Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dere tåler et blingbilde til (mens jeg venter).



    Ser grei ut med Veloce på også den ramma. Synd med størrelsessladreleppen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Slikt tåler vi masse av, Valentino. Racersykler har en egen estetikk det er vanskelig å slå blant tohjulingene. Og gratla med lekker farkost !

    Selv har jeg kommet til den erkjennelsen at jeg trenger en pubsykkel. En Bontrager Race fra hin hårde dager hadde vært knall, men siden jeg har muligheten til å få langt mer alminnelige rammer slengt etter meg tror jeg at fornuften skal seire i denne omgang. Frem til den tid suser jeg bedagelig rundt på min fars Raleigh fra '73, herlig sykkel, men bukkestyre og sommerpromille er forsøkt og funnet ikke i orden ved flere anledninger.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Dere tåler et blingbilde til (mens jeg venter).

    ........
    Steike mine bramseil for et apparatur!
    Får meg til å drømme at jeg var 15kg yngre .....
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Valentino skrev:
    En grønn caféracer! ;D

    Ai ! Det hadde virkelig vært noget ;D Det blir fryktelig vanskelig å komme seg utenom den når valgets kvaler slår inn for fullt !
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Utrolig mange flott sykler i tråden her :)

    Syklet i demo-tog med Syklistenes Landsforening på lørdag (Sykkelendag 2010). Et sykkeltog fra Birkelunden til Rådhusplassen i Oslo. Vært til og fra medlem i SLF gjennom mange år. Mest fra egentlig. Det jeg registrerer er at agitasjonen deres er endel 1980...de mangler totalt appell til sykkelfolket inkludert meg etter hva jeg hørte...

    Det var rundt 80 sykler i toget. Alt fra BMX, fixier, ss, liggesykler, pedersen osv.. Egentlig en utrolig bra presentasjon av hva sykling kan være utover "hyllevare" fra de store kjedene.

    Det slår meg at med tanke på hvor mange sykler som selges "400.000" forventes solgt i år sitert etter en artikkel i Fvn.no 05.05.10. så burde sykkeltoget til SLF ha minst 3 sykler til...

    Birkebeiner folket som det finnes mange av oppfatter jeg i stor grad som en stor ego-gjeng som er mest interessert i seg selv og resultater. De var også fraværende.

    På Karl Johan pleier motorsyklistene å stille opp syklene. SLF kunne "enkelt" foreslått at alle med en "interessant" sykkel møtes på Karl Johan ved gitte tidspunkt for å vise mangfoldet og øke interessen.

    Noen tanker?

    PS. trykker på gassen når jeg må, men sykler også...har syklet Birken og hater ikke resultater heller ;)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Critical mass skjer i 300 byer i verden. Ikke i Oslo. Så kan man spekulere i hvorfor.
    Jepp. Sykkelinteressen i et ego perspektiv er utvilsomt på topp. Når det er sagt er nok SLF kommunikasjonen utgått på dato ifht. appell og tilgjengelighet...

    Lot en fyr fra SLF teste singelspeeden som punkterte...Syklistenes Landssabotør Forening som de nå heter...neida. Fortsatt venner. Han ble flau...ny slange kjapt fikset :)

    Hva hindrer sykkelfelleskap engasjementet?

    - Birken oa ritt trekker "noen". Hvor er de i fellesskaps bildet. Mulig sykkelkommunisme er et bilde i hodet til folk ved tanke på SLF eller organisering utenom trim aktiviteteten... :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Valentino skrev:
    .tore. skrev:
    Valentino skrev:
    Innbiller meg, som nevnt. Asfaltcowboy for evig er jeg.
    Helt til du av en eller annen grunn får prøvd en leken terrengsykkel på en smal og rask sti i skogen. Min enfoldige hjerne sier at ingen kommer fra det uten å bli hekta ;) (min enfoldige hjerne sier også at man blir hekta på alt som beveger seg på to hjul med og uten motor hvis man har prøvd det en gang)
    Jadda jadda jadda (been there, done that) :). Men intet kan måle seg med en velfungerende gruppe på landeveien synes nå jeg da.

    Forresten. The offer I couldn't refuse:

    Blanca skal få Campagnolo Super Record 11 rundt baut.
    Jada. Jeg vet at Chorus 11 gir akkurat samme funksjonalitet. Og så? ;D
    Har kjørt en sesong med Super 11 gruppa. Kan bare si; gled deg ;D... Nydelige den Bianchiramma. Gratulerer så mye!

    mvh
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Anonym skrev:
    janb skrev:
    Valentino skrev:
    Critical mass skjer i 300 byer i verden. Ikke i Oslo. Så kan man spekulere i hvorfor.
    Hva hindrer sykkelfelleskap engasjementet?
    Dagens Næringsliv og deres resultatorienterte vinkling av de store arrangementene......
    - de taper snart akkurat som de lederne som leser DN...kommunikasjon & lederskap er i endring.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den kanskje viktigste årsaken til at jeg foretrekker landeveien er at landeveissykling i hovedsak er lagsport og ikke individuell idrett. Birken er ego, mens Styrkeprøven er fellesskap.

    SOA skrev:
    Blanca skal få Campagnolo Super Record 11 rundt baut.
    Jada. Jeg vet at Chorus 11 gir akkurat samme funksjonalitet. Og så? ;D
    Har kjørt en sesong med Super 11 gruppa. Kan bare si; gled deg ;D... Nydelige den Bianchiramma. Gratulerer så mye!
    Tusen takk.

    Jeg gjør noe riktig radikalt (synes jeg) når jeg bytter ramme nå. C2C-geometrien har lang akselavstand, overrør og ekstra langt styrerør, så jeg ble enig med leverandøren om å gå ned fra 61 (s-t) til 57 cm nominell rammestørrelse. Akselavstanden blir 5 mm kortere og overrøret det samme. Så en ramme som egentlig er laget for folk med nakkeplager og oppreist sitteposisjon blir en landeveissykkel av det giftige slaget. Her bilder av oppsettet til Robert Hunter slik han brukte prototypen under hele fjorårets Giro:
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Noen som har fulgt med på Giro'n eller? For min del er Giro d'Italia det aller største innen sykkel; makan til flott konkurranse finnes ikke imo. Tour de France kommer rett og slett ikke opp på samme nivå mht spenning og interessante etapper. I år har det jo vært noe dramatisk hittil, spes på etappene i Nederland.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    En grønn caféracer! ;D

    Denne fikk meg til å tenke på en caféracer jeg så i en skatebutikk i Albir, Spania. Den var designet som en motorsykkel fra første verdenskrig og lakkert i tidsriktig militærfarge. Litt vel guttete, med du verden så tøff den var. Skal ha et bilde liggende på den gamle laptop-en. Er det noen som vet hvilken sykkel jeg mener, eller kan det være mange? Mener den kostet rundt 800 euro, eller noe i den retningen.

    Steike mine bramseil for et apparatur! Får meg til å drømme at jeg var 15kg yngre .....
    Jeg tenker akkurat det samme, Jørgen. Skjønt for min del drømmer jeg om at jeg var 20kg yngre. ::)
    Det er utrolig mye lekkert i denne tråden, og spesielt digger jeg gatesyklene. Det minner meg om da jeg som guttunge fikk oppleve min mors fetters treningssykkel. Han var landslagsrytter i sykling på slutten av sekstitallet og starten på syttitallet, og den treningssykkelen han hadde i siste halvdel av syttitallet var utrolig lekker for en som nettopp var kommet i den riktige alderen for slike interesser. Min røde Cybertrack av siste ekte norske generasjon er ikke mye å skryte av i denne sammenheng, skjønner jeg. Deore LX er bra saker, men så var det resten da? ::)

    Jeg er grønn av misunnelse, og føler nesten et behov for å gjøre en kriminell handling. Heldigvis har jeg impulskontroll, og synes at sykkeltyverier er direkte nedrig. Som oftest er jo også ofrene folk som ikke har råd til bil (ikke i disse tilfellene riktignok), ei heller så mye dop som den nye eieren av den stjålne sykkelen bruker. Det er da verden er skikkelig urettferdig for ærlige og "fattige" mennesker med behov for transport med litt stil. Det er unødvendig å nevne det her, men det kan uansett ikke sies ofte nok. Ikke kjøp sykkel eller sykkelutstyr som du ikke kjenner opphavet til, for noen har kanskje hatt en kjip opplevelse for at du skal få det tilbudet. Min forrige Cybertrack (generasjon 1, grønn) ble stjålet. Uten forsikring hadde jeg ikke råd til noen ny sykkel i samme klasse på den tiden. Hadde jeg ikke kommet over et herpet vrak av en nyere modell (den med litt "trekantede" rammerør, rød) som jeg fikk kjøpt som restaureringsobjekt så hadde jeg ikke hatt sykkel i dag. Jeg betalte ikke mer enn 600 kroner til den bortskjemte karmøygutten for den, for så ekstremt dårlig behandlet var den at den ikke lot seg sykle på. For rundt 800 kroner i deler var den så god som ny igjen, og sykkelverkstedet som tok jobben forlangte ikke mer enn et par hundre ekstra for å montere sakene. Det siste kan jeg bare si bravo til, for det var tross alt en times arbeid i alle fall.

    Hvis noen kjenner til den "motorsykkelen" fra første verdenskrig (kakifarget) så hadde det vært kult med et bilde. Takk for alle de kule bildene av überfete landeveissykler/racere og offroad-ere. 8)
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Artig sak, men litt klumpete synes jeg, i alle fall med tanke på de elegante syklene som er postet i tråden ellers, og ikke minst de "vanlige" bianchiene. Får slenge inn et blingbilde av min egen plastikkracer:
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå surfer jeg riktignok med lav hastighet i dag, men jeg synes ofte ganger dere kan komprimere bildene litt mer enn dette. Over 600kb på slike bilder som dette er i alle fall tre ganger for stort. Når det da blir mange bilder på 600+ så blir tråden til slutt ganske treg, og HFS har ikke verdens kjappeste servere. Ikke presenter bilder på HFS som en en byte over 200kb. Husk at det skal ikke så mange bilder til før det blir mange mb på hver sidevisning, og det er helt unødvendig sløsing med ressurser. HFS er uten tvil den tregeste nettsiden jeg frekventerer, og det blir ikke bedre nå bildene antar unødvendig store proporsjoner. Og ikke minst tid for de som bruker mobilt bredbånd og slikt.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Mine var på 200-250 kb, men det ser ut til at de legger seg inn som et klikkbart mindre bilde som blir over 600kb. Skjønner ikke helt hvorfor.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker de Trek-syklene. De var de første betalbare gode muffebygde karbonrammene som kom (Colnago C40 kostet jo en halv bil), og etterhvert ble det 7 Tours de France til dem også.

    Forresten syklet jeg over halvparten av Telemark Tours den gang rittet gikk over to dager på en slik ramme i 2000 etter at Celeste knakk en fjær i høyre Ergopower. Treken passet nesten, så jeg var litt sår utover i uka etter, men sykkelen oppførte seg eksemplarisk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde en 5000-ramme fra Trek (et år eller to før TdF-eventyret begynte). Nydelig sykkel med skyhøy komfort, lett og spretten var den også.

    Hadde den bare hatt utskiftbart girøre...
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Jeg liker de Trek-syklene. De var de første betalbare gode muffebygde karbonrammene som kom (Colnago C40 kostet jo en halv bil), og etterhvert ble det 7 Tours de France til dem også.

    Forresten syklet jeg over halvparten av Telemark Tours den gang rittet gikk over to dager på en slik ramme i 2000 etter at Celeste knakk en fjær i høyre Ergopower. Treken passet nesten, så jeg var litt sår utover i uka etter, men sykkelen oppførte seg eksemplarisk.
    Jeg er kjempefornøyd med min, og den var absolutt betalbar. Jeg kjøpte min ett og et halvt år gammel i topp stand for under 1/3 av nypris. En kamerat kjøpte sykkel samtidig og brukte like mye på en splitter ny sykkel. Han angret litt når han så hva vi hadde fått for pengene.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte Campagnolo Eurus da de kom i 2003. Grafikken på mine er mindre enn på dette bildet av 2004-utgaven.



    Den gang var man bekymret for at vedlikehold var vanskelig siden dekk, slange og felgbånd måtte av for å komme til eikeniplene. Jeg har ikke trengt å justere eiker en eneste gang, og det sier ikke lite med den asfaltkvaliteten vi har å bale med på de hedmarkske sideveier. Kjempehjul!

    Dagens Eurus har aluminiumseiker og utvendige nipler, og framtrer litt mindre diskret:

     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Fikk omsider handlet meg ny hjelm i dag. Hadde egentlig ramlet ned på en giro, men kom tilfeldigvis over en spiuk når jeg var innom kristiansand sykkelsenter for å kjøpe pegs til guttungen. Har aldri i mitt liv hatt en så god hjelm på hue før. Nå håper jeg bare den ikke er så steingal på vindstøy. Gleder meg til å prøve den i morgen.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fant dette bildet som må være fra presentasjonen av de deltakende lag i årets Giro...



    Fra Pezcycling, selvfølgelig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    #1 En bitteliten justering på håret, og det står 'boba' sånn ca. midt på hun i midten foran...

    #2 Hva i alle dager tenkte tosken på da han klipte bort halvparten av Cervelos representant?!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    #2. Fotografen er sikkert han her.



    Han Cor Vos kan å ta sykkelbilder, forresten:

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig bra bilde (nederste)!
    Han på det øverste bildet er vel så høy på amfetamin at han har stoppet for å spise gress ::)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.512
    Han er sikkert veganer som meg. Vi tar ikke en femmer for å stoppe i en sykkelsession for å gresse litt ;)

    Er uansett glad jeg ikke har sånn shorts på meg når jeg ligger med ræva opp i lyngen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tryner i sånn shorts. Tror ikke det øker sannsynligheten for overgrep. Jeg tipper dog at vår venn 'veganeren' er glad for at han får ny sykkel, gratis...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.492
    Torget vurderinger
    4
    emokid skrev:
    Han er sikkert veganer som meg. Vi tar ikke en femmer for å stoppe i en sykkelsession for å gresse litt ;)

    Er uansett glad jeg ikke har sånn shorts på meg når jeg ligger med ræva opp i lyngen.
    ;D



    Je det var unektelig en litt gay måte å tryne på
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. På ryggen hans står det skrevet Acqua & Sapone. Vi sees i dusjen, gutter!

    ---

    Vi har hatt noen Bianchibilder i denne tråden, noen fixiebilder, men ingen av Fausto Coppi. Da tar vi alt på en gang:



    Det er muligens fra sykkelsesongen 1950 dette bildet, men pytt.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Valentino skrev:
    Fant dette bildet som må være fra presentasjonen av de deltakende lag i årets Giro...



    Fra Pezcycling, selvfølgelig.
    Denne siden anbefales for alle som interesserer seg for sykling, ikke like resultatorientert som cyclingnews.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et par mil på Toscanas Strade Bianche, hvite veier, dvs. grusveier mot slutten av dagens Giroetappe.



    Anbefalt tilbehør: Et glass Sangiovese.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.992
    Antall liker
    9.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Valentino...gratulerer med griselekker sykkel! er det lov å spørre sånn omtrent hva noe sånnt kommer på komplett..?


    Hvordan trener dere syklister...? For min del er ambisjonene for 2010 sesongen å ta min først tur på 10 mil. Dagens rekord er på 6,6. OGså hadde det jo vært gøy å presse opp snittfarten litt...?

    Hvordan trener dere....? Kjører dere bare lange turer med jevnt tråkk, eller blir det mye intervall og slikt...?

    Mvh
    OMF
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    OMF skrev:
    Hei!

    Valentino...gratulerer med griselekker sykkel! er det lov å spørre sånn omtrent hva noe sånnt kommer på komplett..?


    Hvordan trener dere syklister...? For min del er ambisjonene for 2010 sesongen å ta min først tur på 10 mil. Dagens rekord er på 6,6. OGså hadde det jo vært gøy å presse opp snittfarten litt...?

    Hvordan trener dere....? Kjører dere bare lange turer med jevnt tråkk, eller blir det mye intervall og slikt...?

    Mvh
    OMF
    Et godt råd er å tenke tid istedenfor distanse under opptrening. Farta kommer etterhvert, men det er viktig å holde intensiteten lav for å tåle treningen. Dette er teorien, som er vanskelig å praktisere om man ikke er disiplinert.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Valentino...gratulerer med griselekker sykkel! er det lov å spørre sånn omtrent hva noe sånnt kommer på komplett..?
    Takk. Norske villedende komplettpris er ca. 60000,- for det hele.

    Du kan også gå inn på Bike24.de og velge deg en

    Bianchi Infinito ramme
    Campagnolo Super Record gruppe
    Campagnolo Eurus hjulsett
    3T aluminium framspring og styre
    En sadel som passer rumpa di
    Styretape

    og se hva det blir,
    eller kjøpe deg en ferdigsykkel basert på samme ramme, gjerne med Shimano Ultegra eller Campagnolo Chorus. Da blir prisen nesten hyggelig.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Valentino skrev:
    OMF skrev:
    Valentino...gratulerer med griselekker sykkel! er det lov å spørre sånn omtrent hva noe sånnt kommer på komplett..?
    Takk. Norske villedende komplettpris er ca. 60000,- for det hele.

    Du kan også gå inn på Bike24.de og velge deg en

    Bianchi Infinito ramme
    Campagnolo Super Record gruppe
    Campagnolo Eurus hjulsett
    3T aluminium framspring og styre
    En sadel som passer rumpa di
    Styretape

    og se hva det blir,
    eller kjøpe deg en ferdigsykkel basert på samme ramme, gjerne med Shimano Ultegra eller Campagnolo Chorus. Da blir prisen nesten hyggelig.
    De fleste oppnår lett et prisavslag på 20 - 30 % på villedende pris. Som Steffen Kjærgaard sa "Ingen sykler til over 30.000 blir solgt til veiledende pris".

    ... mens jeg venter på min Madone Project One.....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.550
    Antall liker
    23.295
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekk sykkel å vente på det der, joje.

    Norske sykkelpriser er omtrent som hifipriser de ja. Prut.

    Det ble forøvrig et riktig så severdig sykkelløp i dag.

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg har hatt Basso som en sammenlagtfavoritt, men tror nok han har forspilt sine sjanser nå. Morgendagens etappe kan bli spennende, nå må Basso og Sastre virkelig dra til om de skal ha noen sjanse. Ellers står det mellom Evans og Vino.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn