Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.291
    Antall liker
    9.177
    Sted
    Oslo
    At Japan og Sveits som har high-end mekanisk klokke produksjon også lager pickups er forståelig.
    Men at Danmark med Ortofon også hevder seg er bra gjort.
    Forøvrig morsomt at SPU ( som stod for StereoPickUp ) også lages som mono.
    Burde ikke den hete MPU?
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    Kan årsaken til høy kost på high-end PU være at det blir større feilrate?

    Jeg tenker råvarekostnader som nål, canterlever, spole/magnet og hus trolig flater ut allerede ved 8.000,- segmentet. Trolig kommer et betydelig markedsføringsbudsjett på toppen, men hvilke parameter er det ellers som driver prisen opp?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.485
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Aldri hørt at noe som sammenstilles for hånd av opplært arbeidskraft i et høykostland noen gang har vært billig. Heldigvis finnes det langt rimeligere alternativer for de som synes dette bare er tøv.

    Er glad vi har valgfriheten. (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker råvarekostnader som nål, canterlever, spole/magnet og hus trolig flater ut allerede ved 8.000,- segmentet.
    Utviklingen de seneste 15 år viser en dobling i antall nuller på utsalgsprisen
    så litt mer vekting på tidligere kalkyler ser det ut som du treffer rimelig godt.
    Fant litt "historie" for et av mine kjøp til Vintage-rommet og opplever det samme
    etter alle disse årene.....

    " This is the finest moving coil cartridge & stylus made by Audio-Technica. It was designed to have greater response for CD-4 records than even than even the AT20Sla or AT20ss! Made with beryllium cantilever and jewel quality diamonds, this cart is worth the $599 asking price!"
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    Aldri hørt at noe som sammenstilles for hånd av opplært arbeidskraft i et høykostland noen gang har vært billig.
    Joda, det er prisdrivende. Men spørsmålet håpet at det skulle kunne gi svar på om hva som egentlig gjøres anderledes i en PU til 70k vs en til 10k.gitt langt de fleste opererer etter de samme prinsipper. Jeg tenkte muligens høy feilrate kan drive materialkostnader opp om det er slik at 2 av 3 går i søpla fordi de ikke gjør riktig i testbenken.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    ^Det behøver ikke å være noen annen forskjell enn ulik «filosofi» i prisettingen. Eller for å si det på en annen måte, det er vanskelig nok å sammenlikne ulike segmenter fra en og samme produsent om en ikke også skal sammenlikne på tvers av produsentene. Materialvalg og konstuksjonsdetaljer er stort sett det det går i. En diamant nålefane er neppe billig og finnes vel ikke i PU til 10k kr. En nålefane i bor, rubin eller saffir er derimot mer tilgjengelig i mer overkommelige prisskikter. Noen nålelsipinger er også lagt i høyprissegmentene, og ikke tilgjengelige i lavre pris lag, f.eks. Orotfon Replicant 100. Oroton sin SLM teknikk er også forbehold høye prislag.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.189
    Antall liker
    1.028
    Torget vurderinger
    2
    Det store bildet er vel at man må betale for det man får. Også kan det være noen små avvik innenfor prisklassene finns ikke noen gratis lønsj i salg. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jg husker at vi klagde over hvor dyre pickuper var blitt for 15 år siden. Ingen tvil om at prisene har økt mer enn generell prisøkning siden den gang også.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    Er vel ingen som klager. Men en observasjon er jo at snurrebassen til @MakkinTosken har sett en liten prisøkning på 60 lapper. Eller tilsvarende en SL1200G inklusiv en PU ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Sant. Denne til 350,- klinger riktig godt om man tar av nålefanen sies det.

    1677161686059.png


    Tillegg: det er ikke riktig hva jeg skrev om nålefanen. Slike inngrep er i følge @Dr Dong forbeholdt Dynavector XV-1s. På denne AT-en holder det å ta nålebeskytteren av.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.291
    Antall liker
    9.177
    Sted
    Oslo
    Gikk litt lenger tilbake da for dramatikk ;)
    Men det er minst like intressant å se at den kostet bare 100 lapper det første halvåret etter introduksjon.

    Vis vedlegget 895681
    Kan være jeg husker feil, men mener å huske at den til å begynne med var priset som drivverk uten tonearm.
    Så det drøyeste prishoppet er vel at den nå selges "all inclusive"
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.945
    Antall liker
    39.485
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gikk litt lenger tilbake da for dramatikk ;)
    Men det er minst like intressant å se at den kostet bare 100 lapper det første halvåret etter introduksjon.

    Vis vedlegget 895681
    Har sterke mistanker om at den til 100 lapper kun er drivverket eller enn eller annen feil.

    Noen som nemlig sutret i 2018 også

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.068
    @MakkinTosken - virker være en god hypotese. Prishistorikk for SP-10R starter nemlig ikke før november 2022.

    Edit: Prisjakt har SP-10 tilbake til januar 2019 med pris 110k.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Koetsu Urushi Vermillion, $6495. Nydelig:

    1677180276567.png


    Frekvensrespons:
    1677180168630.png



    Det er når stereoen din er tunet omkring dette og du så får inn en frekvenslineær kilde (any streamer+DAC will do) at håret reiser seg på hodet over bedriten digitallyd.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    971
    Antall liker
    689
    Jeg har altid haft forholdsvis dyre pick upper. Fra 5 - 20.000 dkr. De har allesammen været gode, og især min art9 ift. prisen. Men mine gamle rock albums, lyder helt ærligt ikke så godt. Nu har jeg købt en AT vm740ml. Jeg regner med at få den i morgen. Jeg glæder mig til at høre, hvordan en forholdsvis billig MM, får mine gamle lp'er til at lyde :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må forske litt. Ser for meg at en VM540ML eller 740ML skal bli min «partypickup». Må finne sammenlikninger, spesielt av de tos frekvensrespons sammenliknet med AT33PTG/II, og velge den nærmeste. «Redd» for at det er den billigste og kjipest utseende men jeg kan jo bli positivt overrasket!

    07FDEF04-F2A8-4FBE-A2D2-79E9033B6FAA.jpeg

    Min At-OC10 har lagt seg på rygg. «Jeg klarer en runde til. Pliiiis!»
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kunne gjerne hatt en sånn Koetsu jeg, hvis noen betalte for den.
    Nå er ikke nyprisen idag for min fineste snute så langt unna, men neste blir nok ikke helt der.
    Noen liker variasjonene i frekvensrespons på pickuper, det gir et spillerom fultt av opplevelser.
    Var det ikke en Lyra jeg så som hadde nesten omvendt frekvensrespons av viste Koetsu, og vel så det, i diskanten?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra teakhelvetet til @ragwo henter vi opp det dypt filosofiske temaet "Hvor lang er en pickup"?
    For enkelte modeller fra Aduio Techinca så må en dykke ned i bruksanvisninger for å finne informasjonen


    Men det er ikke alle brukasnvisningen som er tilgjengelige ...

    mvh
    KJ
    Vi har sett alt fra 6 til 11,5 mm fra skruehull til nål, og det kan være veldig greit å vite før man splasher ut på noe som ikke kommer til å passe i hop.
    Så har vi de ubrukelige tegningene. Over til Nagaoka:
    1677222172270.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Helt enig. Men den siste setningen er ikke ferdig da, og jeg husker å ha hatt en 6 mm på en slik 309. Det gikk, men jeg har ikke finregnet på hvor enorme vinkelfeil det ble når tonearmslengden ble 3,5 mm shorter than most.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal kanskje smøre Technics SP10 lager, og kanskje kjøpe en sånn på amazon.
    1677226123659.png

    Kan betale for det, liker å kjøpe og samle utstyr, men er litt nysgjerrig på oljetypen.
    Jeg har huset fullt av diverse smøremidler: symaskinolje, barbermaskinolje, fiskesnelleolje, et arsenal av ventiloljer for messinginstrumenter. Legg til alt som har med bil, sykkel, verktøy og hage å gjøre, så fyller det hyllemetre.
    Hva kommer nærmest?
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    symaskin/turbinolje gjør vel susen i de fleste lagre som ikke blir spesielt varme og har relativt lav rpm
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1677227394050.png
    1677227412996.png

    :eek: :oops: :devilish: 🤭
    Det er ikke alle AT-OC9-varianter som har like lang nålefane.
     
    • Wow
    Reaksjoner: KJ

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.858
    Antall liker
    5.735
    Sted
    oslo
    Jeg skal kanskje smøre Technics SP10 lager, og kanskje kjøpe en sånn på amazon.

    Kan betale for det, liker å kjøpe og samle utstyr, men er litt nysgjerrig på oljetypen.
    Jeg har huset fullt av diverse smøremidler: symaskinolje, barbermaskinolje, fiskesnelleolje, et arsenal av ventiloljer for messinginstrumenter. Legg til alt som har med bil, sykkel, verktøy og hage å gjøre, så fyller det hyllemetre.
    Hva kommer nærmest?
    Så vidt jeg kan huske fra når jeg oljet min sp10 så var technics sin olje samme som kompressor-olje, så jeg kjøpte bare det på biltema og oljet med en q-tips
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.034
    Antall liker
    24.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratla! Det byttet kan du i allefall måle med grammofonforsterkeren! Forøvrig er MP-500 så pen at jeg (nesten) kunne tenkt meg en.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn