Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får ikke helt fot for de hjulene der janghell, liker ikke slike kraftige eiker bl.a.
    Det går ikke klart fram av bildene eller teksten om de er til pariser- eller åpne dekk, forresten. Hva vil du ha?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    661
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    11
    Valentino skrev:
    Jeg får ikke helt fot for de hjulene der janghell, liker ikke slike kraftige eiker bl.a.
    Det går ikke klart fram av bildene eller teksten om de er til pariser- eller åpne dekk, forresten. Hva vil du ha?
    Vil egentlig ha clincher. Har standard bontrager hjul på min madone 5.0, og har litt lyst til å oppgradere. Har kikket litt på american classic aero 420, og mavic cosmic carbon sl også. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal gå for ett lett hjulsett eller ett høyprofil som er litt tyngre men kulere. Tar imot forslag. Skal bla. sykle Kristiansand-Hovden i år.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg får ikke helt fot for de hjulene der janghell, liker ikke slike kraftige eiker bl.a.
    Det går ikke klart fram av bildene eller teksten om de er til pariser- eller åpne dekk, forresten. Hva vil du ha?
    AKA. "kanttråddekk". :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.708
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor ønsker man seg høyprofilhjul? Mer vindfang i sidevind?

    Tidligere har jeg kjørt på håndbygde hjul, nå på Mavic et eller annet. De ser kulere ut, sikkert, men kan ikke se at de ellers er bedre på noe vis.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    661
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    11
    xerxes skrev:
    Hvorfor ønsker man seg høyprofilhjul? Mer vindfang i sidevind?

    Tidligere har jeg kjørt på håndbygde hjul, nå på Mavic et eller annet. De ser kulere ut, sikkert, men kan ikke se at de ellers er bedre på noe vis.
    Trodde vel at jeg skulle få litt mere fart.... Men forskjellen er kanskje oppskrytt?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et "moderne" moderat høyprofilhjul med fett tverrsnitt som Zipp 404 eller FFWD F6R-C oppfører seg rimelig bra i sidevind også. Jeg har litt lyst på sistnevte i pariserversjon med DT nav og hvit grafikk.

    "Gammeldagse" V-profilfelger er fryktelige i sidevind. Jeg hadde de opprinnelige Campa Shamal en gang. Da gjalt det å holde fast, gitt!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flott snutt fra Paris-Roubaix. Musikkene er kanskje noget overdone, men fotografiet er talende og forklarende. Au!

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Flott video, men nærbildene ved bakken ser typisk arrangerte ut. De har antagelig valgt seg ut verste stein og fått noen amatører til å sykle roligere over dem.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Min intensjon med et stort initiativ til å komme tilbake i godt gammelt slag sprakk fort. Årsak: Kroppen min har blitt ekspert på å tilpasse forbrenningen etter inntak :p :mad:. Her skal vekta holdes eksakt samme hva!! Skal driste meg til en tur på landeveissykkelen i dag og håper den tåler vekta og ikke minst kommer tilbake før Amstel Gold Race :D.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp kommet hjem fra en sinnsykt hard 11 mils. Ikke smart å henge seg på et team som er 17 ganger sprekere. Gjør vondt i beina :)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    For en vintageentusiast er det stål, aluminiumslegeringer, gummi og skinn som gjelder - materialer som bare blir finere med åra. Det samme kan kanskje ikke sies om karbon og epoksygenerasjonen, selv om ny teknologi trekker vekta kraftig ned.

    Min De Rosa SLX 1984 har fått nytt Campa Athena drivverk og nye Ambrosiofelger med Record-nav. Nå er det bare nytt sete som mangler. Her går imidlertid grensa. Jeg går for en ny modell med moderne anatomi.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    thomand skrev:
    Nettopp kommet hjem fra en sinnsykt hard 11 mils. Ikke smart å henge seg på et team som er 17 ganger sprekere. Gjør vondt i beina :)
    Jeg kom hjem fra en sinnsyk hard 6 mils hvor jeg prøvde å ta igjen en offroadsyklist ;) ;). Klarte det så vidt og rakk siste 12 km av Amtel. Favorittseier av Gilbert :)!
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en fin 11,4 mils tur i dag, sånn passe tidlig vårtempo 28,4 i snitt. Det var deilig vær i dag, og fikk med meg hele Amstel på eurosport.

    Philip er en råtass!

    Destiny.. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pemek skrev:
    For en vintageentusiast er det stål, aluminiumslegeringer, gummi og skinn som gjelder - materialer som bare blir  finere med åra. Det samme kan kanskje ikke sies om karbon og epoksygenerasjonen, selv om ny teknologi trekker vekta kraftig ned.

    Min De Rosa SLX 1984 har fått nytt Campa Athena drivverk og nye Ambrosiofelger med Record-nav. Nå er det bare nytt sete som mangler. Her går imidlertid grensa. Jeg går for en ny modell med moderne anatomi.
    Meget elegant sykkel, pemek. I internettenes tidsalder er korrekt stavemåte De R<3sa.  ;D
    Har du forresten sett at flere av de italienske sadelfabrikantene har tatt fram de klassiske modellene sine i moderne materialer?

    152 km i dag, 29,4 i snitt. Vi er i ferd med å bli mange, sykkelgruppen til Ottestad IL. 65 ryttere møtte til trening klokken 10 på palmesøndag!

    Amstel Gold  er et kjekt ritt, skål for det. Det spilles kanskje litt vel forutsigbart: Man vet jo at noen som ikke kan spurte oppover kommer til å prøve å få stor nok luke i nest siste bakke og at det er en grisevond langspurt opp Cauberg til mål. Men Gilbert er jo helt sjef i slikt terreng. Tipper han vinner L-B-L også jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    pemek skrev:
    For en vintageentusiast er det stål, aluminiumslegeringer, gummi og skinn som gjelder - materialer som bare blir finere med åra. Det samme kan kanskje ikke sies om karbon og epoksygenerasjonen, selv om ny teknologi trekker vekta kraftig ned.

    Min De Rosa SLX 1984 har fått nytt Campa Athena drivverk og nye Ambrosiofelger med Record-nav. Nå er det bare nytt sete som mangler. Her går imidlertid grensa. Jeg går for en ny modell med moderne anatomi.
    Synes Selle Italia Flite Classic Ti gjør seg godt på en gammel stålsykkel, det jeg har på min vintage Zullo cyclocross.
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fliten kom i 1990. Jeg har hatt noen, blant annet et i Celeste, hehe. Både Turbo og Flite kan nå fåes i Vintage utgave, og begge skulle passe De R<3saen til pemek.

     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Ja, de er fine de der. Jeg har både et Turbo sete og San Marco Supercorsa liggende.

    Mens en før la polstringa i setet ligger den nå i buksa. Gamle seter føles lett klumpete hvis en har mye polstring bak. Så, jeg tenkte å prøve ut et nytt - som går inn i sykkelens helhet, selvsagt. Så mye respekt må en ha for en italiensk fullblodsskjønnhet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde min første tur ute i går. Pill råtten, tvers igjennom. Gøy likevel, og formen kan bare bli bedre.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.330
    Antall liker
    3.855
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Klassiske seter ja. Her ligger det et slikt i skapet.

     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Hallo!

    Mange av dere har åpenbart peil på sykkel her, og jeg trenger litt hjelp.

    Er ute etter en racer til maks 11.000kr, og trenger litt bistand her. Jeg har ikke så mye innsikt i hvilke merker, og utstyr som er bra på racersykkel, da jeg har konsentrert meg om mountainbikes til nå..

    Jeg er 191 cm.

    Fyr løs folkens.. :)

    Mvh. Ole
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Olbor skrev:
    Hallo!

    Mange av dere har åpenbart peil på sykkel her, og jeg trenger litt hjelp.

    Er ute etter en racer til maks 11.000kr, og trenger litt bistand her. Jeg har ikke så mye innsikt i hvilke merker, og utstyr som er bra på racersykkel, da jeg har konsentrert meg om mountainbikes til nå..

    Jeg er 191 cm.

    Fyr løs folkens.. :)

    Mvh. Ole
    Du er såpass stor at du nok må ha en 58 eller 60.

    For 11k får du en grei racer i aluminium med 105 gruppe eller tilsvarende fra Campa. Det tryggeste er å kjøpe i en lokal butikk som kan gi kyndig veiledning. Men hvis du vil handle på nett har Bikebuster størrelseskalkulator og meget gode priser.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Olbor skrev:
    Hallo!

    Mange av dere har åpenbart peil på sykkel her, og jeg trenger litt hjelp.

    Er ute etter en racer til maks 11.000kr, og trenger litt bistand her. Jeg har ikke så mye innsikt i hvilke merker, og utstyr som er bra på racersykkel, da jeg har konsentrert meg om mountainbikes til nå..

    Jeg er 191 cm.

    Fyr løs folkens.. :)

    Mvh. Ole
    Du er såpass stor at du nok må ha en 58 eller 60.
    For ikke å si 62. Kommer an på kroppsbygning og fleksibilitet. De fleste terrengsyklister liker en mer opprett sittestilling enn oss ihuga landeveiscowboyer.

    Søk kyndig veiledning, ja.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sykkelsesongen 2011 begynner i morgen, jobbsykkelen er klar.
    Hvis ikke været blir så fint at jeg heller må være hjemme, eller på sjøen :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Olbor skrev:
    Anonym skrev:
    Olbor skrev:
    Så absolutt, fin sykkel med fornuftige komponenter.

    Jeg vil anbefale deg kompaktkrank fremfor trippel, ser sykkelen kan leveres med begge deler.
    Hva er forskjellene på dette? :)
    En kompaktkrank har 50 og 34 tenner på kranken/fremme. Dette gir noe lettere utveksling enn en tradisjonell 53/39. Trippel har enda et drev fremme som er enda noe lettere, men det er sjelden noe poeng. Moderne sykler kan du få med 11 til 28 bak om du vil, sammen med kompakt er det mer enn lett nok. Går det saktere opp bakken enn du har gir til da, er den kanskje like greit å trille sykkelen.
     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Olbor skrev:
    Anonym skrev:
    Olbor skrev:
    Så absolutt, fin sykkel med fornuftige komponenter.

    Jeg vil anbefale deg kompaktkrank fremfor trippel, ser sykkelen kan leveres med begge deler.
    Heisann, det hele avhenger litt hvor du skal sykle og hvor bratt.
    Dersom du f.eks skal ta med deg sykkelen til Alpene og sykle traseene fra Touren, eller andre fjell hadde jeg droppet kompakt-krank. Dersom du holder deg unna fjell er kompakt lettest og kanskje greiest.
    Nacka

    Hva er forskjellene på dette? :)
    En kompaktkrank har 50 og 34 tenner på kranken/fremme. Dette gir noe lettere utveksling enn en tradisjonell 53/39. Trippel har enda et drev fremme som er enda noe lettere, men det er sjelden noe poeng. Moderne sykler kan du få med 11 til 28 bak om du vil, sammen med kompakt er det mer enn lett nok. Går det saktere opp bakken enn du har gir til da, er den kanskje like greit å trille sykkelen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det egentlige svaret er selvsagt at det ser cowboy ut med trippelkrank, og at det er kulere med dobbel. 53/39 er selvsagt enda kulere enn kompakt. :)

    ....Tråkke ut den giringen? Selvsagt ikke, men syklene mine står jo uansett bare i boden. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå ser jeg at den Trek'en kan fås med trippel eller kompakt. Standardkassetten er 12-27. Jeg henger meg på den kompakte anbefalingen. Trek tror jeg forresten du kan stole på, og jeg regner med at nyeste 105 fra Shimano er fint som snus.

    Denne sykkelen blir du sikkert glad i. Husk sko og pedaler.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    661
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er 202cm og havnet på størrelse 62.
    En ting som jeg vil anbefale er å få stilt inn sykkelen ordentlig!
    Jeg kjøpte min sykkel i fjor og begynte å sykle ganske ofte, men begynte å bli plaget med smerter i det ene kneet.
    Har ikke spesielt gode kne....
    Smertene fortsatte hele vinteren (rulle sykling), og jeg bestemte meg for å oppsøke lege, og ble så sendt til røntgen. De fant ikke noe spesielt på bildene.... Ble så sendt til fysioterapeut. Han hørte jo at det "knirket" litt i kneet... Fikk noen øvelser som jeg skulle prøve... Ble ikke noe spesielt bedre.
    Så kom det ett tilbud gjennom den lokale sykkelklubben om å få tilpasset sykkelen til kroppen. ( Specialized Body geometry). Jeg møtte opp og kroppen ble målt etter alle kunstens regler....Deretter ble sykkelen justert inn.
    Ble diverse småjusteringer rundt forbi + at setet ble justert opp 2.5cm....
    Nå føles det nesten som jeg har fått nytt kne! Kjenner litt små smerter av og til, men kan ikke sammenlignes med hvordan det var før.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dazed skrev:
    Det egentlige svaret er selvsagt at det ser cowboy ut med trippelkrank, og at det er kulere med dobbel. 53/39 er selvsagt enda kulere enn kompakt. :)

    ....Tråkke ut den giringen? Selvsagt ikke, men syklene mine står jo uansett bare i boden. ;)
    :eek:

    Og jeg som akkurat gikk over til kompakt og 11-25. Var jeg kulere før?

    Forresten hadde jeg 53/39 og 12-25 den gangen. Jeg har et lengre gir på sykkelen nå. Trengte det ikke da, trenger det jaffal ikke nå.


    Edit: rettet skrivefeil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn