Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.094
    Antall liker
    4.192
    Sted
    Sunnmøre
    Slik ser det ut hjå meg. Kva det er prosentar av, skjønar eg ikkje heilt.

    3A3E79BA-17A4-46B7-88DD-FDDF9D85FA9C.png

    (men litt fort går det, tydelegvis)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser det ut hjå meg. Kva det er prosentar av, skjønar eg ikkje heilt.

    Vis vedlegget 892900

    (men litt fort går det, tydelegvis)
    Den måler største % vise avvik fra snittet i perioden du har valgt 10-20-30 sekunder
    Bruk heller en av disse
    9D9F4100-5850-49F5-83E0-2881B1059AE2.png


    5FE0C1A1-6857-4E13-9591-7D79A04A01DA.jpeg



    1722247A-595C-4C88-8AC9-C258C14F2149.png

    969F6A31-BD1E-483B-96A5-E1ED49675725.png

    Og legg mobilen i senter på en taperullkjerne , så det ikke blir ubalanse med tlf på siden av spindel
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.094
    Antall liker
    4.192
    Sted
    Sunnmøre

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Og husk at wow under 0.2% er vanskelig å høre på musikksignal uansett ….vi hører ikke bare på 3150hz sinus
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den måler største % vise avvik fra snittet i perioden du har valgt 10-20-30 sekunder
    Bruk heller en av disse Vis vedlegget 892912

    Vis vedlegget 892913


    Vis vedlegget 892914
    Vis vedlegget 892915
    Og legg mobilen i senter på en taperullkjerne , så det ikke blir ubalanse med tlf på siden av spindel
    Men det er noe galt som ikke er riktig med disse w/f appene som bruker telefonens gyro. De samsvarer jo overhodet ikke med kontrollerte lab målinger. Hva som er galt blåser jeg i, men gale er de og opptar ikke lenger plass på min tlf.

    Uansett så er jo slikt overflødig for oss DD-sopper, ikke belter og trinser og talkum å styre med. Årnær seg sjæl!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Min DD er helt korrekt...... så ble litt skuffet når det viser seg at appen ikke er nøyaktig nok......men uansett.....slettet appen og livet går videre (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Men det er noe galt som ikke er riktig med disse w/f appene som bruker telefonens gyro. De samsvarer jo overhodet ikke med kontrollerte lab målinger. Hva som er galt blåser jeg i, men gale er de og opptar ikke lenger plass på min tlf.

    Uansett så er jo slikt overflødig for oss DD-sopper, ikke belter og trinser og talkum å styre med. Årnær seg sjæl!
    Du har antagelig de beste forutsetninger til å vurdere appene mot din SP-1000R, men jeg registered nokså konsekvente og stabile tall både på hastighet ow wow, målt mot stroboskop, testplate og Shaknspin og WFGUI. Det som variere mest er selve platespilleren , sånn er det med reimdrift
    Tlf appene har et konstant hastighetsavhengig på 0.25’4% hos meg. Strobedisk med kvartstyrt strobelys og glødepære er det som gir meg hastighetsregeransen , ikke appene. Men variasjonene er nyttige å måle på appene når man vil forbedre tallene sine , dvs tune spilleren
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har antagelig de beste forutsetninger til å vurdere appene mot din SP-1000R, men jeg registered nokså konsekvente og stabile tall både på hastighet ow wow, målt mot stroboskop, testplate og Shaknspin og WFGUI. Det som variere mest er selve platespilleren , sånn er det med reimdrift
    Tlf appene har et konstant hastighetsavhengig på 0.25’4% hos meg. Strobedisk med kvartstyrt strobelys og glødepære er det som gir meg hastighetsregeransen , ikke appene
    Ja, tallene er stabile men feil. Mistenker at man operer utenfor toleransene eller bruksområdet til gyroen. Testplate med tone er nok den beste og nøyaktige løsningen for hjemmenerden, men for min del er jeg selvfølgelig ferdig med den biten og fokuserer mer på plater.

    Skal man kun måle rpm anbefaler jeg Turntabulator. Det hevdes at den ikke bruker gyroen og den gir det mest korrekte tallet imo.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.568
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker speedbox SE på project spilleren som er en spenningsregulator. Mærket spesielt klangen på piano, da det lyder falskt ved ujevn hastighet . Noe App vil jeg ikke bruke nei;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt alvorlig syns jeg vi kan overlate målinger av denne typen til proffene. Gjelder både folk og utstyr. Dere skaper bare forvirring.
    Ja, det holder at man har mistet telefonen så kan alt være på ville veier for all fremtid. Og feks RPM appen har en disclaimer:

    " There will undoubtedly be some variation between devices due to the tolerance of the gyroscopes for which there is nothing an app can do"

    Så noen av oss kan være heldige og alle sensorer er 100%, men det vet man jo ikke før man kontrollerer mot en sikker referanse. Så helt enig med deg, denne delingen og sammenligningen hjelper ikke til annet enn å bekrefte at målingene ikke er til å stole på og det er nå bekreftet. (y)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.031
    Antall liker
    24.357
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min neste pu blir en Rega p.g.a 3 skruer. Liker bedre å spille musikk en å fikle med platespilleren.
    Ser den. Jeg liker begge deler jeg, det innrømmes,, og så er jeg sånn skrudd sammen (ha!) at jeg synes det er enkelt å sette nålen på overhenget og/eller finne to punkter nåla skal treffe på en protraktor.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    1.602
    Sted
    Hamar
    Når du vet hvem som har lagt den ut før du åpner Finn-annonsen...
    32EC5C8D-6305-40E8-A00C-62FD4FC7A4FF.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.094
    Antall liker
    4.192
    Sted
    Sunnmøre
    Helt alvorlig syns jeg vi kan overlate målinger av denne typen til proffene. Gjelder både folk og utstyr. Dere skaper bare forvirring.
    No er du slem!

    Eg greier vel ikkje høyra dette, dvs kanskje eg hadde greidd ein A/B mellom min strikkspelar frå 1983 og nye dreieskiva til Tosken, men no har det seg slik at eg ikkje har ein absolutt referanse av den typen ståande. Viss eg ikkje får lov til å måla, korleis i all verda skal eg vita om det er bra då? Bruka meir pengar?

    Ikkje kjenner eg forskjell på god og dårleg vin, heller, men sidan det er vanskeleg å måla er det berre positivt.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Tweedjakke

    Om man bruker slike apper for å skape et sett referanser for seg selv er jo alt bra. Men alt for ofte blir slike målinger presentert som uforbeholdne absolutter. Det er høyst misvisende og av liten verdi for oss som et fellesskap.

    Dessuten må jeg si at mange vinylnerder krever alt for høy presisjon av mediet, all den tid vi egentlig burde vite at store avvik er naturlig bakt inn i formatet. Tross alt bare en serieprodusert plastlefse som skal avtastes. Så selv om man stiller inn azimuth, vta eller overhang på nanometeren kastes alt dette på sjøen når man legger på skiva presset ut i en møkkete hall av en underbetalt og livstrøtt industriarbeider.

    Siste spiker, wow målinger gjort med en telefon omgår en vesentlig faktor i regnestykket som kun en mekanisk måling får med seg, kast og vobbel i lager og tallerken.

    At så mange moderne high end strikk spillere omgår å utlevere w/f tall er jo ganske betenkelig. Aldri hørt om en produsent som ikke utleverer data det er verdt å skryte av, men i mangel på slike tall, skryter de heller av mer obskure vanskelig målbare faktorer. For som vi av denne og andre tråder tydelig kan se, er det ikke mangel på interesse for slike konkrete grunnleggende data hos vinylistene.

    Heldigvis har vi da tidsskrifter som hifi-news som tar denne oppgaven seriøst.

    Thorens TD124

    1676448252884.png
    1676448307795.png
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.713
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge jeg ikke høre noe forskjell når jeg spiller musikk så tar jeg det med knusende ro.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Her kunne du jo bare få alle feil, alle riktig eller 1/3 riktig, men jeg kastet ut en liten livbøye. :)

    Den til venstre er strikk, VPI Prime 21, den i midten er jo TD124DD vist i innlegget mitt over, den til høyre er big T

    Er nok ikke like tilhenger av Korf som deg, lukter agenda lang vei. En analog Amir, vitenskapens Fremer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.031
    Antall liker
    24.357
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bratt denne trappa og Korf har noe å selge han og ja. Men en analog Amir? Næh, han virker høflig.

    Du skrev TD 124 i innlegget, ikke TD 124 DD. :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tallene er stabile men feil. Mistenker at man operer utenfor toleransene eller bruksområdet til gyroen. Testplate med tone er nok den beste og nøyaktige løsningen for hjemmenerden, men for min del er jeg selvfølgelig ferdig med den biten og fokuserer mer på plater.

    Skal man kun måle rpm anbefaler jeg Turntabulator. Det hevdes at den ikke bruker gyroen og den gir det mest korrekte tallet imo.
    Kommer til å prøve turntabulator, takk. Men syns du avviser appenes brukbarhet litt lettvint, likte du ikke resultatet du fikk på platespilleren( den før SP1kR),? Det er ikke nødvendigvis appens ,men like gjern platespillerens feil om resultatet svinger. Appen er greie å bruke sålenge man har en strobedisk å sjekke absolutt hastighet med.

    1.W&F og app
    Min erfaring er at app'enes absolutt hastighet kan være feil med noen desimalers %, men den relative varisjonen fremkommer tydelig, og det samvarer med en god sentrert og god testplate, som feks her. Da er det lett å bruke app til å se efekt av å bytte belte og gjøre andre justeringer og få ned tallene. Dermed er appene fine selv med absolutt avvik.

    1676482134822.png


    Den blå WF appen fra Philip broder har ingen problemer med å konsekvent oppdage en dårlig W&F, som den under. Her er GOD tetsplate sentret og lav wow(0.05%) vist mot en case med et dårlig justert belte (>0.2% ). Krevende å utføre, så siden appen viser det samme bruker jeg den(dvs jeg bruker nå SkaknSpin, ikke tlf app lengre), og sjekker med min gode testplate (NRK sin B&K QR2010) og W&F program om jeg gidder, som regel gidder jeg ikke.
    1676483121483.png


    Her er en Technics 1500 vist mot min egen Gyro målt mens WF mobilappen viser 0.05% hastighets variasjon (feilaktig kalt wow , det er ikke DIN WOW, bare plotet avvik)
    1676483733771.png





    2.Angående testplater så er det kun et fåtall som er brukbare, selv innen samme merke er variasjonen stor, 9 av 10 er dårlige
    Sjansen er stor for at man har dårlig kvalitet. Hvilken skal man bruke ?og er den korrekt sentrer. Polarplot av hastighet ..Se på denne eller...
    1676482347721.png

    denne, min beste
    1676482403396.png


    3.Jeg mener at en strobedisk er den beste hastighetsreferansen, Folk bør bruke den til å sette absolutt hastighet, gjerne sammen med Video Tachometer appen jeg linket til tidligere. Der er det også vist hvorden regne ut % hastighetsavvik

    Kan man se at strobene svinger har man wow eller drift, , og kan regne ut avviket.
    Antall streker på disken er 120*Nettfrekvens/RPM= 120*50/(100/3)=180 streker ved 33.33. I løpet av ett minutt passerer 100/3*180=6000 streker. Så forskyver det seg 6 streker på ett minutt er hastighetsavviket +0.1% =6/6000

    På ETT sekund passerer 100 streker så en strek må flytte seg 1/10 strek på ett sekund for å "se" 0.1%wow. Ganske vanskelig å vurdere eksakt wow visualt vil jeg tro. Da er appen gode å ha.

    Men du med SP-1000R kan jo drite i alt dette, vi andre kan ikke det ;)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var ikke det. Jeg ga jo svaret, du henger jaggu ikke med far! 😁
    Leser ikke alt du skriver, SME en er jo ganske lik
    SME 12 Mk2
    4BDBD124-F7CE-4540-A9FE-51BE58A2D7F8.jpeg

    Technics SP-1000R
    F16C16F2-1B7C-4EC8-8ECE-670F66B943E0.jpeg


    Thorens DD124 er virkelig en skuffelse , har målt flere eksemplar med dingsen min, den har virkelig dårlig hastighets stabilitet. Thorens bør skamme seg.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du husker jagg
    Kommer til å prøve turntabulator, takk. Men syns du avviser appenes brukbarhet litt lettvint, likte du ikke resultatet du fikk på platespilleren( den før SP1kR),? Det er ikke nødvendigvis appens ,men like gjern platespillerens feil om resultatet svinger. Appen er greie å bruke sålenge man har en strobedisk å sjekke absolutt hastighet med.

    1.W&F og app
    Min erfaring er at app'enes absolutt hastighet kan være feil med noen desimalers %, men den relative varisjonen fremkommer tydelig, og det samvarer med en god sentrert og god testplate, som feks her. Da er det lett å bruke app til å se efekt av å bytte belte og gjøre andre justeringer og få ned tallene. Dermed er appene fine selv med absolutt avvik.

    Vis vedlegget 893145

    Den blå WF appen fra Philip broder har ingen problemer med å konsekvent oppdage en dårlig W&F, som den under. Her er GOD tetsplate sentret og lav wow(0.05%) vist mot en case med et dårlig justert belte (>0.2% ). Krevende å utføre, så siden appen viser det samme bruker jeg den(dvs jeg bruker nå SkaknSpin, ikke tlf app lengre), og sjekker med min gode testplate (NRK sin B&K QR2010) og W&F program om jeg gidder, som regel gidder jeg ikke.
    Vis vedlegget 893157

    Her er en Technics 1500 vist mot min egen Gyro målt mens WF mobilappen viser 0.05% hastighets variasjon (feilaktig kalt wow , det er ikke DIN WOW, bare plotet avvik)
    Vis vedlegget 893161




    2.Angående testplater så er det kun et fåtall som er brukbare, selv innen samme merke er variasjonen stor, 9 av 10 er dårlige
    Sjansen er stor for at man har dårlig kvalitet. Hvilken skal man bruke ?og er den korrekt sentrer. Polarplot av hastighet ..Se på denne eller...
    Vis vedlegget 893150
    denne, min beste
    Vis vedlegget 893152

    3.Jeg mener at en strobedisk er den beste hastighetsreferansen, Folk bør bruke den til å sette absolutt hastighet, gjerne sammen med Video Tachometer appen jeg linket til tidligere. Der er det også vist hvorden regne ut % hastighetsavvik

    Kan man se at strobene svinger har man wow eller drift, , og kan regne ut avviket.
    Antall streker på disken er 120*Nettfrekvens/RPM= 120*50/(100/3)=180 streker ved 33.33. I løpet av ett minutt passerer 100/3*180=6000 streker. Så forskyver det seg 6 streker på ett minutt er hastighetsavviket +0.1% =6/6000

    På ETT sekund passerer 100 streker så en strek må flytte seg 1/10 strek på ett sekund for å "se" 0.1%wow. Ganske vanskelig å vurdere eksakt wow visualt vil jeg tro. Da er appen gode å ha.

    Men du med SP-1000R kan jo drite i alt dette, vi andre kan ikke det ;)
    Hvorfor viser da ikke de forskjellige appene samme w/f verdier? Samme sensor samme rådata...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Du husker jagg


    Hvorfor viser da ikke de forskjellige appene samme w/f verdier? Samme sensor samme rådata...
    Du så jo kladdebok mi , og jeg skrev det i innlegget. platespiller med strikk er aldri helt jevne, appen viser variasjoner i platespilleren.
    Hadde en sjekk over en uke spillerens hastighet ble sjekket hver dag med dingsen min. Hastigheten på lå mellom 33.58 og 33.62 hver dag hele uken ( gadd ikke justere til 33.41 som er det som tilsvarer 33.33 med strobe) og WF 2s tallet på 0.08 hver dag. Mens over noen minutter kan det svinge 0.2% peak til peak



    Dårlig belt svinger et my med, og tilfeldigheter spiller inn. I dag falt hastigheten 0.5% ukjent av hvilken grunn
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så hva tror du w/f tallet på 1000r er? Sjekket nu, så kan svare. Alt fra 0,17 til 0,06 avhengig av app og avhengig av plassering.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.031
    Antall liker
    24.357
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Korf nevnte en gang i en bisetning at TD 124 DD var et «badly executed» design. Prøvde å finne det igjen i formiddag, men hadde ikke nok tid.
    1000R og SME12 er like men også ulike. Technichsen har hyller, mens SMEen faller jevnere. Interessante målinger. Ha!
    Jeg tror og håper, men jeg vet ikke, at TD1600/1601 er en bedre grammofon enn TD 124 DD. Den har jo strikk! Den har ikke instant hastighetsjustering. Ikke sikkert at det er så dumt å unngå rykk og napp. TD 1500 har det og tydelige sidebånd ved +/- 17 Hz om jeg husker riktig.
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    Sklir inn på ett bananskall her for å nevne att jeg heller ikke bryr meg om hastighetsmåleapper med min nokså nyinnkjøpte Technics sl100c :cool: 🎶
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.281
    Antall liker
    17.217
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Min erfaring med måleappene som er tilgjengelig for Android er at øverste app i bildet konstant måler lavere hastighet enn nummer to og tre. Merkelig da de bruker samme data for målinger.
    Screenshot_20230215-205551.png

    Jeg har konkludert med, som mange andre her, at appene/telefonene ikke er til å stole på men kan brukes til å sjekke for endringer. Og selvfølgelig er de flotte hvis skrytebilder skal legges ut. Her er et slikt et; SP-10mk2 rett fra sumpen med to ferske dråper olje i lageret. @MakkinTosken 0,06% sa du? ;)
    Screenshot_20230206-222912.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.944
    Antall liker
    39.473
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min erfaring med måleappene som er tilgjengelig for Android er at øverste app i bildet konstant måler lavere hastighet enn nummer to og tre. Merkelig da de bruker samme data for målinger.
    Vis vedlegget 893227
    Jeg har konkludert med, som mange andre her, at appene/telefonene ikke er til å stole på men kan brukes for å sjekke for endringer. Og selvfølgelig er de flotte hvis skrytebilder skal legges ut. Her er et slikt et; SP-10mk2 rett fra sumpen med to ferske dråper olje i lageret. @MakkinTosken 0,06% sa du? ;)
    Vis vedlegget 893228
    Ja, der ser du! Alle Technics-eiere burde ha android telefon. Det får bli neste oppgradering av spilleren. (y)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    Vel Ragwo, nå er det sånn at Tecnics selv oppgir "Tosken" sin spiller til 0,015, mens min "sølle" spiller er oppgitt til hele 0,025! Vi stoler vel på Technics, gjør vi ikke? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn