Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    eksu skrev:
    Er det noen som har testet dette på sin Squeezebox?

http://www.squeeze-upgrade.com/index.php?language=en
    Det de lover er iallefall ikke akkurat småtteri......

"....your music will sound more dynamic and more natural. Also the background noise will be totally gone. The additional SBooster creates a perfect soundstage, a fantastic placement of the voices and instruments. You will enjoy even the smallest detail"

Artig å høre om noen her har prøvd ja.......

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Liotheles skrev:
    eksu skrev:

"....your music will sound more dynamic and more natural. Also the background noise will be totally gone. The additional SBooster creates a perfect soundstage, a fantastic placement of the voices and instruments. You will enjoy even the smallest detail"

Hei, eg og lurer på dette med bytte av strømforsyning til Squeezebox (i mitt tilfelle Duet).
    Eg har brukt Squeezeboks og NAS i ca. 3 år, og har innimellom lurt på om det er oppgraderingar eg burde ha gjort for å optimalisere Squeezeboxen?

Leste ein del på nettsida til Squeeze-upgrade i linken over, på papiret virka det interessant...

La oss sei at det viser seg at det har noko for seg å skifte strømforsyninga på Squeezeboxen. Kva då med strømforsyninga til NAS'en og den trådlause ruteren? Nokon som har peiling?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du kjører digitalt ut så vil vel PSU til SB neppe ha noen innvirkning på lyd kvaliteten.
    På NAS og router så har det absolutt ingen betydning what so ever....

Skal du bruke penger på oppgradering så kjøp heller en SB Touch, det vil du ha mer igjen for (billigere er det også)

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    stejorge skrev:
    Hvis du kjører digitalt ut så vil vel PSU til SB neppe ha noen innvirkning på lyd kvaliteten.
    På NAS og router så har det absolutt ingen betydning what so ever....

Skal du bruke penger på oppgradering så kjøp heller en SB Touch, det vil du ha mer igjen for (billigere er det også)
    Takker for svar.
    Ok, då brukar eg ikkje meir tid og energi på å fundere på NAS/router problemstillinga :)

Er fornøgd med Duet-løsningen som eg brukar med ekstern DAC. Er SB Touch bedre enn Duet når det gjelder å sende det digitale signalet vidare? Eller er det brukargrensesnittet som er bedre?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et litt snodig problem.....

Bruker Squeezeplay som kontroll av min SB Touch.

Lager en spilleliste bestående av låter fra Spotify og fra Wimp. Trykker "L" og får opp spillelisten. Blar nedover i spillelisten og når man trykker på "A" så får man normalt muligheten til bl.a. "Remove from playlist" og "Play next" i contextmenyen som spretter opp. Det snodige er imidlertid at dette kun skjer på Spotifylåtene. På Wimp låtene er disse to valgene rett og slett borte ???

Samme ser jeg hvis jeg bruker iPeng (trykke og holde på en sang i spillelisten) men der kan man jo gjøre dette på en annen måte og komme rundt problemet.

Hva ER det med disse Wimp låtene? :-\
    Eller er problemet kanskje et helt annet sted?
    Tips?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    U-96 skrev:
    Liotheles skrev:
    eksu skrev:

Hei, eg og lurer på dette med bytte av strømforsyning til Squeezebox (i mitt tilfelle Duet).
    Eg har brukt Squeezeboks og NAS i ca. 3 år, og har innimellom lurt på om det er oppgraderingar eg burde ha gjort for å optimalisere Squeezeboxen?

Leste ein del på nettsida til Squeeze-upgrade i linken over, på papiret virka det interessant...

La oss sei at det viser seg at det har noko for seg å skifte strømforsyninga på Squeezeboxen. Kva då med strømforsyninga til NAS'en og den trådlause ruteren? Nokon som har peiling?
    jeg kjenner ikke disse produktene, men jeg har generelt svært gode erfaringer med å oppgradere switch mode strømforsyninger.

Jeg har gjort strømforsyningsoppgraderinger i andre bokser - både switch mode og lineære bokser - med svært gode resultater. Blant annet en Denon DVD 2900 spiller som var ganske påkostet i utgangspunktet. Dette ga en betydelig lydforbedring når den ble brukt som transport. Jeg har en Squeezebox 2 som låter OK til prisen men heller ikke mere.

Ut fra lydkvalitet og byggekvalitet vil jeg anta oppsiden ved å oppgradere strømforsyningen i en Squeezebox er minst like stor her som den var på DVD-spilleren. Men mye tyder på at Transporteren er bortigmot ferdigmodda fra fabrikken.

Det å oppgradere NAS osv har dog neppe noe for seg. Der er det en ren datastrøm som sendes ut, og timing er ikke kritisk overhodet så lenge båndbredden er tilstrekkelig og stabil. Men strømkvaliteten har mye å si for en boks som leverer et SPDIF signal ut.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Bx skrev:
    jeg kjenner ikke disse produktene, men jeg har generelt svært gode erfaringer med å oppgradere switch mode strømforsyninger.

Jeg har gjort strømforsyningsoppgraderinger i andre bokser - både switch mode og lineære bokser - med svært gode resultater. Blant annet en Denon DVD 2900 spiller som var ganske påkostet i utgangspunktet. Dette ga en betydelig lydforbedring når den ble brukt som transport. Jeg har en Squeezebox 2 som låter OK til prisen men heller ikke mere.

Ut fra lydkvalitet og byggekvalitet vil jeg anta oppsiden ved å oppgradere strømforsyningen i en Squeezebox er minst like stor her som den var på DVD-spilleren. Men mye tyder på at Transporteren er bortigmot ferdigmodda fra fabrikken.

Det å oppgradere NAS osv har dog neppe noe for seg. Der er det en ren datastrøm som sendes ut, og timing er ikke kritisk overhodet så lenge båndbredden er tilstrekkelig og stabil. Men strømkvaliteten har mye å si for en boks som leverer et SPDIF signal ut.
    Intressant lesning Bx. Optimale signal før Dac er alltid å foretrekke. Har lagt merke til at mellomtone kan virke litt anstrengt ved bruk av Squeezebox som signalkilde, mulig eg tar feil her eller at det er andre komponenter i anleggets skyld. Synest nesten det er verdt pengane å sjekke ut dette produktet om ein kan bli kvitt litt smågrums i lydbildet.

FV

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Edit: Jada, en løs optisk kabel var problemet... Fort gjort! ;)

Har kjøpt meg en Transporter som jeg bruker til forforsterker og DAC til min McIntosh MC402. Pga at jeg hadde lånt bort XLR-kablene mine brukte jeg RCA mellom Transporter og MC402, noe som fungerte.
    Var og hentet kablene mine i dag og koblet den opp til forsterkeren, men alt som skjedde varr knepping og litt skurring i høyttalerene mens nålene på MC402 dunket et par slag og lyset for "Power Guard" lyste.
    Har sjekket at Transporter står på rett inngang og er koblet til rett utgang, samt sjekket at bryterene på MC402 står på "stereo" og "balanced inputs".
    Noen som har en formening om hva problemet mitt er?

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har opplevd et par ganger at Transporteren har sluttet å gi digitalt signal ut. Begge gangene var det etter at den hadde vært påslått eller i standby, men ikke brukt på flere dager. VU-metrene på frontpanelet av Transporteren viser signal, men det er knepp stille i høyttalerne og DEQX'en ser ikke noe signal på de digitale inngangene. Eneste løsning jeg har funnet er å slå Transporter helt av (ut med strømledningen), la den få noen sekunder til å roe seg ned, og så starte den opp igjen. Da fungerer alt normalt. Det er fort gjort å mistenke neste ledd i kjeden, siden VU-meterne på Transporteren vifter i vei, men det har altså vært Transporteren som trengte en hard reboot begge ganger.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det samme skjer med min Squeezebox v3 dersom jeg forsøker å spille enkelte hires-filer.

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Det skjer med min duet rett som det er.....syns det har blitt verre etter siste oppdatering :eek:
    Kan ikke spille mer en et par timer sammenhengende så stopper det opp.
    Det skjer både med streaming via Readynas`en og nettradio......
    Har tømt den totalt og kjør innstalleringen på nytt fra bunnen 2 ganger.
    Ser ut til det samme skjer....
    Løses som regel med power shutdown total.
    Har noen prøvt å bytte powersupplyen til squeezen???
    Har bygget en regulert m 30 VA ringkjerne til min duet.
    Har ikke koblet den til ennå.
    Tydeligvis mye å hente ifølge en del andre på diy forum ute i den store verden?
    God helg.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Shadow skrev:
    Har noen prøvt å bytte powersupplyen til squeezen???
    Jeg benytter en VDC-SB fra Channel Islands Audio til min Classic. Dette er en linjær sak på 5V som passer til Classic og Touch.
    Min orginale strømforsyning røk etter 4 års bruk, og jeg mistenker at den switchede universalforsyningen fra Clas Ohlsson som jeg erstattet den med, laget litt "fnidder" i diskanten, selv om jeg utelukkende bruker digitalutgangen. Jeg har ikke sammenlignet orginalen direkte mot VDC-SB.

CIAudio leverer også en 9V forsyning som passer til Receiver/Duet.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Følgende (ja jeg har søkt litt) problem dukket opp i kveld.
    Plutselig kutter musikken, og det viser seg raskt at jeg ikke får koblet på nettverket.
    Har nettopp kablet opp nettverk, og det har fungert smertefritt frem til nå.
    Jeg har resatt SB'n, restartet router, og restartet switchen i kjellern. Intet skjer!
    Den finner ikke nettverket mitt.
    For sikkerhets skyld koblet jeg til min macbook på samme kabel, slo av airport og pinga vg. Det ble svar det gitt.
    Noen som har vært borti lignende?
    Den finner ingenting, den får ikke ip.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være at den har fått for seg at den skal koble til trådløst istedenfor kablet?
    Sjekk nettverksinnstillingene én gang til. ;)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    nei, jeg får kontakt trådløst (det er ustabilt, derfor jeg kabla)
    Jeg får ikke ip når jeg prøver å koble ethernet

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt om folk som sliter med å få de til kablet, uten at jeg har hørt noe fiks på det dessverre, Ivar.
    Hva med en reset og så prøve på nytt?

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Roda: jeg pinger via macbook, kobler til og får svar på de ca 9 første forespørslene hos vg.
    Så er det dødt.
    Så, det er enten svitsj, eller kabling.
    Noe må være løst, da det funka fjell de første dagene.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vg.no døde ping-døden! ;D

Spøk til side, det høres ut som om du har defekt hardware eller konfigurasjon ett eller annet sted, spesielt dersom alt virket ok det ene øyeblikket, men ble taust og innesluttet det neste. En mulig feilsøkingsstrategi kan være å koble SB til server via færrest mulig bokser, for så å reintrodusere dem en etter en.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    hehe, vg har vel hatt egen ping-server siden internettmorgenen omtrent så jeg er ikke veldig redd for det.
    Først prøve en ny kabel, så flytte sb rundt

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hadde et lignende problem, da var det switchen sin feil..

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    jeg tenkte på dette før jeg sovna. Tror muligens det også kan være svitsjen.
    Må vel gjennom et par esker for å se om jeg finner en annen en.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    RoDa skrev:
    Har hørt om folk som sliter med å få de til kablet, uten at jeg har hørt noe fiks på det dessverre, Ivar.
    Det høres rart ut. Alle mine Squeezebox-produkter (Squeezebox 2, Squeezebox 3, 3 stk. Squeezebox Touch og Transporter) har fungert bra med kabel. Det har vært mer varierende resultater med trådløst nettverk, og dette er helt som forventet (og forklart flere ganger tidligere).

Kanskje de som har problemer benytter søppelkabler og dårlig hjemmemekk? Kabler, kontakter og koblinger som ikke holder rett Cat-standard kan selvsagt skape problemer. Det er ikke uten grunn at profesjonelle installatører kontrollerer hver eneste linje etter montering, og at enhver større IT-avdeling har eget kablingstestutstyr.

Forøvrig er, som tidligere nevnt, programmet inSSIDer fint for feilsøk av trådløse nettverk, plassering av aksesspunkter, valg av kanaler o.l.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    ok, får vel poste litt.
    Hvis ping kjører på MB mens jeg kobler inn rj45 der SB står, så får jeg 9 svar. Alltid 9! Dette gjelder minst 3 punkter på stua.
    Hvis jeg starter ping med rj45 i, får jeg intet svar.
    Jeg har satt inn en ny svitsj, og koblet meg rett på denne med en fabrikk-cat5.
    Jeg både får og ikke får svar.
    So far so good. Not good...
    Jeg kobler rj45 fra den cat5 som går fra 2 etg til kjeller. Rett fra telenorrouter.
    Både svar og ikke svar!

Konklusjon: det er noe som er ustabilt her.
    Now entering router, så får vi se.

Det skal sies at jeg måtte ta i litt (men har tatt i mer på slike kabler før) når jeg trakk cat opp gjennom trekkerør. En knekk gjorde det litt trangt kan man si.

edit: det litt rare er, at ting har funka som bare det, i ei uke.
    edit2: routerport fungerer.

Konklusjon (foreløpig): Det KAN virke som om kabel i trekkerør er synderen.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan det tenkes at den ping du bruker, kun pinger ni ganger?

Uansett bør du fortsette evt. videre diskusjon i datahjørnet og ikke i denne tråden.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    coolbiz: jeg fortsetter tråden uten en tråd. hahaahahahaahaha
    nei, Terminal pinger ikke bare ni ganger. Den har som default at den pinger til armageddon om du vil.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Overført fra hodetelefontråden.

ivar skrev:
    ok, får vel poste litt.
    Hvis ping kjører på MB mens jeg kobler inn rj45 der SB står, så får jeg 9 svar. Alltid 9! Dette gjelder minst 3 punkter på stua.
    Hvis jeg starter ping med rj45 i, får jeg intet svar.
    Jeg har satt inn en ny svitsj, og koblet meg rett på denne med en fabrikk-cat5.
    Jeg både får og ikke får svar.
    So far so good. Not good...
    Jeg kobler rj45 fra den cat5 som går fra 2 etg til kjeller. Rett fra telenorrouter.
    Både svar og ikke svar!

Konklusjon: det er noe som er ustabilt her.
    Now entering router, så får vi se.

Det skal sies at jeg måtte ta i litt (men har tatt i mer på slike kabler før) når jeg trakk cat opp gjennom trekkerør. En knekk gjorde det litt trangt kan man si.

edit: det litt rare er, at ting har funka som bare det, i ei uke.
    edit2: routerport fungerer
    Kontrollspørsmål:
    • Hvilken kategori Cat-kabel benytter du? Cat 5, Cat 5e, Cat 6, Cat 6a?
    • Har termineringene/kontaktene/patchepanelene samme kategori?
    • Er kategorien høy nok for hastighetene du forsøker å kjøre på 10/100/1000 mbps?
    • Er kabelen du har trukket i røret, en installasjonskabel laget for (rør)trekking eller en dropkabel? Dropkabler er mykere, med mykere og mindre robust kappe, og er ikke laget for (hardhendt) trekking.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    ivar skrev:
    hehe, vg har vel hatt egen ping-server siden internettmorgenen omtrent så jeg er ikke veldig redd for det.
    En egen ping-server gitt, ikke verst ;D

Noen routere er satt opp til å ikke svare på ICMP i det hele tatt eller ikke svare når det er høy belastning.
    Ping din ISPs eller Googles NS og ikke VG.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    1: cat 5
    2: alle kontaktene (ikke elko, men like) er terminert A-type. Kablene kan nok være begge deler. IKKE de som går til kontaktene dog, de er like.
    3: kategorien er høy nok for 100mbit, og det skal holde lenge.
    4: oklart, men mulig det er en drop. Jeg skal få trukket en kabel gjennom vinduet til svitsjen i kjeller. Funker det da har jeg svaret.

takk igjen, cdwmcinspots. Du er et orakel!

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Må være Dueten som kødder her. Har PS3 som jeg streamer musikk og film i HD igjennom samme kabel etter switchen rett i readynas`en.
    Har en PVR som jeg og bruker mot nettet via samme switchen uten problemer.
    Spiller som regel når jeg er hjemme. Går ut et ærend, kommer hjem så er det tyst.Ikke hver gang, men da er det bare å trykke på ok så kommer radioen med en gang.......snodig.
    Har en bekjent som har 2 stk, og han sier de ikke er helt problemfrie i drift...
    Mvh

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ivar skrev:
    [...]
    3: kategorien er høy nok for 100mbit, og det skal holde lenge.
    [...]
    Litt høyttenkning:

Cat 3: 10 mbps
    Cat 5: 100 mbps
    Cat 5e: 1000 mbps = 1 gbps
    Cat 6: 1000 mbps = 1 gbps (10.000 mbps = 10 gbps inntil 55 meter)
    Cat 6a: 10.000 mbps = 10 gbps

100 mbps skal holde lenge for lyd. Det er ikke problemet.

Kabelanleggets faktiske kategori er avhengig av delenes kategori, arbeidets kvalitet ved installasjon og evt. negative hendelser etter installasjon, f.eks. kabelspisende mus, forskyvinger i vegger p.g.a. setningsskader, barn som drar i kabler. Kabelanlegget ditt kan dermed være Cat 3 eller dårligere.

Hvis dine elektroniske enheter støtter 1000 mbps og du kun har et kabelanlegg som støtter Cat 5, kan du risikere at de elektroniske enhetene ved initiell forhandling finner ut at de vil kjøre 1000 mbps fordi de begge støtter det og kablingen din er medgjørlig for de første testpakkene. Deretter setter de i gang med nyttetrafikk for så å få problemer. Noen elektroniske enheter håndterer slike kvalitetsendringer helt fint og reduserer hastigheten, andre får problemer.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Shadow skrev:
    Må være Dueten som kødder her. Har PS3 som jeg streamer musikk og film i HD igjennom samme kabel etter switchen rett i readynas`en.
    Spiller som regel når jeg er hjemme. Går ut et ærend, kommer hjem så er det tyst.Ikke hver gang, men da er det bare å trykke på ok så kommer radien med en gang.......snodig.
    Har en bekjent som har 2 stk, og han sier de ikke er helt problemfrie i drift...
    Mvh
    ???

For øyeblikket ser det ut som om ivar har mer generelle nettverksproblemer. Det er godt mulig at disse skyldes generelle kablingsproblemer eller noe i routeren (jfr. et punkt i svar #3224).

Du forteller om hva som virker hos deg uten å fortelle om din kablingsstandard og nettverkselektronikk.

Nettradio direkte fra/via mysqueezebox.com uten bruk av lokal Squeezebox Server har vel tidvis hatt problemer, men det virker nesten alltid riktig bra hos meg (også med amerikanske kanaler med 256 kbps). Jeg tror dessuten stabiliteten har vært bedre siden bug #3161 ble rettet i versjon 7.6.0 beta en gang i vår.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ivar skrev:
    2: alle kontaktene (ikke elko, men like) er terminert A-type. Kablene kan nok være begge deler. IKKE de som går til kontaktene dog, de er like.
    For sikkerhets skyld: Er du sikker på at denne termineringen er korrekt utført? Jeg feilsøkte engang hos en kompis med tilsvarende nettverksproblemer, og fant ut at den som hadde gjort termineringen hadde stokket rundt på to av kabelparene. De ulike kabelparene i slike TP-kabler er nemlig IKKE like. De har ulikt antall tvinninger pr. meter og kjøres med ulik "bærebølge". Det er følgelig ikke likegyldig hvilket kabelpar som kobles til hvor.

jfr. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    coolbiz skrev:
    ivar skrev:
    For sikkerhets skyld: Er du sikker på at denne termineringen er korrekt utført? Jeg feilsøkte engang hos en kompis med tilsvarende nettverksproblemer, og fant ut at den som hadde gjort termineringen hadde stokket rundt på to av kabelparene. De ulike kabelparene i slike TP-kabler er nemlig IKKE like. De har ulikt antall tvinninger pr. meter og kjøres med ulik "bærebølge". Det er følgelig ikke likegyldig hvilket kabelpar som kobles til hvor.

jfr. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair
    coolbiz har et poeng. RJ-45-hann-kontakter kan generelt være fiklete å terminere. Hunnkontaktene som benyttes på vegg og i patchepaneler er greiere. Det er fiklete å stappe rett leder i rett hull (som ikke er fargemerket i motsetning til normalen for hunnkontaktene). Dessuten må ledrene legges ut i en liten vifte, og deretter stusses slik at viften ikke har buet, men rett kant (mot kontaktens front/lederende). Lederparene har forskjellig antall viklinger per lengdeenhet. De skal derfor beholde denne til tettest mulig innpå kontakten. Kabelkappen skal passere klemmemekanismen slik at du får en viss strekkavlastning fra kabelkappen. De tynne lederne tåler lite og skal derfor ikke være fri og utsatt for strekk (en vanlig hjemmemekkfeil).

Legg også merke til som nevnt i wikipediartikkelen at det finnes to koblingsstandarder:
    • TIA/EIA-568 T568A
    • TIA/EIA-568 T568B
    Det går galt hvis du blander dem. Det dreier seg om forskjellig kobling av de samme kontaktene, og Elkos veggkontakter er fargemerket for begge standarder. Jeg ble en gang fortalt at Telenor benytter den ene og resten av Norge den andre. Jeg husker ikke hvem som bruker hvilken uten å sjekke, og opplysningene er rimelig godt begravde her hos meg. Kanskje noen andre kan hjelpe?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bx skrev:
    U-96 skrev:

[...]
    Men strømkvaliteten har mye å si for en boks som leverer et SPDIF signal ut.
    Flere kilder har hevdet at Squeezebox Touch er en vesentlig bedre digital kilde, altså har bedre signalkvalitet vi digital utgang, enn tidligere Squeezebox-produkter, med unntak av Transporter.

Jeg tror at Stereophiles John Atkinson benyttet standardstrømforsyningen da han målte Squeezebox Touch. Jeg vet ikke om han har målt Squeezebox 2, 3 eller Classic som alle tre har samme innmat.

CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Stereophile skriver følgende om Logitech Squeezebox Touch:
    http://www.stereophile.com/content/logitech-squeezebox-touch-network-music-player-page-3

By Kalman Rubinson

Conclusion
    [...]
    its analog outputs are more than serviceable, even for HD, and its digital outputs into your choice of DAC or processor are better than CD ever was. The Touch's USB output was a surprise, and offered remarkable performance.
    http://www.stereophile.com/content/logitech-squeezebox-touch-network-music-player-measurements

Measurements
    [...]
    Logitech's Squeezebox Touch offers excellent audio engineering with no sign that it has been compromised to reach its low price point. This is especially commendable when you consider that, in addition to its audio circuitry, the Touch includes a Linux-based server complete with touchscreen display. I am amazed that all this can be done for $299.99.—John Atkinson

Logitech Squeezebox Touch, high-resolution jitter spectrum of analog output signal
    [...]

Vedlegg

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    For øyeblikket ser det ut som om ivar har mer generelle nettverksproblemer. Det er godt mulig at disse skyldes generelle kablingsproblemer eller noe i routeren (jfr. et punkt i svar #3224).

Du forteller om hva som virker hos deg uten å fortelle om din kablingsstandard og nettverkselektronikk.

Nettradio direkte fra/via mysqueezebox.com uten bruk av lokal Squeezebox Server har vel tidvis hatt problemer, men det virker nesten alltid riktig bra hos meg (også med amerikanske kanaler med 256 kbps). Jeg tror dessuten stabiliteten har vært bedre siden bug #3161 ble rettet i versjon 7.6.0 beta en gang i vår.

[/quote]

Har cat5e produsert for offshore og 2 dlink switcher opptil 1000mbps....
    For når den beg med oppdateringstullet sitt, så kommer det støy ut av lydutgangene???
    Derfor har jeg prøvd å kjøre fabrikk innstillingene på nytt for deretter å oppdatere den.
    Har faktisk funka stabilt den siste uka???
    Har ikke noe kjennskap til stabiliteten med readyNas duo som jeg har mot andre readyNas modeller.
    Har ikke lest meg opp noen erfaringer ennå.
    Er jo heilt kanon de gangene det fungerer... :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ivar skrev:
    [...]
    [...]
    Litt mer høyttenkning:
    De fleste/alle kabler, også tvunnet parkabel, har i sine spesifikasjoner to minimusgrenser for bøyeradius, en ved installasjon og en annen ved bruk/etter installasjon.

Hvis du har havnet under disse grensene, kan du få problemer. Det er mulig at de ikke oppstår med en gang, men manifisterer seg etter en stund. Litt som om man overbelaster noe slik at det bryter sammen etter en kortere eller lengre stund, men ikke momentant.

Dette kan være en forklaring hvis du har fått problemer med den trukne kabelen etter at den først virket. Dårlig terminering og strekksikring er andre.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Svar #3231:
    Shadow skrev:
    Spiller som regel når jeg er hjemme. Går ut et ærend, kommer hjem så er det tyst.Ikke hver gang, men da er det bare å trykke på ok så kommer radioen med en gang.......snodig.
    Svar #3237:
    Shadow skrev:
    CDWMcInSpots skrev:

Har cat5e produsert for offshore og 2 dlink switcher opptil 1000mbps....
    For når den beg med oppdateringstullet sitt, så kommer det støy ut av lydutgangene???
    Derfor har jeg prøvd å kjøre fabrikk innstillingene på nytt for deretter å oppdatere den.

Har ikke noe kjennskap til stabiliteten med readyNas duo som jeg har mot andre readyNas modeller.
    Har ikke lest meg opp noen erfaringer ennå.
    Er jo heilt kanon de gangene det fungerer... :)
    Det er mulig at jeg har misforstått litt. Jeg trodde du skrev om ivars oppsett i svar #3231, men det var antagelig din egen Squeezebox Duet i tillegg til PS3 m.m. du skrev om. Stemmer dette?

Jeg har kablet nettverk, en blanding av Cat 5e og Cat 6, supplert med trådløst nettverk. Svitsjene er en blanding av 100 mbps og 1 gbps. Jeg har ikke hatt problemer med det kablede nettverket.

Jeg har for øyeblikket 1 Squeezebox 3, 3 Squeezebox Touch og en Transporter tilkoblet med kabel. To av dem kjører daglig nettradio mot/via mysqueezebox.com med bitrate 128-256 mbps. Mye av tiden kjører jeg foreløbig uten en lokal datamaskin med Squeezebox Server.

Squeezebox 3 har i snart 5 uker stått konstant og spilt som kilde for innspilling av diverse utstyr. Den leser/henter lyd(fil) fra en Squeezebox Touch med tilkoblet USB-minne og som dermed er Squeezebox Server for Squeezebox 3. Lyden passerer to nettverkssvitsjer.

På samme nettverk benytter jeg en trådløs bærbar PC (som jeg skriver på akkurat nå). I går og i dag har jeg spilt musikk fra WiMP på denne via trådløst nettverk og internettfrobindelsen samtidig som aktiviteteten i forrige avsnitt pågår. Lyden fra PCen har vært overført trådløst (også 2,4 GHz) fra Audio Pro TX100 til Audio Pro RX100 eller Audio Pro LV2.

Jeg har aldri benyttet Squeezebox Duet, kun Squeezebox Controller. Den skal dog ha en innmat/teknologiplattform som ligner ganske mye på Squeezebox 3.

Kjører du mot lokal datamaskin med Squeezebox Server, lokal NAS med Squeezebox Server eller mysqueezebox.com?

Jeg har aldri opplevd noe slikt etter en firmwareoppgradering eller en oppgradering av Squeezebox Server.

Hvilken firmwareversjon har du kjørt og kjører på Squeezebox Duet? Ditto for Squeezebox Server-versjon?

Jeg har ingen erfaring med NAS-bokser, men det har en del andre her på HFS.

Er jo heilt kanon de gangene det fungerer...
    ... og det har det (i all vesentlighet) gjort hos meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn