Steinar.Sv
Hi-Fi freak
På stativ her står det et par Spendor BC1...... De blir nok stående her en stund
Hva er det som gjør at du liker dem godt? Kan du forsøke å beskrive dine inntrykk av dem?På stativ her står det et par Spendor BC1...... De blir nok stående her en stund
Hva er det du liker i disse to?Jeg har ikke lest hele posten men anbefaler absolutt Sonus Faber Olympica 1 eller Focal Sopra.No1 hvis man er ute etter flotte stativhøyttalere med god lyd
For det første, de er over 40 år gamle... på godt og ondt...Hva er det som gjør at du liker dem godt? Kan du forsøke å beskrive dine inntrykk av dem?
Kapasitet, forvrenging og spredningskontroll. Dersom du har spredningskontroll (off-axis følger on-axis lyden slavisk over stor del av registeret) så kan man bruke EQ på høyttaleren for å tune den til å ha dem klangbalansen man vil.Hva gjør at du kunne kjøpt kef r3?
Jeg har Equinox mk II, en utrolig morsom høytaler som har mye i seg, spiller overraskende dypt, med engasjement og rytme, lydbildet bretter seg ut, går «dypt» og ikke minst spiller de meget oppløst. Jeg spiller med høyttalerne 3 m mellom, uten noen vinkling mot sentrum og ca 60cm fra bakvegg. Koser meg med et fantastisk bredt lydbilde!!! Nå er mk IV hos PM Audio.De kan jeg ta en kikk på. Hva er det du liker spesielt godt med disse? Hvilke andre høyttalere vil du sammenligne dem litt med?
Jeg har ikke hørt JBL HDI 1600 selv, men har både hørt og lest at de skal ha bemerkelsesverdig bra bass. Opplevde ikke du dem sånn?Jeg har hatt Revel m16, Revel m106, jbl hdi 1600 og Jbl classic 82l hjemme siden i våres.
De som skilte seg klart ut som favoritter var/er m16 mye grunnet en uforklarlig musikalitet og en veldig jevn og homogen fremstilling av musikken. Den hadde også en kledelig hump i bassen når jeg spilte litt over moderat høyt.
Jbl Classic 82l har jeg hjemme nå. Litt høyere oppløsning enn M16 og den legger vokalen litt lengre bak i miksen. Den slipper lyden overraskende lett fra kassen.
Begge 2 kommer med en klar anbefaling herfra.
Det er vanskelig å sammenligne med en annen høyttaler, men jeg hadde en tilsvarende opplevelse med M16 vs M106 som jeg hadde når jeg eide Guru Junior og solgte de til fordel for Guru Qm10.Hvilke høyttalere vil du sammenligne m16 med? Selv liker jeg nok best når vokal er plassert litt lenger foran.
Det jeg synes er litt utfordrende (og det er jo egentlig helt tullete) er at jeg tenker 'hvor gode kan de (M16) være til denne prisen'?Det er vanskelig å sammenligne med en annen høyttaler, men jeg hadde en tilsvarende opplevelse med M16 vs M106 som jeg hadde når jeg eide Guru Junior og solgte de til fordel for Guru Qm10.
Den gang likte jeg også den rimeligste modellen.
Jeg liker høyttalere som ikke er tunet mørkere enn jeg foretrekker. Både M106 og Qm10 låter noe mørkere enn lillebrødrene.
Når jeg lyttet til musikk gjennom M16 satt jeg med et inntrykk av at Revel kan lage høyttalere, men når jeg hørte på M106 fikk jeg aldri tilsvarende tanke.
Kult! Hvordan vil du si olympicaen er i lydsignaturen? Og vokalen, bak eller foran i lydbildet?Sopraene spilte som en fullvoksen gulvstående minus de aller siste oktavene og Olympicaene forsvant i lydbildet. Virkelig flotte høyttalere begge to
Har du testa olympica 1 mot olympica 1 nova?Har selv Olympica 1 og vil si de kanskje har en av de bedre vokalgjengivelsene jeg har hørt. Vokalen er muligens litt foran i lydbildet, men alt i alt er høytaleren veldig homogen og musikalsk.
Spendor var jeg ikke klar over fantes en gang. Hva er det som gjør at du er fornøyd med disse?På stativ her står det et par Spendor BC1...... De blir nok stående her en stund
Mine er ganske så vintage, ble produsert i 1978Spendor var jeg ikke klar over fantes en gang. Hva er det som gjør at du er fornøyd med disse?
Jeg kikket litt på spendor classic 3/1, og hvordan spendor selv beskriver lyden virker interessant.
Ja, det har jeg Og det er masse gode tips her! Nå har det seg slik at jeg faktisk har fått gjennom gulvstående her hjemme i stua likevel, men tråden erlangt fra unyttig! Jeg håper ikke byttesyken tar meg med det første etter gulvstående er på plass, men (hifi) sykdommen er dessverre et faktum og plutselig går jeg på en stativ-smell. Akkurat nå står det mellom SonuS Faber Sonetto III og Pylon Jasper 25 gulvstående.Har du kommet noe lenger med prøvelytting og valg av høyttaler?
Du fikk mange gode tips her, og hadde satt opp mange gode kandidater i listen over høyttalere som var aktuell å bytte til.
Dynaudio spes. 40 eller Contour 20Jeg vurderer stativhøyttalere igjen, og selv om det er en unfair battle lurer jeg på om noen har testet kef r3 opp mot b&w 805 d3?
Vurderer også lyngdorf sitt system, MH-2 + 2xBW-2. Nå er jo dette vegghengte satelitter, med subwoofere som kan deles høyt, men syntes ikke det låt så verst egentlig.