Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har erfaring å dele vedr. lydbildet fra:
    AT-OC9XSL - Dual Moving Coil Cartridge With Special Line Contact Stylus
    versus
    AT-OC9XML - Dual Moving Coil Cartridge With Microlinear Stylus

Eller en generell anbefaling av en av de ?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.733
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Lurte på om eg burde smørja spindel på min Thorens, og googla fram denne tråden: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=110649

Alternativet er sjølvsagt “Thorens Turntable Oil” i homeopatiske kvantitetar.
    Lurte på om eg burde smørja spindel på min Thorens, og googla fram denne tråden: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=110649

Alternativet er sjølvsagt “Thorens Turntable Oil” i homeopatiske kvantitetar.
    Thorens Overhaul Guide (vinylengine.com)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om ikke lenge skal AT ART 1000 testes ut på T1000. Som skrevet tidligere i tråden testet jeg den for ca 2 år siden uten at den falt helt i smak. Men mye har skjedd i grotta siden da, så et gjenhør vil bli veldig spennende, i hvertfall for meg.

Slik låt det sist gang:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.470
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fins det nettsider eller dokumenter som viser målinger av mange pickup i samme format? Mener å ha sett noe sånt men har glemt hvor. Skulle gjerne sett f.eks. hele Cadenza-serien pluss Windfeld. Jeg vet at de er forskjellige men vil gjerne se.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.359
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Flageborg Jeg sverger til MicroLine-slipning. Den har den beste kontakten med rilleveggene og varer også litt lenger enn både Shibata og Special Line Contact. På den annen side kan de dyrere ha mer finsorterte motorer. Lydbilde skal jeg ikke si noe om. Har ikke hørt de nyeste OC9-modellene i passende armer.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt fra original Shibata og "opp", inkludert MicroLine/MicroRidge, er jo linjekontakt-slipninger. Problemet er at så godt som ingen presiserer hvilken spesifikk linjekontakt-geometri de bruker, men bare skriver Line Contact, Special Line Contact, Optimised Line Contact, osv. Som nesten ikke sier noe som helst. Maximum obfuscation.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.359
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Korriger meg gjerne. I så tilfelle får min tro på at MicroLine/Microridge/SAS er helt like ordentlig knekk.

Tillegg: Det kan se ut som at A-T nå spesifiserer mindre dimensjoner i begge retninger for ML enn hva de gjorde før, at den de bruker nå er ulik SAS/Microridge.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Korriger meg gjerne.

Korrigere på hva? Mine poeng var bare at 1) Shibata var den første linjekontakt-geometrien, alle etterfølgende geometrier er linjekontakt-geometrier (NB: unntak kan forekomme) og 2) dermed sier "Line Contact", "Special Line Contact", "Optimised Line Contact", osv lite og ingenting om hvilken nåleslipning man faktisk punger ut for.

I så tilfelle får min tro på at MicroLine/Microridge/SAS er helt like ordentlig knekk.

Den troen har jo jeg også.

Det kan se ut som at A-T nå spesifiserer mindre dimensjoner i begge retninger for ML enn hva de gjorde før, at den de bruker nå er ulik SAS/Microridge.

Kanskje, kanskje ikke. I motsetning til hva mange ser ut til å tro så er jo ikke de enkelte slipningene satt i sten, eller i alle fall ikke alle. Shibata per i dag er betydelig raffinert i forhold til den originale slipningen (og omtales ofte som Shibata II eller Improved Shibata) og likeledes er det helt innafor å anta at flere andre slipninger gradvis blir forbedret etterhvert som tilgjengelig utstyr blir mer avansert, mer nøyaktig og mer tilgjengelig/mindre kostbart.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mye pleier slipningene å variere i fysiske dimensjoner fra produsent til produsent?
    Eller hva med de "eksotiske" produsentene?..... som produserer på innsiden av et jomfrulår
    ......til priser hinsides hva vanlige folk har å rutte med etter strømregningen er betalt... :unsure:
    Snakker vi om individuelle standarder fra produsentene ?

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    714
    Så har jeg fået installeret min wm740ml. Skal sådan en mm pick-up have spilletid, før den spiller optimal? Lige ud af af æsken spiller den i hvert fald IKKE som englene synger ift. min ART-9 :) Jeg havde måske forventet lidt mere efter de gode anmeldelser den har fået. Ift min ART-9 er den noget "grå" i lyden, og perspektivet er heller ikke noget særligt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.689
    Sted
    Sunnmøre
    Så har jeg fået installeret min wm740ml. Skal sådan en mm pick-up have spilletid, før den spiller optimal?
    Eg kjøpte Ortofon 2M Blue (MM) då min kjære Dynavector 10x5 (MC HO) knela (vel, faktisk var det eg som øydela han). Djup nedtur. Kom seg etter 30-40 timar, men veit ikkje om det var øyro eller PU som tilpassa seg.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Normalt er AT pickupper ganske ok rett ut av esken men om det forlanges at en pickup til 1/3 av prisen skal spille like bra må forventningene skrues ned tror jeg....også, om min 10x5 hadde tatt kvelden hadde jeg aldrig valgt en 2MBlue, sorry.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.359
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ikke å forvente det nei. Men jeg leser stadig vekk at lillebror VM540ML faktisk klarer seg bedre enn VM740ML. Mer lineær, flatere frekvensrespons, likere en MC. Go figure.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.950
    Torget vurderinger
    1
    Se der! Sistnevnte har en konkurrent som ikke koster MC-penger. Det er flott, men jeg klarer ikke å se noen MM fra Audio-Technica som er bedre. Dyrere? Ja. Mer audiofil klangbalanse? Definitivt.
    Enig når det gjelder Goldring, Sumiko har flere gode som ikke koster skjorta blant annet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Skal sådan en mm pick-up have spilletid, før den spiller optimal?

Oppheng og "mekanisme" som sådan kan kanskje trenge noen timer før de yter optimalt, men moderne nåler blir polert to ganger før de monteres på nålefane og yter aller best akkurat idet de for første gang slippes ned i rillen.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Så har jeg fået installeret min wm740ml. Skal sådan en mm pick-up have spilletid, før den spiller optimal? Lige ud af af æsken spiller den i hvert fald IKKE som englene synger ift. min ART-9 :) Jeg havde måske forventet lidt mere efter de gode anmeldelser den har fået. Ift min ART-9 er den noget "grå" i lyden, og perspektivet er heller ikke noget særligt.
    Det høstes forskjellige erfaringer i mange retninger, men det greieste er å lytte seg fram i eget oppsett (y)

Sakset fra nettet:
    " I bought a AT Vm 95ml in February of this year on a whim. I had an AT ART9 on my Audiomods series 6 arm and now this cart has not left the table! It just plays everything out of my 3000 record collection. My Art9 did not. Maybe it's the arm! LOL!"

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    714
    Det høstes forskjellige erfaringer i mange retninger, men det greieste er å lytte seg fram i eget oppsett (y)

Sakset fra nettet:
    " I bought a AT Vm 95ml in February of this year on a whim. I had an AT ART9 on my Audiomods series 6 arm and now this cart has not left the table! It just plays everything out of my 3000 record collection. My Art9 did not. Maybe it's the arm! LOL!"
    Desværre er det bare en dyr fornøjelse, når det gælder pick upper ;). Jeg ved i hvert fald nu, at jeg bedst kan lide lyden fra en dyr mc kontra en mellemklasse mm.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.240
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Etter vinterferien skal nagaoka mp-110 på plass, blir spennende å høre hvordan den låter.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.359
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til å sette en AT-VM95ML på guttungens Thorens TD 150 Mk. II. Ingen grunn til å spare på nåler…

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.644
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Her jeg i kveld sitter med headfi, står det temmelig klart for meg hvorfor MM er og forblir en underlegen avleser av PVC. Ikke for at jeg ikke mener det går å nyte musikk via MM, men man henter ikke ut alt imo. Er seff fornøyd med at det er lite snev av korrelasjon mellom kvalitet og pris.:giggle:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Kommer til å sette en AT-VM95ML på guttungens Thorens TD 150 Mk. II. Ingen grunn til å spare på nåler…
    Ja, ser ut som det dukker opp ML i mange produktklasser fra AT........ muligens i neste uke ref. Platekompaniet.
    Det vil forundre meg stort hvis en slipning enten MM eller MC har større innbyrdes forskjeller enn faktiske forskjellige
    pressinger av skiver på markedet, men vinyl-tilbehør-omtale-bransjen er rimelig "vage" i sine publiserte omtaler.
    Egen tilstedeværelse kunne gitt kunder absolutt mye mer kjøtt på beinet med konkrete forskjeller i lydbildet
    i en gitt setting, men hvem stiller slike arenaer til disposisjon. Kanskje messen i Asker kan gi en lydopplevelse
    på et litt mer enn middels nivå..... ? Så krysses det fingre :unsure:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Man kan jo kanskje sammenlikne litt med Ortofon Om. OM5e og 10 er de der ofte kommer med platespillere som standard, OM20 er kjennt som den oppgradering der du får mest valuta for pengene men OM 30, med fine line og OM 40 med FG70 er kjennt for mer detaljer, de graver dybere. Setter du da på boron nålefane osv er der lite tvil om at du får en "rask" pickup med detaljering....

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Nordland
    Stygg lukt fra LP-plater
    Prøvde å søke her, uten hell. Mener eg har lest om temaet før.. Noen som har gode forslag på å få bort stygg lukt fra LP-plater? Kjøpte en bunke brukte i går. Fyren jeg kjøpte de av oppbevarte de i en bod i kjelleren, og de lukter litt i overkant av kjeller/mugg😅

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    Stygg lukt fra LP-plater
    Prøvde å søke her, uten hell. Mener eg har lest om temaet før.. Noen som har gode forslag på å få bort stygg lukt fra LP-plater? Kjøpte en bunke brukte i går. Fyren jeg kjøpte de av oppbevarte de i en bod i kjelleren, og de lukter litt i overkant av kjeller/mugg😅
    Eneste jeg kan se for meg at funker skikkelig er å sette dem i et lukket rom med en ozongenerator.
    Ser at Miljødirektoratet har begynt å slå ned på salg av nevnte produkt siden de er såpass farlige, men de tar i alle fall knekken på alt som genererer lukt ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    0
    Stygg lukt fra LP-plater
    Jada.....fikk inn en liten eske før jul som luktet fandens "oldemor". Sett de tørt og kjølig. Prøv å lag litt innbyrdes avstand på skivene.
    Sett en skål med Eddik ved siden av og vent noen dager......
    Pappesken med skiver kan sprayes litt utvendig med Ajax Kitchen for raskere lukt-demping..... (y)

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Nordland
    Eneste jeg kan se for meg at funker skikkelig er å sette dem i et lukket rom med en ozongenerator.
    Ser at Miljødirektoratet har begynt å slå ned på salg av nevnte produkt siden de er såpass farlige, men de tar i alle fall knekken på alt som genererer lukt ;)
    Hvor har du sett det, på BjarneTV?🤠
    -Helt riktig @bjarnetv , ozon er giftig, disse maskinene skal ikke brukes av ukyndige👍🏻

Eg kjøpte en grooom-ozongenerator som produserer 50000mg/time da jeg kjøpte ett hus for tre år siden, fikk aldri bruk for den, ble lagt på lager 3E og avglemt😂

Jeg skal prøve å bruke ozongeneratoren på platene ila denne uken. Skal finne meg ei stor pappeske som jeg legger platene og maskinen i. Blir å gjøre dette ute eller i garasjen. Ozon tærer på gummi har eg lest tidligere, så det er viktig å holde seg så langt unna høyttalerne som mulig😅 Slik eg ser det så biter ikke ozon på vinyl (pvc) https://ozonesolutions.com/blog/ozone-compatible-materials/
    Jeg kommer tilbake med resultatet av behandlingen👍🏻
    9604968D-8D6E-4100-B22B-81B7A7B73FFE.jpeg
    FD4D2C7D-A2BB-4EF8-8D2B-C4DCED07FD7D.jpeg

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    Hvor har du sett det, på BjarneTV?🤠
    Ja, så du ikke siste episode av Brillebjørn der han og vennen hans nesten strøk med på grunn av feil ozongenerator bruk?

Men flaks at du tilfeldigvis hadde en ozongenerator liggende da, drev å undersøkte det for noen år siden når jeg kjøpte en bil med heftig Wunderbaum-aroma som var umulig å vaske bort ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.685
    Torget vurderinger
    1
    Lukta går bort av seg selv over litt tid...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn