Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.358
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FB77131C-8FFC-472C-AA83-CDA42B76C461.jpeg

Fransken min er non dependable.
    Har vi en oversetter i salen?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1
    10 s

DEN ENESTE

NDE

DESIGN

DR TALES

AKTIVT bord

VIKTIGSTE FORHOLDSREGLER FOR KORREKT KONSERVERING AV DENNE PLATEN

Oppbevar platene stående og litt stramt (som en bokhylle). Rett etter audition, legg plata tilbake i ermet. 3 Ikke la kjøreturen ligge i nærheten av varmekilder: radiator, sol, bilbakdekk, lampe osv. 4 Håndter platen din, og unngå absolutt å berøre de innspilte overflatene (sporet). Vær oppmerksom på bruken av rengjøringsmidler. En ren klut lett fuktet med destillert vann eller 900 alkohol (kalkstein fra ikke-destillert vann er skadelig) eller en antistatisk klut er ofte den beste måten å fjerne avleiret støv. Respekter brukstiden til pekepennen anbefalt av produsenten.

Råtekst oversettelse med vennlig hilsen fra google translate....

Mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke alt, men det står noe om 90% alkohol, må være den franske måten. Skjelden jeg nyter vinyl med så sterkt drikke.
    (trøndere kanskje)
    Opphøyd liten o som i grader «º» benevner ofte «proof» dvs «90º» er vel omtrent 45-50 % avhengig av hvilken proof som legges til grunn.

mvh
    KJ

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Opphøyd liten o som i grader «º» benevner ofte «proof» dvs «90º» er vel omtrent 45-50 % avhengig av hvilken proof som legges til grunn.

mvh
    KJ
    Ikke i Frankrike, der er proof betegnelsen på alkohol innholdet i %.
    Briter og amerikanere har andre standarder, og de er ikke engang enige om hva en gallon er!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.259
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    N'est ce pas que c'est que Paris est une femme? La Paris? 2 år med muntlig fransk på gymnaset her også....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Gymnaset? Glemmer at snittalderen er temmelig høy.
    Kom ikke her og kom her.
    Jeg var i kullet som var blant de første som gikk på VideregåendeSkole.
    Noen av mine kompiser fikk riktignok gå på naboskolen som fortsatt het gymnas.

Det vi hadde felles var at det foretrukne musikk formatet var vinyl!
    Som en aldrende mann gleder det meg at dagens ungdom fortsatt omfavner det formatet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tiltredes. Jeg vet neimen ikke om jeg gikk på gymnas eller videregående. Alle kalte det gymnas, men jeg mistenker at det bare var en vanesak. Kunne googlet, men gidder ikke. Dessverre var det ingen mulighet til å velge inn fransk på samfunnsfaglinja, eller hadde jeg kanskje kunnet mer enn å bestille øl.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.358
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gikk gymnaset i 1. og vgs resten. Russ 84.

For å dra oss tilbake til et slags temaspor: Jeg har lyst på en god MM. Hva er dere mer eller mindre fransktalendes favoritt (om dere nedlater dere til noe så plebeiersk som MM) og hvorfor?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Goldring 1042. £269 fra Juno Records, med Gyger S nål. En gammel traver, men fremdeles en HiFi-høydare. Sporer svært godt, låter ditto og er et definitivt Best Buy fra Juno. Prisen er vel 5.500,- her til lands.

Alternativet er (selvsagt) en Audio-Technica VM540ML eller bedre, alt etter hva pengepungen tåler. Låter mye likt, men er litt billigere.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.358
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se der! Sistnevnte har en konkurrent som ikke koster MC-penger. Det er flott, men jeg klarer ikke å se noen MM fra Audio-Technica som er bedre. Dyrere? Ja. Mer audiofil klangbalanse? Definitivt.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Grim Vinyl disket opp med en gammel versjon fra Tsjekkia....så blir spennende om den
    er bedre på reimdrift enn DD.......og bedre dynamikk enn nyeste utgivelse..... :unsure:

IMG_20230221_201135_548.jpg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Heh? Er det 1st april allerede? Problemet er ikke fakes, men fake fakes,
    Det er greit å ha flere eksemplarer når skiver skal sammenlignes,
    men foreløpig virker det å være større forskjell mellom 2 PU av samme type
    enn skivene av samme musiker/album.....
    Dere som har vært på vinyl-kjøret i lang tid.......hvordan kan du være sikker på at
    du har mottatt den PU-lyden som er riktig for produktet uten å kjøpe 2 stk. like PU samtidig ? :unsure:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    hvordan kan du være sikker på at
    du har mottatt den PU-lyden som er riktig for produktet uten å kjøpe 2 stk. like PU samtidig ? :unsure:
    Det garanteres ikke at to like låter likt, derfor er det ofte vedlagt målebrev. Feks AT ART1000 kommer jo med individuell nåletrykks anbefaling også. Det er avvik i hele kjeden. Men billige serieproduserte har faktisk mindre avvik enn de dyre håndlagede. Men dette gjelder jo på flere områder, feks sofa med en spesiell farge, ønsker man å ha en stol i samme farge anbefales det å bestille den samtidig for best farge match.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.311
    Det er greit å ha flere eksemplarer når skiver skal sammenlignes,
    men foreløpig virker det å være større forskjell mellom 2 PU av samme type
    enn skivene av samme musiker/album.....
    Dere som har vært på vinyl-kjøret i lang tid.......hvordan kan du være sikker på at
    Dette har jeg argumentert tidligere da jeg kommenterte Van Den Hull vidoene hvor han demonstrerer arbeidet sitt. Han kunne vært tjent med en oppfølginsvideo som viser hvordan han tester PU før utsending og hva han gjør med PU som feiler en test da nål og canterlever virker være de mest prisdrivende komponentene.

Grado sine fargekodede PU er jo som kjent basert på kvalitetssortering utifra testresultat. Hvor en Grado Silver er en forkastet Gold.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    ....billige serieproduserte har faktisk mindre avvik enn de dyre håndlagede.
    Men dette gjelder jo på flere områder, feks sofa med en spesiell farge, ønsker man å ha en stol i samme farge anbefales det å bestille den samtidig for best farge match.
    Det lover bra for min del som ligger og vaker i området under 10k, men for den som velger mer påkostede løsninger så er nok skikkelig dokumentasjon en fornuftig del av handelen.
    Vi som opererer i området "billige serieproduserte" er rimelig fornøyd med sofaen......bare skinnet er fra den samme siden av kua...... ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Grado sine fargekodede PU er jo som kjent basert på kvalitetssortering utifra testresultat. Hvor en Grado Silver er en forkastet Gold.
    Det kan lett bli mye "Silver" versjoner i perioder...... når nye folk er på opplæring...... :unsure:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Sunnmøre
    Dette får eg jamt høyra frå dei i familien som driv med strikking: “Så fekk eg tre nøste av bestemor, men midt inni oppdaga eg at eine nøstet var frå ein annan batch, og dimed feil farge (visstnok)”.

Dette får jo “matcha par” av HT-element, røyr og ymse anna til å framstå som litt mindre ko-ko. Takk og lov.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det lover bra for min del som ligger og vaker i området under 10k, men for den som velger mer påkostede løsninger så er nok skikkelig dokumentasjon en fornuftig del av handelen.
    Vi som opererer i området "billige serieproduserte" er rimelig fornøyd med sofaen......bare skinnet er fra den samme siden av kua... ;)
    Verken her eller der det.

PU skal jo holde et minimum spesifisert i data ved riktig bruk. De små tonale avvikene som følge av div avvik kan enkelt kompenseres med EQ. Ved hjelp av litt mer eksotiske løsninger på både sliping, fane og armatur oppnår man noe billige PUer ikke er i stand til, selv om kravene til både konstruksjon og bruk øker og sjansen for feil i begge ledd også øker.

Man kan trylle mye god lyd ut av rimelige PUer og jeg synes ikke det er rart at mange holder seg på et moderat nivå, men det er etter min erfaring hevet over enhver tvil at virkelig gode PUer dessverre koster. Og selv om det ikke er en direkte korrelasjon mellom pris og kvalitet, så må man likevel temmelig høyt opp før det virkelig løsner. Har selv for øyeblikket 7 PUer som dekker javnt segmentene fra 600-50000kr. Kan nyte den til 600 jeg, men det løsner først for alvor rundt ca 10-15000 og ved ca 30000 begynner det flate ut igjen, siden man over der kan forvente at PUen drar med seg all info.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.358
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk litt forbauser over at AT-ART20 ikke er priset høyere enn € 3200. Men Audio-Technica forover ikke med prisledende til vanlig heller.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Faktisk litt forbauser over at AT-ART20 ikke er priset høyere enn € 3200.
    AT har jo litt bedre organisasjon og kan nok produsere høyere kvalitet for lavere pris enn de mer eksotiske småskalaprodusentene. ART-9 som jeg hadde en gang feide etter mitt syn all konkurranse av banen i sitt segment. Og ART1000 er virkelig en SOTA bombe i sitt segment. Falt ikke helt i smak her, men dens unike egenskaper kunne jeg likevel ikke avfeie. ART20 er spennende, men tror ikke jeg kjøper den.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Har hørt noen pickups i den høyere klassen.
    Kan jeg si den ene er bedre enn den andre? Nei. Er de forskjellige? Ja!
    Liker jeg noen over andre, uten å skjele til pris? Definitivt
    Og så er det alle andre parameter, som arm, driv verk, step up/riaa forsterkere høytalere, rommets innvirkning, musikkstil og preferanser og dagsformen.
    Her som i så mange andre sammenhenger står jakten på det perfekte, i veien for de gode opplevelsene.

• Liker
    Reaksjoner: oct

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil nok ikke være så modig å hevde at mine erfaringer er noen allmenngyldig fasit, kan bare dele dem. Dere får ta det som en disclaimer om noen av mine påstander oppfattes som gale eller irriterende.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Noen vil hevde at Levis 501 er den ultimate "bukse",
    men verden må fornyes med jevne mellomrom......
    og mange følger hypen.......fordi de både vil og kan

trype_220223.jpg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jaja, da er konkurransen om kuleste analogi for gud vet hva i gang og temaet legges dødt fra Toskens side.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn