Squeezebox!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
PCen min har 3 nettverkskort (2x1000mbit), og 1 trådløst på 54mbit. Den er koblet til en ruter via TP kabel... jeg lurer på om det er mulig å koble Squeezeboxen til PCen på ett eller annet vis - via det trådløse nettverket på dataen.. ? Eller må jeg kjøpe meg en trådløs nettverksruter for å få det til ?
Det enkleste er å bytte ut ruteren med en trådløs, evt kjøpe et trådløst accesspunkt. Hvis du ikke må kjøre trådløst og bare har 1 inngang i ruteren kan du nøye deg med en switch/hub.
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Aha.. Så det er mao. ikke mulig å trikse litt med dataen, - slik jeg får sendt signaler fra det trådløsenettverkskortet til squeezeboxen.. Da får det heller bli en TP kabel fra pc til squeezeboxen imellomtiden.
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Morsom liten sak forresten, den Squeezeboxen. Den er genial på mange måter..

Iforhold til DVD spilleren, spiller den derimot ca. 3dB lavere ved samme volum på forsterkeren. Det har jo forsåvidt ikke så mye å si, da det er bare til å skru litt mer opp.

Må høre på litt flere CDer før jeg kan gjør opp en mening om det virkelig er mye forskjell på lyden iforhold til DVD spilleren min.. (Jeg spiller Flac filer gjennom Squeezeboxen, rippet fra CDene mine). Den spiller jo også HDCD (flac) :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Aha.. Så det er mao. ikke mulig å trikse litt med dataen, - slik jeg får sendt signaler fra det trådløsenettverkskortet til squeezeboxen.. Da får det heller bli en TP kabel fra pc til squeezeboxen imellomtiden.
Det kan være at du kan prøve å sette opp et ad hoc nettverk for å koble SBen til PCen. Men jeg er ikke sikker på om det lar seg kombinere med ruteren. Mulig det går greit .. prøv dette først:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/expert/bowman_02april08.mspx
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
PCen min har 3 nettverkskort (2x1000mbit), og 1 trådløst på 54mbit. Den er koblet til en ruter via TP kabel... jeg lurer på om det er mulig å koble Squeezeboxen til PCen på ett eller annet vis - via det trådløse nettverket på dataen.. ? Eller må jeg kjøpe meg en trådløs nettverksruter for å få det til ?
Det er fullt mulig å koble SB'en direkte til en PC uten å gå om ruter. Jeg har testet det med nettverkskabel, det skal funke med trådløst også.
Se her for mer info:
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?NetworkDesign
 

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Hvordan er det med mappestrukturen på en SB? Fungerer den på samme måte som en PC med mapper og undermapper?

Vil denne bli treg med ca. 30 000 sanger?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvordan er det med mappestrukturen på en SB? Fungerer den på samme måte som en PC med mapper og undermapper?

Vil denne bli treg med ca. 30 000 sanger?
Ja, av en eller annen grunn kan du bare legge inn 1 mappe i slimserver (med undermapper). Låtene kan da sorteres enten etter katalogstruktur eller tags.

Tregheten kommer an på hvor hurtig maskinen og harddisken din er, RAM etc. På en treg maskin tar det nok tid å oppdatere store mapper ja.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Mappestruktur er valgfritt, du kan ha egne mapper for hvert album eller alt i en mappe om du ønsker det.
Du kan bla og søke både i mapper og tagger.

Slimserver skal kunne håndtere store musikksamlinger uten å bli treg, men det kommer selvfølgelig an på hvor sprek PC du har også.

Edit: Som Gjestemedlem nevner så kan du kun oppgi en mappe i slimserver, men i praksis er dette intet problem siden du kan ha så mange undermapper du ønsker. Du kan også legge inn snarveier i denne mappen til andre mapper og nettverksteder du vil inkludere i musikksamlingen.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, ikke noe problem.:


Dette takler SB/ Slimserver utmerket. Foreløpig ca 350GB.

Bernt K
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har funnet en billig linjer PSU hos Clas Ohlson: Alpha Elettronica 370 S for kr 595,- (mer info. her) ;D
Trodde ikke det var så mye mer å gå på lydmessig med Squeezeboxen, men der tok jeg feil. Skaffet meg denne strømforsyningen i dag og fikk en positiv opplevelse. Anbefales.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Trodde ikke det var så mye mer å gå på lydmessig med Squeezeboxen, men der tok jeg feil. Skaffet meg denne strømforsyningen i dag og fikk en positiv opplevelse. Anbefales.
Så bra, fortel litt mer om forskjellen..., bredde, oppløsning....
Det er en ganske stor boks, jeg kan ikke gjemme den i skabet mitt tror jeg...
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så bra, fortel litt mer om forskjellen..., bredde, oppløsning....
Det er en ganske stor boks, jeg kan ikke gjemme den i skabet mitt tror jeg...
Ja det er en viss størrelse på den boksen og varm blir den også. Det den forbedrer er vel det vi vanligvis regner som "klisjeer" i Hi-Fi sammenheng... : Definisjon i bassen, glattere diskant, mer kropp i stemmer og litt bedre dybde/perspektiv i lydbilde. Kort sagt litt mer fidelity !

Det er sikkert mange andre lineære transformatorer som gjør det samme, men denne var den billigste jeg kom over akkurat nå. ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Har fått noen problemer med SlimServer. Plutselig har jeg en del albums som er listet dobbel opp. Søker man under artist f.eks. og velger Supertramp Greatest Hits er der to albums, men den ene mangler den første sang. Har scannet biblioteket flere gange, vet ikke helt hvor problemet ligger...
Også, uansett hvad jeg gjør, Mark Knopfler Golden Heart VIL også ligge i "Ingen Genre", selvom genre selvfølgelig står huket av på rock, mystiske greier....
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg har også hatt litt småbugs med tager og dobbelloppføringer i Slimserver.
Hvilken rescan metode bruker du?
For meg ser det ut som "Look for new and changed music" gir mer problemer enn "Clear library and rescan everything", så derfor bruker jeg kun sistnevnte. Det tar ikke så mye lenger tid heller.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, tror du har rett Veggen. Har brukt "Look for..." noen ganger og det ser ut til bare å forverre det hele.
Har f.eks. akkurat nå skiftet til 6.5.2 og det blev ikke bedre egentlig.
Firmware på spilleren er 80.
Under albums har jeg stadig
Smokie Greatest Hits by Various Artists
Smokie Greatest Hits by Smokie
og det gjentar sig med Elvis 24 Karat Hits, Tracy Chapman Crossroads og en del andre.....
Men, jeg lukket ned SlimServer, lastet ned 6.5.2, startet SS igjen, den scannet, og det skjete igjen, underlige greier dette.
Legger jeg inn Various Artists som kommer opp med artister på albummet får man jo en laaang liste under de album der har masse artister på sig, ønsker ikke dette heller, men det kan ikke ha noe å gjøre med dette heller tror jeg....
Jeg lastet ned DBPowerAmp, og lekte med 24/96 konverteringer, dvs jeg rippet én cd, og lekte med den, men det virker som om problemene startet etter jeg lastet ned denne, men det kan heller ikke stemme...hvis bare jeg kunne huske om jeg har gjort noe...
Jeg har sett et sted " Look for doublets" eller noe i den stil, hvor var det ?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et mirakel! Strømforsyning!
Kjøpte og bygde en Welborne labs strømforsyning, og vips! var alle småproblemene jeg hadde opplevd (skarpe sibilanter og generell diskantbetoning) borte som morgenduggen. Det tok bare 10 sekunder av Steely Dan's Babylon Sisters før jeg begynte å storkose meg. Billig? 205 dollar og 492 kr i toll/ mva er billig i boka mi for dette løftet. Anbefales!

Bernt K
 
B

Back_Door

Gjest
Et mirakel! Strømforsyning!
Kjøpte og bygde en Welborne labs strømforsyning, og vips! var alle småproblemene jeg hadde opplevd (skarpe sibilanter og generell diskantbetoning) borte som morgenduggen. Det tok bare 10 sekunder av Steely Dan's Babylon Sisters før jeg begynte å storkose meg. Billig? 205 dollar og 492 kr i toll/ mva er billig i boka mi for dette løftet. Anbefales!

Bernt K
Med forbehold at jeg ikke har sammenlignet via blindtest, må jeg si at jeg deler ditt inntrykk. Fikk min Welborne for en god uke siden, og lyden fra min Squeezebox OPPFATTES som bedre enn noen sinne!!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har heller ikke A/B-testet, det gidder jeg ikke, men akkurat Babylon Sisters var et skrekkeksempel på skarpe S-lyder gjennom SB før Welborne, (det er sporet jeg bruker til å høre etter akkurat det problemet) og nå er alt som det skal være.

Bernt K
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Skarpe S'er fra sb'en ???
Dette hørtes mystisk ut, og måtte testes. Babylon sisters ble funnet frem og gjennomhørt opptil flere ganger. Først med std strømforsyning, ikke mye skarpt her, en liten antydning på kor refrenget "...Sscheik it", men ikke mer enn det bør være for at det ikke skal bli tannløst. Byttet til batteridrift, så godt som helt likt, ikke noe forskjell på S'ene.
Min versjon er std CD utgivelsen fra åttitallet, altså ikke noe remaster. Hvilken versjon har du?

Faktisk er det veldig liten forskjell på batteri og std strømforsyning. Om noe så er det stillere bakgrunn og mer ro og dybde med batteri, men ikke mer enn at jeg tviler på at jeg hadde hørt det repeterbart i en blindtest.

Har hørt mange mener at det er støyen std strømforsyninga sender ut på nettet som er hovedproblemet, og ikke hva den gjør med sb'en i seg selv. Hvis du har forsterker som er følsom for den type switchestøy så kan det kanskje forklare noe.
Her hos meg var det ihvertfall ingen hørbare forskjeller.

Kan du teste å plugge inn den originale strømforsyninga, mens welborne'n brukes til sb'en? Noen påstår de kan høre forskjell bare den er plugget i kontakten selv om den ikke er koblet til sb'en, pga støyen den lager på nettspenningen.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm. SB-en går rett i en EC 4.6 og derfra til en AW100. Standard 1984master her også. Skal se om jeg finner et ledig høl på strømskinna å sette SB-PSUen i.

EDIT: Nå har jeg prøvd, og hører ikke forskjell med SB-PSUen tilfeldig isatt uten å drive SB.

Bernt K
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg tror forklaringen på de ulike erfaringer med strømforsyninger, er helheten i den enkeltes anlegg. Det er m.a.o. den totale kombinasjon av komponenter som avgjør følsomheten for forandringer på en av de aktuelle komponenters strømforsyning.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det kan også kanskje være varierende kvalitet/ produsent på strømforsyninga. Min er en Unifive USE 300520 med serienr 604-0144080, dersom det skulle være av interesse. Tok fram måleinstrumentet, og den ga 5,16V, mens Welborne ga 5,10V.

Bernt K
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg har akkurat samme type unifive. Spenningen faller nok litt under belastning, og uansett er nok ikke verdien på spenninga så viktig, det er heller støyen den leverer i tilleg som lager bøll.
Gjorde noen målinger med variabel strømforsyning i en tidligere tråd, sb'en funger helt fint mellom 4,4 og 5,6 Volt om jeg husker rett.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja ikke vet jeg; er EC 4.6 spesielt følsom for RF og annen støy? Jeg ser det er en ferritblokk på strømkabelen fra SB-PSU... Jeg burde kanskje også gjøre noe med strømmen min, nå ligger det en 10-punkts skinne fra Clas Ohlson og forer
TV, VHS, 2XDVD, Rega'en og RIAA, EC 4.6, AW100, CDspiller, tuner og SB, med et par "tvillingharem" der nødvendig. Kanskje ikke helt optimalt. Vel, uansett var Welborne-PSUen et gedigent løft for SBens del.

Bernt K
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tror ikke EC er spesielt følsomt.
Jeg brukte tidligere EC3 og AW75 med sb'en og hadde ikke noe støyproblemer da heller.

Den 10 punkts skinna di hørtes ikke helt topp ut, du kan jo prøve å plugge ut alle komponenter som ikke er i bruk og se om det utgjør noen forskjell.

Har kun sb og forsterker på en kurs med kun noen lampepunkter som ikke er i bruk, men tviler vel på at det har allverden å si.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan ikke sige jeg plages av sss-lyder jeg heller. Tror det er det med helheten i et anlegg der teller ja. Min Bryston er definitivt ikke følsom for støy, jeg har plasma tv på samme kurs også.
Jeg er stadig imponert over denne tassen, du verden så mye lettere alt blev med den i hus...
 

Dumbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
21
Torget vurderinger
3
Et mirakel! Strømforsyning!
Kjøpte og bygde en Welborne labs strømforsyning, og vips! var alle småproblemene jeg hadde opplevd (skarpe sibilanter og generell diskantbetoning) borte som morgenduggen. Det tok bare 10 sekunder av Steely Dan's Babylon Sisters før jeg begynte å storkose meg. Billig? 205 dollar og 492 kr i toll/ mva er billig i boka mi for dette løftet. Anbefales!

Bernt K
Var det vanskelig å bygge denne strømforsyningen? Anbefaler du en med 10 tommeltotter å kjøpe den ferdig montert? Eller er det håp selv for en som meg?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke noe problem! Du bør ha et billig måleinstrument, loddebolt med noenlunde fin spiss, avbiter, Unbraconøkler av liten tommestørrelse, skiftnøkkel, skrujern (Pozidriv #1), men det tok meg kun 3 timer, med middags-, kaffe-, og røykepause, og jeg er absolutt ikke født i en loddebolt. Alle komponentene er godt merket og i pose for seg; til og med har de sendt med store mengder sølvtinn. Monteringsanvisningen er grei nok med fine fargebilder, de har rettnok glemt å nevne sikringsholdermontasjen og at de sendte med en stump kabel til 230Vmontasjen, men det gikk helt greit. Koster forresten ikke mange tilleggsdollarene for en ferdig en heller.

Bernt K
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, tror du har rett Veggen. Har brukt "Look for..." noen ganger og det ser ut til bare å forverre det hele.
Har f.eks. akkurat nå skiftet til 6.5.2 og det blev ikke bedre egentlig.
Firmware på spilleren er 80.
Under albums har jeg stadig
Smokie Greatest Hits by Various Artists
Smokie Greatest Hits by Smokie
og det gjentar sig med Elvis 24 Karat Hits, Tracy Chapman Crossroads og en del andre.....
Men, jeg lukket ned SlimServer, lastet ned 6.5.2, startet SS igjen, den scannet, og det skjete igjen, underlige greier dette.
Legger jeg inn Various Artists som kommer opp med artister på albummet får man jo en laaang liste under de album der har masse artister på sig, ønsker ikke dette heller, men det kan ikke ha noe å gjøre med dette heller tror jeg....
Jeg lastet ned DBPowerAmp, og lekte med 24/96 konverteringer, dvs jeg rippet én cd, og lekte med den, men det virker som om problemene startet etter jeg lastet ned denne, men det kan heller ikke stemme...hvis bare jeg kunne huske om jeg har gjort noe...
Jeg har sett et sted " Look for doublets" eller noe i den stil, hvor var det ?
Foreslår at du sjekker taggingen på de aktuelle platene først. Bruk f.eks mp3tag eller 1mp3tag. Hvis den er OK så vil jeg anbefale rescan med "Clear library ...". Det har i hvertfall løst tilsvarende problemer for meg. For å unngå at hver artist kommer som en egen mappe skal det være nok i EAC å huke av for Various Artists.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Med Squeezeboksen, som ikke har bnc, hvilken kabel bør man da bruke ? er der noen regler ?
I dac´en, som er den innebygde i Bryston B100-DA, er der heller ikke bnc.
Noen sier man bør ha bnc hvertfald ét sted, enten fra kilde eller til dac, betyr det da at jeg heller bør bruke Toslink ?
Hadde tenkt å bestille en Stereovox XV2 kabel, denne kommer med bnc kontakter, og 2 stk bnc-rca overganger.....
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Squeezebox!!!

Jeg får sikkert kjeft for å være ignorant barbar, men ren RCA må da vel være bedre enn Toslink! Så kan du heller åpne SB-en og skifte til BNC-kontakter......

Bernt K
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Nei, JEG får sikkert kjeft fordi dette har vært diskutert masse ganger før.
Fordelen med Toslink er galvanisk skille, og en god Toslink av glass er fullt på høyde med en coax, har jeg lest mig til, bl.a. på enjoythemusic.com var der en test.
Men, en Toslink må helst ikke bøyes alt for mye, og der har jeg et lite problem kanskje.
Leste litt mer om saken her, og det er det samme hvad jeg velger tror jeg, men takk for svar.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Sv: Re: Squeezebox!!!

niels skrev:
Kan ikke sige jeg plages av sss-lyder jeg heller. Tror det er det med helheten i et anlegg der teller ja. Min Bryston er definitivt ikke følsom for støy, jeg har plasma tv på samme kurs også.
Jeg er stadig imponert over denne tassen, du verden så mye lettere alt blev med den i hus...
Fikk "nyss" i denne boksen når jeg leste en tråd om prisforskjeller mellom denne og transporter for kort tid siden. Ble nyskjerrig og stilte noen spørsmål. Fikk god hjelp via "sentralen" og bestilte meg en fra komplett. Har koblet den opp via anlegg no 2 på en Primare SP31 prosessor via coax utagangen. Lyden er forbløffende bra og jeg har vel aldri kjøpt noe til så lite penger som har gitt meg mere igjen :)
Kjempefornøyd!

Mvh Jostein
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Sv: Squeezebox!!!

Etter å ha lest litt om modifikasjoner til squeezeboxen, ser jeg at strømforsyningen ofte blir nevnt. Ser også at noen i denne tråden har kjøpt ny strømforsyning.. men må ærlig talt si at 2000kr for en strømforsyning virker alt for mye. Har den Clas Ohlson saken da, til 600kr. Men den er stygg som juling, så tror ikke den er aktuell. Noen som har kommet over noen andre 'billige' strømforsyninger ?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Egil skrev:
Etter å ha lest litt om modifikasjoner til squeezeboxen, ser jeg at strømforsyningen ofte blir nevnt. Ser også at noen i denne tråden har kjøpt ny strømforsyning.. men må ærlig talt si at 2000kr for en strømforsyning virker alt for mye. Har den Clas Ohlson saken da, til 600kr. Men den er stygg som juling, så tror ikke den er aktuell. Noen som har kommet over noen andre 'billige' strømforsyninger ?
Jeg har sluttet å interessere mig for strømforsyning til den, tror jeg da.
Saken er at jeg har lest så mange forskjellige erfaringer at jeg ikke vil eksperimentere selv.
Du kan jo prøve med et batteri, koster vel ikke mye det, da vet du om du har støy problemer eller ikke og kan da kanskje gå for en stasjonær forsyning...
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.342
Antall liker
416
Torget vurderinger
14
Sv: Squeezebox!!!

Hei

Er Squeezebox 2 verd 500kr? Er det noke å ha?
Treng nokre tips her.
Har fått tilbud om å kjøpa ein.

Mvh
 
Topp Bunn