Sigmund_B
Hi-Fi entusiast
Er dette i Kristiansund - Brunsvika, Karihola..? Eller tar jeg helt feil?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Er dette i Kristiansund - Brunsvika, Karihola..? Eller tar jeg helt feil?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Hva vedlikehold angår er det hovedsaklig likt for 105/Ultegra/DuraAce.Griffenfeldt skrev:Budsjettet mitt er ikke i utgangspunktet på 5 Tusen. Sykkelen på bildet fremstår som et godt kjøp ut i fra bildene og historikken til firmaet.Anonym skrev:Du er ikke langt unna Ultegra på bruktmarkedet med 5k.Griffenfeldt skrev:105 er jeg vant med. Regnet ikke med Ultrega ( sic ) til den prisen brukt, men 105 duger til mitt bruk.JohnnyD skrev:Bremse/girhendelsak ser ut til å være Shimano 105.Griffenfeldt skrev:Er det noen her som klarer å se på utstyret på sykkelen, hva sånn ca den består av? Krankarmen ser typisk billig ut? Gir/bremsegruppen er umulig å se hva er for meg.
Jeg betalte 5,5k for komplett sykkel eksklusiv hjul og sete og da har jeg 100% Ultegra, en av markedets beste alu rammer (Storck) og 100% strøken sykkel, selv krankarmene er uten lakkslitasje.
Nå er ikke jeg bevandret i de ulike gruppene, men jeg antar at 105 som jeg allerede har er lettest for en ignorant som meg selv å justere/vedlikeholde uten å innvolvere en sykkelmekaniker?
Trivelig usikt/sted for en stopp. Hva fotograferer du med på tur?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Giroen pleier nå være morsommere å se på enn Touren også da.Lyngen skrev:Maxim Iglinskiy? Var helt sikker på at Nibali skulle vinne Liege- Bastongne-Liege, men han sluknet og kazakstanern hadde mye krefter igjen. Liker ikke Astana laget :-\. Har ikke tillit til dem heller - you know. Nok en skuffende dag for BMC og Gilbert.
Synd Nibali ikke vant. Ja, da er det bare å se frem til TdF forspiel - Giro d´italia.
Skywalker skrev:Er dette i Kristiansund - Brunsvika, Karihola..? Eller tar jeg helt feil?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Bildet er tatt i Kristiansund - Karihola. Er ute i området nesten daglig for jeg bor der og det er et fint område for å lufte hunden. Med tanke på stier og sykling er området rundt Atlanten/Folkeparken å foretrekke for der er det litt mindre knotete stier enn i Karihola.xerxes skrev:Trivelig usikt/sted for en stopp. Hva fotograferer du med på tur?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Er det egentlig et problem? Sett at en har eldre 9 delt Ultegra er det såvidt jeg vet mulig å erstatte en defekt bakskifter med en ny Tiagra.Zomby_Woof skrev:Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Den er 10-delt. Men jeg er likevel skeptisk til kompatibilitet mellom generasjonene.Anonym skrev:Er det egentlig et problem? Sett at en har eldre 9 delt Ultegra er det såvidt jeg vet mulig å erstatte en defekt bakskifter med en ny Tiagra.Zomby_Woof skrev:Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Så lenge Shimano produserer 8, 9 og 10 delt bør det ikke være noe problem med reservedeler selv om en har en eldre gruppe.
Regner med å mene noe kvalifisert om ikke alt for lenge.Valentino skrev:Etter en uke på Mallorca på sykkel med splunkny og veljustert Ultegra skjønner jeg ikke at folk orker. De vet vel ikke bedre. ;D
Google er din venn.Zomby_Woof skrev:Den er 10-delt. Men jeg er likevel skeptisk til kompatibilitet mellom generasjonene.Anonym skrev:Er det egentlig et problem? Sett at en har eldre 9 delt Ultegra er det såvidt jeg vet mulig å erstatte en defekt bakskifter med en ny Tiagra.Zomby_Woof skrev:Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Så lenge Shimano produserer 8, 9 og 10 delt bør det ikke være noe problem med reservedeler selv om en har en eldre gruppe.
Spander i så fall en link. Jeg har forresten blitt anbefalt 10-delt bakskifter som erstatning for en ødelagt 9-delt. At det skulle funke i nærheten av optimalt ser jeg som en ønskedrøm drevet fram av butikkens lagerbeholdning. Kjedene har forskjellig bredde, for pokker! Så hva forskjellige aktører mener om kompatibilitet kan være like mye et spørsmål om logistikk som teknologi.Anonym skrev:Google er din venn.Zomby_Woof skrev:Den er 10-delt. Men jeg er likevel skeptisk til kompatibilitet mellom generasjonene.Anonym skrev:Er det egentlig et problem? Sett at en har eldre 9 delt Ultegra er det såvidt jeg vet mulig å erstatte en defekt bakskifter med en ny Tiagra.Zomby_Woof skrev:Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Så lenge Shimano produserer 8, 9 og 10 delt bør det ikke være noe problem med reservedeler selv om en har en eldre gruppe.
Anonym skrev:Skywalker skrev:Er dette i Kristiansund - Brunsvika, Karihola..? Eller tar jeg helt feil?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:Bildet er tatt i Kristiansund - Karihola. Er ute i området nesten daglig for jeg bor der og det er et fint område for å lufte hunden. Med tanke på stier og sykling er området rundt Atlanten/Folkeparken å foretrekke for der er det litt mindre knotete stier enn i Karihola.xerxes skrev:Trivelig usikt/sted for en stopp. Hva fotograferer du med på tur?Anonym skrev:Bildet er tatt i dag ca 500 meter hjemmefra:
Bildet er tatt med mobilen, en rimelig LG telefon men til vanlig har jeg med meg et rimelig Casio kompaktkamera (EX-Z90) som kostet rundt en tusenlapp for 2 år siden. Foretrekker kamera fremfor mobil.
Ifølge Sheldonbrown fungerer det stort sett så lenge det er samme merke men det optimale er å ha en som er beregnet for 9-delt til 9-delt osv.Zomby_Woof skrev:Spander i så fall en link. Jeg har forresten blitt anbefalt 10-delt bakskifter som erstatning for en ødelagt 9-delt. At det skulle funke i nærheten av optimalt ser jeg som en ønskedrøm drevet fram av butikkens lagerbeholdning. Kjedene har forskjellig bredde, for pokker! Så hva forskjellige aktører mener om kompatibilitet kan være like mye et spørsmål om logistikk som teknologi.Anonym skrev:Google er din venn.Zomby_Woof skrev:Den er 10-delt. Men jeg er likevel skeptisk til kompatibilitet mellom generasjonene.Anonym skrev:Er det egentlig et problem? Sett at en har eldre 9 delt Ultegra er det såvidt jeg vet mulig å erstatte en defekt bakskifter med en ny Tiagra.Zomby_Woof skrev:Enig her også. Mer skeptisk til at denne har forrige generasjon drivverk. Det kan dessverre bli litt trøblete med reservedeler. Det er sjelden av de har på lager. Jeg måtte styre på i over en måned for å få nytt bakgir en gang. Sånn sett ville jeg heller hatt siste 105 enn forrige Ultegra.Fidelio skrev:Helt enig. Girhysteriet er svært overdrevet. Eneste ulempen 105 har er vekt, men det er uvesentlig for alle som ikke sykler aktivt.xerxes skrev:105 er godt nok (antagelig for alle).
Så lenge Shimano produserer 8, 9 og 10 delt bør det ikke være noe problem med reservedeler selv om en har en eldre gruppe.
Det er sikkert vel så greit med Sora. Jeg kjørte tidligere med Tiagra skiftere (9 delt) og 105 5600 bakskifter (10 delt) og det fungerer akkurat like bra som en ren Ultegra 6700 gruppe.Zomby_Woof skrev:Greit nok. Men fungerer stort sett? Da er det mer enn godt nok med Sora, spør du meg...
Gratulerer med kongesykkel. Ta bilder. Vi vil seMcLaren skrev:Jeg skal på torsdag hente en Cannondale CAAD10 med fullt Shimano Ultegra oppsett og Shimano RS80 felger med Continental GP4000S dekk;-)
Det blir moro med den første racern!
McLaren
Er vist ikke så mange Cyclocross som ligger i prisleiet jeg hadde tenkt meg, noen grunn til at disse er såpass mye dyrere en terreng/hybridsykler? Er det rammen som er så dyr?Valentino skrev:Jeg er stor fan av bukkestyre til asfaltbruk fordi det gir mange håndposisjoner (komfort) og generelt bedre aerodynamikk. Så jeg stemmer for en cyclocrossykkel som har boss for montering av skjermer. Så ville jeg sørge for asfaltspesifikke dekk. Knastedekk hører terrenget til.
I en ordentlig sykkelbutikk er det størst sjanse for at du får en sykkel som passer deg. Det hender ofte at det er kunnskapsrike folk som jobber der.
Ett eller annet kraftig og kompakt, som får plass i seteveska. En Nutrilettbar eller ei lita pakke nøtter og tørka frukt. Hovedsaken er bare å få fylt opp lagrene, så man kommer seg hjem. Og spiser man ordentlig hjemme før man drar, er det ikke mye man trenger på selve turen. Men er det skikkelig dagstur, på kanskje 6-8 timer, så må man jo ha med litt mer. Da er det jo flott at Nordmarka sommeren igjennom har åpne stuer med servering, heheJohn_Harald skrev:Det har blitt mye sykling i det siste, dette gir mersmak! Hadde en fin, kald og lærerik tur i går på 84 km. Brukte MTB-sykkelen min og syklet sammen med en kamerat på landeveissykkel (Sørumsand, Frogner, Gjelleråsen, Sinsen og tilbake). Deilig å dra i fra han i oppoverbakkene ;D Jeg hadde kun med meg to bananer og etter to timer møtte jeg den berømte veggen. Hva spiser/drikker dere på lange turer og hvor mye?
Det har nok mest med volum å gjøre. Butikker som XXL bestiller enorme mengder av en hybridsykkel og presser prisene maksimalt, mens sykkelcrossykler selges i ekstremt små mengder i spesialbutikker.Minutten skrev:Er vist ikke så mange Cyclocross som ligger i prisleiet jeg hadde tenkt meg, noen grunn til at disse er såpass mye dyrere en terreng/hybridsykler? Er det rammen som er så dyr?Valentino skrev:Jeg er stor fan av bukkestyre til asfaltbruk fordi det gir mange håndposisjoner (komfort) og generelt bedre aerodynamikk. Så jeg stemmer for en cyclocrossykkel som har boss for montering av skjermer. Så ville jeg sørge for asfaltspesifikke dekk. Knastedekk hører terrenget til.
I en ordentlig sykkelbutikk er det størst sjanse for at du får en sykkel som passer deg. Det hender ofte at det er kunnskapsrike folk som jobber der.
Virker som de aller rimeligste ligger rundt 10 000 mens hybridene starter på noen få tusenlapper.
En cyclocross er utstyrt med et ekstra sett med bremser. I tillegg til de som brukes som girsjaltere, er det et sett på toppen av bukkestyret. Dessuten er de syklene med V-bremser utstyrt med kraftigere bremser. Jeg antar at girsystemet også er dyrere enn de du finner på en tilsvarende priset hybrid.Minutten skrev:Er vist ikke så mange Cyclocross som ligger i prisleiet jeg hadde tenkt meg, noen grunn til at disse er såpass mye dyrere en terreng/hybridsykler? Er det rammen som er så dyr?Valentino skrev:Jeg er stor fan av bukkestyre til asfaltbruk fordi det gir mange håndposisjoner (komfort) og generelt bedre aerodynamikk. Så jeg stemmer for en cyclocrossykkel som har boss for montering av skjermer. Så ville jeg sørge for asfaltspesifikke dekk. Knastedekk hører terrenget til.
I en ordentlig sykkelbutikk er det størst sjanse for at du får en sykkel som passer deg. Det hender ofte at det er kunnskapsrike folk som jobber der.
Virker som de aller rimeligste ligger rundt 10 000 mens hybridene starter på noen få tusenlapper.
Ah, MTB-rytter på landevei. Masse peakeffekt, lav utholdenhet. Man blir god på det man trener på.John_Harald skrev:Det har blitt mye sykling i det siste, dette gir mersmak! Hadde en fin, kald og lærerik tur i går på 84 km. Brukte MTB-sykkelen min og syklet sammen med en kamerat på landeveissykkel (Sørumsand, Frogner, Gjelleråsen, Sinsen og tilbake). Deilig å dra i fra han i oppoverbakkene ;D Jeg hadde kun med meg to bananer og etter to timer møtte jeg den berømte veggen. Hva spiser/drikker dere på lange turer og hvor mye?
Jeg har sett noen (OK, 1 da) konklusive studier undersøkelse som viser at proteininntak rett etter kondisjonstrening gir en formidabel økning i anabolsk treningseffekt. Selv om jeg ikke ser slik ut er jeg en relativt ivrig løper og har det siste halvannet året konsekvent helt i meg en boks proteinholdig (og karbohydratholdig, selvsagt) restitusjonsdrikk rett etter løping og stisykling. Det bør ha mye for seg etter noen timer på landevei også.Valentino skrev:Tar en appelsin f.eks før jeg går i dusjen.
Så nettopp på et par modeller (Meridia) og de hadde ikke ekstra brems. Er de rimeligste modellene helt OK, eller bør jeg gå litt opp i pris om jeg velger cyclocross? Bør kanskje gå for en modell med skivebrems og bremsehåndtak på på toppen av styre?Griffenfeldt skrev:En cyclocross er utstyrt med et ekstra sett med bremser. I tillegg til de som brukes som girsjaltere, er det et sett på toppen av bukkestyret. Dessuten er de syklene med V-bremser utstyrt med kraftigere bremser. Jeg antar at girsystemet også er dyrere enn de du finner på en tilsvarende priset hybrid.Minutten skrev:Er vist ikke så mange Cyclocross som ligger i prisleiet jeg hadde tenkt meg, noen grunn til at disse er såpass mye dyrere en terreng/hybridsykler? Er det rammen som er så dyr?Valentino skrev:Jeg er stor fan av bukkestyre til asfaltbruk fordi det gir mange håndposisjoner (komfort) og generelt bedre aerodynamikk. Så jeg stemmer for en cyclocrossykkel som har boss for montering av skjermer. Så ville jeg sørge for asfaltspesifikke dekk. Knastedekk hører terrenget til.
I en ordentlig sykkelbutikk er det størst sjanse for at du får en sykkel som passer deg. Det hender ofte at det er kunnskapsrike folk som jobber der.
Virker som de aller rimeligste ligger rundt 10 000 mens hybridene starter på noen få tusenlapper.
Jeg bruker selv en cyclocross, og er strålende fornøyd! Lav vekt og god respons kontra en hybrid = mer sykkelglede.
Utmerket, takker. Hadde jeg hatt lav vekt og et elegant utseende selv hadde den slags hensyn vært mer relevante.Valentino skrev:Nye Tiagra 10 har "vanlig" Shimanoergonomi. Mener å ha lest at funksjonen er på 105-nivå, men at man betaler med vektøkning og mindre elegant finish. Tut og kjør.
Yes!totte skrev:Jeg har sett noen (OK, 1 da) konklusive studier undersøkelse som viser at proteininntak rett etter kondisjonstrening gir en formidabel økning i anabolsk treningseffekt. Selv om jeg ikke ser slik ut er jeg en relativt ivrig løper og har det siste halvannet året konsekvent helt i meg en boks proteinholdig (og karbohydratholdig, selvsagt) restitusjonsdrikk rett etter løping og stisykling. Det bør ha mye for seg etter noen timer på landevei også.Valentino skrev:Tar en appelsin f.eks før jeg går i dusjen.
Kult bildeDestiny skrev:
Liege-Bastogne-Liege
Destiny..