Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det går faktiwsk bedre enn man skulle tru, men kondis er kjekt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    Er det snakk om en ekte, frittstående gps,
    Da.
    eller jukser den med å støtte seg på basestasjoner eller noe annet? 
    Njet.
    Krever gps-bruk nettilgang?
    Njet.

    Ute på tur brukes kun GPS-mottakeren og appen legger time-stamps på posisjonene.  Visualisering og slikt tar man når man kommer hjem, men da har man jo nettilgang.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Takk for klargjørende svar Val. Da blir iphone med på tur.

    Kan noen lage et iphone-pulsbelte og legge til funksjonalitet for dette i cycklemeter? Det ville gjort meg meget fornøyd.

    Mvh
    Sniff
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    otare skrev:
    Jeg hadde sett fram til å starte syklingen, men en MR av høyre kne viste ganske fort at det kan jeg bare glemme. Det spørs om ortopedene kan fikse det - kanskje jeg må selge sykkelen :(
    Kneet er fremdeles dårlig, men jeg testet det på en liten tur (ca 1 mil) i går, og det holdt (så vidt) når jeg unngikk lange bakker og syklet på lette gir. Så da får jeg kanskje brukt Bianchien min i år likevel. Men lange turer med harde bakker ser det ut som om jeg må stå over. Jaja - i min alder får man bare glede seg over det som virker heller enn å ergre seg over det som ikke gjør det...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Tror det er på tide å bytte ut min 6 år gamle hardtail. Så mange komponenter som bør byttes at det ikke er verdt det. Dessuten har jeg lyst på en fulldempet sykkel.

    Vurderer denne, i en litt mindre gul farge...



    Santa Cruz - Blur LT

    http://www.santacruzbicycles.com/blurlt/#gallery.php

    Men først skal skisesongen avsluttes med en uke i Sunnmørsalpene :D
    Utvilsomt en tøff sykkel du vil få mye glede ut av. Selv om det er langt fra vedlikeholdsfritt er det stort sett bare glede med en fulldemper.

    Jeg har selv en sykkel som er veldig lik Blur LT (geometri og demperoppheng) og du verden så moro det er nedover med den. Her ser du en sammenligning: http://dhreno.wordpress.com/2006/11/20/intense-55-vs-santa-cruz-blur-lt/
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Interessant, men ikke helt. Det er vel ikke mulig å kjøre to apps om gangen, så man må velge her mellom puls og gps. Hadde vært utrolig lekkert med oversikt over løype, fart og hr.

    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det nok utenom iPhone. Garmin har et par modeller, men de koster.
    Jeg sluttet å bruke pulsklokken min for fem år siden...
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Brukte pulsklokke en del i fjor, men i vinter/vår har jeg ikke tatt den med på løpeturer. Synes jeg får bedre følelse av hvordan kroppen har det der og da uten. Men som informasjon i en treningslogg med terreng og fartsinfo hadde det vært gull å følge utviklingen litt over tid. Disse high-end pulsklokkene er så tullete dyre at nytte/kostnad for min del blir helt ::) Min vi har alle vårt, og jeg kjenner mange som gleder seg stort over slikt.

    Mvh
    Sniff
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Kodet belte og muligheten for pc overføring er essensielt ved anskaffelse av en pulsklokke etter min mening.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    2.556
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    kjoenik skrev:
    Tror det er på tide å bytte ut min 6 år gamle hardtail. Så mange komponenter som bør byttes at det ikke er verdt det. Dessuten har jeg lyst på en fulldempet sykkel.

    Vurderer denne, i en litt mindre gul farge...

    Santa Cruz - Blur LT

    http://www.santacruzbicycles.com/blurlt/#gallery.php

    Men først skal skisesongen avsluttes med en uke i Sunnmørsalpene :D
    Utvilsomt en tøff sykkel du vil få mye glede ut av. Selv om det er langt fra vedlikeholdsfritt er det stort sett bare glede med en fulldemper.

    Jeg har selv en sykkel som er veldig lik Blur LT (geometri og demperoppheng) og du verden så moro det er nedover med den. Her ser du en sammenligning: http://dhreno.wordpress.com/2006/11/20/intense-55-vs-santa-cruz-blur-lt/
    Har Intense noen forhandler i Norge (klarte ikke å finne ut på nettet)?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Anonym skrev:
    kjoenik skrev:
    Tror det er på tide å bytte ut min 6 år gamle hardtail. Så mange komponenter som bør byttes at det ikke er verdt det. Dessuten har jeg lyst på en fulldempet sykkel.

    Vurderer denne, i en litt mindre gul farge...

    Santa Cruz - Blur LT

    http://www.santacruzbicycles.com/blurlt/#gallery.php

    Men først skal skisesongen avsluttes med en uke i Sunnmørsalpene :D
    Utvilsomt en tøff sykkel du vil få mye glede ut av. Selv om det er langt fra vedlikeholdsfritt er det stort sett bare glede med en fulldemper.

    Jeg har selv en sykkel som er veldig lik Blur LT (geometri og demperoppheng) og du verden så moro det er nedover med den. Her ser du en sammenligning: http://dhreno.wordpress.com/2006/11/20/intense-55-vs-santa-cruz-blur-lt/
    Har Intense noen forhandler i Norge (klarte ikke å finne ut på nettet)?
    Det har de: http://dogstar.no/

    Det finnes mye annet tøft å få kjøpt også, det er en jungel der ute med spennende sykler.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er dette den sesongen sykkelistene skal ta i bruk det de lærte som barn? Å sykkle etter hverandre på rekke?

    De lokale fantomene her har ikke lært det, så kanskje dere sykkelister her på HFS kan gå foran med et godt eksempel og spre budskapet?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To og to i bredden, el_mariachi.
    Jeg er egentlig luta lei av at folk ikke gidder sette seg inn i hvorfor, men siden det er deg:

    Syklister skal etter (anbefaling fra myndighetene) ligge 1-1.5m fra hvitstripa for sin egen sikkerhet. Da må annen trafikk over i motgående kjørefelt ved forbikjøring, akkurat som når de skal forbi andre kjøretøy. Og når syklisten ligger 1-1.5m fra hvitstripa er det plass til en til innenfor. Et sykkelfelt blir halvparten så langt når man kjører to i bredden.

    Jeg er et av de lokale fantomene. Du så meg kanskje i går?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sniff skrev:
    Interessant, men ikke helt. Det er vel ikke mulig å kjøre to apps om gangen, så man må velge her mellom puls og gps. Hadde vært utrolig lekkert med oversikt over løype, fart og hr.

    Mvh
    Sniff
    HR-app bruker Location funksjonen for å få tilgang til navigasjonsdata.

    Det er riktig at man har begrenset multi-tasking i en iPhone, men kjernefunksjoner som adressebok, kart, locationtjenester, wifi, 3G osv. er tilgjengelige for alle apps som er aktive, og som trenger dem.
     
    N

    nb

    Gjest
    Syklister og norske bilister er en dårlig match. Tor Hushovd var det vel som sa at alle nær-døden-opplevelser han har hatt på sykkel i trafikken har vært i Norge. Sør i Europa tar bilistene hensyn på en helt annen måte, og de skjønner nok en del mere av hva som foregår også. Jeg har kjørt Col du Tourmalet (vel og merke i bil) og det var et hav av syklister og ikke den bredeste veien i verden, men det gikk helt fint for det.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Valentino skrev:
    To og to i bredden, el_mariachi.
    Jeg er egentlig luta lei av at folk ikke gidder sette seg inn i hvorfor, men siden det er deg:

    Syklister skal etter (anbefaling fra myndighetene) ligge 1-1.5m fra hvitstripa for sin egen sikkerhet. Da må annen trafikk over i motgående kjørefelt ved forbikjøring, akkurat som når de skal forbi andre kjøretøy. Og når syklisten ligger 1-1.5m fra hvitstripa er det plass til en til innenfor. Et sykkelfelt blir halvparten så langt når man kjører to i bredden.

    Jeg er et av de lokale fantomene. Du så meg kanskje i går?
    Greit nok men det fungerer dårlig i oppoverbakke på smale og svingete bygdeveier, Da må man presse seg forbi og hvis det kommer møtende traffik må en squeeze sykkelistene for å komme inn på riktig kjørebane i tide.

    EDIT: Så ikke deg Val.
     
    N

    nb

    Gjest
    el_mariachi skrev:
    Greit nok men det fungerer dårlig i oppoverbakke på smale og svingete bygdeveier, Da må man presse seg forbi og hvis det kommer møtende traffik må en squeeze sykkelistene for å komme inn på riktig kjørebane i tide.
    I følge rådende kjøreregler burde du da vel ikke kjøre forbi. Alternativt vente til syklistene slipper deg forbi.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Skal sjekke ut denne Hr-appen vreden, kanskje det er lige saken.

    I folloskogene herjer det en lokal helt i en håndtverkerbil som feirer en hver forbikjøring av syklister med en solid trykk på spylervæskespaken. Følgelig for den/de arme syklister spylervæske i øyne, på tøy og i det hele tatt. Vel er det mange og plagsomme syklister i området, men makan!

    Mvh
    Sniff
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    nb skrev:
    el_mariachi skrev:
    Greit nok men det fungerer dårlig i oppoverbakke på smale og svingete bygdeveier, Da må man presse seg forbi og hvis det kommer møtende traffik må en squeeze sykkelistene for å komme inn på riktig kjørebane i tide.
    I følge rådende kjøreregler burde du da vel ikke kjøre forbi. Alternativt vente til syklistene slipper deg forbi.
    Hvis det skal flisespikkes så skal vel sykkelistene bruke gang og sykkelstien?
    Det er vel lov å bruke hodet? Dette gjelder vel sykkelistene også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Nei, de skal ikke det. En sykkel er et kjøretøy, og skal bruke veien som andre kjørende. Gang og sykkelsti er et ekstratilbud som de kan bruke, men det er ikke et krav at de skal bruke det.

    En annen ting er at svært mange syklister står på sine krav i trafikken, uten å samtidig utføre sine plikter. Så de krever å bli behandlet som en bil, men viser ikke de hensyn for andre trafikanter som en bilfører er pålagt.

    Javisst kan man si at en bilist skal ikke kjøre forbi en syklist med mindre han kan gjøre det uten å skape en farlig situasjon, men det er jammen ikke så lett bestandig. Her hvor jeg bor har vi en lang bakke (2-3 km) som om vinteren er ganske smal fordi brøytingen ikke alltid er helt på topp. Syklister sliter om vinteren med å holde særlig over 5 km/t i den bakken. Samtidig er det omtrent umulig å kjøre forbi (smal, uoversiktlgi vei og ofte mye trafikk imot). Bilistene skal her ikke kjøre forbi fordi sikt er dårlig og det kan skape farlige situasjoner. Samtidig skal syklistene vise hensyn og slippe bilistene forbi der de kan - de skal ikke være til hinder for annen trafikk. I denne bakken synder begge.

    Syklistene slipper ikke bilistene forbi, og er det rimelig at man skal danne en 2 km lang kø og bruke 25-30 min for å komme opp bakken?
     
    N

    nb

    Gjest
    el_mariachi skrev:
    Det er vel lov å bruke hodet? Dette gjelder vel sykkelistene også.
    Selvsagt, det er nok av idioter på to hjul også. Men om noen velger å foreta en farlig forbikjøring forbi syklister er det vedkommende som bruker hodet minst.

    Jeg sykler primært i marka av slike grunner.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.990
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Hvis det skal flisespikkes så skal vel sykkelistene bruke gang og sykkelstien?
    Hvis det skal flisespikkes så kan syklistene bruke gang- og sykkelveien.

    otare skrev:
    En annen ting er at svært mange syklister står på sine krav i trafikken, uten å samtidig utføre sine plikter. Så de krever å bli behandlet som en bil, men viser ikke de hensyn for andre trafikanter som en bilfører er pålagt.
    De kjører antakelig som de sykler.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.864
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    kjoenik skrev:
    Har Intense noen forhandler i Norge (klarte ikke å finne ut på nettet)?

    www.terrengsykkel.no er forumet du skal ssjekke ut om du trenger hjelp blant sykler. ;)


    Dogstar ved Ole Blokhus gir fabelaktig service og kan anbefales.

    Hilsen Christian som ikke har Intense.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    2.556
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    kjoenik skrev:
    Har Intense noen forhandler i Norge (klarte ikke å finne ut på nettet)?

    www.terrengsykkel.no er forumet du skal ssjekke ut om du trenger hjelp blant sykler. ;)


    Dogstar ved Ole Blokhus gir fabelaktig service og kan anbefales.

    Hilsen Christian som ikke har Intense.
    Joda, har vært mye innom den side siste uken... Leser meg opp på emnet "fulldempede stisykler". Og som Anonym sier, mye fint utstyr der ute. Men det er også ganske overveldende.
    Omtrent som hifi vil være det for andre...

    Tar meg en tur innom Bo Andre Namtvedt i Fjøsangerveien etter jobb!
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvis vi legger godviljen til kommer vi oss nok gjennom denne sommeren også, forhåpentligvis uten noen uhell.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Bør ikke legge godviljen til, dersom en ikke klarer å ta en trygg forbikjøring bør en levere inn førerkortet.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Vel, hva skal man si, det finnes rettvisa i verden!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

    PÅ vei inn til stan i eftermiddag for å møte noen fra OVK (Oslo Vinyl Klubb) på Gøteborg besøk tar man vagnen inn mot stan og i retning Bengans skivhandel.
    Omtrent vid Majornas vagnhall ser man fra sitt sete i spårvagnen noe man drar kjensel på, en som syklar på? ja akkurat, min Kona Explosif, man hinner av vagnen lite i førkant ved neste stopp, stopper opp personen og spør det sedvanlige i en slik sammenheng.

    Summan av mumman: mens man holder igjen sykkelen ringer man polisen, men personen, med sine to ankomne og lett hotande kompiser, vågar selvsagt ikke stanna kvar tills Polisen kommer, og, man får igjen sin sykkel.
    Det finnes tydligen rettvisa i verden, og etter en ukes savn, er hun atter hjemme, (snart iaf) og skal pleies etter beste evne ;D ;D ;D....



    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Valentino skrev:
    Det er nesten mer flaks enn man våger håpe på, samboen sa for noen dager sien at den kunne jeg bare glemme, det stjeles ca 70 000 sykler i Sverige i året, jeg sa at den ser jeg igjen, uken var lang, og hun var litt sliten, men hun er på vei hjem igjen ;D ;D ;D...

    Ikke minst ble det feiret med en god middag og ett par pils sammen med noen av gutta fra OVK (Veldig hyggelig Zomby, TBJ og Grumpy, cash m.fl) ;D ;D ;D ...

    mvh
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    Syklister og norske bilister er en dårlig match. Tor Hushovd var det vel som sa at alle nær-døden-opplevelser han har hatt på sykkel i trafikken har vært i Norge. Sør i Europa tar bilistene hensyn på en helt annen måte, og de skjønner nok en del mere av hva som foregår også. Jeg har kjørt Col du Tourmalet (vel og merke i bil) og det var et hav av syklister og ikke den bredeste veien i verden, men det gikk helt fint for det.
    Utfor, dropping og dirtjump blir regnet som ekstremsport. I virkeligheten er det selvsagt landevei som er ekstremsport. Det er i alle fall det som gjør meg mest redd!
     
    M

    musicus

    Gjest
    OAlex skrev:
    musicus skrev:
    Vel, hva skal man si, det finnes rettvisa i verden!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

    ...
    mvh
    Gratulerer! Dette var morsomt å høre :)

    Mvh Ola
    Takker så mye, spesiellt når man ikke var sugen på ny sykkel men ville beholde den gamle gode og mekke litt på den så var dette särdeles kult, og tilfredstillede.
    Skal legge inn en lotto idag, kanskje lykken holder seg ;) ;D ;D...

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.137
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    Oppdaget for noen dager siden at giret bak er montert "omvendt" av det foran, slik at når du skal gire opp -så girer du ned og omvendt. Skal innom reparatøren og få skiftet vaierne riktig, pluss justert giret i 3/4 siden det hakker litt. Ellers: kjempesykkel. Sykkelhjelm og briller er tatt fram, så skallen er mest mulig intakt etter eventuelle fullkontakt ulykker! ;D
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Oppdaget for noen dager siden at giret bak er montert "omvendt" av det foran, slik at når du skal gire opp -så girer du ned og omvendt. Skal innom reparatøren og få skiftet vaierne riktig, pluss justert giret i 3/4 siden det hakker litt. Ellers: kjempesykkel. Sykkelhjelm og briller er tatt fram, så skallen er mest mulig intakt etter eventuelle fullkontakt ulykker! ;D
    På min kom den også sånn. Dvs pekefinger girer opp, tommel girer ned. Jeg syns det er bedre sånn, men du får en viss tilvenningsperiode.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.137
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men på fremgiret er det motsatt altså "riktig". ;D Ikke helt konsekvent altså.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    musicus skrev:
    Vel, hva skal man si, det finnes rettvisa i verden!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

    PÅ vei inn til stan i eftermiddag for å møte noen fra OVK (Oslo Vinyl Klubb) på Gøteborg besøk tar man vagnen inn mot stan og i retning Bengans skivhandel.
    Omtrent vid Majornas vagnhall ser man fra sitt sete i spårvagnen noe man drar kjensel på, en som syklar på? ja akkurat, min Kona Explosif, man hinner av vagnen lite i førkant ved neste stopp, stopper opp personen og spør det sedvanlige i en slik sammenheng.

    Summan av mumman: mens man holder igjen sykkelen ringer man polisen, men personen, med sine to ankomne og lett hotande kompiser, vågar selvsagt ikke stanna kvar tills Polisen kommer, og, man får igjen sin sykkel.
    Det finnes tydligen rettvisa i verden, og etter en ukes savn, er hun atter hjemme, (snart iaf) og skal pleies etter beste evne ;D ;D ;D....



    mvh
    Hipp hipp osv.
    Mvh
    Sniff
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn