch. Datteren min og mannen hennes kjører Touch på en Ready-NAS-boks - og har både SqueezeServer og musikken sin liggende der. Og apropos harddisk: ikke glem backup!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gori skrev:
    Det gjør ikke saken bedre at babysitteren går på samme frekvens som internett, ergo går surfingen som frosset tjære når den er på ::) :)
    Har du prøvd å bytte kanal på wifi-routeren?

Gori

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Går det an da :-[, datakunnskapene kunne vært bedre skjønner jeg :)

Kikket på routeren, var noen innganger som var nummerert fra 1-4, har jeg rett hvis disse 4 representerer 4 forskjellige frekvenser?

Om så er, kan jeg da nappe ut fra 1 og plugge i på nr 2, frekvens skiftet, ikkeno mer styr, ferdig?
    evt. reset kanskje.

Mvh
    Øystein

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Neinei. Du kan gå inn i oppsettet på routeren og velge hvilken kanal på frekvensområdet slike routere bruker, den skal kommunisere på.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.171
    Torget vurderinger
    96
    Gori skrev:
    Dazed skrev:

Kikket på routeren, var noen innganger som var nummerert fra 1-4, har jeg rett hvis disse 4 representerer 4 forskjellige frekvenser?

Om så er, kan jeg da nappe ut fra 1 og plugge i på nr 2, frekvens skiftet, ikkeno mer styr, ferdig?
    evt. reset kanskje.

Mvh
    Øystein
    Finn ut hvilken adresse oppsettet på ruteren din ligger på. Det står kanskje på ruteren, eller bare søk på nett eller se i bruksanvisning. Der må du logge inn, brukernavn er somregel admin og passord er password eller noe annet enkelt. Dette er du nødt til å finne ut av, det er ganske essensielt å kunne gå inn i oppsett på ruteren din. Pleier å være oversiktlig og greit å gjøre innstillinger. Bytt kanal først. Jeg kan velge mellom 13 kanaler. Sett den f.eks til 1. Så bør du sette ruteren til å opere i "g only" ikke auto, b & g. Dette ligger under wireless settings e.l.
    Får du gjort dette, er jeg ganske sikker på at problemene dine er løst.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    cybervision_ skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er vel fjernkontrollen som er problemet, heller enn Squeezeboxen. Det går an å endre innstillingene for hvor fort den går ned i strømsparemodus. (Settings->Advanced->Factory test->Power management) Jeg har satt "suspend" til 3600 for å minimere det problemet. Du kan også slå av hele strømsparemodusen hvis du husker på å sette den tilbake i dockingstasjonen etter bruk.

Et annet alternativ kan være å bruke en mobiltelefonapp til å styre SB med. Hos meg har junior demonstrert en betydelig evne til å ta styringen over spillelisten via HTC-telefonen sin...
    Ok. Min sto på 2400.

Jeg har litt sketchy trådløsttilkopling så den kan jo synde litt den også...

Har ikke tlf som kan kjøre noen app så ikke et alternativ.
    Squeezebox Controller er dessverre mye mere glad i strøm enn batterikapasiteten burde tilsi. Den har dessverre en åpenbar, innebygd mismatch på dette området.

Jeg formoder at den er i ferd med å fases ut og erstattes av diverse i- og Android-dingser. De lages jo i helt andre volumer enn denne spesialdingsen. En løs Squeezebox Controller har jo/vel lenge kostet betydelig mer enn den rimeligste apple iPod Touch som har bedre og større skjerm, og som jeg formoder har bedre batteritid og kanskje også gir en bedre brukeropplevelse?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Polkagris skrev:
    Gori skrev:
    Dazed skrev:

evt. reset kanskje.

Mvh
    Øystein
    Finn ut hvilken adresse oppsettet på ruteren din ligger på. Det står kanskje på ruteren, eller bare søk på nett eller se i bruksanvisning. Der må du logge inn, brukernavn er somregel admin og passord er password eller noe annet enkelt. Dette er du nødt til å finne ut av, det er ganske essensielt å kunne gå inn i oppsett på ruteren din. Pleier å være oversiktlig og greit å gjøre innstillinger. Bytt kanal først. Jeg kan velge mellom 13 kanaler. Sett den f.eks til 1. Så bør du sette ruteren til å opere i "g only" ikke auto, b & g. Dette ligger under wireless settings e.l.
    Velg en kanal som ligger lengst mulig vekk fra den som nærmeste nabo bruker, helst 5 kanaler unna. Hvis han bruker 1, velg 6 eller helst 12. hvis han bruker 12, ikke velg 11, 10, 9 eller 8

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gori skrev:
    [...]
    Har sjekket specs, men kan ikke huske å ha fått med meg noe om interminne, så om jeg vil lage eller laste ned en spilleliste, så må jeg ha en usb-harddisk?
    [...]
    Ulf-B skrev:
    En harddisk er absolutt å anbefale, ja. Touch håndterer en USB-harddisk direkte tilkoblet. Jeg kjører SqueezeServer på en egen PC som også har kontroll over den separate harddisken - og ville vel ha gjort det slik selv om jeg hadde hatt Touch. Datteren min og mannen hennes kjører Touch på en Ready-NAS-boks - og har både SqueezeServer og musikken sin liggende der. Og apropos harddisk: ikke glem backup!
    Skriver dere forbi hverandre?

1.
    En Squeezebox Touch kan kjøre sin egen lille, innebygde Squeezebox Server. Da kan den hente musikk fra internettradio via mysqueezebox.com, et SD-kort i Squeezebox Touch' SD-kortleser, et USB-minne eller en USB-disk tilkoblet Squeezebox Touch' USB-port.

2.
    Alle Squeezebox-enheter inkl. Squeezebox Touch kan få musikk fra en enhet som kjører Squeezebox Server. Dette kan være en datamaskin, NAS eller en (annen) Squeezebox Touch. Enheten som kjører Squeezebox Server må lese/hente musikken fra en lagringsenhet, typisk en harddisk, som enten er en del av enheten, er direktekoblet til den eller kan nås av den via et nettverk.

Ulf-B skrev:
    Jeg kjører SqueezeServer på en egen PC som også har kontroll over den separate harddisken - og ville vel ha gjort det slik selv om jeg hadde hatt Touch.
    Ulf-B lar altså sine Squeezeboxer hente musikk fra en datamaskin som kjører Squeezebox Server og har en tilkoblet (USB-?)harddisk.

Ulf-B skrev:
    Datteren min og mannen hennes kjører Touch på en Ready-NAS-boks - og har både SqueezeServer og musikken sin liggende der.
    Disse lar altså sine Squeezeboxer hente musikk fra en NAS som kjører Squeezebox Server. En NAS har innebygd(e) harddisk(er).

Ulf-B skrev:
    Og apropos harddisk: ikke glem backup!
    Dette er meget viktig og riktig.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Barbaresco skrev:
    Polkagris skrev:
    Gori skrev:
    Dazed skrev:

evt. reset kanskje.

Mvh
    Øystein
    Velg en kanal som ligger lengst mulig vekk fra den som nærmeste nabo bruker, helst 5 kanaler unna. Hvis han bruker 1, velg 6 eller helst 12. hvis han bruker 12, ikke velg 11, 10, 9 eller 8
    Det finnes programvare som kan vise hvilke kanaler som er i bruk i ditt område og hvor høy signalstyrken er for hver av dem. Jeg fant et program (husker i farten ikke hvilket) som viste situasjonen godt og ble oppdatert fortløpende. Jeg kunne dermed bære en bærbar datamaskin rundt i huset. Det var meget praktisk da jeg skulle finne en god plassering for den trådløse ruteren/aksesspunktet. Lignende funksjonalitet fulgte med min brors PC.

Hos meg i et murhus i by varierer det mellom ulike rom. Forholdene kan variere mye selv i samme rom (16 kvadratmeter) avhengig av vegger og nærhet til gulv, møbler m.m.

Det kunne også se ut som om ulike Squeezebox-produkter har forskjellig evne til å plukke opp signalene. Jeg tror Logitech Transporter (som har 2 eksterne antenner) viste bedre signalstyrke enn Squeezebox Touch, og Squeezebox Touch muligens bedre enn Squeezebox 3 (men der er jeg mer usikker).

Kablet nettverk virker alltid bra. Dessuten slipper enhetene i samme grad å dele en begrenset båndbreddepool.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    CDWMcInSpots skrev:
    Gori skrev:
    [...]
    [...]
    Ulf-B skrev:
    Ulf-B skrev:
    Jeg kjører SqueezeServer på en egen PC som også har kontroll over den separate harddisken - og ville vel ha gjort det slik selv om jeg hadde hatt Touch.
    Ulf-B lar altså sine Squeezeboxer hente musikk fra en datamaskin som kjører Squeezebox Server og har en tilkoblet (USB-?)harddisk.
    Harddisken min står koblet opp på nettverket - direkte mot routeren via nettverkskabel. Jeg har ikke bare musikk liggende på denne harddisken - jeg har bl.a. back-up av en del dokumenter som jeg nødig vil miste. Rent musikkmessig hadde en USB-harddisk fungert helt OK, men da ville jeg ikke kunne bruke den sammen med PCen på arbeidsrommet mitt. At jeg har en egen PC stående og surre og kjøre SqueezeServer og ikke noe annet, skyldes bare at denne PCen kræsjet rett etter at vi flyttet til leiligheten - og dermed fikk den ikke fornyet tillit som jobb-PC - men den duger helt fint til å kjøre SqueezeServer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Harddisken min står koblet opp på nettverket - direkte mot routeren via nettverkskabel. Jeg har ikke bare musikk liggende på denne harddisken - jeg har bl.a. back-up av en del dokumenter som jeg nødig vil miste. Rent musikkmessig hadde en USB-harddisk fungert helt OK, men da ville jeg ikke kunne bruke den sammen med PCen på arbeidsrommet mitt.
    Det gjør vel nevnte boks til et NAS. (Som inneholder en harddisk)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har tatt i bruk sbs 7.6?
    Offisielt ute nå, ser mange har problemer...

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    409
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    united59 skrev:
    Heller det motsatte her. Var en del coverbilder som ikke ble vist før, men nu er ikke det et problem lenger.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vegard0 skrev:
    united59 skrev:
    Heller det motsatte her. Var en del coverbilder som ikke ble vist før, men nu er ikke det et problem lenger.
    Så fint. Får vel prøve snart.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    united59 skrev:
    Vegard0 skrev:
    united59 skrev:
    Så fint. Får vel prøve snart.
    Da har jeg 7.6 oppe og går.
    Ser ut som om tiden det tar å gjøre et fullt "tøm og søk på nytt" er doblet. Har vel med overgangen til Sqlite og at biblioteket mitt er på over 130.000 sanger.??

På plussida ser det ut som om responstida på webUI er blitt litt kjappere. Får teste den ut litt mer.

M

Mr-T

Gjest
    Oppgraderte til 7.6 her og i dag. Måtte ta en full rescan fant jeg ut... og det tar vel hele natta med den musikksamlinga jeg har. Får se åssen ting ser ut når det er ferdig.

Men ble det bedre lyd etter oppgradering tro? ;D

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter oppgraderingen: Får dere andre SqueezePlay (tidligere SoftSqueeze) til å vikre som remote opp mot SB Touch? Det virka før oppgraderingen...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn