Høyttalere Stativhøyttaler-battle

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.132
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Torget vurderinger
0
Det eg likar med gode stativhøgtalarar, er monitoreigenskapane,, og måten dei av og til kan skape lydbilde relativt enkelt. Det eg ikkje likar med dei, er mangelen på bass og kraftige dynamiske utspel. No er det av og til greitt å sleppe slike utspel som forstyrrar naboen, og av og til tenkjer ein på at det kunne vore greitt å utnytte plassen under høgtalaren til å skape bassbotn i staden for eit fordyrande stativ som strengt tatt har lite med lyden å gjere. Nei, det er vanskeleg å gje råd som er gode...
Går du til kjekke butikkar og betalar depositum, får du sikkert prøve heimlån ei vekes tid. Bestiller du høgtalaane på Internett, har du 14 dagars angrefrist.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
2.357
Torget vurderinger
1
Arve har gode poeng.
Selv har jeg gulvstående Revel gulvstående F36 med samme elementer som M16, og de gir tilstedeværelse og trekker fram vokalen mer og bedre enn mine forrige høyttalere. AluminiumsDiskanten bryter som forventet opp ved 24kHz men det merker jeg ikke noe til.Bassen naturlig nok varierer voldsomt med rommet og svinger med 25db og når ned til 30hz og med en stor peak på kortveggen. På langveggen har jeg veldig fin og jevn bass hele Veien fra 30 til 100hz hvor rommet har en dipp. 3.8 m bredt 5/6m langt rom
Poenget mitt er om selv om M16 og F36 specen ikke går særlig dybt på papiret så en det ekkofre data og med rommet på lag kan det gå mye dypere enn man forventer, også med stativ..

skinnyboy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
89
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg selv har vurdert å skifte til Buchardt S400!
Mot et tillegg, kan du få oppgradert delefilter, dette har jeg fått bekreftet av Mads.
Har lest en god del om de, og sett video-omtaler på YouTube der de blir sammenlignet mot andre.

Fordelen med disse høyttalerne, er at du ikke trenger sitte i «sweetspot».
Spredningen er ca 30 grader til hver side, så de trenger ikke «pinpointes» rett mot ørene.

System Audio skal også være veldig gode etter det jeg har fått med meg.

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Arve har gode poeng.
Selv har jeg gulvstående Revel gulvstående F36 med samme elementer som M16, og de gir tilstedeværelse og trekker fram vokalen mer og bedre enn mine forrige høyttalere. AluminiumsDiskanten bryter som forventet opp ved 24kHz men det merker jeg ikke noe til.Bassen naturlig nok varierer voldsomt med rommet og svinger med 25db og når ned til 30hz og med en stor peak på kortveggen. På langveggen har jeg veldig fin og jevn bass hele Veien fra 30 til 100hz hvor rommet har en dipp. 3.8 m bredt 5/6m langt rom
Poenget mitt er om selv om M16 og F36 specen ikke går særlig dybt på papiret så en det ekkofre data og med rommet på lag kan det gå mye dypere enn man forventer, også med stativ..
Hvilke høyttalere hadde du før?

Sjekket også pris på M16 og disse koster 12000 for paret. Hvilke andre høyttalere kan de sammenlignes med lyd og kvalitetsmessig?

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
438
Torget vurderinger
7
Harbeth C7ES3 er mellomstore stativhøyttalere som låter naturlig, med god sammenheng fra høye til dype toner og en viss naturlig varme. Bra punch, også. Mine fungerer godt i forskjellige typer rom.

MarkusH

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2015
Antall liker
510
Sted
Brøttum
Torget vurderinger
1
Det eg likar med gode stativhøgtalarar, er monitoreigenskapane,, og måten dei av og til kan skape lydbilde relativt enkelt. Det eg ikkje likar med dei, er mangelen på bass og kraftige dynamiske utspel. No er det av og til greitt å sleppe slike utspel som forstyrrar naboen, og av og til tenkjer ein på at det kunne vore greitt å utnytte plassen under høgtalaren til å skape bassbotn i staden for eit fordyrande stativ som strengt tatt har lite med lyden å gjere. Nei, det er vanskeleg å gje råd som er gode...
Går du til kjekke butikkar og betalar depositum, får du sikkert prøve heimlån ei vekes tid. Bestiller du høgtalaane på Internett, har du 14 dagars angrefrist.
Jeg skulle likt at du hadde testet f.eks Xtz Divine Delta (40k + stativer). Tror kanskje du hadde sett litt annerledes på stativhøyttalere etter at du hadde testet de (spesielt mtp bass). Jeg har forgjengeren og den går faktisk en god del under 30hz, de går såpass dypt at jeg føler ikke behovet for sub. Marten Monk hadde dog vært spennende og hørt, fordi de bruker samme mellomtone men en annen diskant mener jeg å huske. Jeg synes det er noe eget med keramikk og alu, kontra en del andre materialer ...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
3.247
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
15
Jeg har hatt Revel m16, Revel m106, jbl hdi 1600 og Jbl classic 82l hjemme siden i våres.

De som skilte seg klart ut som favoritter var/er m16 mye grunnet en uforklarlig musikalitet og en veldig jevn og homogen fremstilling av musikken. Den hadde også en kledelig hump i bassen når jeg spilte litt over moderat høyt.

Jbl Classic 82l har jeg hjemme nå. Litt høyere oppløsning enn M16 og den legger vokalen litt lengre bak i miksen. Den slipper lyden overraskende lett fra kassen.

Begge 2 kommer med en klar anbefaling herfra.

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt Revel m16, Revel m106, jbl hdi 1600 og Jbl classic 82l hjemme siden i våres.

De som skilte seg klart ut som favoritter var/er m16 mye grunnet en uforklarlig musikalitet og en veldig jevn og homogen fremstilling av musikken. Den hadde også en kledelig hump i bassen når jeg spilte litt over moderat høyt.

Jbl Classic 82l har jeg hjemme nå. Litt høyere oppløsning enn M16 og den legger vokalen litt lengre bak i miksen. Den slipper lyden overraskende lett fra kassen.

Hvilke høyttalere vil du sammenligne m16 med? Selv liker jeg nok best når vokal er plassert litt lenger foran.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
99
Litt interessant er det at Kef R3 måler så godt, men at reviewer ikke synes de låter spesielt bra. Det vitner jo om smak og behag.
En anmelder er ikke andet en en person med en mening og den mening er sjældent helt uafhængig. En subjektiv mening taget ud af en kaotisk sammenhæng (rum, komponenter, psykisk tilstand, musik, etc.).
Målinger derimod er mere sammenlignelige, men stadig kun en pegepind...

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
En anmelder er ikke andet en en person med en mening og den mening er sjældent helt uafhængig. En subjektiv mening taget ud af en kaotisk sammenhæng (rum, komponenter, psykisk tilstand, musik, etc.).
Målinger derimod er mere sammenlignelige, men stadig kun en pegepind...
Og kjenner man rommet sitt kan man kanskje si noe om hvordan det låter basert på målingene? For det er vel nesten en forutsetning vil jeg tro.

Steinar.Sv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2019
Antall liker
204
På stativ her står det et par Spendor BC1...... De blir nok stående her en stund :)

PenguiN-

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Antall liker
4
Jeg har ikke lest hele posten men anbefaler absolutt Sonus Faber Olympica 1 eller Focal Sopra.No1 hvis man er ute etter flotte stativhøyttalere med god lyd :)

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke lest hele posten men anbefaler absolutt Sonus Faber Olympica 1 eller Focal Sopra.No1 hvis man er ute etter flotte stativhøyttalere med god lyd :)
Hva er det du liker i disse to? :)

PenguiN-

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Antall liker
4
Sopraene spilte som en fullvoksen gulvstående minus de aller siste oktavene og Olympicaene forsvant i lydbildet. Virkelig flotte høyttalere begge to 👊

Steinar.Sv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2019
Antall liker
204
Hva er det som gjør at du liker dem godt? Kan du forsøke å beskrive dine inntrykk av dem?
For det første, de er over 40 år gamle... på godt og ondt...
Men det som imponerer meg mest er detaljene i mellomtonen. Og det at man ikke hører høyttalerne, men kun musikken.
Live musikk har aldri før fått meg i sånn grad til å føle jeg var tilstede i salen. The Last Waltz høres helt fantastisk ut her i stua :)
Er koblet opp mot en enda eldre forsterker, en ærverdig Sansui AU-7900.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva gjør at du kunne kjøpt kef r3?
Kapasitet, forvrenging og spredningskontroll. Dersom du har spredningskontroll (off-axis følger on-axis lyden slavisk over stor del av registeret) så kan man bruke EQ på høyttaleren for å tune den til å ha dem klangbalansen man vil.

Jeg synes Kef R3 låter litt daff/høflig der musiklen har mye sprut og litt i overkant lys i det området jeg er mest sensitiv (4-7 khz), men som man ser på målingene er det uproblematisk å fikse med EQ dersom man har det tilgjengelig.

Personlig ville jeg testet om det fikser den litt daffe fremtoningen før kjøp da det kan hende dette har sammenheng med begrenset spredning og ikke bare frekvensresponsen. Jeg har hørt at folk som fikser responsen med EQ basert på den spinorama-målingen synes det fikset problemet effektivt, men det er hearsay.

Min hypotese om hva anmelder synes rent subjektivt er at han reagerer på den relativt smale spredningen da han tester i mono (med én høyttaler), en øvelse som favoriserer bred spredning da man får litt mer stereo-effekt (høyttaler forsvinner mer) pga flere refleksjoner fra vegger/gulv/tak.

Han nevner også at han likte høyttaleren langt bedre etter å ha brukt EQ på en stående bølge i rommet som druknet detaljer.

jaybill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Antall liker
71
Sted
Akershus
Torget vurderinger
2
gjomle: Hva med Krix Equinox? Spiller stort med nok krefter :)
De kan jeg ta en kikk på. Hva er det du liker spesielt godt med disse? Hvilke andre høyttalere vil du sammenligne dem litt med?
Jeg har Equinox mk II, en utrolig morsom høytaler som har mye i seg, spiller overraskende dypt, med engasjement og rytme, lydbildet bretter seg ut, går «dypt» og ikke minst spiller de meget oppløst. Jeg spiller med høyttalerne 3 m mellom, uten noen vinkling mot sentrum og ca 60cm fra bakvegg. Koser meg med et fantastisk bredt lydbilde!!! Nå er mk IV hos PM Audio.

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.415
Sted
Nedre Eiker

Jeg har ikke hørt JBL HDI 1600 selv, men har både hørt og lest at de skal ha bemerkelsesverdig bra bass. Opplevde ikke du dem sånn?

En ting jeg er litt skeptisk til med dem er den lave følsomheten, så de krever nok sitt av forsterkeren for å yte sitt beste.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
7.000
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
a14-studio.jpg

Jeg har bestillt ett par av disse småtassene.
Ser dølle og kjedelige ut, men jeg tror det låter bra.
5" bass, så de går ikke så dypt.
Koster bare 14060, pr stk.

PSI Audio a14-m

Dette er den billigste modellen de har.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
3.247
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
15
Hvilke høyttalere vil du sammenligne m16 med? Selv liker jeg nok best når vokal er plassert litt lenger foran.
Det er vanskelig å sammenligne med en annen høyttaler, men jeg hadde en tilsvarende opplevelse med M16 vs M106 som jeg hadde når jeg eide Guru Junior og solgte de til fordel for Guru Qm10.
Den gang likte jeg også den rimeligste modellen.
Jeg liker høyttalere som ikke er tunet mørkere enn jeg foretrekker. Både M106 og Qm10 låter noe mørkere enn lillebrødrene.

Når jeg lyttet til musikk gjennom M16 satt jeg med et inntrykk av at Revel kan lage høyttalere, men når jeg hørte på M106 fikk jeg aldri tilsvarende tanke.

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Det er vanskelig å sammenligne med en annen høyttaler, men jeg hadde en tilsvarende opplevelse med M16 vs M106 som jeg hadde når jeg eide Guru Junior og solgte de til fordel for Guru Qm10.
Den gang likte jeg også den rimeligste modellen.
Jeg liker høyttalere som ikke er tunet mørkere enn jeg foretrekker. Både M106 og Qm10 låter noe mørkere enn lillebrødrene.

Når jeg lyttet til musikk gjennom M16 satt jeg med et inntrykk av at Revel kan lage høyttalere, men når jeg hørte på M106 fikk jeg aldri tilsvarende tanke.
Det jeg synes er litt utfordrende (og det er jo egentlig helt tullete) er at jeg tenker 'hvor gode kan de (M16) være til denne prisen'? :eek:

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Sopraene spilte som en fullvoksen gulvstående minus de aller siste oktavene og Olympicaene forsvant i lydbildet. Virkelig flotte høyttalere begge to 👊
Kult! Hvordan vil du si olympicaen er i lydsignaturen? Og vokalen, bak eller foran i lydbildet?

StefanR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
55
Har selv Olympica 1 og vil si de kanskje har en av de bedre vokalgjengivelsene jeg har hørt. Vokalen er muligens litt foran i lydbildet, men alt i alt er høytaleren veldig homogen og musikalsk.

knut.stereo

Fersking
Ble medlem
10.08.2007
Antall liker
6
Den anerkjente anmelderen David Price(Hifiworld,Hifinews,Hifichoice)har i siste nr. av Choice en test av stativhøyttalere.Deltagerne er Acoustic Energy AE 500,ATC SCM 19,JBL 4312G,Neat Ministra,Spendor A1,SVS Ultra Bookshelf.Den beste allrounderen ble Neat Ministra.Den hadde to særtrekk som ikke fantes hos de andre. Bånd diskant og isobarisk bass.Beste høyttaler på Sweet Home Alabama var selvfølgelig JBL.

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Har selv Olympica 1 og vil si de kanskje har en av de bedre vokalgjengivelsene jeg har hørt. Vokalen er muligens litt foran i lydbildet, men alt i alt er høytaleren veldig homogen og musikalsk.
Har du testa olympica 1 mot olympica 1 nova?

StefanR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
55
Nei, har ikke det. I følge tester er de bedre på alle måter, så de er nok til å leve med. @Kjetil-A

StefanR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
55
At Olympica Nova er bedre enn den eldre Olympica på alle områder. Dette er da kun noe jeg har lest..

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
183
Torget vurderinger
3
Men gamle olympica bør være bedre enn den nye sonetto?

Topp Bunn