Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.281
    Antall liker
    17.217
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Vel Ragwo, nå er det sånn at Tecnics selv oppgir "Tosken" sin spiller til 0,015, mens min "sølle" spiller er oppgitt til hele 0,025! Vi stoler vel på Technics, gjør vi ikke? ;)
    Som blodfan sluker jeg selvfølgelig alt de skriver rått. Jeg skal ha en SP-1000R i hus en vakker dag, uavhengig av oppgitte/målte tall på w&f. Inntil den tid kommer får SP-10mk2 duge. Låter fortreffelig synes jeg.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    992
    Antall liker
    752
    Torget vurderinger
    8
    Nå må ingen her inne bli forledet til å tro at Tehnics sl-100c blir min "go to" spiller. Den er nemlig snart 50 år, riktignok "refurbished". Den kan spille helt automatisk, repetere en plateside inntil 6 ganger, og den har også W&F på 0,025 prosent (y) 🎶
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.477
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har litt OCD når ting ikke stemmer.

    Har dessverre ikke androider løpende rundt så må holde meg til iEttellerannet. Istedet for 33.42 som virker som standard avviket med iPhone, testet jeg likegodt en Pad. Den klamrer seg rundt 33.33 og nå er jeg nede i 0,03%, så da slapp OCDen litt og jeg føler det som bekreftet at det både kan være statiske og dynamiske avvik med disse instrumentene og appene. Dessuten vet jeg jo ikke hvor gyroen befinner seg, så det kan være enda en kilde.

    Da dropper jeg temaet lar @Balle Clorin få måle i fred og ro mens jeg tråler videre gjennom platurbunkuren min.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.094
    Antall liker
    4.192
    Sted
    Sunnmøre
    Dessuten må jeg si at mange vinylnerder krever alt for høy presisjon av mediet, all den tid vi egentlig burde vite at store avvik er naturlig bakt inn i formatet.
    Dessutan er det vel varierande W&F i både bandspelarar og skjeremaskiner som er brukte i prosessen, slik at drivverket berre utgjer siste faktor.

    Det er imponerande at vi utan problem greier å gjenkjenna musikken gjennom alt dette.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.477
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dessutan er det vel varierande W&F i både bandspelarar og skjeremaskiner som er brukte i prosessen, slik at drivverket berre utgjer siste faktor.

    Det er imponerande at vi utan problem greier å gjenkjenna musikken gjennom alt dette.
    Ja, og jeg er tilbøyelig til å være 100% enig med @ottone som skrev at vi pokkers amatører burde overlate målinger til proffene. Feil måling er verre enn ingen måling!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.125
    Antall liker
    3.741
    Torget vurderinger
    9
    Har litt OCD når ting ikke stemmer.

    Har dessverre ikke androider løpende rundt så må holde meg til iEttellerannet. Istedet for 33.42 som virker som standard avviket med iPhone, testet jeg likegodt en Pad. Den klamrer seg rundt 33.33 og nå er jeg nede i 0,03%, så da slapp OCDen litt og jeg føler det som bekreftet at det både kan være statiske og dynamiske avvik med disse instrumentene og appene. Dessuten vet jeg jo ikke hvor gyroen befinner seg, så det kan være enda en kilde.

    Da dropper jeg temaet lar @Balle Clorin få måle i fred og ro mens jeg tråler videre gjennom platurbunkuren min.
    Det var jo litt godt å lese. Jeg alltid fått 33.43 og irritert meg ganske mye. Nå holder jeg på med endel kalibrering av instrumenter i jobben så jeg vet at det er avvik på alt - Men det ligger der og pirker langt inni sjelen...
    mvh
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.477
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var jo litt godt å lese. Jeg alltid fått 33.43 og irritert meg ganske mye. Nå holder jeg på med endel kalibrering av instrumenter i jobben så jeg vet at det er avvik på alt - Men det ligger der og pirker langt inni sjelen...
    mvh
    Men appen som hevder å ikke bruke gyroen følger 0,01 pitch kontrollen på big T. Prøvde henholdsvis 33.33, 33.31 og 33.27. Spot on hver gang. Men tar forbehold om at dette gjelder her og med mine apparater. Garantier får skaperen utstede.

    1676535325371.png
    1676535342018.png
    1676535371811.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.175
    Antall liker
    5.285
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har litt OCD når ting ikke stemmer.

    Har dessverre ikke androider løpende rundt så må holde meg til iEttellerannet. Istedet for 33.42 som virker som standard avviket med iPhone, testet jeg likegodt en Pad. Den klamrer seg rundt 33.33 og nå er jeg nede i 0,03%, så da slapp OCDen litt og jeg føler det som bekreftet at det både kan være statiske og dynamiske avvik med disse instrumentene og appene. Dessuten vet jeg jo ikke hvor gyroen befinner seg, så det kan være enda en kilde.

    Da dropper jeg temaet lar @Balle Clorin få måle i fred og ro mens jeg tråler videre gjennom platurbunkuren min.
    Denne analogtråden og forsåvidt andre tråder på HFS viser et åpenbart udekket marked for audiopsykologer. Kanskje en Inge og Steen lignende spalte i Stereo+ hadde vært noe. Audiofile kunne fått råd som:
    - Det er helt normalt at lyden varierer fra dag til dag.
    - Det er helt normalt at lydbildet ikke er perfekt sentrert.
    - Det er helt normalt å konstant lytte etter feil.
    - Det er helt normalt at pickupen sporer ulikt i høyre og venstre kanal.
    - Det er en myte at størrelsen på bassen har betydning. En liten kjapp en er like bra.
    Osv osv osv.
    :cool: 😁
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    - Det er helt normalt å konstant lytte etter feil
    Sneket seg inn en feil her? Ellers bra saker. Som psykolog kan muligens en viss Jordan Peterson anbefales. Innehar professortittel på fagfeltet men er selvutnevt spesialist på alle fagfelt så han fikser nok lett opp i haifai nevroser vil jeg tro.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og jeg er tilbøyelig til å være 100% enig med @ottone som skrev at vi pokkers amatører burde overlate målinger til proffene. Feil måling er verre enn ingen måling!
    Hehe. Jeg liker å måle selv, jeg også. Betalte til og med for en RPM app. Men så har jeg en svintung iPhone, såvidt plass til den på tallerken, og fikk bare 0.03% avvik hele tiden. Skulle jo vært 0.025, det er til bli sprø av :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    En nerd liker en nerds anmeldelse. Herlig med fakta


    min egen måling av AT-3600 dvs TPU-257 . Legg merke til at ved økt kapasitans- 295 pF så flyttes peaken ned i frekvens og toppen kuttes av.

    6D361C06-07E2-4F00-85F3-6DCED5A963A1.png



    og det blir bedre

    OG BEDRE
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva skal jeg bruke til å smøre spindel på min Technics SP10 mk2?
    Og hvordan får jeg løsnet det som skal av for å komme til? Jeg løsner de tre skruene men tallerken sitter bom fast, og jeg har ikke lyst å bruke makt.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.842
    Antall liker
    22.595
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Alternativt...... hold konstant løft i tallerken, og slå forsiktigt på toppen av spindel.
    Sånn konisk ting kan sitte veldig fast. Lite slag løsner med en gang ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.281
    Antall liker
    17.217
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Hva skal jeg bruke til å smøre spindel på min Technics SP10 mk2?
    Og hvordan får jeg løsnet det som skal av for å komme til? Jeg løsner de tre skruene men tallerken sitter bom fast, og jeg har ikke lyst å bruke makt.
    Send meg en pm, så kan jeg guide deg gjennom det hele.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.106
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal jeg bruke til å smøre spindel på min Technics SP10 mk2?
    Og hvordan får jeg løsnet det som skal av for å komme til? Jeg løsner de tre skruene men tallerken sitter bom fast, og jeg har ikke lyst å bruke makt.
    Smøre spindelen,? Hvorfor?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.477
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    WF tallene er et salig rot, når referansen til tallet ikke oppgis er det umulig å sammenligne.
    Technics bruker WRMS som gir lavest tall, Flere apper viser bare % største avvik men de kaller det «wow & flutter»
    Selv liker jeg 2sigma 2S wow tallet som er grensene 95% av variasjonen er innenfor.

    Vis vedlegget 893822

    T
    Er det lov å spørre om det er dette som er kjernen i din interesse for tiden og evt hvorfor? Jeg prøver bare å forstå nytteverdien av en slik besettelse. Tenker du karriere? Er du på utkikk etter ny spiller? Nysgjerrig.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Folkens.... det er da to kanaler per. spiller ? så da er det jo 5.1 allerede ?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.030
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig 6.0 da. Med mindre det kun er dypbass i den ene kanalen på den ene spilleren ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.568
    Sted
    Sunndalsøra
    Denne youtube videon fra denne amerikaneren er veldig grundig test av disse ''midfi'' spillerne. Da han kommer innpå det at Blue_Ray er det best lydende i forhold til vinyl, så er det klart at han ikke sammenligner med en virkelig god vinylrigg. Det har tidligere vært nevnt at man må betale noe mere og bedre for en vinylrigg, hvis man virkelig skal høre hva som ligger gjømt i vinylrillen. Min erfaring er at man behøver ikke å betale 3-4 ganger mere for å få noe som er bedre. Det erfarte jeg ved bytte av ny pickup. Er veldig enig med denne amerikaneren at vinyl opptakene var bedre på 60/70 tallet, og ikke fordærva-mikset i studio.
    Så på en video m. stereo+ hvor de ble presentert for en platespiller til 4 milioner, og mannen bak denne mente at de som kjøper spilleren hører mere på musikken enn anlegget:) Tror ikke han er rette mann til å påstå det. Spilleren m bord var så tung, at det bare var å ta den med seg, hvis de kunne klare å flytte den:ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn