SRM's tumletråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Å jeg som trudde du snurret vinyl dag og natt nå ;D
    Er ikke langt i fra faktisk. Har snurret mange timer på kort tid. :)

    Gjorde en liten oppgradering i dag. Bassabsorbentene mine er ikke så tykke, så greit å få litt luft på baksiden. Montert rammer som forhåpentligvis gjør at effekten blir litt bedre.

    Vis vedlegget 343901

    Vis vedlegget 343902

    Vis vedlegget 343903
    Steike døtte klarer du temme bass med den ? , 100hz / 3.43m 60hz 5.72m 30hz 11.4 meter bølgelengde ikke småtteri å temme hvis et problem .

    Mvh
    Litt usikker på hva du vil frem til?

    Jeg er har ikke nok greie på dette, men jeg er klar over at de ikke fungerer så langt ned i frekvens. Til det trenger man større greier. Likevel, effekten av disse er ikke vanskelig å høre. Det låter mer ryddig i bassen og også litt oppover i frekvens.

    Jeg har måleutstyr, og en dag skal jeg sette meg litt mer inn i dette for å kunne se hva som skjer og hva jeg evt bør endre på.

    Usher har vært i hus her også ja SRM:)
    Både CP6311 og CP6371, begge ble litt skarpe oppover og litt sirompa i bassen, men dypt gikk de;)
    Noen tunge beist:cool:


    Vis vedlegget 344047


    Vis vedlegget 344048

    gismo
    Se der ja. Litt siderompa i bassen, særlig ved plassering nær vegg. Var ikke så ille om man fikk de litt ut på gulvet. Jeg liker ofte høyttalere som har litt godt med nivå i bunn. Da kan man dra de litt ut på gulvet uten å miste bassen, for det er ofte litt utpå gulvet man får et bra lydbilde. Litt enkelt sagt. Ellers så er jeg enig i at de var litt skarpe.

    6311 var vel egentlig den beste av de synes jeg. :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hei!
    Synes du 9,ern var en vesentlig oppgradering fra 2X ?
    Har 2X med Silver pick up men er ikke helt fornøyd og bestilte en 9,er med Dynavector DV-20XH i dag.
    Får den vel om en 3 ukers tid.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Litt vanskelig å sammenligne direkte siden også pu og høyttalere er byttet ut, men føler meg likevel rimelig trygg når jeg sier at denne er i en helt annen klasse. Bare rent mekanisk er det et stort skille. Hvis du snurrer tallerkenen på Xtension9 når reima er tatt av snurrer den i evigheter. Tydelig at det er veldig lite friksjon her. Både spiller og tallerken er mye tyngre. Det første som slo meg var hvor stille alt var i forhold til 2X. Vanskelig å forklare, men på denne føler jeg at det er bare musikken som står igjen. Ufarget og ærlig. Oppfattet først at det hele låt litt mørkt i forhold til 2X, men jeg hører nå at dette er et resultat av høyere oppløsning. Må si at jeg er strålende fornøyd.

    Skal nevne at jeg også var godt fornøyd med 2X når jeg hadde den, men jeg har ganske begrenset med erfaring når det kommer til vinyl. Hadde en Rega P5 for en del år siden og det er vel egentlig eneste skikkelige spilleren jeg har hatt. Dvs, du bør ta ting jeg skriver om vinyl med en klype salt.;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Som nevnt, storfornøyd med spilleren. Tviler på at denne vil bli byttet ut med det første.

    image.jpg


    Begynner å bli utolmodig ang høyttalerne nå. Kjedelig å vente! Mens vi venter tar vi en liten båttur. :)

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.932
    Antall liker
    108.073
    Torget vurderinger
    23
    Ligner veldig på Commodore Balcony Class.... og Vippetangen
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.441
    Antall liker
    35.949
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Er ikke langt i fra faktisk. Har snurret mange timer på kort tid. :)



    Litt usikker på hva du vil frem til?

    Jeg er har ikke nok greie på dette, men jeg er klar over at de ikke fungerer så langt ned i frekvens. Til det trenger man større greier. Likevel, effekten av disse er ikke vanskelig å høre. Det låter mer ryddig i bassen og også litt oppover i frekvens.

    Jeg har måleutstyr, og en dag skal jeg sette meg litt mer inn i dette for å kunne se hva som skjer og hva jeg evt bør endre på.

    Usher har vært i hus her også ja SRM:)
    Både CP6311 og CP6371, begge ble litt skarpe oppover og litt sirompa i bassen, men dypt gikk de;)
    Noen tunge beist:cool:


    Vis vedlegget 344047


    Vis vedlegget 344048

    gismo
    Se der ja. Litt siderompa i bassen, særlig ved plassering nær vegg. Var ikke så ille om man fikk de litt ut på gulvet. Jeg liker ofte høyttalere som har litt godt med nivå i bunn. Da kan man dra de litt ut på gulvet uten å miste bassen, for det er ofte litt utpå gulvet man får et bra lydbilde. Litt enkelt sagt. Ellers så er jeg enig i at de var litt skarpe.

    6311 var vel egentlig den beste av de synes jeg. :)
    Enig med deg der SRM, 6311 var en bedre "balansert" taler enn 6371, som for meg ble litt pompøs nedover.
    Sikkert også romavhengig og jeg hadde ikke egnet rom den gangen;)

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Spennende forstås, var veldig pene og ser virkelig solid ut :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekre. Si ifra når de er innspilt så tar jeg med "øksa" for å slakte de... ;). Tror dette er gode ting. Skal du bruke de med REL?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg aldri hørt Quadral, men ligner lyden på utseendet vil jeg tro de er temmelig massive? Spennende greier!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    SRM, noe forklarende ord om disse "innestengte" basser...:rolleyes:

    gismo
    Vel, jeg kan si hva Quadral sier, og jeg kan si hva jeg har opplevd. Quadral sier at dette er en kombinasjon av trykkammmer og bassrefleks uten at jeg selv egentlig helt forstår hva de mener. De har brukt denne løsningen på de litt dyrere høyttalerne i mange år, og jeg har hatt høyttalere med en slik løsning fra Quadral tidligere. Tidligere opplevelser tilsier overraskende dynamikk og driv i bassen med tanke på str. på elementene. Det er et drag i bassen som du absolutt ikke forventer. Ikke slik å forstå at de er tunge og siderompa i bassen, for det er de ikke. Det er mer i retning punch og presisjon.

    Dette blir noe helt annet enn Sonus Faber. Rett og slett den rake motsetningen. Selv mener jeg begge deler kan spille musikk selv om tilnærmingen er ganske forskjellig.

    Likte tidlig i min hifikarriere høyttalere fra Quadral, men oppdaget etter hvert at ingen andre hadde valgt det samme som meg. Det fikk meg til å tro at jeg hadde valgt feil. Etter å ha testet utrolig mye forskjellig utstyr har jeg blitt mye mer sikker på meg selv, og jeg påvirkes ikke av andre i nevnverdig grad.
    Det blir jo litt spennende å motta disse høyttalerne da. Vil de leve opp til forventningene?

    Jeg leser som regel ikke omtaler av hifi, men her er en av Rognlien. Når jeg leser denne omtalen synes jeg at jeg virkelig kjenner meg igjen i de Aurum høyttalerne jeg hadde for en del år siden. Aurum Orkan 8 : STORMVARSEL! - Audio Fidelity

    Nå har prisen gått opp en del siden omtalen, men Rognlien påstår fortsatt at de er brukbare til prisen...

    Lekre. Si ifra når de er innspilt så tar jeg med "øksa" for å slakte de... ;). Tror dette er gode ting. Skal du bruke de med REL?
    Du har vel egentlig aldri vært så god venn med dette merket? :rolleyes: Skal testes med REL, men vi får se hvordan det blir. REL spiller jo veldig bra, men på ganske begrenset nivå. Kunne tenkt meg noe men litt mer power, men har ganske begrenset plass hvis det skal passe med møbelet. Må evt bygge i høyden da. Du forstår nok etter å ha tatt en tur. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, testet de største fotophono hadde inne. Låt sterilt og tynt. Vi koblet de opp med en diger PA amp fra crown med vifter og støy. Men da låt de magisk. Tipper delefilteret var litt for krevende. Spent på disse nye. Og er åpen for å endre mening ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Var vel Vulkan MK VI det? Hadde gjentatte forsøk på å få de til uten hell. :)

    Om du vil endre mening vet jeg ikke, men håper på bedre lyd enn hva jeg fikk til med Vulkan VI. ;) Gir deg beskjed hvis de dukker opp til uka. Da kan du/dere ta en tur til helga.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stemmer, var det de het. Store tøffe beist. Jepp, si ifra du. Er nysgjerrig på disse nye.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.471
    Antall liker
    41.379
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Spennende og flotte skulpturer,blir moro å høre hvordan de fungerer
    Grattis :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer ! Regner med at disse lager mer enn en flau bris med tanke på navnet ? Gleder deg vel til innspilling ? 8);)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, ventetiden er over;)
    Ikke pakket ut ennå:confused:
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Whatt, kan du se ned på høyttalerne din :cool:

    Grattis anyway :D
    Magnepan 2.6 er vel den eneste høyttaleren jeg har hatt som er høyere enn meg selv, så dette er noe jeg er vant til. Tror det vil gå greit! Takk. :D

    Gratulerer ! Regner med at disse lager mer enn en flau bris med tanke på navnet ? Gleder deg vel til innspilling ? 8);)
    Takk for det HC. De har jo litt å leve opp til med tanke på navnet, men likevel gjelder fortsatt fysikkens lover her også er jeg redd. Litt usikker på i hvor stor grad noen usle 6,5" skal kunne lage orkan i rommet mitt. Tross dette gleder jeg meg stort til utpakking og innspilling. Arbeidsdagen har vært laaaang. :D

    Gratulerer, ventetiden er over;)
    Ikke pakket ut ennå:confused:
    Takk. Ventetiden var lang, men endelig!


    Fått dratt de inn. Ikke veldig tunge, men tunge nok til at ryggen ikke ble overbegeistret. Nå skal det pakkes ut! Måtte også finne frem litt passende servering til denne høytidlige stunden.

    image.jpg
    image.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer, nå blir det spennende med bilder;)

    gismo
    Takk for det gismo. :)

    Litt utpakking.

    SAM_1042.jpg


    SAM_1043.jpg


    SAM_1044.jpg

    Etter å ha fått høyttalerne ut av eskene dukker det opp en advarsel på språk jeg ikke behersker.
    Tross advarseln fortsetter vi litt til.

    SAM_1045.jpg


    SAM_1047.jpg

    Da var begge to pakket ut. Har ikke kikket under trekket enda. Må stikke ut en times tid nå og ta resten når jeg kommer hjem. :cool:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Ut en tur midt i utpakkingen:confused: e det brann i nabohuset og fare for spredning til ditt :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    teaser, teaser :mad:
    haha ja en brann som ikke kan slukkes med vann, best å styre unna de
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    De var litt mørkere i finishen enn jeg hadde sett for meg. Faktisk litt røffere finish enn jeg hadde sett for meg også. Her er ikke en glattslipt overflate, men en hvor man virkelig ser og kjenner årringene i eika.

    SAM_1050.jpg


    Terminaler.


    SAM_1051.jpg


    En real kabel på innsiden står det!


    SAM_1053.jpg


    Jada, det er bassrefleks. På en måte.


    SAM_1054.jpg


    Dekslene er festet med magneter.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Magnetfester er fine synes jeg da man ikke får noen synlige fester når dekslene er av, slik jeg liker det best.
    Men det var ikke pent med denhvite omrammingen på de dekslene, tror ikke de blir mye brukt :D
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Beklager. Skjønner ikke hva som er feil. Skal prøve å fikse det!;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Hehe ja no synes jeg det var på plass med en beklagelse, unnskyldningen er godtatt om du fikser det asap :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    4.492
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    jeg ser dem klart og tydelig ihvertfall :) Gratulerer med spennende kreasjoner :) tøff design på disse likte godt at treverket var så mørkt og ser ut som ekte tre skal gjøre ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn