Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    At det aldri har vært noe politisk ønske om billig strøm må da være feil. Vi har jo bygd opp en kraftkrevende industri basert på billig strøm. At staten vil avvikle denne for i stedet å tjene på å selge strømmen direkte har jeg ingen tro på. Alt handler ikke om penger. En dårlig valgkampsak er det også. Men at all kraftkrevende industri faktisk står i fare for å bli avviklet er riktig - og at politikerne egentlig ikke kan gjøre noe med det. På grunn av elendig politisk håndverk. Så da gjenstår bare kampen om historiefortellingen; hvem som har skylda, at det aldri har vært naturlig med billig strøm osv.

Vedvarende høye strømpriser vil jo også være ødeleggende for mye annet konkurranseutsatt næringsliv her i landet. Billig strøm har vært en av få fordeler man har hatt gitt det høye kostnadsnivået på alt annet.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    At det aldri har vært noe politisk ønske om billig strøm må da være feil. Vi har jo bygd opp en kraftkrevende industri basert på billig strøm.
    Joda, men det var dengang da. I senere tid har det vært klar interesse av å få opp verdien på vannet i norske magasiner. Delvis fordi det gir økte offentlige inntekter men også fordi det kan stimulere til mer utbygging. En av grunnen til at det ikke har vært allverdens interesse for å bygge ut i det siste har vært lave priser på elektrisk energi. I utredningene har de vært klare på at resultatet er økte kostnader for forbrukere men økte inntekter for produsentene. Statnett presterte vel også å betegne "økt etablering av industri" som en tilpasning til lave priser.

For husholdningene er det også en relativt betydelig skattelegging over strømregningen. Om vi ser bort fra at selve kraftprisen over marginalkost er ren fortjeneste i offentlige kasser så tilkommer 25% mva. Elavgiften er noe endret nå med den nye regjeringen, men tidligere har den vært på 17 øre.

For en husholdning med et forbruk på 20.000kWh i året så har 4170 kroner av regningen vært elavgifter (inkl mva). I tillegg til dette kommer mva av kraftprisen og nettleien. Med det nye opplegget med redusert sats jan-mar så blir totalen en del lavere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bor i Oslo og velger å forholde meg til NVEs statisikk for fyllingsgrad. Det er jo merkelig at det ikke er fullt ramaskrik over alt når dette er så åpenlyst som du mener at det er. Den totale hydrologiske balansen i Norge nærmer seg normalen for årstiden, men det er da svært mye av dette som ligger som snø rundtomkring og ikke som vann i magasinene. Store kraftmagasiner har svært store nedbørsfelt, mye større enn mangasiene, og så lenge det ligger snø så sker det ikke allverdens med fyllingsgraden til de som ligger høyt oppe, er store og kan holde mye energi.

Hva skal de gjøre når vårflommen kommer, om det allerede er fullt over alt?
    Hvorfor ligger prisene så lavt hvis det er som du påstår?
    Fra Firda igjen i går.. Som dekker Ytre Sogn og Sunnfjord og dekker av og til indre Sogn ved interesse.

Her på Vestlandet regner det så regel nok.
    Trodde alle viste det?
    Da er det provoserende at det henviser til den lave fyllingsgraden. Mulig dere ikke har regn østpå og tomme elver fra fjella?

Vårflommen her vest får gå naturlig i elva.. Kraftmagasinene går på fult nå og vil jeg tro. Det gjør vertfall det hele våren og sommeren da de selges til utlandet nesten gratis, slik at det er noe nedtappet til høsten og de kan legge på prisene med ynnskyldning om lave magasiner.
    Men til jul er magasinene fulle igjen så regel. Mye regn her vest. Februar nå og det regner her vest. Sludder nett nå da, men regnet i hele dag.

Screenshot_20220204_232659_com.android.chrome.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og i dag.. Lov å bli provosert få km på sørsida av Sognefjorden da Hordaland også har like mye regn og kraftverk som Sogn og Fjordane .

.
    Screenshot_20220205_152729_com.android.chrome.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og så har en den håpløse politikken her i landet også..
    F.eks hvorfor I huleste har en bare en turbin på 800m fritt fall? Reinspikka galskap..

Her fra rett på sørsiden av Sognefjorden.
    Riktignok mini, men politikken er håpløs.

.
    Screenshot_20220205_154432_com.android.chrome.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Da er det provoserende at det henviser til den lave fyllingsgraden. Mulig dere ikke har regn østpå og tomme elver fra fjella.
    Jeg lurer fortsatt på hva du mener fyllingsgraden i magsinene på vestlandet faktisk er. NVE sier i overkant av 40%. Hva mener du det er?

Østlandet har lite magsinkapasitet, kun 6TWh og det er 2.4TWh i de.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hmm.. Lite snø.. Blir lite vann I magasinet skriv de.. Nja.. Men svaret.. Regnet da? Det går i magasinene det og eller?

.
    Screenshot_20220205_155229_com.android.chrome.jpg Screenshot_20220205_155316_com.android.chrome.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fra avisa Sogn som dekker indre Sogn.
    Her ser du nedtappingen fra seint i sommer.
    Det har regnet i hele høst og vinter.

.
    Screenshot_20220205_154934_com.android.chrome.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lurer fortsatt på hva du mener fyllingsgraden i magsinene på vestlandet faktisk er. NVE sier i overkant av 40%. Hva mener du det er?

Østlandet har lite magsinkapasitet, kun 6TWh og det er 2.4TWh i de.
    Hva mener du det er utfra bildet over, fra Sogn avis?
    Dette var seint I sommer..
    Og når det er fult, hva mener du det er da? Jeg tenker 100 prosent.

..

Det krangles I Veitastrond? I Sogn mellom kraftleverandør og befolkning da de operere med 20 cm feil. Husker ikke hvilke avis det var hin dagen.. Det bildet fra nå viste også fullt vann.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Det krangles I Veitastrond? I Sogn mellom kraftleverandør og befolkning da de operere med 20 cm feil. Husker ikke hvilke avis det var hin dagen.. Det bildet fra nå viste også fullt vann.
    Veitastrondvatnet ligger ca 170 meter over havet og reguleres innenfor 2.5 meter vannstand. Om jeg ikke har regnet helt feil så vil da dette magasinet kunne holde ca 0.02 TWh energi, eller 0.0022% av Norges totale magasinkapasitet om vi antar 100% virkningsgrad og at turbinene ligger ved havnivå, altså reelt en del mindre. Kraftmagasiner som ligger lavt har typisk ganske lite reguleringsintervall og dette, kombinert med liten fallhøyde gjør at energiinnholdet ikke er allverden. Dette er en liten fis sammenlignet med de store magasinene i fjellet som kan tappes mye mer ned og ligger mye høyere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Veitastrondvatnet ligger ca 170 meter over havet og reguleres innenfor 2.5 meter vannstand. Om jeg ikke har regnet helt feil så vil da dette magasinet kunne holde ca 0.02 TWh energi, eller 0.0022% av Norges totale magasinkapasitet om vi antar 100% virkningsgrad og at turbinene ligger ved havnivå, altså reelt en del mindre. Kraftmagasiner som ligger lavt har typisk ganske lite reguleringsintervall og dette, kombinert med liten fallhøyde gjør at energiinnholdet ikke er allverden. Dette er en liten fis sammenlignet med de store magasinene i fjellet som kan tappes mye mer ned og ligger mye høyere.
    Du kommenterer kun det som du påpeker ikke teller i den store sammenheng..
    Nå er det også slik at med alt og smått teller det 25 prosent av Norges energi.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Du kommenterer kun det som du påpeker ikke teller i den store sammenheng..
    Nå er det også slik at med alt og smått teller det 25 prosent av Norges energi.
    Jeg vil vel påstå at det er du som ikke skjønner det store bildet når du viser til et miniputtmagasin. De store magasinene ligger ikke 150-200 meter over havet og har et reguleringsintervall på 2 meter. Det er du som påstår at NVEs statistikk for fyllingsgrad er pølsevev og eksempelene dine er ikke akkurat overbevisende. Hvordan ligger det an i de store magasinene til Sima-systemet for eksmpel? Renner de også over? Der ligger det store vann som kan tappes mye og de ligger rundt 1000 meter over havet. De inneholder mye energi, det gjør ikke disse i lavlandet.

At du valgte Veitastrodvatnet som eksempel for poenget ditt illustrerer vel greit hvor landet ligger.

Om alt smått utgjør 25% av totalen og er 100% fullt (hvilket det garantert ikke er) så utgjør det kun 25% av fyllingsgraden i landet. Det er ikke først og fremst der slaget står. Om de resterende 75% er halvfulle så er fyllingsgraden 43.75%. Fylllingsgrad måles i potensiell energi, ikke i artikler i Firdaposten eller Sogn avis.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Her er yr.no sin historikk for MIdtstova målesasjon som ligger in da hood for de store kraftmagasinene på fjellet på vestlandet. Stasjonen ligger riktig nok et par hundre meter høyere enn magasinene, men som man kan se har det vært vinter ganske så lenge der oppe.

temperatur.JPG

Snø ligger der også

snodybde.JPG

Da med mindre Meterologik institutt også er en de av Den Store Konspirasjonen om fyllingsgraden i Norge.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bare å fortsette å gjøre det ubehagelig å være politiker. Break a leg. Men vi trenger et oppegående journalistkorps også. Når hfs lå nede i går kveld, brukte jeg tiden til å sende en klage til kringkastingsrådet for dårlig og lite adekvat dekning av gjeldende sak på NRK.

Vi kan ikke ha klovner i ledende posisjoner upåtalt av media!

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Bare å fortsette å gjøre det ubehagelig å være politiker. Break a leg. Men vi trenger et oppegående journalistkorps også. Når hfs lå nede i går kveld, brukte jeg tiden til å sende en klage til kringkastingsrådet for dårlig og lite adekvat dekning av gjeldende sak på NRK.

Vi kan ikke ha klovner i ledende posisjoner upåtalt av media!
    Noen burde i det miste grille Vedum på løgn eller inkompetanse i valgkampen. Enten så har han jugd så det renner av han eller så skjønte han ingen verdens ting. Sannsyneligvis det siste om man ser på han nå om dagen.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kan ikke skjønne hvorfor redaktørene ikke kaster seg rundt og lager gode saker på dette. En mer brennheit potet har de aldri fått servert.

(Svaret er vel at det hele er komplisert og tryner flatt inn i EØS-avtaler. Gassflowen er mer verdt enn hele strømkaoset. Men politikerne både må og skal serve velgerne og innbyggerne).

Politikere er som de er - daukjøtt/nyttige idioter som må piskes fra å være blinde tjenere av teknokratriet. Jeg forstår mindre av det redaksjonelle innholdet i de store riksdekkende mediahusene: NRK og TV2.

I praksis styrer nå AP/SP uten et folkelig mandat. Disse såkallt folkevalgte urinerer på velgerne. Jeg finner ikke det underlig i det hele tatt. Jeg forundrer meg mer over hvorfor pressen ikke går bananas.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Kan ikke skjønne hvorfor redaktørene ikke kaster seg rundt og lager gode saker på dette. En mer brennheit potet har de aldri fått servert.

(Svaret er vel at det hele er komplisert og tryner flatt inn i EØS-avtaler. Gassflowen er mer verdt enn hele strømkaoset. Men politikerne både må og skal serve velgerne og innbyggerne).

Politikere er som de er - daukjøtt/nyttige idioter som må piskes. Jeg forstår mindre av det redaksjonelle innholdet i de store riksdekkende mediahusene: NRK og TV2.

I praksis styrer nå AP/SP uten et folkelig mandat. Disse såkallt folkevalgte urinerer på velgerne. Jeg finner ikke det underlig i det hele tatt. Jeg forundrer meg mer over hvorfor pressen ikke går bananas.
    Den største saken, som jeg ikke fatter at ingen har tatt tak i, er om det er handlingsrom for støtte til næringsvirksomhet eller ikke (jeg vet ikke svaret). Men det har regjeringen - og Stortinget - i så tifelle ignorert fullstendig selv om det også der er det offentlige som får alle inntektene så sånn sett burde det være greit rent fiskalt. Støtten til husholdningene er dårlig, det har vel de fleste fått med seg men til næringsliv utenfor landbruk så er den null.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil vel påstå at det er du som ikke skjønner det store bildet når du viser til et miniputtmagasin. De store magasinene ligger ikke 150-200 meter over havet og har et reguleringsintervall på 2 meter. Det er du som påstår at NVEs statistikk for fyllingsgrad er pølsevev og eksempelene dine er ikke akkurat overbevisende. Hvordan ligger det an i de store magasinene til Sima-systemet for eksmpel? Renner de også over? Der ligger det store vann som kan tappes mye og de ligger rundt 1000 meter over havet. De inneholder mye energi, det gjør ikke disse i lavlandet.

At du valgte Veitastrodvatnet som eksempel for poenget ditt illustrerer vel greit hvor landet ligger.

Om alt smått utgjør 25% av totalen og er 100% fullt (hvilket det garantert ikke er) så utgjør det kun 25% av fyllingsgraden i landet. Det er ikke først og fremst der slaget står. Om de resterende 75% er halvfulle så er fyllingsgraden 43.75%. Fylllingsgrad måles i potensiell energi, ikke i artikler i Firdaposten eller Sogn avis.
    Gidde ikke skrive med folk som ikke vil høre på hvordan det faktisk er her vest. Men bare tror på kraftbransjen.
    Snitt på SørNorge er noe helt annet enn f.eks Vestland Fylke. Men det glir ikke inn..

Og joda jeg skjønner helheten spiller inn.
    Men det var ikke poenget mitt. Poenget er at her er det vann.
    Men det skal kverruleres I det uendelige..
    ------
    MEN tilbake til politikken og hva de gjør..
    Ta f. Eks her vest, mest lokalt til meg, Matre vassdraget. Her fisker jeg i kraftosen Laks så god oversikt på vannet ut på vår og utover sommeren. E39 går rett forbid.
    Her har de nylig oppgradert med nye turbiner og doblet vassuttaket med ekstra tunnel som er senket under sjøen. Ligg ved siden av de 2 andre tunnelene der vannet kommer ut.
    Det nye også går for fult hele våren og sommeren med nesten gratissalg ut av landet. Så de kan høyne prisen til høsten for å tjene mer peng,under påskudd av lave magasiner.
    Fornuftig? Nei, kun for kraftbransjen som skal tjene peng.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Gidde ikke skrive med folk som ikke vil høre på hvordan det faktisk er her vest. Men bare tror på kraftbransjen.

Riktig. Ingen branse som selger noe til opptil 8kr som koster ned til 5 øre å produsere skal lyttes til. Det finnes ord for slikt....

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Riktig. Ingen branse som selger noe til opptil 8kr som koster ned til 5 øre å produsere skal lyttes til. Det finnes ord for slikt....
    Skal vi pirke litt, så skrives det vel 11 øre.. Men selges for 11 øre nordom sognefjorden.
    Så du har nok mer rett, da INGEN selger med tap.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.980
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel omtrent ingeting som er prisregulert på forbrukernivå, så fri prisfastsetting gjelder egentlig det aller meste og man kan ta så høye priser man tror det går å selge for... om det er lurt er en annen sak..

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det som er så irreterendes er at det er så mye løgn ute og går for å forsvare høye priser.
    Matvarebransjen skyldte nå på at bøndene måtte ta mer for varene pga høye strømpriser. Men i kommentarfeltene regjere bøndene ved å si at det bare er tøv, da de faktisk får enda mindre nå.

Oljeneringen likeså..

Og nå kraftbransjen..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Det som er så irreterendes er at det er så mye løgn ute og går for å forsvare høye priser.
    Det er blitt stuerent å rane folk. Og de tonegivende media støtter kleptokratiet ved å ikke stille fundamentale spørsmål.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og så dette tullet her.. Strøm til Nordsjøen.
    Flytte eget forbruket av gass med beste renseanlegg, til at de skal bruke mer gass en annen plass..det er jo miljø.. Arrrg..

Heile miljøopplegget stinker så enormt.

Hvis en bare sitter å tror på alt kraftbransjen sier, så er det bare å lese artikler på NRK til en flyr i taket..

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Og så dette tullet her.. Strøm til Nordsjøen.
    Flytte eget forbruket av gass med beste renseanlegg, til at de skal bruke mer gass en annen plass..det er jo miljø.. Arrrg..

Heile miljøopplegget stinker så enormt.
    Tja, prinisppet er at hvert land skal ta ansvar for egen utslipp på den måten de finner for godt. Det at man kan elektrifisere sokkelen gjør det fryktelig mye enklere for Norge å nå disse målene enn for de aller fleste land. Det er stort sett bare et spørsmål om vilje til å bygge ut tilstrekkelig med ny forbybar energiproduksjon. For vindkraft er det i størrelesorden å doble den installerte kapasiteten her i landet. Eller bygge ut mer vannkraft. Ingen av tingene er problemfri, men det er det uansett ingen ting som vil være i denne sfæren og før eller siden vil man merke at et grønt skifte faktisk gjør litt vondt. Det er uansett mye enklere enn hva de fleste andre har å stri med som i tillegg til alt det andre fortsatt har en energimiks med svært store fossile innslag. Og Norge har også den hellige gral i form av regulerbar fornybar energiproduksjon, det er det ikke så mange som har i stor skala.

Det andre store i Norge er tranportsektoren hvor det også kommer til å gå med en hel del elektrisk energi.

At det ikke hjelper nevneverdig i en global sammenheng siden gassen blir brent et annet sted er forsåvidt litt på siden av poenget, men man kan jo håpe at noen brenner gassen en stund istedenfor å brenne kull og da er effekten ganske stor.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.481
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fornuftig? Nei, kun for kraftbransjen som skal tjene peng.
    Kraftbransjen, som til 95 % er eid av det offentlige ved stat og kommuner. Fellesskapets verdier, inntekter til fellesskapet. Ka-ching.

Eller en radikal økning av avgiftstrykket på vanlige folk, om man vil se det på den måten. Pengene ender opp samme sted.

Jeg er fortsatt litt forundret over Statnett som bare har til oppgave å dekke egne kostnader via nettleien og holde igjen på unødvendige investeringer i infrastruktur, men som har tredoblet antall ansatte på veien. Veldig praktisk å ha en øremerket avgift man bare kan skyve videre til husholdningene, så får kostnadene heller bli som de blir.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Om utenlands kabler (northConnect)
    Klarere kan det ikke sies.
    Økt verdi betyr ikke noe annet enn høyere (høyest mulig) pris.

"Kabelen vil øke verdien av den norske fornybarnæringen som eies av kommuner, fylkeskommuner og staten"

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Off... Norge skal redde hele verden..
    Jah.. Innemellom føles det slik og vi får regningen.
    Bare 1til 3 øre dyrere for kabelen.. For hver je.. Kabel.. Da blir det til slutt mye samlet.

Kan ikke de jevla landene produsere sin egen strøm? Og så kan vi bruke kablene som hjelpekabeler?

Hver land, inkl Norge får ta ansvar for eget forbruk og bygge ut.

Vi kan bygge ut parker i havet med både bølge og vindkraft.
    Gi Equinor samme støtte som andre får nede i Europa og de vil bygge ut havparker i fleng. Dette I følge de selv.
    1 husker ikke hvor stor... En Park i havet kan produsere like mye som Norge bruker i dag, I følge Equinor.
    Det er hva de skriver.

Alle hus kan bygges med solceller på tak og vegger. Osv.. Spesielt industribygg kan og dekke veggene sine. Nå har knapt noen noe som helst.

Og jeg vil også ha atomkraft.
    Kan bygges sikkert med dagens teknologi.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Snitt på SørNorge er noe helt annet enn f.eks Vestland Fylke. Men det glir ikke inn..

Og joda jeg skjønner helheten spiller inn.
    Men det var ikke poenget mitt. Poenget er at her er det vann.
    Men det skal kverruleres I det uendelige..
    Jeg tror ikke du gjør det siden det virker veldig som at du tenker at så lenge magasiner i lavlandet renner over fordi det pissregner så er det plenty med kapasietet tilgjengelig. Det er det ikke. Uansett hvor mye vann man har så får man ikke produsert mer enn hva installert turbinkapasitet tillater. Og for ørtende gang så har de store karftverkene store magasiner høyt oppe på fjellet og der er det vinter og har vært det lenge.

Man trenger ikke tro på kraftbransjen. Man kan se på NVEs magasinstatistikk, sjekke målestasjonene som Meterologisk insitutt har, se på snøkartet for Norge og så videre. Dersom det nå faktisk er som du sier så vil man til våren få flommen fra helvete i store deler av Norge (siden du påståt at magasinene er breddfulle) og det er ikke skiføre på fjellet..Røldal skisenter har nå 190cm snø i følge nettsiden, men det er kanskje også en del av den store konspirasjonen og at heisene er åpne der er en fiksjon siden det ikke finnes snø. Rinse and repeat for andre skisenter i Norge. Dette vil med tidene bli energi men ikke før snøen smelter. Norge har temmelig sofistikert overvåkning av tilsig, nedbør og hydrologisk balanse siden det er sentralt for flere deler av det norske samfunnet. Det er du som påstår at det er løgn og fanteri og for å illustrere poenget ditt drar du frem et kraftmagasin som er en liten flau fis i den store sammenhengen.

Her er et webkamera i nærheten av Stryn for 8 timer siden. Dette ligener mistenkelig på vinter og merk at vi er langt under tregrensen. Vannet på bildet ser regulert ut og vannstanden ser ut til å være godt under maks basert på områdene i utkanten uten vegetasjon og uten vann.

ullsheim.JPG

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg snakker om Vestlandet mann!
    Fra vannskillet stuper fjellene ned i fjorden.
    I det området som er kalt Vestland Fylke er det regn. Vannskillet!
    Det kan en oppleve ved å kjøre f.eks opp måbødalen en regnfull dag der skyene ligg ned mot fjorden (noe det gjør ofte) og så I det du tippe over fjellet der det går på ned østpå, åpner skyene seg og klarvær preger turen videre til østlandet.
    Når det meldes om regn opp til 1000 og 1300 m høyde her vest, så blir det lite snø.
    Komt litt I fjellet i det siste. Skulle vist åpne opp skianleggene hørte jeg.

Kan ikke være så vanskelig å skjønne? 😊

Stryn har ikke så mye vann, da vannet i fjellet går andre plasser. Spesielt sørøstover. Men som du ser er det ca 1 til 1.5 m som mangler. Ikke så mye det.
    Og vertfall ikke som gjennomsnittet.
    I tillegg er dette i Nordfjord og ligg ikke i SørNorges prisproblematikk.

Røldal? Der er jo alltid 2m med snø.

Og igjen, jeg snakker om her vest, men du vil ikke høre så..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Men som du ser er det ca 1 til 1.5 m som mangler. Ikke så mye det.
    Jo, det er mye når reguleringshyden er noen noen få meters intervall. Det er da fort halvparten av fyllingsgraden. På fjellet kan mangasinene reguleres 40-50-60 meter. Hva som skjer i lavlandet er relativt uinteresssant. Det er små magasiner målt i energinnhold.

Når det meldes om regn opp til 1000 og 1300 m høyde her vest, så blir det lite snø.
    Komt litt I fjellet i det siste. Skulle vist åpne opp skianleggene hørte jeg.
    Er vel bsically ingen skianlegg på Vestlandet som går opp til over 1000 meters høyde. Jeg følger litt med på stedet der jeg kommer fra (vest for vannskillet), det går opp til litt over 600 meters høyde og har knapt vært åpent i år pga lite snø og det som var der regnet bort. Ingen ting av dette havner i kraftmagasiner siden det ikke finnes noen der. Det er noe vannkraft i området men det er miniputtinstallasjoner. På de 22 kraftverkene det lokale kraftselskapet eier kan de totalt produsere 640GWh i løpet av et år, det er ca 0.5% av Norges totale produksjon. Så uansett hvor mye det måtte regne i området så hjelper det ikke spesielt mye.

Poenget er fortsatt at det ikke hjelper spesielt mye at det generelt regner, det må regne der store kraftmagasiner faktisk ligger før det fyller opp magasinene.Om nedbøren kommer som snø så fyller det magasinene først når det smelter. Da det monsterpissregnet i Sør-Norge sent i høst kom nedbøren i stor grad på feil sted, altså for lavt i terrenget så selv om det bøttet ned så skjedde det ikke enormt mye med fyllingsgraden. Regn er ikke det samme som fyllingsgrad.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Vestlandet, Regnkysten, det hvite gull..

En må vel se litt på reguleringsområde - nedslagsfelt også?
    Tre kraftverk - magasiner i området.

Røldal Suldal kraft (Hydro Lyse)
    810 GWh, 793 km2

Saudefaldene (Orkla) 1.5% av Norges produksjon
    1810 GWh, 421 km2

Blåsjø (Statkraft)
    7.8 TWh, 272 km2.
    Reg. høyde 125m

Det vil ta mye lenger tid å fylle opp Norges største magasin, spesielt når en ser på reguleringsområde. Den utgjør også en stor andel av den totale fyllingsgrad i området.
    Så om det det ser bra ut i "småpyttene" vil Blåsjø trekke Fyllingsgraden betydelig ned.
    De to andre "småpyttene" fylles relativt fort opp.
    Blåsjø, her flyter strømmen direkte til England nå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Det vil ta mye lenger tid å fylle opp Norges største magasin, spesielt når en ser på reguleringsområde. Den utgjør også en stor andel av den totale fyllingsgrad i området.
    Så om det det ser bra ut i "småpyttene" vil Blåsjø trekke Fyllingsgraden betydelig ned.
    De to andre "småpyttene" fylles relativt fort opp.
    Blåsjø, her flyter strømmen direkte til England nå.
    Ikke forvirr lovemusikk med logikk. Lokalavisen i Sogn skriver at det renner over så da er det fullt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668

Det er forståelig at mange tror et markedsbasert system gir store merinntekter til eierne av krafta. Realiteten er at den gjennomsnittlige avkastningen i kraftbransjen er rundt 4–5 prosent. Det meste av verdiskapningen går til offentlige skatter og avgifter. De fleste av disse avgiftene slipper industrien – derfor har norsk industri gunstige kraftpriser som er konkurransedyktig sammenlignet med alle andre land.

Et annet viktig forhold er at norske forbrukere har aldri hatt billigere strømpriser enn kostnaden til den alternative energikilden (for eksempel oppvarming med parafin, olje og gass). Når elavgiften er på 20 øre (inkl. mva.), så er det et godt uttrykk for hvor mye staten kan belaste kundene for å utligne den (normalt) lave prisen vi har på strøm sammenlignet med f.eks. olje og gass.

Staten – med varierende politisk flertall – har imidlertid aldri tenkt å gi «folk flest» denne fordelen som rabatt til private husholdninger. Staten mener at husstandene må betale det det nest billigste alternativet koster. Man kan si at den verdiskapningen kraftsystemet bidrar med, går til å redusere behovet for at vi må betale mer i inntektsskatt. Uten disse offentlige inntektene måtte staten hentet pengene et annet sted – alternativt redusert de offentlige utgiftene

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    For noe vissvass. Alternativet til dagens vanvittige strømpriser er økt inntekstskatt!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    For noe vissvass. Alternativet til dagens vanvittige strømpriser er økt inntekstskatt!
    Det er da korrekt. Staten tar inn ganske mye penger i form av utbytte fra Statkraft og elavgifter og mva på alt. Alternativet ville være å ta inn disse pengene ad andre veier eller kutte offentlige tjenester. Det er mangt et budsjettforlik i Norge som er reddet ved ekstrautbytte fra Statkraft - senest for inneværede år.

Husk også at strømpriser har vært ikke-vannvittige i 30 år med liberalisert marked.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Dette er tåkelegging. Det kan sies om enhver prisøkning staten får større inntekter av; og det gjelder bla alt som er momspliktig. Alternativet til en ekstrautgift på flere tusen kroner pr måned pr hustand i de siste månedene er ikke økt inntektsskatt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Dette er tåkelegging. Det kan sies om enhver prisøkning staten får større inntekter av; og det gjelder bla alt som er momspliktig. Alternativet til en ekstrautgift på flere tusen kroner pr måned pr hustand i de siste månedene er ikke økt inntektsskatt.
    Nå er det ganske stor enighet om at situasjonen om dagen er spesiell i all hovedsak av utenforliggende årsaker. Og Norge tjener totalt sett et fjell av penger på det i form av eksport av olje og gass + noen vekslepenger på strøm. Det står ene og alene på politisk vilje og omfordele dette, men den sittende regjeringen for vanlige folk er litt under middels interessert i å gjøre det. Dette er et rent politisk spørsmål som har fått en relativ dårlig politisk lønsing velsignet av AP, SP og SV. De kunne gjort mye mer om de villle, men de ville ikke. De ville i utgangspunktet ikke gjøre noesomhelst. Det var vanlige folk sin tur helt til valget var avgjort, da var det staten sin tur. Bare se på Vedum.

Det er for øvrig slik at prisen på elektrisk energi stort sett alltid har vært satt av fossile kilder. Vi har ikke merket så mye til det så lenge disse har vært billige nok, men nå er de svært dyre og da blir prisene her i landet også høye. Den marginale produsenten i Europa har stort sett alltid vært fossil kraft. Det nye er prise på denne fossile kraften, ikke at det er en ny kabel til Tyskland og en til UK.

Hvorfor tror du at Norge har kunnet hatt en avgift på elektrisitet som inkl mva er dobbelt så høy som produksjonskostnaden av den samme energien? Råvareprisen på strøm i Norge om vinteren har aldri vært lik produskjonskostnaden på rundt 10-15 øre. Den har stort sett ligget på 2-3-4 gangeren av hva det koster å produsere. Så sent som i 2018 lå prisen stort sett på 50-60 øre inkl mva året gjennom.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn