Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva anbefales som en god AT-pickup som kan hamle opp mot for eksempel den beste Ortofon-pu jeg har (OM-40)?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.026
    Antall liker
    24.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler VM540ML med RigB-kropp.
    ATs generator er glimmers, men de monterer den i en litt slarkete polymerkropp. RigB erstatter den med en presist frest og anodisert hard Al-kropp (med Ø 2,5 mm gjenger) som er limt og skrudd fast til generatoren.
    1707468367301.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.007
    Antall liker
    8.816
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AT-MMene jeg liker best er AT-155LC/G (finnes kun som brukt eller NOS) og AT-150ML ( VMN40ML nål på AT-150 hus/generator, 99% lik dagens 700-serie), tilsvarende VM740ML. Den eldste er dog klart best og har også langt hvassere specs.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker, må vente litt.. Venter på en vm95ml og sh med RigB 95-kropp.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ortofon sine fine er dyre. Men jeg har lyst å prøve Koetsu. Ingen som spiller på, eller skryter av, Koetsu lengre. Kanskje på tide at jeg …
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.280
    Antall liker
    17.216
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Husk, det er store forskjeller på MK versjonene av denne armen. En av dem er bare duganes for lette 80-talls pu:.
    Veldig kjekt å vite, takker! Aner ikke hvilken versjon som er på bildet, sannsynligvis den som bare duger på fjærvektspickuper.
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.238
    Antall liker
    2.327
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    25
    Men er ikke Black (hvis det er 2M) nesten fire ganger så dyr som SH? i så fall så er det vel ikke så rart. Hos meg så låter Bronze bedre enn ML, men til prisen så er jo ML meget god.
    Joda, det er kanskje urettferdig slik verden er men det var en himla stor forskjell allikevel, mye mer enn det jeg trodde på forhånd siden jeg liker AT veldig godt. Har selv sammenlignet Benz LP/Koetsu Black/VDH 1000 uten at noen av dem stakk av som soleklar vinner, kun små forskjeller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    1800,- vs 7100,- er i mine øyne STOR forskjell. Helt annen prisklasse. Har ikke hørt Black, men hos meg så vinner OM-40 enkelt mot 2M Bronze.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.705
    Antall liker
    10.105
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler VM540ML med RigB-kropp.
    ATs generator er glimmers, men de monterer den i en litt slarkete polymerkropp. RigB erstatter den med en presist frest og anodisert hard Al-kropp (med Ø 2,5 mm gjenger) som er limt og skrudd fast til generatoren.
    Vis vedlegget 993975
    Blir ikke det det samme som en 7xx serie fra AT da?
    IMG_2174.jpeg
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.270
    Antall liker
    18.787
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Spiller ingen rolle hva man liker best, eller om man er old school eller new school - bare man spesifiserer hva man snakker om. Når folk snakker om "den/det beste xxx jeg har hørt" og ikke noe mer enn det, så antar jeg i 98 av 100 tilfeller at det er snakk om ren subjektivitet og at det derfor er ganske så uinteressant utover det rent kuriøse. Tross alt vet jeg i nesten alle tilfeller nøyaktig nada om smaken til den som snakker/skriver og dermed er det ca like stor sjanse for at jeg vil synes xxx er årntli bedriten som at xxx er jævlig bra asse, med mindre jeg slumper til å ha hørt xxx selv, eller om en langt større pool av subjektiviteter er tilgjengelig.
    Eg kunne heilt klart ha kome med meir spesifikasjonar og betrakningar slik som kva platespelar, arm, headshell, riaa, osb. som vart nytta,
    men poenget mitt var, og er at nye pickuppar ikkje nødvendigvis er så mykje betre enn dei gamle.

    Hana SL har eg hatt i oppsettet mitt i snart 5 år så eg kjenner han godt. Benz/Excel har eg hatt ifrå han kom (så altså mykje lenger), men det er først nå nyleg eg skikkeleg har spelt på den, og skikkeleg fått den til å synge.
    Grunnen er nok at eg ikkje har funne passande arm til han tidlegare. I Jelco 750L speler den langt over forventning.
    (Liknande erfaring har eg med Yamaha MC-1000 som eg aldrig fekk heilt til på 80-talet, men i nyare tid med ein tyngre/betre arm så...)
    Foreløpig er det hovudsakleg jazz (og spesielt Vestbo Trio som eg nemde i posten) eg har prøvd med Benz Micro MC20E2-L, men eg kan kome tilbake med ei oppdatering når eg har spelt litt meir variert musikk. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.705
    Antall liker
    10.105
    Torget vurderinger
    2
    Et annet poeng er synergi, hvor dyktig/heldig man har vært med innstillinger mtp riaa, setup av pu osv. Masse variabler som kan gjøre at den ene skinner mens den andre suger. Hørte nettopp en sammenligning av at95sh og Ortofon Black. 95SH skal jo være veldig bra for prisen men falt helt igjennom i forhold til Black. Direkte skuffende. 2 forskjellige platespillere men ellers alt satt opp etter boken.
    Nettopp. En MM pickup responderer på miljoet den står i (kapasitans mest men også arm og spiller betyr noe)

    Her er samma PU på to ulike RIAA på ulike spillere. Det høres ikke likt ut nei,


    1707494400238.png
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Åh jada, og ifølge ørelegen hører jeg ikke noe videre over 2khz på høyre øre pga en infeksjon og påfølgende hull i trommehinden, men nå stoler jeg ikke så mye på målingene hans heller, man er vel purist og skeptisk!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.026
    Antall liker
    24.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke <en RigB VM540ML> det samme som en 7xx serie fra AT da?
    Ikke helt.
    1707495725460.png

    En 7xx har samme isolator og støpte kropp som denne AT150MLX-en. Kroppen er lakkert med en lakk som ikke isolerer så derfor har AT lagt i mellom denne isolatoren.
    RigB-kroppen er CNC-frest til tettere toleranser enn AT sin og anodisert. Anodiseringen er isolator. I tillegg til skruen bruker RigB et veldig tynt lag tokomponentlim for maksimal kopling mellom de to delene. På kjøpet får man gjenget hus (Ø 2,5 mm) og passende skruer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.705
    Antall liker
    10.105
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt.
    Vis vedlegget 994114
    En 7xx har samme isolator og støpte kropp som denne AT150MLX-en. Kroppen er lakkert med en lakk som ikke isolerer så derfor har AT lagt i mellom denne isolatoren.
    RigB-kroppen er CNC-frest til tettere toleranser enn AT sin og anodisert. Anodiseringen er isolator. I tillegg til skruen bruker RigB et veldig tynt lag tokomponentlim for maksimal kopling mellom de to delene. På kjøpet får man gjenget hus (Ø 2,5 mm) og passende skruer.
    Sikkert bra, men om de kan vise meg målinger med og uten , vil jeg være mer interessert
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.026
    Antall liker
    24.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har dessverre ikke noe lydkort for tiden. Hadde jeg hatt det kunne jeg tatt opp og analysert f.eks. firkantpulsen på Ortofonplata med en standard VM540ML i et AT-LH13/OCC og med en RigB5ML i et AT-LH13H.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.026
    Antall liker
    24.330
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    klarer man virkelig å høre forskjell på et par tre db?
    Oh yeah. Noen av oss klarer til og med å høre en endring på 0,1 dB over et par oktaver der øret er mest følsomt, selv om det sies at nivåmatching innenfor 0,15 dB skal være tilstrekkelig for at forskjell i lydstyrke ikke skal oppfattes.
    Små endringer i lydstyrke, si 0,5 dB som mange moderne volumkontroller har som trinn, oppfattes ikke som lydstyrkeendring, men mer som en liten endring i frekvensgang og det oversettes gjerne til hifiblomserspråk.
    Derfor: Om du skal sammenlikne to dingser sørg for at sammenlikningen gjøres når de spiller nøyaktig (dvs. innenfor 0,15 dB) like høyt. For pickuper (som gjerne har både ulikt utnivå og ulik frekvensgang kan det være veldig smart å sørge for at de spiller så like høyt som du får til ved 1 kHz (Ortofons testplate er kjekk der) og gjøre et notat om hvor mye du må skru opp eller ned den ene sammenliknet med den andre slik at du får et inntrykk basert på likt volum.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.995
    Små endringer i lydstyrke, si 0,5 dB som mange moderne volumkontroller har som trinn, oppfattes ikke som lydstyrkeendring, men mer som en liten endring i frekvensgang og det oversettes gjerne til hifiblomserspråk.
    Kan også inspirere til uttrykk som mer dybde, større stage osv osv - alt etter hvor lyrisk man er :)

    Bob Katz forteller litt om det her, 1.28 ut i videoen:

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.705
    Antall liker
    10.105
    Torget vurderinger
    2
    De færreste pickuper har bedre enn 0.5db i kanalbalanse . Så har man ikke balansekontroll og vil fort ulike pickuper høres ulike ut bare pga ulik balanse ….
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det å teste denne. En ubrukt pickup. Shibata slipt stift, Piezo/Azden AN113.
    1000017615.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.007
    Antall liker
    8.816
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant at du fant diskanten skarp med MP110. Jeg har den ikke selv, men har hørt den gjennom en god del timer hos en kompis og skarp i toppen er nok det siste jeg ville tenkt på hvis noen spurte hvordan den låter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du fant diskanten skarp med MP110. Jeg har den ikke selv, men har hørt den gjennom en god del timer hos en kompis og skarp i toppen er nok det siste jeg ville tenkt på hvis noen spurte hvordan den låter.
    Jeg oppfatter den slik og er slett ikke alene om det på www.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.007
    Antall liker
    8.816
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For all del, det var ikke for å akkedere. Bare interessant, som sagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde utrolig sansen for mp-110, men hos meg så ble ikke diskanten fin nok, men har troa på merket, og regner med at mp-200 låter bedre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde utrolig sansen for mp-110, men hos meg så ble ikke diskanten fin nok, men har troa på merket, og regner med at mp-200 låter bedre.
    Har en jt-80 blk og den fungerer bra, men jeg har sliti litt med sssshh lyder med den (Er vel et fancy ord for det men husker ikke hva det heter)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, samme som jeg fikk med mp-110 - og mange andre på nettet. MP-200 skal vistnok være mye bedre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sssshbilianter ja
    utrolig irriterende, jeg hører ikke forskjell på mye eller blir veldig pirkete, men dette er som om noen hiver spiker i en kvern i mine ører.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.471
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    sssshbilianter ja
    utrolig irriterende, jeg hører ikke forskjell på mye eller blir veldig pirkete, men dette er som om noen hiver spiker i en kvern i mine ører.
    Nettopp, alt annet er bra med mp-110, men jeg bare klarte ikke "the-s".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skriv hva du syns etter å ha prøvd mp200. Jeg tror jt80 blk er det samme som mp200/500 bare i en annen kropp
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn