Problemet er at dette ender opp som en hvilken som helst annen diskusjon om hvorvidt Gud eksisterer. Så den kommer vi selvfølgelig ikke i mål med. Det som også slår meg er at ikke man forventer åpenbare og dokumenterbare forbedringer av å legge 50 000,- i en kabel. At forbedringen er så liten at man ikke sikkert kan identifisere den ved en blindtest burde jo i det minste føre til noen grad av ettertanke ?
Jeg kan ikke teoretisk forklare gravitasjon, men jeg kan bevise at den eksisterer. Når man så påstår at man har produsert kabler av en enestående kvalitet, hvem ligger da bevisbyrden på ? Nullhypotesen er at det ikke finnes forskjell, dette skal da altså et forsøk motbevise. Kan fremdeles ikke se at det har skjedd.
Men til ymir må jeg si at bevisbyrden ligger altså ikke på de du kaller de "lærde". Jeg er ikke mer lærd enn noen andre her, men ønsker å få objektiv informasjon som jeg kan ha glede av i min hobby. Den får jeg ikke. Jeg kommer ikke til å kjøpe dyre kabler fordi noen mener å ha hørt forskjell. Kommer heller ikke til å tro på Gud fordi noen mener å ha snakka med han.
Der er jo netop forskel på kabler, hvis kablerne ikke er fuldstændig ens hvad angår materialer og konstruktion, vi kan endda
måle forskellen, jeg vil synes det vil være mere revolutionerende hvis nogen turde påstår at det ikke gav anledning til en lydændring, end hvis nogen påstår at det gør, så slagsmålet må vil omhandle størrelsen og betydningen af denne ændring.
Og til at definere det mener nogen at det eneste rigtige
måleredskab/måleinstrument er en officiel korrekt udført blindtest.
Som sagt før ved blindtest tester man ikke om der er forskel i lydgengivelsen , det ved vi allerede der er hvis objekterne er forskellige, man tester om den forskel er signifikant med de benyttede deltager i testen , det benyttede anlæg, det benyttede rum, den valgte musik/software, og den benyttede testmetode og statistik.
Det eneste som ikke er variabelt er statistikken.
På trods af det findes der såvidt jeg ved, positive blindtest, yderligerer en variabel som er nævnt indirekte i det ovenstående er arrangørerne af testen, testen vil kunne påvirkes af deres holdning , viden om hi-fi, og eventuelle mål.
Det er eksempelvis ikke mig som laver blindtest, jeg finder det er fuldstændig spild af tid, det overlade jeg trygt til tumpen Sean Olive og andre ligesindede som har lyst til at bruge deres tid på det.
Jeg har skrevet lidt mere uddybende hvorfor jeg ikke gider at bruge tid på blindtest her
http://www.hifisentralen.no/forumet...ikk/73295-test-av-abx-test-4.html#post1797922 Og ja, jeg føler efterhånden også at jeg gentager mig selv på lidt forskellige måder.
Et anlæg kan består af rigtige mange objekter/delelementer med hver sin unikke lydgengivelse, plus kombinationer af disse, det er det som gør at et stykke musik kan gengives så forskelligt på to forskellige anlæg at man næsten ikke kan tror der er tale om samme indspilning/plade.
Det er den helhed jeg arbejder med, og det vil jeg sku ikke overlade til noget så usikkert som en videnskabelig korrekt udført blindtest.
Nogen mener lydforskellene er ubetydelige og ligegyldige, eller også er de måske bare nogle misundelige fattigrøve som ikke råd til at købe drømme-kablet, da man helst ikke skal fatte mistanke om dette, så argumenterer man vildt og blodigt mod disse kabler.
Andre mener at lydforskellen kan være betydelige og kategoriserer kablers betydning på linje med alle andre delelementer i anlægget.
Jeg må siger jeg har oplevet begge situationer lille og overraskende stor forskel masser af gange både i eget anlæg og andres, så jeg er så heldig at jeg har et ben i hver lejr og det er der sikkert mange som har.
Det samme har jeg oplevet med DAC's forstærkere osv mindre og større lydforskelle, så jeg lander blandt dem som mener at kabler er en komponent på linje med alle de andre komponenter som tilsammen udgør en helt stereoanlæg.
Synes ikke man skal glemme årsagen til at vi har hi-fi som hobby, det er vil inderst inde et ønsker om bedst mulig hi-fi lyd (eller er det), og ikke at vi alle havner med en lyd som svarer til den laveste fællesnævner, det som jeg mener blindtest fører til.