Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.038
    Antall liker
    22.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La det være som det er. Er det stille så er det stille, og om fasen ikke er snudd på den ene kanalen men ikke den andre og venstre kanals ledninger holder til venstre og høyre til høyre er alles ganz gut.

    ..

    Forøvrig ser jeg at AT-3600 er den Rega-MMen som har jevnest frekvensrespons.:sneaky:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.038
    Antall liker
    22.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    B05B01B3-3853-486F-8A38-0B80FE60C040.jpeg

    De la ofte inn skumplast som romfyller i bokssettene i gamle dager. Kjempegøy når man finner slikt 50 år etter.
    (Wagner Parsifal Knappertsbusch BF62, 5 LPer, og vi vasker.)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Sunnmøre
    Skumplast er djevelens verk.

    Semi-malapropos; vi plukka opp nokre fine 50/60-talsmøbel på loppis då vi flytta hit (Sunnmøre gjorde det stort i møbelindustrien ei stund, mykje takk vera manglande evne til å organisera seg hjå dei som laga møblane).

    Fin form, greitt handverk og bra material, bortsett frå denne skumplasten som desintegrerer til eit svært fint pulver og sprer seg overalt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.617
    Antall liker
    8.208
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte et 4LP sett med tryllefløyten fra 1954 (tror jeg), som hadde hatt to slike lag skumplast - som da var blitt til fint, fint støv. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vasket dem, men de låter ennå ikke helt bra. Dvs, jeg hører at lyden egentlig er super, men jeg har ikke fått bort peiskosen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.882
    Antall liker
    15.139
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Skumplast er djevelens verk.

    Semi-malapropos; vi plukka opp nokre fine 50/60-talsmøbel på loppis då vi flytta hit (Sunnmøre gjorde det stort i møbelindustrien ei stund, mykje takk vera manglande evne til å organisera seg hjå dei som laga møblane).

    Fin form, greitt handverk og bra material, bortsett frå denne skumplasten som desintegrerer til eit svært fint pulver og sprer seg overalt.
    Har gjort akkurat det samme, møbler fra loppis med skumplastpulver. Forrige eier må nok også ha vært en med utfordringer når det gjelder å holde på vannet. Det luktet helt inni**** når sofaen fikk romtemperatur.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har, av omsyn til eiga mental helse, ikkje gjort research på kva dei putta i skumplast på den tida, men vonar at asbest-innhaldet var moderat.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    985
    Antall liker
    1.583
    Sted
    Hamar
    Hvis jeg nå slår meg til ro med kablingen av pickup, så har jeg identifisert et nytt problem. Armløfteren slipper seg ikke tilstrekkelig ned, slik at armen tar borti på indre del av platene -> alt for lavt stifttrykk. Easy fix eller mye mikkmakk? Thorens TD 160 mkii
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg nå slår meg til ro med kablingen av pickup, så har jeg identifisert et nytt problem. Armløfteren slipper seg ikke tilstrekkelig ned, slik at armen tar borti på indre del av platene -> alt for lavt stifttrykk. Easy fix eller mye mikkmakk? Thorens TD 160 mkii
    Et par dråper med SiliconSpray eller WD-40 i overgangen funker her.......så kommer det seg etterhvert når du bruker den.
    I begynnelsen er det bare å sette fingertuppen rett på gummikanten og presse litt ned samtidig med senking av armliften
     

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et par dråper med SiliconSpray eller WD-40 i overgangen funker her.......så kommer det seg etterhvert når du bruker den.
    I begynnelsen er det bare å sette fingertuppen rett på gummikanten og presse litt ned samtidig med senking av armliften
    Du må ikke gjøre på selve liften. Det må gjøres på wire/strømpe under. Send meg en mld så ordner vi det🙂
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Hva bruker dere til å test hastigheten på platespillere? Tidligere så brukte jeg dr feickert 7" test plate men appen har ikke blir oppdater på mange år og støttes ikke på mine telefoner. Det er jo noen apper for dette men de er vel ikke helt nøyaktige?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.038
    Antall liker
    22.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du var for rask for meg. Sorry. La til noe kjempelurt mens du skrev ditt svar. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.211
    Antall liker
    4.456
    Torget vurderinger
    1
    På android veklser jeg mellom tre apper:
    De bruker rotasjonssensoren i telefonen og resultatene kan variere litt avhening av hvordan delefonen ligger på tallerkenen. Jeg har ikke funnet noe til android som likner på den BalleClorin la ut link til.

    Til litt mer «nøyaktige» målinger bruker jeg ulike testplater og spektrumanalysator, dvs en QuantAsylum QA401.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte at iphone kanskje var mer nøyaktig siden man kjenner hw som brukes. Testet Android RPM speed & Wow og min Rega måler veldig bra så tenke kanskje den ikke var så nøyaktig? :) 33.33 W&F 0.06. Måler litt dårligere med iphone.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.211
    Antall liker
    4.456
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge resultatene er i nabolaget riktige så tror jeg ikke HW har så mye å si for annet enn W&F, der oppløsningen til rotasjonssensoren kan bli vesentlig.

    mvh
    KJ
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    På en eldre iphone får jeg typisk W&F på mellom 0.07-1.0, på en nyere iphone 1-1.20 så det er variasjon.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.581
    Framerate i nyere mobiler er nok høyere enn pulsgivere til selv de beste DD motorene i dag så jeg spekulerer i om noen er smart nok til å benytte kamera i mobilene til å lage hastighetstester?

    Altså benytte framerate i kamera som tidstager. Jeg antar lagene av drivere og bloatware er like ødeleggende for tidspresisjon til bevegelsesensoren som til kamera så man koder trolig sin egen timer uansett.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.398
    Antall liker
    9.670
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.398
    Antall liker
    9.670
    Torget vurderinger
    2
    Framerate i nyere mobiler er nok høyere enn pulsgivere til selv de beste DD motorene i dag så jeg spekulerer i om noen er smart nok til å benytte kamera i mobilene til å lage hastighetstester?

    Altså benytte framerate i kamera som tidstager. Jeg antar lagene av drivere og bloatware er like ødeleggende for tidspresisjon til bevegelsesensoren som til kamera så man koder trolig sin egen timer uansett.
    Jeg la en link til en app for nettopdet lengre opp i tråden #7310. Video Tachometer

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.398
    Antall liker
    9.670
    Torget vurderinger
    2
    På en eldre iphone får jeg typisk W&F på mellom 0.07-1.0, på en nyere iphone 1-1.20 så det er variasjon.
    Hvilke enheter snakker du om her? 1% eller 1 rpm er vanvittig mye hastighetsvariasjon og må høres jævlig ut. Jeg får 0.05%variasjon på en god dag . O.1% på en mindre god og 0.2% om jeg har et dårlig belte .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.398
    Antall liker
    9.670
    Torget vurderinger
    2
    La det være som det er. Er det stille så er det stille, og om fasen ikke er snudd på den ene kanalen men ikke den andre og venstre kanals ledninger holder til venstre og høyre til høyre er alles ganz gut.

    ..

    Forøvrig ser jeg at AT-3600 er den Rega-MMen som har jevnest frekvensrespons.:sneaky:
    Jøzz. Måtte Google noen Rega pickuper og jagguhar du rett, flere av Regaene er virkelige daffe greier. Apheta 2MC her, ikke veldig imponert over 21db kanalseparasjon,men det kan godt være at Azimuth ikke er optimalisert ved testen
    EF97C7BF-00DA-4FD6-8A93-58015D3D0F02.jpeg

    182CB387-2F9A-4E75-B379-CF1056D5F932.gif

    Passer ikke mine ører i allefall
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Sunnmøre
    På en eldre iphone får jeg typisk W&F på mellom 0.07-1.0, på en nyere iphone 1-1.20 så det er variasjon.
    Bytta ufrivillig frå Samsung 8S til iPhone 11 Pro for ei lita stund sidan, og får no liknande tal som deg på iPhone. På Android var det derimot fine tal.

    Det høyrest ikkje forjævleg ut, altså. Men no trur eg aldri på det eg høyrer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.812
    Antall liker
    36.171
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bytta ufrivillig frå Samsung 8S til iPhone 11 Pro for ei lita stund sidan, og får no liknande tal som deg på iPhone. På Android var det derimot fine tal.

    Det høyrest ikkje forjævleg ut, altså. Men no trur eg aldri på det eg høyrer.
    Velg den mobilen som viser finest tall....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.038
    Antall liker
    22.222
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du forsøkt å male en A-T med azimuth kun referert til at toppen av pickupen er vannrett (og platen likeså selvfølgelig), @Balle Clorin ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.398
    Antall liker
    9.670
    Torget vurderinger
    2
    Ja, måtte justere 1.5 grader for å komme fra 22/25 til 35/35 På ATOC9ML/II Men så løsnet picupen og måtte festes på nytt og er nå på 30/28, må jobbe videre, med alle innstillinger. et helvete på en arm uten løst headshell..og ingen Azimuth justering. Må bruke Wallys Fulcrum, men å justere Azimuth uten ødelegge Zenith er vanskelig.

    Så jeg bruker tiden på å drømme om denne i stedet..
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    914
    Antall liker
    598
    Jeg måler stort set det samme med en RPM app som med et digitalt photo tachometer.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke enheter snakker du om her? 1% eller 1 rpm er vanvittig mye hastighetsvariasjon og må høres jævlig ut. Jeg får 0.05%variasjon på en god dag . O.1% på en mindre god og 0.2% om jeg har et dårlig belte .
    %
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn