Meget kortet af, men et glimrende indlæg.Svend må lige bære over med mig. Men jeg synes at udtalelsen med "et godt anlæg gør det vanskeligt at nyde noget af det gamle rock" gør mig lidt trist. For hvad er et godt anlæg?
Det hele gælder jo om at "snyde" hjernen. Så hvis det er det der skal til. Hvorfor så ikke?Jowjow meget kan lyde bedre med en masse harmonisk forvrængning fra rørudstyr.
Du burde kigge lidt mere på indspille siden. Der er intet der er ikke er manipuleret. Og hvordan ved du hvad umanipuleret er? Hvis ikke det du gengiver lyder rigtigt så kan du da ikke mene det er umanipuleret?Vil helst have det så umanipuleret som muligt.
Helt enigOg derfor er det helt ok at bruge tonekontroller
Jeg er som udgangspunkt enig med dig. Men jeg vil lige præciserer at min anke går primært på optagelser eller en mastering hvor det på ingen måde kan siges at lyde realistisk. Ikke så meget på at man skal ændre alt til en lyd som man kan lide. Ikke at der er noget galt med det hvis det er hvad man ønsker. Blot det ikke er mit motiv.Man skal sammensætte den lyd man kan lide. Ikke den lyd andre kan lide
Som nævnt ovenfor, så er det lige præcis dette jeg mener. Hvis det giver dig en lidt mere helstøbt gengivelse så er det da vejen at gå.Da jeg også lytter til optagelser der virkelig lyder dårligt har jeg taget det valg at jeg kan på volumen kan skure op eller ned for bassen. Det samme med Mid/Hi.
På den måde kan jeg få en forholdsvis fornuftig gengivelse netop ved at tilpasse den indspilning der skal nydes.
Omvendt hvis en god optagelse har voldsom bas kan jeg bare skrue ned for den 30-300Hz
Jeg har haft en del gæster til lytning, og så spørges der til den og den cd blandt andet en med Cream, som jeg får år tilbage, havde valgt fra da jeg fandt at den havde dårlig lydkvalitet. Den blev fundet frem og musikken blev nydt. Det hjalp med at mit anlæg er blevet bedre og bedre. Men naturligvis vil jeg bruge andre cd 'er til at vise musiknlæggets kvaliteter. Mvh. Sven
Jeg har endnu ikke oplevet at en gæst ikke har kunne spille sin medbragte musikNogle optagelser er altså for ringe. At man kan spille dem er ikke nødvendigvis et kvalitets tegn. Sådan er min konklusion altså.
Pusses til jul og høytider? Sølv oksiderer jo som bare detAlle tilslutninger er Bananstik i sølv
Ja mine er næsten sortePusses til jul og høytider? Sølv oksiderer jo som bare det
Forsvovler er det jeg har hørt? Kobber oksiderer men er ikke sikker.Pusses til jul og høytider? Sølv oksiderer jo som bare det
Jeg får hørt meget musikFår du lyttet til noe musikk, Sven? Jeg kikker innom trådene til dere DIY-ere iblant, men jeg synes det er lite musikkglede å spore.
Jeg får da lyttet til meget musik og jeg fik anskaffet mig en rigtig god stereoforforstærker...Får du lyttet til noe musikk, Sven? Jeg kikker innom trådene til dere DIY-ere iblant, men jeg synes det er lite musikkglede å spore.
Plassering i høyden anbefales. Det er viktig at hver kasse bygges med 1 x 12" for best effekt og muligheten til å stable slik jeg har gjort som vist på vedlagte bilde. Rekkefølgen fra gulvet og oppover er optimal for lydopplevelsen. På dette bildet er det bare plass til 4 x 12" på venstre side pga. størrelsen på lerret og rommets utforming. Det optimale er 5 x 12" stablet på høyre side for der er det solid yttervegg på begge sider...med sub 1 nederst og vending innover, sub 2 vending utover, sub 3 vending innover, sub 4 vending utover og sub 5 vending innover. Denne "stacken" sørger for jevn frekvensrespons i hele rommet - anbefalesJeg er meget tilfreds med lyden på stereo og fim, men Flageborg har inspireret mig til at prøve i højden også.
Hadde dette ikke fungert bedre med å sette de på gulvet, fordelt langs hele frontveggen?Plassering i høyden anbefales. Det er viktig at hver kasse bygges med 1 x 12" for best effekt og muligheten til å stable slik jeg har gjort som vist på vedlagte bilde. Rekkefølgen fra gulvet og oppover er optimal for lydopplevelsen. På dette bildet er det bare plass til 4 x 12" på venstre side pga. størrelsen på lerret og rommets utforming. Det optimale er 5 x 12" stablet på høyre side for der er det solid yttervegg på begge sider...med sub 1 nederst og vending innover, sub 2 vending utover, sub 3 vending innover, sub 4 vending utover og sub 5 vending innover. Denne "stacken" sørger for jevn frekvensrespons i hele rommet - anbefales Vis vedlegget 762457
Nei, tvert i mot. En slik plassering du nevner, som ser helt "naturlig" ut for de fleste, er det ingen som vil tilbake til når de har opplevd ferdig kalibrert "stabling i hjørnet" etter kringlyd-metoden. Størrelsen med 12" på elementet samt posisjonering 90° forskjellig på sub 1, sub 2, sub 3, sub 4 osv. samsvarer med en total tilsvarende høyden på sittende menneske og gir best effekt for tilnærmet jevn frekvensrespons i rommet...Hadde dette ikke fungert bedre med å sette de på gulvet, fordelt langs hele frontveggen?
Er det viktig at det er 12"?Nei, tvert i mot. En slik plassering du nevner, som ser helt "naturlig" ut for de fleste, er det ingen som vil tilbake til når de har opplevd ferdig kalibrert "stabling i hjørnet" etter kringlyd-metoden. Størrelsen med 12" på elementet samt posisjonering 90° forskjellig på sub 1, sub 2, sub 3, sub 4 osv. samsvarer med en total tilsvarende høyden på sittende menneske og gir best effekt for tilnærmet jevn frekvensrespons i rommet...
PS! Plassering ved siden av hverandre på gulvet er "money for nothing"...
PS! Dette bildet viser et rom som er bygget som "et rom i rommet" i en vanlig enebolig og har derfor ikke full høyde som normalt slik at det ble plass til 5 x sub i hjørnet...Her er et annet eksempel med stacking av 1 x 12", men ikke høyt nok under taket til mer enn 4 x 12". Det er like viktig å stable hele avstanden mellom gulv og tak med sub...som riktig vending av elementer fra bunn til topp
Vis vedlegget 762465
Nei, det kan være 13" også, men 14" og 15" blir i grenseland...såfremt høyden på kassen x 2 ikke overstiger ca. høyden på kroppen i vanlig lytteposisjon. Dette handler om bølgeformen fram til treffpunktene på kroppen som genereres av elementene i et rom med 4 vegger, gulv og tak....Er det viktig at det er 12"?
Tror der er mange der er uenige med digNei, det kan være 13" også, men 14" og 15" blir i grenseland...såfremt høyden på kassen x 2 ikke overstiger ca. høyden på kroppen i vanlig lytteposisjon. Dette handler om bølgeformen fram til treffpunktene på kroppen som genereres av elementene i et rom med 4 vegger, gulv og tak....
Det rommet lignet veldig på et jeg har besøkt noen steinkast nord for KristiansandHer er et annet eksempel med stacking av 1 x 12", men ikke høyt nok under taket til mer enn 4 x 12". Det er like viktig å stable hele avstanden mellom gulv og tak med sub...som riktig vending av elementer fra bunn til topp
Vis vedlegget 762465
Lydbølgers gravitasjon fungerer litt annerledes enn man vanligvis benytter den definisjonen.Lydbølger påvirkes ikke av gravitasjon...
Vel...heller litt øst.....på andre siden av Varodd-brua.... ?Det rommet lignet veldig på et jeg har besøkt noen steinkast nord for Kristiansand
Stemmer det. Tenkte bare det var retningen hjemover og den går jo østover der nedeVel...heller litt øst.....på andre siden av Varodd-brua.... ?
Ja, men tenk heller på subber som Lego...slik at flere små brikker gir en mer fleksibel mulighet for plassering og styring av bassbølgene. Du vil oppnå mye bedre resultat med 6 x 12" i hver sin kasse når det skal stables i høyden...Jeg synes, at mine 3 subwoofere med 2 x 12 tommere på gulvet er klart bedre end kun en 2 x 12...
Definitivt. Jeg har selv 4*13’’ i hvert tårn og de er ikke enkle å flytte rundt. Den eneste fordelen er vel kanskje at de er vanskeligere å stjele…Og ikke mindst lettere å flytte rundt på.
Det spørs vel hvor de deles, og hvor sterk psyken til lytteren er.For oss som er litt oppmerksomme gir dette en skakk opplevelse. Jepp, prøvd å stable fem single tolv i et hjørne. ubrukelig til musikk!
Ja, min erfaring er at en deling med minimum 24db/oktav under 30Hz gjør dem usynlige. Men er ikke med på at psyke spiller inn. Tror det heller er hjemmekinogutta som påberoper seg ekspertise på feil felt.Det spørs vel hvor de deles, og hvor sterk psyken til lytteren er. Det er meeeget sannsynlig at det visuelle "skakke" inntrykket vil være med på ødelegge.
Både ja og nei. Nederst setter du 1 x 12" som vender mot midten/senter. Så setter du 2 x 12" som vender udad ovenpå 1 x 12" osv.Jeg kunne trække de to subwoofere 2 x 12 lidt nærmere sidevæggen. De peger fremad. Så 1 x 12 tommer ovenpå pegende indad. Så en ovenpå pegende udad.